LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeren met GPK

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Vorige week naar Almere geweest, geparkeerd met mijn gehandicaptenparkeerkaart (GPK).
Van te voren uitgezocht waar een gehandicaptenparkeerplaats (GPP) in de buurt was.
Die straat was afgesloten, dus andere plek gezocht.
Er stond op de site van de gemeente Almere dat ik op een GPP, gewone parkeerplaats en zelfs 3 uur lang buiten een parkeervak mag parkeren, zolang als ik niemand in de weg sta.
Vlakbij de winkel waar ik moest zijn, waren 3 plekken voor laden en lossen.
Deze waren leeg.
Ik dacht dus, dat omdat ik zo'n beetje overal mag parkeren zolang ik niemand in de weg sta, dat ik de auto hier mocht neerzetten.
Immers, vlak ernaast buiten het vak op de stoep mocht ik 3 uur lang parkeren!
Omdat ik het onzin vind om de stoep te bezetten als er vakken zijn, heb ik de auto daar neergezet.
Toen ik terugkwam bij de auto had ik (gelukkig) geen boete, maar een waarschuwing dat ik daar niet mocht parkeren.
Ik vraag mij af of dit klopt.
Het zou toch raar zijn dat ik de auto wel naast die vakken op de stoep mag zetten, maar niet in het vak waar hij niemand in de weg staat.
Even voor de duidelijkheid, deze vakken waren niet voor vrachtwagens o.i.d., maar voor personenauto's om mensen en/of spullen in en uit te laden.
Ik ben natuurlijk blij dat ik geen boete heb gehad, maar vind het nogal raar.
Weet iemand hoe dit volgens de wet geregeld is?
Ik kan het niet vinden namelijk.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door kokka »

Een laden/lossen plek is plek waar je niet mag parkeren, anders dan om te laden en lossen.
als je op de stoep was gaan staan, had je ook een bekeuring kunnen verwachten. Dit is namelijk ook gewoon verboden.
je had wel mogen parkeren op een plaats op de weg waar andere automobilisten niet mogen staan, mits je niemand hindert

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door VioletPrue »

kokka schreef:Een laden/lossen plek is plek waar je niet mag parkeren, anders dan om te laden en lossen.
als je op de stoep was gaan staan, had je ook een bekeuring kunnen verwachten. Dit is namelijk ook gewoon verboden.
je had wel mogen parkeren op een plaats op de weg waar andere automobilisten niet mogen staan, mits je niemand hindert
Er staat duidelijk dat ik buiten de vakken mag parkeren, zolang ik niemand hinder.
Op de stoep is toch ook buiten de vakken?
Ik vind het dan erg onduidelijk beschreven.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Jongeheer Deftig schreef:
VioletPrue schreef: Toen ik terugkwam bij de auto had ik (gelukkig) geen boete, maar een waarschuwing dat ik daar niet mocht parkeren.
U heeft erg geluk gehad dat U geen boete heeft gekregen. Eigenlijk is dit discriminatie, want als ik hem er neer had gezet (zonder invalidekaart) had ik er wel een gekregen terwijl we er beide niet mogen staan.
Als u dan ook mijn beperking erbij neemt, mag u van mij ook een waarschuwing en geen bekeuring krijgen.
Dàn zijn we gelijk, anders niet echt hè?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door sjohie »

VioletPrue schreef:
kokka schreef:Een laden/lossen plek is plek waar je niet mag parkeren, anders dan om te laden en lossen.
als je op de stoep was gaan staan, had je ook een bekeuring kunnen verwachten. Dit is namelijk ook gewoon verboden.
je had wel mogen parkeren op een plaats op de weg waar andere automobilisten niet mogen staan, mits je niemand hindert
Er staat duidelijk dat ik buiten de vakken mag parkeren, zolang ik niemand hinder.
Op de stoep is toch ook buiten de vakken?
Ik vind het dan erg onduidelijk beschreven.
Een nabij gelegen plantsoen is ook buiten de vakken, maar ook daar mag je niet parkeren. :wink:
Art. 10 sectie 1 van het RVV zegt: "Voor het parkeren van een auto mag de bestuurder ook andere weggedeelten dan de rijbaan gebruiken, met uitzondering van het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad".

