LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Berteman »

GJvdZ schreef:
Roberttt schreef:Bij aanvang van het huren werd ik bang gemaakt van:
Als ik u was dan zal ik zeker een abonnement nemen bla bla bla
Van zo'n opmerking wordt je al bang?
Roberttt schreef: maar volgens mij is het voor de woningcoöperaties
een mooie extra bron van inkomsten want 90% trapt er in terwijl een groot deel het niet nodig heeft (zover ik het nu zie..)
Het zijn inderdaad inkomsten, maar daar staan ook uitgaven tegenover. Voor 240 euro per jaar doe je niet zo heel veel van dit soort klusjes, dus rijk zullen ze hier echt niet worden. 2 redelijk kleine klusjes en het is op. Daarna is voor kosten van de verhuurder.
Een wasmachinekraan kost nog geen € 10. Hoe lang gaat die mee? En wat te denken van een doucheslang en handdouche: €15.00. Geloof mij maar: die serviceabonnementen leggen de woningcorporaties echt geen windeieren: daar verdienen ze goud geld mee!

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door witte angora »

Berteman schreef:
Een wasmachinekraan kost nog geen € 10. Hoe lang gaat die mee? En wat te denken van een doucheslang en handdouche: €15.00. Geloof mij maar: die serviceabonnementen leggen de woningcorporaties echt geen windeieren: daar verdienen ze goud geld mee!
Ongetwijfeld heb je helemaal gelijk. Daarbij komt: het busje van de monteur rijdt op water, en de monteur van de wbv doet alles gratis en voor niks. De receptioniste die de telefoon aanneemt is een dom blondje dat nog nooit van salaris heeft gehoord; en degene die het magazijn beheert is altijd alles kwijt, dus die kun je wijs maken dat hij zijn salaris gehad heeft, maar dat hij het kwijt is geraakt.

Met name het laatste is reden om die kraan niet al te snel te leveren; de magazijnbeheerder weet niet waar hij die dingen laat.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Plus het salaris van de directeur die met zijn PvdA lidmaatschap zwaar boven de Balkenendenorm verdient in het kader van links lullen, rechts vullen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Berteman »

witte angora schreef:
Berteman schreef:
Een wasmachinekraan kost nog geen € 10. Hoe lang gaat die mee? En wat te denken van een doucheslang en handdouche: €15.00. Geloof mij maar: die serviceabonnementen leggen de woningcorporaties echt geen windeieren: daar verdienen ze goud geld mee!
Ongetwijfeld heb je helemaal gelijk. Daarbij komt: het busje van de monteur rijdt op water, en de monteur van de wbv doet alles gratis en voor niks. De receptioniste die de telefoon aanneemt is een dom blondje dat nog nooit van salaris heeft gehoord; en degene die het magazijn beheert is altijd alles kwijt, dus die kun je wijs maken dat hij zijn salaris gehad heeft, maar dat hij het kwijt is geraakt.

Met name het laatste is reden om die kraan niet al te snel te leveren; de magazijnbeheerder weet niet waar hij die dingen laat.
Kom op zeg: het is 2017! Er zijn nog maar weinig woningcorporaties met een complete onderhoudsdienst. Dit soort werkzaamheden worden in de meeste gevallen op regiebasis door aannemersbedrijven uitgevoerd.

Roberttt
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2017 17:18

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Roberttt »

Huurprijzen rijzen de pan uit en van de directeuren weten we in ieder geval dat ze belachelijke inkomens genieten;
verder weet ik niet wie er allemaal waar graait maar zuivere koffie is het vast niet allemaal.
Onderhoud aan de woningen moet gewoon betaald worden van de geïnde huur.
Woningcorporaties moeten de wet kennen en die naleven.
extra onderhoudscontracten moeten eerlijk en transparant zijn.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door witte angora »

Berteman schreef:
witte angora schreef:
Berteman schreef:
Een wasmachinekraan kost nog geen € 10. Hoe lang gaat die mee? En wat te denken van een doucheslang en handdouche: €15.00. Geloof mij maar: die serviceabonnementen leggen de woningcorporaties echt geen windeieren: daar verdienen ze goud geld mee!
Ongetwijfeld heb je helemaal gelijk. Daarbij komt: het busje van de monteur rijdt op water, en de monteur van de wbv doet alles gratis en voor niks. De receptioniste die de telefoon aanneemt is een dom blondje dat nog nooit van salaris heeft gehoord; en degene die het magazijn beheert is altijd alles kwijt, dus die kun je wijs maken dat hij zijn salaris gehad heeft, maar dat hij het kwijt is geraakt.

