ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
grun

Re: ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ongelezen bericht door grun » 22 okt 2019 15:03

sxsx schreef:
22 okt 2019 14:57
Dat rondpomp-circus zou afgeschaft kunnen worden, als er pas na de definitieve aanslagen tot toeslag-uitbetaling wordt overgegaan.
Maar de definitieve aanslag wordt pas in het volgende jaar vastgesteld. Hoe gaan mensen die van toeslagen afhankelijk zijn, dan hun rekeningen betalen in dit jaar?

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 22 okt 2019 15:07

Dat is de reden dat het rondpomp-circus in het leven is geroepen. Maar het kost wel veel (nutteloos) geld om het in stand te houden.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 okt 2019 15:16

Maar dat is dus juist de crux. U hoeft helemaal geen bezwaar te maken om voor elkaar te krijgen wat u wilt.

Niet per post en zelfs niet digitaal als dat al zou kunnen.

Maar iedereen mag zijn toeslag ook na het jaar aanvragen, afgezien van de KOT.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 22 okt 2019 15:31

sxsx schreef:
Dit ene standpunt kende ik al.
Dat andere ook :D
sxsx schreef:
Maar Toeslagen loopt hier wel ver achter bij diensten als oa belastingdienst, rechtbank en gerechtshof.
In het bijzonder omdat het hier om niet-onherroepelijke besluiten gaat waarbij elke tussentijdse wijziging (tot de aanslag!) weer tot een nieuw rondpompen-van-geld of omslachtige voorlopige terugvordering leidt, zou digitaal bezwaar voor 100duizenden? nuttig zijn
Dat rondpomp-circus zou afgeschaft kunnen worden, als er pas na de definitieve aanslagen tot toeslag-uitbetaling wordt overgegaan.
Zo te zien legt u een verband tussen het niet digitaal in bezwaar kunnen gaan en het feit dat een 'rondpomp-circus' in stand wordt gehouden. Ik snap dat verband niet.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 22 okt 2019 15:40

sxsx schreef:
Maar Toeslagen loopt hier wel ver achter bij diensten als oa belastingdienst, rechtbank en gerechtshof.
Tuurlijk :lol: heb je enig idee hoe het staat met de digitalisering van de rechtspraak? Hint: bedroevend!

De belastingdienst loopt op het gebied van automatisering in z'n algemeenheid mijlenver vóór op de Rachtspraak.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 22 okt 2019 16:04

Mijn persoonlijke ervaringen met digitaal aanleveren van digitale stukken in div. zaken zijn bijzonder goed.
Je krijgt bijv. direct per email ontvangstbevestigingen en via pdf kan je alles zonder 1 papiertje aanleveren.
En dan ging het soms om tientallen blz. die ik anders had moeten kopieren, met dan veel porto kosten etc.
M.i. een win-win situatie waarbij ik op de laptop alles snel kan terugvinden ipv lopen zoeken in mappen etc.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 22 okt 2019 16:13

Precies. Probeert u nog eens u digitale beschikkingen uit het recente verleden terug te vinden en zo te begrijpen waarom u over dit jaar meer terug moet betalen dan u in dit jaar overgemaakt gekregen heeft.
Ten aanzien van de kosten van het 'rondpomp-circus': u kunt uw steentje bijdragen door de bezwaarprocedure niet op oneigenlijke gronden te gebruiken
Als uw bezwaar beperkt blijft tot het briefje wat u hier deelde zou het zelfs zo kunnen zijn dat u bezwaar wordt afgewezen, zelfs als u, terecht, uw inkomen lager had kunnen stellen in Mijn Toeslagen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 okt 2019 17:09

Dit staat sinds een paar dagen op de site toeslagen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -lees-meer

De belastingdienst is dus blijkbaar wat sneller geworden met het aanpassen van het inkomen, zodat men niet volgend jaar (veel) moet terug betalen.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 22 okt 2019 18:05

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat digitaal-bezwaar procederen, i.p.v. pen en papier, hier geen voorstanders heeft.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 okt 2019 18:31

sxsx schreef:
22 okt 2019 18:05
Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat digitaal-bezwaar procederen, i.p.v. pen en papier, hier geen voorstanders heeft.
Nee hoor, dat ziet u verkeerd. GEEN bezwaar maken heeft dus voorstanders. :lol:

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 22 okt 2019 20:00

Lady1234 schreef:
22 okt 2019 18:31
sxsx schreef:
22 okt 2019 18:05
Nee hoor, dat ziet u verkeerd. GEEN bezwaar maken heeft dus voorstanders. :lol:
Dat is dan een off-topic discussie. Mijn discussiepunt is, dat enkel bezwaar mogen maken via een postbus ipv digitaal, m.i. ondeugdelijk is.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 » 22 okt 2019 20:08

Natuurlijk heeft u gelijk dat het fijn(er) zou zijn als je via MijnBelastingdienst of Toeslagen.nl meteen een knop had naast een aanslag met "bezwaar maken". Dit naast de papieren manier, die voor mensen zonder pc en dergelijke moet blijven (sommige mensen willen gewoon nog steeds een brief sturen).