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door sjohie »

VioletPrue schreef:
Jongeheer Deftig schreef:
VioletPrue schreef: Toen ik terugkwam bij de auto had ik (gelukkig) geen boete, maar een waarschuwing dat ik daar niet mocht parkeren.
U heeft erg geluk gehad dat U geen boete heeft gekregen. Eigenlijk is dit discriminatie, want als ik hem er neer had gezet (zonder invalidekaart) had ik er wel een gekregen terwijl we er beide niet mogen staan.
Als u dan ook mijn beperking erbij neemt, mag u van mij ook een waarschuwing en geen bekeuring krijgen.
Dàn zijn we gelijk, anders niet echt hè?
Juist wel, aangezien jullie beiden een motorvoertuig in de berm parkeren, en dit beiden niet mag, echter krijg jij vanwege het hebben van een GPK wat meer coulance en dus een waarschuwing, waar een niet GPK houdende bestuurder dat wel kan vergeten. Terwijl strikt volgens de wetgeving jullie daar beiden niet mogen parkeren. En volgens mij is het niet objectief handhaven van wetgeving door een opsporingsambtenaar, op basis van een eigen stukje sympathie/medelijden ten faveure voor iemand met een GPK toch echt een vorm van discriminatie jegens de andere bestuurder.

Maar goed, om iemand uit frustratie dan gelijk maar je eigen handicap toe te wensen is ook niet echt sjiek...

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door VioletPrue »

sjohie schreef:
VioletPrue schreef:[quote="Jongeheer Deftig]U heeft erg geluk gehad dat U geen boete heeft gekregen. Eigenlijk is dit discriminatie, want als ik hem er neer had gezet (zonder invalidekaart) had ik er wel een gekregen terwijl we er beide niet mogen staan.
Als u dan ook mijn beperking erbij neemt, mag u van mij ook een waarschuwing en geen bekeuring krijgen.
Dàn zijn we gelijk, anders niet echt hè?
Juist wel, aangezien jullie beiden een motorvoertuig in de berm parkeren, en dit beiden niet mag, echter krijg jij vanwege het hebben van een GPK wat meer coulance en dus een waarschuwing, waar een niet GPK houdende bestuurder dat wel kan vergeten. Terwijl strikt volgens de wetgeving jullie daar beiden niet mogen parkeren. En volgens mij is het niet objectief handhaven van wetgeving door een opsporingsambtenaar, op basis van een eigen stukje sympathie/medelijden ten faveure voor iemand met een GPK toch echt een vorm van discriminatie jegens de andere bestuurder.

Maar goed, om iemand uit frustratie dan gelijk maar je eigen handicap toe te wensen is ook niet echt sjiek...[/quote][/quote][/quote]
Puntje is dat ik die kaart heb, omdat ik niet ver kàn lopen.
Een gezond iemand wel, anders is die niet gezond.
Je kunt het niet sjiek vinden om iemand mijn beperking toe te wensen, maar ik ben dat geneuzel over 'discriminatie' en beetje beu.
In dezelfde post wordt gesuggereerd dat je zo'n kaart bij een pakje boter krijgt.
Ik ben gekeurd door een arts en heb uiteindelijk een advocaat in moeten schakelen voor ik die kaart (terecht, ik voldoe aan de criteria) kreeg.
Om dan te gaan roepen dat het discriminatie is, is gewoon onzin.
Als je de situatie gelijk wil trekken, moet je ook kijken waarom ik de auto daar neerzet.
En dat is vanwege mijn beperking, niet vanwege luiheid.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door VioletPrue »

sjohie schreef:
VioletPrue schreef:Er staat duidelijk dat ik buiten de vakken mag parkeren, zolang ik niemand hinder.
Op de stoep is toch ook buiten de vakken?
Ik vind het dan erg onduidelijk beschreven.
Een nabij gelegen plantsoen is ook buiten de vakken, maar ook daar mag je niet parkeren. :wink:
Art. 10 sectie 1 van het RVV zegt: "Voor het parkeren van een auto mag de bestuurder ook andere weggedeelten dan de rijbaan gebruiken, met uitzondering van het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad".
Van de site over parkeren in Almere:
Parkeren in Almere schreef:Verder mag u onbeperkt parkeren op plaatsen waar voor anderen een beperkte parkeertijd geldt. Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u drie uur parkeren op een plaats waar een parkeerverbod geldt, mits u het verkeer niet hindert. U heeft hiervoor dan geen vergunning of ontheffing nodig.
Met andere woorden, ik mag dus wel op de stoep parkeren?
En dus ook op een plek voor laden en lossen?
Want daar geldt een parkeerverbod.

