LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] naheffingsaanslag

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ook de gemeente gaat in de fout bij het uitschrijven van de naheffingsaanslag parkeerbelasting. Het document wat ik vandaag ontving met de bovenvermelde tekst had geen ondertekening. . Het opleggen van een naheffingsaanslag is een rechtshandeling die door een bevoegd ambtenaar moet worden gedaan. De beslissing om een naheffingsaanslag op te leggen is de rechtshandeling. Ook hier geldt weer:

3:33 BW Een rechtshandeling vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.

Alleen een mens van vlees en bloed kan een op rechtsgevolg gerichte wil hebben en natuurlijk moet deze rechtshandeling door de burger te controleren zijn.

Ik heb dus een verzoek aan de gemeente gedaan op een rechtsgeldige naheffingsaanslag op te sturen. Een die ondertekend is door een bevoegd ambtenaar.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door puma73 »

Hoe vaak moet jou nog verteld worden dat je bovenstaande bericht onzin is en op geen enkele rechtsgeldigheid steunt. In geen enkel WB.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door sjohie »

sacredfour schreef:Ook de gemeente gaat in de fout bij het uitschrijven van de naheffingsaanslag parkeerbelasting. Het document wat ik vandaag ontving met de bovenvermelde tekst had geen ondertekening. . Het opleggen van een naheffingsaanslag is een rechtshandeling die door een bevoegd ambtenaar moet worden gedaan. De beslissing om een naheffingsaanslag op te leggen is de rechtshandeling. Ook hier geldt weer:

3:33 BW Een rechtshandeling vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.

Alleen een mens van vlees en bloed kan een op rechtsgevolg gerichte wil hebben en natuurlijk moet deze rechtshandeling door de burger te controleren zijn.

Ik heb dus een verzoek aan de gemeente gedaan op een rechtsgeldige naheffingsaanslag op te sturen. Een die ondertekend is door een bevoegd ambtenaar.
Er gaat maar een rechtspersoon consequent de fout in, en dat ben je spijtig genoeg zelf. Ik zou persoonlijk wat meer tijd en energie steken in de redenen waarom jij steeds naheffingen etc krijgt van diverse (semi)(lokale) overheden.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door k2p »

@sacredfour: Kun je iets meer onderbouwen dan een onnavolgbare verwijzing naar 3:33BW ?

Artikel 7 Gemeentewet, samen gelezen met artikel 8 eerste lid invorderingswet, geeft aan dat de brief moet komen van de ontvanger. Er staat niets over dat hij deze moet ondertekenen. Staat er in je naheffingsaanslag dat deze van de ontvanger is?

Artikel 231 Gemeentewet tweede lid aanhef en onder c, bepaalt dat onder de ontvanger wordt verstaan: de gemeenteambtenaar belast met de invordering van gemeentelijke belastingen

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door sacredfour »

Nee, er staat niet in :van de ontvanger.
Verder staat er niks onder de brief. bovenaan de brief staat het logo en het adres van de gemeente.
Een beslissing( k2p ben je het er met mij eens dat dit een beslissing is van een overheidsorgaan?) moet worden gedaan door een bevoegd ambtenaar.
Een beschikking is een schriftelijke publiekrechtelijke rechtshandeling begaan door een bestuursorgaan als bedoeld in art. 1:2 Awb (artikel 1:3 lid 1, Awb)
"De ontvanger" is een titel. Een titel kan geen rechtshandelingen uitvoeren. Dit kan wel de mens die deze titel draagt. Verwijst "de ontvanger" naar een specifiek persoon dat is dit wel correct. Dit moet voor een burger natuurlijk wel te controleren zijn.
Laatst gewijzigd door sacredfour op 21 sep 2015 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door sacredfour »

3:33 BW alleen eens mens heeft een wil. Beslissingen kunnen dus alleen door mensen genomen worden. Een automatisch aangemaakte beslissing heeft geen rechtsgevolg (zie ook de 40-40-40 uitspraak)

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door sacredfour »