Maar het is er gewoon nog niet.
Als ik alle ellende in de kranten moet geloven ben ik (waarschuwing: persoonlijke mening volgt) blij dat ze mensen inzetten voor het oplossen van die problemen vs hier de mankracht op zetten (want aantal bezwaren zal flink toenemen).

En wellicht is het ook om een drempel op te leggen (waarvan je jezelf kan afvragen of een overheidsorganisatie een drempel moet hebben) voor "echte" bezwaren....waarmee ik bedoel dat wanneer ze echt even de moeite moeten doen bepaalde mensen om hen motiverende redenen afhaken.

Dus ja u heeft gelijk maar maakt er naar mijn mening wel een erg groot punt van.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 22 okt 2019 20:32

sxsx schreef:
22 okt 2019 20:00
(...) Mijn discussiepunt is, dat enkel bezwaar mogen maken via een postbus ipv digitaal, m.i. ondeugdelijk is.
Dat ben ik niet met u eens. Onhandig, misschien, maar zeker niet ondeugdelijk.

De Belastingdienst kunt u ook niet mailen, de nogal summiere uitleg vindt u hier.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 22 okt 2019 22:20

'Onhandig' is wellicht beter uitgedrukt dan 'ondeugdelijk' en StevieNL81 heeft ook een punt..
Liever-koekjes worden bij Toeslagen niet gebakken, m.i. wel onhandige koekjes dus :)

Off-topic is ook het leed dat wordt veroorzaakt, als er bij niet-koopkrachtige toeslag-ontvangers (onverwacht) wordt teruggevorderd.
Met name, arme onschuldige kinderen.. die hierdoor wellicht ook getroffen worden.. dankzij het geldverslindend rondpompsysteem..

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 okt 2019 23:23

Die niet zo mal man. Als u werkelijk € 600 te veel KGB ontvangen zou hebben op een bedrag van € 800, worden daardoor helemaal geen arme onschuldige kinderen getroffen.

En er wordt helemaal niet onverwacht bij niet-koopkrachtige toeslag ontvangers teruggevorderd.

En met het rond-pomp systeem heeft dat al helemaal niets van doen.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 23 okt 2019 01:49

sxsx schreef:
22 okt 2019 22:20
Off-topic is ook het leed dat wordt veroorzaakt, als er bij niet-koopkrachtige toeslag-ontvangers (onverwacht) wordt teruggevorderd.
Met name, arme onschuldige kinderen.. die hierdoor wellicht ook getroffen worden.. dankzij het geldverslindend rondpompsysteem..
U gaf eerder aan dat u begreep wat de reden was voor het bestaan van dit 'geldverslindende rondpompsysteem': voorkomen dat mensen die afhankelijk zijn van de toeslagen om überhaupt rond te komen, in de problemen komen, en nu is het dat systeem zelfs de veroorzaker van die problemen? :?

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 23 okt 2019 09:28

Nee, de reden van het geldverslindend rondpompsysteem is, dat mensen geacht worden, de tijd tot de onderliggende definitieve aanslag, financieel niet kunnen overbruggen. Maar die prognose komt vaak niet overeen met de (onvoorspelbare) latere werkelijkheid.
Want niets is zo onvoorspelbaar als het leven.. Als de terugvordering komt is het geld meestal uitgegeven en Overheid lachende derde want dan kunnen ze ook nog eens 4 % rente vragen, over het noodzakelijkerwijs, dan vaak op afbetaling terug te vorderen bedrag..

Overigens is ook dit off-topic, omdat ik in dit topic enkel over de m.i. (onhandige) Toeslag-bezwaar-regels wilde discussieren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 23 okt 2019 09:51

sxsx schreef:
23 okt 2019 09:28
Overigens is ook dit off-topic, omdat ik in dit topic enkel over de m.i. (onhandige) Toeslag-bezwaar-regels wilde discussieren.
Het is wat raar discussiëren als je zélf het "rondpompsysteem" als argument inbrengt in je eigen discussie in je eigen topic, om het dan vervolgens als "offtopic" te bestempelen als je weerwoord krijgt. Je manier van discussiëren lijkt er wederom op gericht om bevestiging van je eigen standpunten te krijgen - alleen is die kans niet zo groot.
sxsx schreef:
21 okt 2019 15:13
Belanghebbenden kunnen evt. gebruik maken van mijn voorbeeld, zoals ik het heb begrepen, uiteraard voor risico van de gebruiker.
Sympathiek idee, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het een zinvolle voorbeeldbrief is. Allereerst omdat er in dee situatie andere, meer logische manieren zijn dan bezwaar maken, daarnaast omdat je brief zo summier is dat hij weinig meerwaarde heeft, en tot slot omdat datgene wat er dan nog wél in staat, op jouw specifieke situatie slaat. Er staat naar mijn mening niets in waar een ander daadwerkelijk iets aan heeft.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 23 okt 2019 10:58

En wat u dus wilde veranderen is juist digitaal met een paar muisklikken te regelen.

Super handig.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 23 okt 2019 16:22

Ik heb 2 reacties gelezen, waar ik mijn voordeel mee heb gedaan. Bedankt daarvoor.

Plaats reactie