Bron

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door VioletPrue »

snuffel1 schreef:Op de stoep parkeren is bij voorbaat hinderen de laad/los plaats ook dus niet toegestaan. De kaart is geen vrijbrief om overal de auto maar neer te pleuren waar het u uitkomt. Als u de verordening zo uitlegt kunt u net zo goed het winkelcentrum op rijden en vlak voor de ingang parkeren met het motto "ze kunnen om de auto heen lopen" Met excuus maar u maakt misbruik van uw handicap.
Ik maak geen misbruik van mijn beperking en ik neem er aanstoot aan dat u dat zegt.
Ik ken u niet, u kent mij niet, u weet geen eens wat ik mankeer!
Ik 'pleur' mijn auto niet overal neer waar het mij uitkomt, ik heb van te voren netjes uitgezocht waar ik mag parkeren.
Als er in de regels staat dat ik een parkeerverbod mag negeren en ik doe dat, dan vraag ik me af waarom ik een waarschuwing krijg.
Dat is toch niet zo gek?
Als u gezegd wordt dat u iets mag en u doet het en krijgt een waarschuwing, dan vraagt u zich toch ook af waarom?
De hele toon van uw berichten zijn wat naar.
Vindt u het soms vervelend dat ik op plekken mag staan waar u niet mag staan?
Zo komt het namelijk op mij over.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door Emmy75 »

VioletPrue schreef: Van de site over parkeren in Almere:
Parkeren in Almere schreef:Verder mag u onbeperkt parkeren op plaatsen waar voor anderen een beperkte parkeertijd geldt. Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u drie uur parkeren op een plaats waar een parkeerverbod geldt, mits u het verkeer niet hindert. U heeft hiervoor dan geen vergunning of ontheffing nodig.
Met andere woorden, ik mag dus wel op de stoep parkeren?
En dus ook op een plek voor laden en lossen?
Want daar geldt een parkeerverbod.

Bron
Parkeer nu gewoon niet op de stoep of in een vak voor te laden en te lossen. Kom op nou u zet hem toch ook niet in een plantsoen want ook daar zou u volgens diezelfde logica ook mogen parkeren. Op de stoep mag u gewoon niet parkeren en op een laad/los plaats ook niet.

Ja er geldt een parkeerverbod voor deze maar dat zijn niet de parkeerverboden die de gemeente hier zal bedoelen. En ja het is wat krom omschreven misschien. Op de stoep parkeren of een laad/los plaats is per definitie anderen hinderen tenzij u in de auto blijft zitten om u ervan te vergewissen dat u niemand hindert.

We zitten een week voor Kerst en als u op de stoep parkeert of een laad/los plaats in de nabijheid van winkels is dat per definitie hinder veroorzaken omdat het nu eenmaal drukker is qua voetgangers en laad- en losactiviteiten. Wees blij dat het een waarschuwing was en wees gewaarschuwd ermee, u kent het vast wel van dat gewaarschuwd mens. Als u wel een prent krijgt, is er een grote kans op verliezen op dat "mits u geen hinder veroorzaakt" gedeelte.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door VioletPrue »

