LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet legale kamerverhuur

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Amsterdammer460
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2019 19:50

Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door Amsterdammer460 »

Hoi allemaal

Ik woon zelf in een sociale huurwoning, in Amsterdam.
In mijn blok woont een man van ca 67 jaar oud en deze bewoont een 2 kamer woning. Een klein huis dus met 1 slaapkamer.
Deze slaapkamer heeft hij verhuurd aan een buitenlands gezin, een vrouw met 2 kinderen, bewoners uit de EU maar srpeken geen woord Nederlands. Deze zitten dus met allen in een kleine slaapkamer, zelf slaapt hij in de huiskamer, zogenaamd omdat hij een de slaapkamer niet nodig heeft.
Hier zijn meldingen van gemaakt bij de woningbouw, deze zijn op bezoek geweest en het gezin moest eruit per begin september. Echter tot op de dag van vandaag zitten zij er nog.

Het geeft veel overlast, veel troep en geluid maar is boven alles illegaal omdat het overbewoning meegeeft van de woning maar ook omdat de woningbouw geen toestemming geeft.
De bewoner vangt hiervoor een aantal 100 euro per maand en ook nog huurtoeslag omdat het gezin hier niet staat ingeschreven.

Nu lees ik op de site van de woonbond dat deze man toch niet uit zijn huis gezet kan worden omdat men zelf mag bepalen wie er bij je inwoont, dat is je privé leven.
Kopt dit? Op de site van de gemeente staat immers dat kamerverhuur alleen mag met toestemming van woningbouw en nooit mag in een te kleine woning.

De woningbouw heeft het enorm druk en zijn nog niet wederom gaan controleren maar wel op de hoogte dat het gezin er niet uit is.
De kinderen van het gezin geven met name veel overlast, fietsen worden tegen auto's aangezet, zulk soort zaken.
Nu hoeft de man van mij niet zijn huis uit, dat gaat ook erg ver.Bovendien beweert hij dat hij het gratis doet uit behulpzaamheid.
Maar het is een rare situatie, 3 mensen op 20 vierkante meter en nog illegaal ook. Het hele blok ervaart er last van.
Wie heeft advies?

Gr Amsterdammer

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Onder strikte voorwaarden staat de gemeente het toe. Zie onder. Wellicht staat de verhuurder het niet toe. Maar er kan veel tijd overheen gaan voordat er daadwerkelijk kan worden opgetreden. Iemand van circa 67 op straat zetten zullen ze denk ik niet doen. Verder doet u aannames over de huur en huurtoeslag waar u vermoedelijk geen bewijs voor heeft.

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... 0631E42%7d

Overlast opschrijven (dag, tijdstip, aard van overlast). Vragen buren dit ook te doen en de overlast periodiek doorgeven aan de verhuurder. Bent u de enige melder, dan zal er weinig mee gedaan worden. Het is dan uw woord tegen dat van de verweerder.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als die brave man met die vrouw en kinderen wil samenwonen kan geen een buur of de woningbouw daar iets aan doen.

Hebt u bewijs van verhuur? Hebt u bewijs van huurtoeslag?

Als die man trouwt en een tweeling krijgt, wonen er net zoveel.

Een sociale huurwoning van 20 m2? Waarvan de huur dan ook nog zo hoog is dat men in aanmerking komt voor huurtoeslag? Woont u ook in zo’n schoenendoos?

Fietsen tegen auto’s en herrie kunt u ook krijgen uit een vierkamerflat.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik dacht dat die 20 m² sloeg op de al dan niet illegaal verhuurde slaapkamer, waar de moeder met twee kinderen woont.
Het huis lijkt me in ieder geval niet geschikt voor bewoning door vier personen, ook niet als het een normaal gezin zou zijn.

Mij lijkt het inderdaad het beste als alle buren de overlast te documenteren, evt. met foto's of filmpjes, en vervolgens wekelijks een gemotiveerde melding doen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Amsterdammer460 schreef:
29 sep 2019 20:06
Het hele blok ervaart er last van.
Wie heeft advies?
Wat minder over anderen roddelen? Dan heb je automatisch ook minder last van degene over wie het gaat. Omdat je er minder op gaat letten. Geloof me maar.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Laat de mensen met rust. Ieder zijn eigen leven.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Amsterdammer460 schreef:
29 sep 2019 20:06
Bovendien beweert hij dat hij het gratis doet uit behulpzaamheid.
Maar jij hebt schijnbaar bewijs dat hij een aantal 100 euro per maand vangt? Of is dit een ongefundeerde aanname die je doet om je gelijk te halen? Wanneer hij geen huur vangt is er geen sprake van verhuur en dus ook niet een situatie die niet mag.