Met name het laatste is reden om die kraan niet al te snel te leveren; de magazijnbeheerder weet niet waar hij die dingen laat.
Kom op zeg: het is 2017! Er zijn nog maar weinig woningcorporaties met een complete onderhoudsdienst. Dit soort werkzaamheden worden in de meeste gevallen op regiebasis door aannemersbedrijven uitgevoerd.
Je hebt weer gelijk! En a die aannemersbedrijven werken helemaal gratis, zodat het kraantje niet meer dan 10 euro hoeven te kosten, nietwaar?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door kweenie »

Roberttt schreef:Onlangs is in mijn huis een kraan kapot gegaan, dit is niet gekomen door onjuist gebruik maar het ding is af/versleten,
ook kranen hebben niet het eeuwig leven. Ik heb contact opgenomen met de verhuurder en die vertelt mij dat ik
geen recht heb op een nieuwe kraan zelfs niet wanneer ik het zelf monteer omdat ik geen abonnement heb op klein onderhoud,
Het is natuurlijk de vraag in hoeverre je kraan werkelijk af/versleten is. Dat is op afstand niet te zeggen, omdat niet duidelijk is wat er precies stuk is.

Maar dat is meteen ook het probleem met klein en groot onderhoud. Je kunt van tevoren, op afstand, moeilijk zeggen of iets eenvoudig te herstellen is of niet. Dus als er een monteur langskomt en die ziet dat er maar een kleinigheid aan de hand is, wat eigenlijk onder klein onderhoud valt, dan zou de WBV alsnog die kosten bij jou in rekening moeten gaan brengen. Gevolg: jij wordt boos, maar de monteur wil geen ruzie met de klant, dus die zegt dan toch maar dat de kraan onherstelbaar was...

Om zulk soort discussies (en ook het nodeloos vervangen van nog te repareren zaken) te voorkomen, willen ze heel graag dat je een abonnement neemt waarbij je ook van de kosten van klein onderhoud af bent.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Berteman schreef:
witte angora schreef:
Berteman schreef:
Een wasmachinekraan kost nog geen € 10. Hoe lang gaat die mee? En wat te denken van een doucheslang en handdouche: €15.00. Geloof mij maar: die serviceabonnementen leggen de woningcorporaties echt geen windeieren: daar verdienen ze goud geld mee!
Ongetwijfeld heb je helemaal gelijk. Daarbij komt: het busje van de monteur rijdt op water, en de monteur van de wbv doet alles gratis en voor niks. De receptioniste die de telefoon aanneemt is een dom blondje dat nog nooit van salaris heeft gehoord; en degene die het magazijn beheert is altijd alles kwijt, dus die kun je wijs maken dat hij zijn salaris gehad heeft, maar dat hij het kwijt is geraakt.

Met name het laatste is reden om die kraan niet al te snel te leveren; de magazijnbeheerder weet niet waar hij die dingen laat.
Kom op zeg: het is 2017! Er zijn nog maar weinig woningcorporaties met een complete onderhoudsdienst. Dit soort werkzaamheden worden in de meeste gevallen op regiebasis door aannemersbedrijven uitgevoerd.

Werkt zo'n onderhoudsbedrijf voor niets? Of berekent die deze kosten ook gewoon door?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Roberttt schreef:Hallo Witte Angora,

Ik vind het natuurlijk prima als onderzocht word wat er met de kraan aan de hand is
en wat de oorzaak is, zij kunnen vast in hun administratie zien hoe oud de kraan is.

Ik kreeg het volgende als reactie op de melding van het defect:

Goedemiddag,
Het repareren van de wasmachinekraan valt onder het abb. klein onderhoud.
Volgens onze gegevens bent u hier geen lid van. Wanneer wij deze repareren komen de kosten voor rekening van u zelf.
Graag horen wij van u of u lid wil worden van het abonnement of dat wij er een particuliere opdracht van mogen maken.

Ik heb natuurlijk op de desbetreffende mail gereageerd (netjes, zonder vloeken of schelden), ik heb verder nog geen reactie ontvangen.
Ik probeer het natuurlijk eerst met fatsoenlijke communicatie op te lossen.
Ik maak hieruit op dat het om een wasmachinekraantje gaat. Kost nog geen €10.
Ik vraag me af of je daar reparatie-onderdelen voor kan krijgen, zo ja dan zal repareren waarschijnlijk duurder uitvallen dan vervangen.
Afbeelding
Als jij jouw reparatieplicht uitvoert door de hele kraan (plus een reepje teflon-tape) te vervangen lijkt me het hele probleem opgelost in jouw voordeel.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 28 mei 2017 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Berteman »

