Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door Radar »

Radar kreeg bijna 200 klachten na de uitzending in januari over schuldhulpverlener Plangroep. De financieel beheerder van mensen met schulden betaalt rekeningen niet of te laat, is slecht bereikbaar en reageert niet op klachten. Mensen komen bij Plangroep terecht via hun gemeente. De Nationale Ombudsman is kritisch op de rol van deze gemeenten en vindt dat de burger verder van de overheid komt te staan door de inhuur van externen.

Heb jij een soortgelijke ervaring met Plangroep of een andere partij?

Je kunt de uitzending van maandag 21 februari 2022 hier terugkijken:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

NVerhoorn
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2022 10:26

Re: Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door NVerhoorn »

Het zijn natuurlijk niet alleen de mensen die verplicht bij Plangroep zitten vanwege schuldhulpverlening. Het zijn ook de mensen die vrijwillig bij Plangroep zitten, die hebben de gemeente niet, achter hun waar ze om hulp kunnen vragen. En klachten indienen bij het bedrijf zelf. . Er zou een onafhankelijk bedrijf moeten zijn die de klachten behandeld.

Jan Alleman
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2022 22:05

Re: Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door Jan Alleman »

Beste mensen van Radar, Heel veel dank voor jullie onderzoek naar Plangroep en Obin. Ik benoem ze in één zin want het is één organisatie. Er komt mede door jullie steeds meer boven water. Dit is pas het topje van de bekende ijsberg. Wat ik wel jammer vindt is de reactie van een wethouder van Almere. Zij herkent zich niet in de problemen? Dat is nu juist het probleem! Iedereen kijkt weg.
Terwijl er duizenden en nog eens duizenden gezinnen op dit moment van de uitzending cliënt zijn bij die organistatie. Mensen die helemaal wegzakken in hun vooral zo verborgen ellende. Er zijn zelfs bewijzen dat die mensen stelselmatig opgelicht worden. Ik kan jullie redactie daarmee op weg helpen.
Jullie doen goed werk en zijn op de goede weg. Maar er moet doorgepakt worden om voor die duizenden gezinnen de zo grote ellende te doorbreken.
Een uitzending als deze roept bij gedupeerden (zelf was ik er ook een) heel veel los. Mensen die voor enorme bedragen opgelicht worden en nergens terecht konden. Gelukkig bundelen die mensen steeds meer hun krachten. Mensen die herkenning, advies en/of hulp zoeken. Gedupeerden kunnen dit vinden bij een besloten facebookgroep; Samen Verder Tegen Obin; https://www.facebook.com/groups/292521249589260

Catharina23121957
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2022 11:42

Re: Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door Catharina23121957 »

Moet toch iets positiefs kwijt over Plangroep.
Ruim tien jaar budgetbeheer via plangroep. Altijd ging alles goed. Ben altijd zeer tevreden geweest. tot afgelopen jaar, nieuw computersysteem, corona....
rekeningen verstuurd door bv gemeente of belastingdienst kwamen niet aan..waren onvindbaar.....
Maar altijd binnen no time opgelost..
Denk dat dit ook ligt aan degene die jouw dossier beheerd, de een is beter dan de ander... heb ook een aantal malen de verkeerde getroffen.....maar na contact met mijn budgetbeheerder alles, gelukkig, snel opgelost.
Ben sinds februari 2022 gestopt met Plangroep omdat ik ze (gelukkig) niet meer nog heb.....

Maar nogmaals, ik was altijd zeer content met Plangroep en vind die negatieve reacties niet leuk.
Je kunt nl altijd meekijken via "mij budget" . Bij problemen kun je dan direct reageren.... maar tja, voor sommige mensen is dit lastig klagen is makkelijker,.............

Willy4all
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2018 07:42
Contacteer:

Re: Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door Willy4all »

Ha, de directeur zegt 'we zullen er naar kijken en SAMEN een oplossing zoeken': dat hadden hij en zijn medewerkers moeten doen, al heel lang geleden, zonder de klnat daarmee lastig te vallen. Ze hoeven alleen hun werk maar te doen.
Hoezo voelt de directeur zich 'persoonlijk geraakt'? Hij laat zijn klanten gewoon verzuipen en toen er problemen waren, had hij zijn opdrachtgever, de gemeente, dit moeten laten weten. Heel simpel allemaal; volgens mij interesseert het hem geen moer. Vaag en ontwijkend gezwets waar de slachtoffers niets aan hebben en niets mee kunnen.
Dat komt de wethouder die steeds maar weer benadrukt dat ze er 'bovenop zitten'. Nou, misschien zitten ze er wel letterlijk zó bovenop dat ze het niet meer zien....
Als ze er écht bovenop zouden zitten, zouden al die problemen niet zijn ontstaan. Blijkbaar is er niet eens een goede kwalitatieve en kwantitatieve rapportage van Plangroep naar de gemeente! Begin daar maar eens mee.
Voor de gemeente is het gemakkelijk afschuiven ('wij besteden het uit') en dat doen ze dan met zoiets belangrijks, zo'n essentiële taak; onbegrijpelijk.
En voor Plangroep en haar aandeelhouders is het 'easy money': die kijken blijkbaar alleen naar kosten en rendement, maar kwaliteit is een ondergeschoven kindje...
Ik hoop dat Radar dit blijft volgen, want dit dit is een grof schandaal, veroorzaakt door wanbeheer van beide betrokken partijen.