Daarnaast roep je wel meer ongefundeerde uitspraken zoals
zogenaamd omdat hij een de slaapkamer niet nodig heeft.
De praktijk wijst toch aan dat hij die slaapkamer niet nodig heeft, immers zit er een gezin in, waarom is dit dan " zogenaamd" en wat maakt het jouw uit dat hij die slaapkamer niet nodig blijkt te hebben?

Als je je heel erg fixeert op een situatie dan ga je vanzelf ergeren hieraan.
De kinderen van het gezin geven met name veel overlast, fietsen worden tegen auto's aangezet, zulk soort zaken.
Kan me bijna niet voorstellen dat ze dit doen en hoe vaak gebeurd dit dan? En hoe reageert de ouder/buurman als je dit aangeeft? Wat voor zaken zijn er dan nog meer? Of is dit net zo onbewijsbaar als je aanname dat de buurman enkele honderden euro's huur ontvangt?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat zo.n man een slaapkamer onderverhuurt aan een moeder met 2 kinderen, illegaal en waarschijnlijk in nood , ok mag niet , maar daar zou ik niet wakker van liggen.
En zo " riant" wonen is het niet natuurlijk.😒
Hij doet dat misschien idd uit goedertierenheid en om er financieel wat beter van te worden.
En waar moeten ze naartoe als ze worden uitgezet....

Dat ze overlast geven is wél een punt , daar zijn ze op aan te spreken.
En dat moet wel gedaan worden en het beste is dat meerdere buren hierin meegaan.
En verder : probeer je er niet teveel op te focussen , want dan ga je je alleen maar meer ergeren.

Bij mijn zoon wonen ook erge overlastgevers ....in zijn straat en bij de achterburen.
Het gaat maar door dag in dag uit ....behalve in de winter , dan is het ietsje rustiger.
Ondanks meldingen van meerdere buren verandert er helemaal niets, nada, noppes.

En overlast ondervinden is ook nog eens subjectief .

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door mahadma »

De wbv zou mogelijk "overbewoning" kunnen vaststellen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door gosewijn »

Klacht indienen bij de brandweer ,zou zo maar kunnen werken .

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Of bij de Illigalen politie van pegida bijvoorbeeld.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door kuklos »

Theotrucker schreef:
30 sep 2019 11:23
Of bij de Illigalen politie van pegida bijvoorbeeld.
Hou eens op met framen.

Amsterdammer460
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2019 19:50

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door Amsterdammer460 »

Hoi allen

Ik weet dat de beste man al jaren uitkeringen en toeslagen ontvangt. Maar daar gaat het mij niet om.
Ik vind het een vreemde situatie dat er 3 mensen op een slaapkamer wonen die er niet eens ingeschreven staan. Vooral voor de kinderen heel zielig want moeder laat de kinderen ook vaak achter en gaat dagen weg.
En het geeft gewoon veel overlast , overal staan fietsen geparkeerd, veel vuilnis. Het hele huis is 55 vierkante meter wat bewoond wordt door 4 mensen nu.
Zij hebben geen recht op een huurhuis weet ik via via , en willen niet weg uit Nederland dus dit kan nog jaren aanhouden . Inmiddels weet ik wel dat bewoner zijn huis kan kwijtraken als de mensen niet weg gaan, maar toch houdt hij voet bij stuk.
Er is Idd geluids overlast, gehang in boxen, veel troep en het gezin houdt zich niet aan de regels. Auto van buurman is beschadigt geraakt door fietsen van de kinderen . Maar betalen ho maar.
Het laatste wat ik wil is de man dakloos zien natuurlijk , maar de keuze om dit gezin er toch in te houden is zijn eigen keuze lijkt mij.
Het verbaast mij gewoon dat zo een situatie aanhoudt , kinderen worden aan hun lot overgelaten . Heel apart.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door berndv »