De ontvanger mag dan wel de ambtenaar zijn die belast is met de invordering van gemeentebelastingen, een beschikking moet uitgeschreven zijn door een bevoegd ambtenaar en moet het voor de burger mogelijk zijn dit te controleren. Misschien is dit wel een automatische uitdraai waar nooit een bevoegd ambtenaar aan te pas is gekomen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door k2p »

sacredfour schreef:De ontvanger mag dan wel de ambtenaar zijn die belast is met de invordering van gemeentebelastingen, een beschikking moet uitgeschreven zijn door een bevoegd ambtenaar en moet het voor de burger mogelijk zijn dit te controleren. Misschien is dit wel een automatische uitdraai waar nooit een bevoegd ambtenaar aan te pas is gekomen.
Wat staat er op de aanslag? Namens wie is ie geschreven? Staat er wel of niet een naam of functie bij?
Een handtekening is niet verplicht, en bewijst verder niet dat de brief niet geautomatiseerd is opgesteld.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door 16again »

sacredfour schreef:Ook de gemeente gaat in de fout bij het uitschrijven van de naheffingsaanslag parkeerbelasting. Het document wat ik vandaag ontving met de bovenvermelde tekst had geen ondertekening. .
Fris mijn geheugen nog eens op:
Je had dit in een soortgelijke zaak toch al eens voor laten komen?
....en aan het kortste eind getrokken?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door sacredfour »

16again, nee niet in de rechtbank. Wel een overwinning met de belastingdienst.
k2p er staat verder niks op de naheffingsaanslag parkeerbelastingen.
Alleen bedragen en betalingsinformatie.
Ik weet dat een handtekening niet noodzakelijk is.
Met ondertekening bedoel ik de naam van de natuurlijke persoon die verantwoordelijk is of de verantwoordelijkheid gemandateerd heeft.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:16again, nee niet in de rechtbank. Wel een overwinning met de belastingdienst.
k2p er staat verder niks op de naheffingsaanslag parkeerbelastingen.
Alleen bedragen en betalingsinformatie.
Ik weet dat een handtekening niet noodzakelijk is.
Met ondertekening bedoel ik de naam van de natuurlijke persoon die verantwoordelijk is of de verantwoordelijkheid gemandateerd heeft.
Dit soort brieven zijn standaard en geautomatiseerd. Is niks mis mee.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door sacredfour »

Er is helemaal niks verkeert aan het automatiseren van brieven en deze zijn zeker niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Er moet echter wel een mens achter de beslissingen staan. De overheid weet dit en heeft recent ook de beslissingen op bezwaar Mulder zaken aangepast. Op deze beslissingen staat nu de naam ”Minister van Justitie”. Dit is in ieder geval een titel waarvan de persoon die deze functie bekleedt altijd bekent is.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door sacredfour »

De gemeente gaf in een telefoongesprek toe dat de parkeerboete volautomatisch wordt afgehandeld. De juridische afdeling van de gemeente zal mij nog nader berichten, werd mij verteld. Er is dus geen “bevoegd”ambtenaar die de aanslag heeft opgelegd en er kan dus ook geen sprake zijn van een “beschikking” De parkeerwachter die het bonnetje uitschrijft is niet bevoegd om beslissingen te nemen i.v.m. belastingaanslagen. Er is geen publiekrechtelijke rechtshandeling begaan. Er kan dus ook geen sprake zijn van een naheffingsaanslag. Ik kan dus ook geen bezwaar maken tegen een niet bestaande naheffingsaanslag.
Wordt vervolgd.

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door Marly27 »

Dacht je niet dat het een keer verstandig op te houden met die onzin en gewoon je belasting en boetes te betalen zoals een normaal mens?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door sacredfour »

Marly27,
Zou jij toe willen lichten waarom dit onzin is. Verwijten plaatsen is makkelijk, echter niemand kan mijn sterke argumenten weerleggen.

mh73

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door mh73 »

Persoonlijk denk ik dat het belangrijker is of je terecht of onterecht een aanslag ontvangt, of een rekening, dan of deze juist is ondertekend.

Kortom, klopt het dat je die naheffingstoeslag moet betalen? Zo ja, dan is het simpelweg gewoon ethisch gezien onjuist om dat met dit gezeur over pietluttige zaken eindeloos te vertragen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door vroem »

ik heb geen sterke argumenten gezien...alleen het missen van een paar essentiële stappen in het geheel, zal denk ik als ik het verder doorlees ook een kwestie zijn van niet willen zien.