Roberttt schreef:Huurprijzen rijzen de pan uit en van de directeuren weten we in ieder geval dat ze belachelijke inkomens genieten;
verder weet ik niet wie er allemaal waar graait maar zuivere koffie is het vast niet allemaal.
Onderhoud aan de woningen moet gewoon betaald worden van de geïnde huur.
Woningcorporaties moeten de wet kennen en die naleven.
extra onderhoudscontracten moeten eerlijk en transparant zijn.
De overheid bepaald het huurprijsbeleid, ongeacht het salaris van de directeur.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Berteman »

witte angora schreef:[quote="

Kom op zeg: het is 2017! Er zijn nog maar weinig woningcorporaties met een complete onderhoudsdienst. Dit soort werkzaamheden worden in de meeste gevallen op regiebasis door aannemersbedrijven uitgevoerd.
Je hebt weer gelijk! En a die aannemersbedrijven werken helemaal gratis, zodat het kraantje niet meer dan 10 euro hoeven te kosten, nietwaar?[/quote]

Nee, aannemers werken niet gratis.

Als jij en ik naar de bouwmarkt gaan voor de aanschaf van een wasmachinekraan, dan moeten we bij de kassa € 8,95 afrekenen. Aannemers kopen groot in bij de groothandel en weten vaak nog een flinke korting te krijgen. Voor een aannemersbedrijf hoeft zo'n kraantje echt niet meer dan € 4,50 à € 5,00 te kosten.

Dit soort werkzaamheden worden door veel aannemers op regiebasis uitgevoerd. Deze kleine klusjes worden niet allemaal afzonderlijk gefactureerd maar maken deel uit van een soort overeenkomst die de corporatie en aannemer zijn overeengekomen.

Het is te vergelijken met het onderhoud van de verwarmingsinstallatie. De corporatie sluit een contract voor een vaste prijs af met een installatiebedrijf. Of dacht je soms dat het installatiebedrijf elk onderdeeltje, servicebezoek, jaarlijks onderhoud en reparaties per verrichting aan de corporatie factureert?
Laatst gewijzigd door Berteman op 28 mei 2017 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Roberttt
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2017 17:18

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Roberttt »

Berteman schreef:
Roberttt schreef:Huurprijzen rijzen de pan uit en van de directeuren weten we in ieder geval dat ze belachelijke inkomens genieten;
verder weet ik niet wie er allemaal waar graait maar zuivere koffie is het vast niet allemaal.
Onderhoud aan de woningen moet gewoon betaald worden van de geïnde huur.
Woningcorporaties moeten de wet kennen en die naleven.
extra onderhoudscontracten moeten eerlijk en transparant zijn.
De overheid bepaald het huurprijsbeleid, ongeacht het salaris van de directeur.
De overheid bepaald de maximale huurprijs.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Berteman »

Geip Suusje schreef:
Roberttt schreef:Hallo Witte Angora,

Ik vind het natuurlijk prima als onderzocht word wat er met de kraan aan de hand is
en wat de oorzaak is, zij kunnen vast in hun administratie zien hoe oud de kraan is.

Ik kreeg het volgende als reactie op de melding van het defect:

Goedemiddag,
Het repareren van de wasmachinekraan valt onder het abb. klein onderhoud.
Volgens onze gegevens bent u hier geen lid van. Wanneer wij deze repareren komen de kosten voor rekening van u zelf.
Graag horen wij van u of u lid wil worden van het abonnement of dat wij er een particuliere opdracht van mogen maken.

Ik heb natuurlijk op de desbetreffende mail gereageerd (netjes, zonder vloeken of schelden), ik heb verder nog geen reactie ontvangen.
Ik probeer het natuurlijk eerst met fatsoenlijke communicatie op te lossen.
Ik maak hieruit op dat het om een wasmachinekraantje gaat. Kost nog geen €10.
Ik vraag me af of je daar reparatie-onderdelen voor kan krijgen, zo ja dan zal repareren waarschijnlijk duurder uitvallen dan vervangen.
Afbeelding
Als jij jouw reparatieplicht uitvoert door de hele kraan (plus een reepje teflon-tape) te vervangen lijkt me het hele probleem opgelost in jouw voordeel.
Serviceabonnement of niet: je kunt ook vraagtekens zetten bij de efficiëntie van het " repareren" van een wasmachinekraantje. Hoeveel tijd gaat het kosten om het kraantje los te draaien, uit elkaar te halen, de onderdelen te bekijken, eventueel iets te vervangen of na een half uur te constateren dat de kraan écht niet te repareren valt, terwijl het in vijf minuten te vervangen is .