Amsterdammer460 schreef:
02 okt 2019 15:58
Ik vind het een vreemde situatie dat er 3 mensen op een slaapkamer wonen die er niet eens ingeschreven staan.
Hoe weet u dit zo zeker? Normaliter zou een gemeente dit soort info niet zomaar vrijgeven.
Amsterdammer460 schreef:
02 okt 2019 15:58
Vooral voor de kinderen heel zielig want moeder laat de kinderen ook vaak achter en gaat dagen weg.
Kennelijk wordt de boel prima in de gaten gehouden. Zou bijna niet eens oppas nodig hebben.
Amsterdammer460 schreef:
02 okt 2019 15:58
Het hele huis is 55 vierkante meter wat bewoond wordt door 4 mensen nu.
Dat is niet heel veel, maar dan nog?
Amsterdammer460 schreef:
02 okt 2019 15:58
Zij hebben geen recht op een huurhuis weet ik via via , en willen niet weg uit Nederland dus dit kan nog jaren aanhouden .
U weet wel heel erg veel. Ook vrij veel privacy-gevoelige informatie. Wel fijne buurt om te wonen lijkt me, genoeg (a)sociale controle.
Amsterdammer460 schreef:
02 okt 2019 15:58
Inmiddels weet ik wel dat bewoner zijn huis kan kwijtraken als de mensen niet weg gaan, maar toch houdt hij voet bij stuk. Het laatste wat ik wil is de man dakloos zien natuurlijk , maar de keuze om dit gezin er toch in te houden is zijn eigen keuze lijkt mij.
Maar wat wilt u dan wel? Enerzijds bent u heel erg begaan met de kinderen, maar aan de andere kant ziet u ze liever gisteren dan vandaag nog vertrekken, want het geeft overlast. Wat die overlast nou precies is wordt dan weer weinig concreet:
Amsterdammer460 schreef:
02 okt 2019 15:58
Er is Idd geluids overlast, gehang in boxen, veel troep en het gezin houdt zich niet aan de regels.
Hier zijn gewoon officiele wegen voor om te bewandelen, maar ja, gevolg van die officiele wegen is dat die mogelijk kunnen eindigen in officiele maatregelen ja. Op zich logisch toch? Als waarschuwen niet helpt zullen sancties moeten volgen.
Amsterdammer460 schreef:
02 okt 2019 15:58
Het verbaast mij gewoon dat zo een situatie aanhoudt , kinderen worden aan hun lot overgelaten . Heel apart.
Zoals ik al aangaf bent u volgensmij goed op de hoogte van de handel en wandel van dat hele huishouden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat is uw grootste bezwaar Amsterdammer 460?
1-dat ze daar illegaal zitten?
2-dat die man onderverhuurt?
3-dat ze overlast geven?

Punt 1 en 2 is op zich níet uw pakkie-an
Punt 3 daar zijn geëigende wegen voor te bewandelen , samen met meerderen die die overlast ervaren.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij stoort dit u het meest.


“Ik weet dat de beste man al jaren uitkeringen en toeslagen ontvangt. Maar daar gaat het mij niet om”

En als ze daar “illegaal” zitten, dan zonder inkomen? En dan ook nog zoveel fietsen?

Bij u is geen buurt app meer nodig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door kweenie »

Gezien de 'sociale controle' in de buurt kan ik mij voorstellen dat de buurman zich erg op de vlakte houdt. Maar ik kan mij goed voorstellen dat ze in feite gewoon een relatie hebben en samenwonen , alleen dat ze dat liever niet aan de grote klok hangen...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat is ook even door mijn hoofd gegaan...ze vormen misschien wel gewoon ' een gezinnetje ' .
Waarom men zich daar zo intensief bezighoudt met deze man en deze situatie is mij écht een raadsel.
Als het nu zou gaan over praktische hulp bieden of een luisterend oor bieden vind ik dat toe te juichen , maar dit " geklep " over deze man stoort mij wel, sorry.

En TS weet dat deze man uitkeringen en toeslagen ontvangt , hoezo wéét u dat en wat kan het u verder schelen ?
Benader deze man dan gewoon met uw klacht over de overlast en probeer daar uit te komen.
That.s it...

ZeerPrivé
Berichten: 5435
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Onderverhuur wordt door wbv's niet toegestaan, net als overbewoning.

Overlast zoveel mogelijk blijven melden. Als andere bewoners dit ook doen, moet een wbv toch een keer wat doen, al kan het een tijdje duren.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet legale kamerverhuur

Ongelezen bericht door witte angora »

Blijven melden? Waarom? De wbv is al op de hoogte. Bovendien:

Hierboven werd het zoontje van de buurvrouw uit huis geplaatst. Vrij snel daarna deed een andere buurvrouw melding van woonfraude omdat ze er van uit ging dat de eerste op een ander adres woonde. Wel - ze woont nog steeds in de woning. Hoop gedoe en waarom? Omdat mensen nogal eens ongefundeerde conclusies kunnen trekken. Niet alleen dat; het verhaal ging ook nog eens de hele wijk door vanwege het geklep van de tweede buurvrouw.

De TS moet die mensen verder gewoon met rust laten.

Gesloten