LJM Mooyman
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2022 11:14

Re: Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door LJM Mooyman »

Ik was bij budget beheer NL (CBBN) aangesloten tot deze de boel verkocht aan plangroep , op dat moment was ik uit de SHV.
Daarna heb ik besloten om de budget beheer op vrijwillige basis voort te zetten,bij Plangroep.
Nadat Plangroep het overgenomen heeft ging alles fout,dus ben ik gestopt met deze organisatie.

P.Moorees
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2022 11:52

Re: Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door P.Moorees »

Ik ben in 2018 via de gemeente Maasgouw verwezen naar Plangroep Culemborg. Van af het begin was het erg moeilijk contact met ze te krijgen. Email over betalingen werden pas maanden later gelezen omdat ik hun er op attent maakte in een telefoongesprek. Ook overboeking naar de rekening naar de bewindvoerder werden regelmatig niet gedaan waardoor ik boze mails van de bewindvoerder kreeg. Er werd soms geld overgemaakt wat niet hoefde zodat ik teweinig geld op de rekening had staan voor mijn weekgeld. Gelukkig ben ik nu klaar met mijn schuldsaneringstraject en heb gelukkig niks meer met Plangroep te maken. Ikheb besloten om toch nog een tijd een bugbeheerder in te huren. Hiervoor heb ik gekozen voor "Budgetbegeleiding Roerdalen" in posterholt. Een echte aanrader. Snelle reactie en erg behulpzaam.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Catharina23121957 schreef:
22 feb 2022 11:55
Moet toch iets positiefs kwijt over Plangroep.
Ruim tien jaar budgetbeheer via plangroep. Altijd ging alles goed. Ben altijd zeer tevreden geweest. tot afgelopen jaar, nieuw computersysteem, corona....
rekeningen verstuurd door bv gemeente of belastingdienst kwamen niet aan..waren onvindbaar.....
Maar altijd binnen no time opgelost..
Denk dat dit ook ligt aan degene die jouw dossier beheerd, de een is beter dan de ander... heb ook een aantal malen de verkeerde getroffen.....maar na contact met mijn budgetbeheerder alles, gelukkig, snel opgelost.
Ben sinds februari 2022 gestopt met Plangroep omdat ik ze (gelukkig) niet meer nog heb.....

Maar nogmaals, ik was altijd zeer content met Plangroep en vind die negatieve reacties niet leuk.
Je kunt nl altijd meekijken via "mij budget" . Bij problemen kun je dan direct reageren.... maar tja, voor sommige mensen is dit lastig klagen is makkelijker,.............
Weer iemand die speciaal lid wordt van dit forum om een bedrijf te beschermen ....

NVerhoorn
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2022 10:26

Re: Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door NVerhoorn »

"Goedemorgen, welkom bij Plangroep u bent momenteel wachtende nummer 79, de gemiddelde wachttijd bedraagt 46 minuten" en na 12 uur weer niet bereikbaar om achterstallige emails weg te werken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik had hem de eerste keer ook al begrepen hoor :D

René de Bruijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2023 19:30

Re: Overspoeld met klachten over schuldhulpverlener Plangroep

Ongelezen bericht door René de Bruijn »

Beste Radar,

"Graag" deel ik mijn ervaring met plangroep met u.
Sinds 2010 ben ik al met de e organisatie bezig om van mijn schulden af te komen.
Vanaf november 2022 ben ik alsnog overgestapt naar een bewindvoerder omdat alle hoop op Plangroep totaal weg is. Ik wilde de overstap naar een bewindvoerder maar werd door instellingen die aangesloten bij de gemeente Almere zijn steeds valse hoop houden. Vooral doordat hun bleven pushen dat plangroep echt de juiste oplossing was. 13 jaar verder waarin ik ook periodes heb gehad zonder plangroep zijn mijn schulden uiteraard veel hoger door alle boetes geworden. Het meest vreemde is dat ik via de rabobank moest vernemen dat de rekening was opgeheven. Ik heb tot op de dag van vandaag niks meer van plangroep vernomen. Sociaal raadslieden is hier nog achteraan gegaan maar mijn dossier bleek weg. Ik heb de jaren bij plangroep altijd een baan gehad ervan €60,- leefgeld per week. Wat er met al het geld wat overbleef is gebeurd is dus niet meer te achterhalen. Graag zou ik van u willen weten wat ik hier tegen kan ondernemen. Mocht u meer informatie willen mag u gerust bellen.

Met vriendelijke groet, Rene de Bruijn

Plaats reactie