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Berteman »

Roberttt schreef:
Berteman schreef:
Roberttt schreef:Huurprijzen rijzen de pan uit en van de directeuren weten we in ieder geval dat ze belachelijke inkomens genieten;
verder weet ik niet wie er allemaal waar graait maar zuivere koffie is het vast niet allemaal.
Onderhoud aan de woningen moet gewoon betaald worden van de geïnde huur.
Woningcorporaties moeten de wet kennen en die naleven.
extra onderhoudscontracten moeten eerlijk en transparant zijn.
De overheid bepaald het huurprijsbeleid, ongeacht het salaris van de directeur.
De overheid bepaald de maximale huurprijs.
En het percentage van de jaarlijkse huurverhoging.

Roberttt
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2017 17:18

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Roberttt »

De overheid bepaald de maximale huurprijs.[/quote]

En het percentage van de jaarlijkse huurverhoging.[/quote]

De woningcorporaties zijn niet verplicht de jaarlijkse huurverhoging door te berekenen maar dat doen ze maar al te graag:
meer inkomsten.

mh73

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door mh73 »

Woningcorporaties en woningbouwverenigingen werken zonder winstoogmerk.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Boesta »

Ik vind het erg plezierig om te lezen dat de ts dit verder zal gaan uitzoeken. Ik ben ook erg benieuwd. Kan me herinneren dat kranen en sloten bij mijn ouders vroeger gewoon door de woningbouwvereniging gerepareerd c.q. vervangen werden zonder dat zij daar een extra abonnement voor hadden afgesloten..
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jun 2017 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Roberttt schreef:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

Dan staat er bij "Scharnieren, sloten, kranen etc." "Grote reparaties, vervanging" Rekening verhuurder

lijkt me duidelijk toch ?

Hier nog een pagina:

http://www.huurders.info/onderhoud-en-s ... -doet-wat/

Leest u vooral wat helemaal onderop staat.
Op de lijst met kleine herstellingen staat ook garnituur voor badkamer en toilet. Daar hoort een kraan ook bij...

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2 ... 01#Bijlage

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Boesta schreef:
witte angora schreef:Tot nu toe, Robbert, bestaat dit topic uit 7 berichten: 4 van jezelf, en drie van anderen die vóór mij gereageerd hebben. Klopt mijn constatering dat je volledig overtuigd bent van je eigen gelijk? En stel dat iemand overtuigende argumenten heeft dat je ongelijk hebt, ben je dan bereid de boel verder te laten rusten? Wat is het doel van je topic?

Het is maar een vraag, ik wil graag weten hoe je er zelf in staat en wat je wit bereiken voordat ik inhoudelijk ga reageren.
Tjonge Jonge!! Wat een belachelijke, nare, arrogante reactie!! Heeft u het een beetje hoog in de bol...? Als een topic u niet aanstaat, moet u niet de ts proberen af te branden c.q. in een kaad daglicht proberen te zetten. Maar gewoon het topic overslaan en zeker geen arrogante betweterige reacties gaan plaatsen. U als gewoonte reageerder bent niets meer dan wie dan ook op dit forum!

Is er iets mis mee dat iemand erg enthousiast is.? Is er iets mis mee dat de ts meerdere berichten plaatst.? Normaliter als een ts niet snel reageert zeurt u daar ook over, nu reageert iemand snel is het ook niet goed. Wat is er aan de hand met u...??

Wat is het doel van dit topic.? Kunt u niet lezen..? Het is toch erg duidelijk wat de ts met dit topic wil!

Ik vind het erg plezierig om te lezen dat de ts dit verder zal gaan uitzoeken. Ik ben ook erg benieuwd. Kan me herinneren dat kranen en sloten bij mijn ouders vroeger gewoon door de woningbouwvereniging gerepareerd c.q. vervangen werden zonder dat zij daar een extra abonnement voor hadden afgesloten..
Ik vind het wel een terechte vraag eigenlijk. Ik vind het beter om je gevoel eerst te toetsen dan -zoals we ook genoeg zien...- op basis van je gevoel een heel vurig en vlammend epistel neer te pennen - en er dan achter te komen dat je eigen interpretatie onjuist is...

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Overtreden wooningcooperaties de wet bij klein onderhoud?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wat de verhuurder ook in het kontrakt zet maakt eigenlijk niets uit, zodra de wetstekst iets anders zegt gaat dit voor en zijn de verhuurvoorwaarden onredelijk...

verhuurder moet dus voor vervanging zorgen van een kraan...

Gesloten