snuffel1 schreef:Ik ben zo iemand die rekening houdt met gehandicapten parkeerplaatsen en koop een kaartje als het betaald parkeren betreft, hou ook rekening met plaatsen waar niet geparkeerd mag worden zoals in/uitstap plaatsen maar u doet dat dan weer niet, want u bent gehandicapt dus mag alles vanwege een kaart. Hypothetisch, op de in/uitstap plaats wil een chauffeur u als gehandicapte uit laten stappen maar kan dat niet om dat er een auto pontificaal op die plek geparkeerd staat. Dat is precies wat u wel doet maar dat interesseert u blijkbaar helemaal niets.
Ik zeg nergens dat mij dat niets interesseert, dat maakt u er van.
Ik ben blij dat ik een waarschuwing heb gehad, ik ben daar dankbaar voor, ik wilde enkel weten of het wel kopte omdat ik het niet kon rijmen met de informatie die ik netjes van te voren heb opgezocht.
Dat doe ik expres, omdat ik graag goed voorbereid op stap ga.
Stap is hier overigens ironisch bdoeld, want stappen lukt niet.
Ik stel ook nergens dat ik alles mag omdat ik een GPK heb, ik heb de regels opgezocht en heb me daaraan gehouden.
U neemt een hoop aan maar weet dus van mij niets af.
Jammer

@Emmy: Geloof, me ik ben erg dankbaar dat het bij een waarschuwing is gebleven.
Ik zal ook nooit meer op zo'n plek parkeren, da's zeker.
Ik vind dan alleen de omschrijving op die website wat ongelukkig.
Maart goed, ik weet genoeg.
Emmy, sjohie en kokka, bedankt voor de antwoorden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door ciske »

waar niet geparkeerd mag worden zoals in/uitstap plaatsen maar u doet dat dan weer niet, want u bent gehandicapt dus mag alles vanwege een kaart.
Die indruk geeft VP niet, ze schrijft zelf dat ze thuis eerst heeft gekeken, dus doelbewust ergens de auto neerplempen doet ze niet.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door trail46 »

Waarom VioletPrue zo hard aanpakken? Zij geeft toe een inschattingsfout te hebben gemaakt. Jongeheer deftig (of zoiets) is gewoon een forumtrol die nu eenmaal niet beter weet, de rest die zo hard reageert moet zich eens afvragen of zij nooit een foutje maken.Triest gedoe steeds.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door GJvdZ »

VioletPrue schreef:
kokka schreef:Een laden/lossen plek is plek waar je niet mag parkeren, anders dan om te laden en lossen.
als je op de stoep was gaan staan, had je ook een bekeuring kunnen verwachten. Dit is namelijk ook gewoon verboden.
je had wel mogen parkeren op een plaats op de weg waar andere automobilisten niet mogen staan, mits je niemand hindert
Er staat duidelijk dat ik buiten de vakken mag parkeren, zolang ik niemand hinder.
Op de stoep is toch ook buiten de vakken?
Ik vind het dan erg onduidelijk beschreven.
Uhmmm, volgens mij is op de stoep parkeren behoorlijk hinderlijk. Misschien is het je wel eens opgevallen dat daar mensen lopen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door tenormin »

trail46 schreef:Waarom VioletPrue zo hard aanpakken? Zij geeft toe een inschattingsfout te hebben gemaakt. Jongeheer deftig (of zoiets) is gewoon een forumtrol die nu eenmaal niet beter weet, de rest die zo hard reageert moet zich eens afvragen of zij nooit een foutje maken.Triest gedoe steeds.
Ik begrijp ook niet waarom men zich zo loeihard opstelt. VioletPrue heeft zich sowieso al beter voorbereid op haar gaan naar Almere (wat "wij" al niet hoeven te doen). Wij rijden gewoon rondjes om een plek te bemachtigen. Tjeetje, het lijkt er bijna op dat sommigen jaloers zijn om zo'n GPK kaart te hebben. Vind de commentaren ronduit niet plesant en ik ben wel blij dat VP alleen een waarschuwing gekregen heeft. Hoop dat je je van de negatieve reacties niets aantrekt, 't is zo gemakkelijk ff wat neer te kwakken "achter" de PC.
Laatst gewijzigd door tenormin op 16 dec 2012 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het klinkt dan wel heel coulant dat
Er stond op de site van de gemeente Almere dat ik op een GPP, gewone parkeerplaats en zelfs 3 uur lang buiten een parkeervak mag parkeren, zolang als ik niemand in de weg sta.
maar in de praktijk blijkt dat niet zo makkelijk.
Genoeg plekken die daar aan voldoen misschien, maar zijn die groot genoeg en dicht bij de winkels?
Heel leuk om ergens een plek aan te wijzen waar niemand mag staan en jij dan 'lekker' wel met je kaart, maar als je dan een taxi moet nemen naar de dichts bijzijnde winkel, schiet dan ook niet op.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door berndv »