Elke ""geautomatiseerd aangemaakte"" brief is weliswaar niet handmatig ondertekend maar de computers beslissen echt niet zelf dat dat ding geprint gaat worden. Er is toch echt een mensch van vleesch en bloed die dat doet.
Doet denk ook niets af aan de rechtsgeldigheid ervan, anders zou onze maatschappij denk ik ook ophouden te functioneren..

Als het je allemaal niet bevalt, emigreer dan?

Ik zou willen dat ik zoveel tijd overhad om mij met dit soort dingen bezig te houden...
Zou die tijd dan overigens niet besteden aan het mij bezighouden met dit soort dingen... zou dan zelf toch echt iets zinvollers kiezen. ( voldoende geld in de parkeermeter gooien bv zodat je geen naheffing parkeerbelasting krijgt)

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door sacredfour »

Vroem, vindt je het niet gek dat er van jouw wel een ondertekening gevraagd wordt en de overheid dit niet hoeft te doen?
Elke ""geautomatiseerd aangemaakte"" brief is weliswaar niet handmatig ondertekend maar de computers beslissen echt niet zelf dat dat ding geprint gaat worden
Dit is nu juist wel het geval. Een vriendelijke dame bij de gemeente liet mij weten dat dit een volledig geautomatiseerd traject is. Er komt niemand van de belastingdienst aan te pas.
Terwijl de burger zich aan allerlei regeltjes moet houden, lapt de overheid deze aan haar laars.
mh73,
Nee, ik vindt mijn boete niet terecht, maar dat is een andere zaak. Natuurlijk ga ik hiervoor ook gewoon een bezwaar indienen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:Vroem, vindt je het niet gek dat er van jouw wel een ondertekening gevraagd wordt en de overheid dit niet hoeft te doen?
Elke ""geautomatiseerd aangemaakte"" brief is weliswaar niet handmatig ondertekend maar de computers beslissen echt niet zelf dat dat ding geprint gaat worden
Dit is nu juist wel het geval. Een vriendelijke dame bij de gemeente liet mij weten dat dit een volledig geautomatiseerd traject is. Er komt niemand van de belastingdienst aan te pas.
Terwijl de burger zich aan allerlei regeltjes moet houden, lapt de overheid deze aan haar laars.
mh73,
Nee, ik vindt mijn boete niet terecht, maar dat is een andere zaak. Natuurlijk ga ik hiervoor ook gewoon een bezwaar indienen.
Er maakt een mens de beslissing dat de computer die naheffing produceert. Misschien moeilijk te bevatten, maar een computer is geen zelfdenkend ding dat een ingeving krijgt "laat ik eens een naheffing uitdraaien en versturen.

Je conclusie gaat op meerdere sporen mank en slaat derhalve nergens op. Het enige wat op die manier bereikt wordt en waar jij mee bezig bent is het frustreren en traineren van schulden die betaald moeten worden.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: naheffingsaanslag

Ongelezen bericht door vroem »

sacredfour schreef:Vroem, vindt je het niet gek dat er van jouw wel een ondertekening gevraagd wordt en de overheid dit niet hoeft te doen?
Elke ""geautomatiseerd aangemaakte"" brief is weliswaar niet handmatig ondertekend maar de computers beslissen echt niet zelf dat dat ding geprint gaat worden
Dit is nu juist wel het geval. Een vriendelijke dame bij de gemeente liet mij weten dat dit een volledig geautomatiseerd traject is. Er komt niemand van de belastingdienst aan te pas.
Terwijl de burger zich aan allerlei regeltjes moet houden, lapt de overheid deze aan haar laars.
mh73,
Nee, ik vindt mijn boete niet terecht, maar dat is een andere zaak. Natuurlijk ga ik hiervoor ook gewoon een bezwaar indienen.
Wat is het nu, een boete of een naheffingsaanslag. En nee natuurlijk komt in het laatste geval de belastingdienst er niet aan te pas want het betreft gemeentelijke belasting.

Als je zo principieel bent moet je ook consequent blijven en de zaken goed benoemen....

Gesloten