Op basis van de gegevens die VP gevonden heeft bij het voorbereiden van de reis vind ik het een logisch gemaakte fout. Dat het dan in de apv duidelijker omschreven staat is natuurlijk heel handig, maar die ga je niet uitpluizen voor je ergens gaat winkelen. Ik ben ook blij fat ze hier een waarschuwing voor grkregen heeft, hoewel ik wel van mening ben dat een parkeerwachter hier geen onderscheid in zou oeten maken tussen wel en geen gpk. Dit is eventuee een afweging als er beroep wordt aangetekend, maar dit moet niet ter beoordeling van een parkeerwacht zijn. Maar mensen, hoe kan je VP hier om aanvallen?

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door rollertje »

Gelukkig is het bij een waarschuwing gebleven voor VP. Met een GPK mag je nooit parkeren op een laden/lossen plek en ook niet op de stoep. Net zo min als op een taxi plek of een invalidenparkeerplaats met kenteken. De laatste zal VP zoiezo niet doen, verwacht ik. Ook gehandicapten zijn echter gewoon mensen en kunnen zich vergissen in hoe iets uitgelegd wordt. Dat is dit keer bij VP gebeurt. Ze zal het niet snel nog een keer doen, maar heeft nu gewoon een denkfout gemaakt. Ze heeft het niet met opzet gedaan en een lesje geleerd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door kokka »

tjonge jonge wat een vreemde reacties weer.
het lijkt erop dat sommige mensen niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die nu eenmaal iets meer hulp nodig hebben als anderen, het uitgeven van een gehandicapten parkeer kaart is ook zulke hulp.
ik denk dat het hier overduidelijk gaat om een eerlijke vergissing, en dus ook een terechte waarschuwing. het is dan ook niet heel duidelijk wat nu wel en niet mag.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Parkeren met GPK

Ongelezen bericht door Emmy75 »

VioletPrue schreef:@Emmy: Geloof, me ik ben erg dankbaar dat het bij een waarschuwing is gebleven.
Ik zal ook nooit meer op zo'n plek parkeren, da's zeker.
Ik vind dan alleen de omschrijving op die website wat ongelukkig.
Maart goed, ik weet genoeg.
Emmy, sjohie en kokka, bedankt voor de antwoorden.
Ik wil wel nog even zeggen dat ik het beslist niet vervelend bedoelde alhoewel ik me wel kan voorstellen dat het zo overkwam. Ik kan me ook best goed voorstellen dat eenmaal ter plaatse een vergissing snel is gemaakt en men niet helemaal snel overziet dat juist nu in deze tijd van het jaar parkeren op dergelijke plekken sneller hinder veroorzaakt.

Op zich denk ik dat de betreffende gemeente het best goed bedoeld heeft allemaal maar aan de andere kant kleden ze zich ook goed in met het "mits u geen hinder veroorzaakt". Dat is natuurlijk een vrij rekbaar begrip en voor velerlei uitleg vatbaar. Probleem is ook dat als u wel een prent had gekregen u zou moeten aantonen dat u geen hinder veroorzaakt heeft. Iets dat bijna onmogelijk is.

Ik bedoelde het daarom best goed en ja ik ben het ook met u eens dat de gemeente dit veel beter had moeten uitleggen op de site adhv een paar voorbeelden. Ik ben echt blij voor u dat het bij een waarschuwing gebleven is en zie niet in waarom het meteen een prent zou moeten zijn. Het staat de parkeerwachter nu eenmaal vrij een waarschuwing uit te delen en nu had u het geluk gehad.

Verders gewoon even ter overweging; het is in de kersttijd ook gewoon druk met beleveren van winkels. De mensen die nu bestellingen moeten rijden staan vaak onder behoorlijke tijdsdruk en die vinden het reuze vervelend als iemand zomaar een laad/losplaats inneemt die daar eigenlijk niet hoort te staan. Net zoals u het ongetwijfeld vervelend vindt als mensen overal poep aan hebben en ongeoorloofd op een GPK gaan staan. In dit licht bezien zou u dan eigenlijk ook niet op die laad/losplek moeten willen staan.

Gesloten