Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Fancastisch
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2021 09:26

Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Fancastisch »

Radar plaatste net dit nieuws https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/p ... problemen/ Dat is echt de brutaliteit ten top. De geldproblemen bij ouderen worden juist veroorzaakt door het al 14 jaar niet indexeren van de pensioenen door het ABP.

Het ABP kan schuldproblemen voorkomen door de pensioenen 20% te verhogen met alle gemiste indexatie sinds 2007. Er is immers geld zat om de eigen en APG vermogensbeheerders royaal van bonussen te voorzien, dus waarom de eigenaren van het pensioenvermogen overslaan?

Indien behalve deze verhoging ook nog het gemiste pensioen over die 14 jaar wordt uitgekeerd, krijgt iedereen 0,5 * 14 jaar * 20% = 140% van je jaarlijkse pensioen ineens (indien je al 14 jaar met pensioen bent natuurlijk, anders naar rato van het aantal jaren minder).

Daar moet je natuurlijk wel belasting over betalen want pensioen is belastingvrij gespaard, maar daarmee help je de nederlandse staat met 3 miljard extra aan belastinginkomsten per jaar en eenmalig 21 miljard, die kunnen ze goed gebruiken.

Is er eigenlijk wel genoeg in de pensioenpot om dit te doen? Dit hebben we verleden jaar al uitgerekend: https://breedprotesttegendepensioenroof ... _tuur.html

Overigens is sinds die berekening het vermogen van ABP gestegen van 420 naar 523 miljard. In 1 jaar is er meer bijgekomen dan er nodig is om de pensioenen te verhogen, inhaalindexatie uit te keren en pensioen op 65 jaar te betalen!

Kom op ABP, waar wachten jullie op? Ons geld klotst harder tegen de plinten dan de Geul door Valkenburg.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door 16again »

Ik mis het woord "dekkingsgraad" in de openingspost.

Fancastisch
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2021 09:26

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Fancastisch »

Als jij het woord 'dekkingsgraad' mist, dan mis ik het woord 'rekenrente'.

Nederland heeft de laagste rekenrente van heel de EU, omdat Koolmees en Knot alleen naar vastrentende waarden kijken zoals de ECB leningen en staatsobligaties. Daardoor heeft Nederland een rekenrente van 0,2%. De ECB rente is negatief om zo rijke landen en pensioenfondsen een boete op sparen te geven, en de opbrengst aan zuid-europese landen te geven wanneer die geld lenen, die krijgen geld toe.

Maar dat is maar een klein deel van de beleggingen, want de pensioenfondsen beleggen ook in vastgoed, aandelen en grondstoffen, en halen daarmee gemiddeld 7% rendement al 30 jaar lang. In Belgie is de rekenrente 1,75% en daar worden de pensioenen wel geindexeerd.

Dus onze rekenrente is kunstmatig laag, waardoor ook onze dekkingsgraad kunstmatig laag is. Met dit smoesje indexeren de pensioenfondsen al 14 jaar de pensioenen niet meer, maar ze keren wel totaal 8,4 miljard uit aan bonussen. Ondertussen is de pensioenpot sinds 2007 gegroeid van 800 miljard naar dit jaar 2000 miljard. We zijn te arm om te indexeren maar verdubbelen wel royaal ons vermogen?

Fancastisch
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2021 09:26

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Fancastisch »

"Geen fraaie vergelijking, ga u schamen 700 huishoudens hebben geen dak boven hun hoofd"

Als je de openingspost hebt gelezen weet je dat 20% van de gepensioneerden in de schuldhulpverlening zit. Er zijn 3 miljoen gepensioneerden, dus zitten er 600.000 gepensioneerden in de schuldhulpverlening. Dat is nog eens wat anders dan 700 mensen die inderdaad zeer zwaar getroffen zijn.

Niet alle gpensioneerden wonen in een afbetaald huis. Wie in de vrije sector moet huren omdat er verder niets beschikbaar is betaalt soms wel meer dan 1000 euro huur. Wie in een serviceflat voor bejaarden woont soms veel meer. Pensioenfondsen potten alles maar op en storten hun deelnemers in de armoede, terwijl er geld genoeg is.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door jonis »

Tsja...schuldhulpverlening....jij denkt dat problemen opgelost worden door pensioenen te verhogen ; ik zeg altijd; gaat er niet om wat er binnenkomt, maar wat er aan het eind van de maand overblijft en daar moet je je aan weten aan te passen.
Je hebt het erover over 1000, - per maand huur betalen omdat er verder niets beschikbaar is, bij mij in de regio afbraak en sanering....is toch echt gewoon hetzelfde land.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@fancatisch

Twintig procent van de gepensioneerden in de schuldhulpverlening?

Waar haalt u dat vandaan?

Lees de link nog eens een keer.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Cro »

Fancastisch schreef:
28 jul 2021 14:02

Als je de openingspost hebt gelezen weet je dat 20% van de gepensioneerden in de schuldhulpverlening zit.
Dit staat alleen niet in de openingspost. in het in de openingspost gelinkte artikel staat wel:
Ruim een op de vijf huishoudens in Nederland zou nu moeite hebben om maandelijks de rekeningen te betalen.
Dat gaat over alle huishoudens in Nederland, niet alleen gepensioneerderen.
Aangezien onderstaande erna komt, lijkt dit er al op te wijzen dat onder gepensioneerden dit percentage veel lager zal liggen, anders hadden ze immers wel kunnen aangeven dat 20% van de gepensioneerden moeite zouden hebben met het betalen van de rekeningen. In plaats van een weinig zegende 'dit kan een gepensioneerde natuurlijk ook overkomen'.
Natuurlijk kunnen ook deelnemers van pensioenfondsen daarmee te maken krijgen.
Niet alle gpensioneerden wonen in een afbetaald huis. Wie in de vrije sector moet huren omdat er verder niets beschikbaar is betaalt soms wel meer dan 1000 euro huur. Wie in een serviceflat voor bejaarden woont soms veel meer. Pensioenfondsen potten alles maar op en storten hun deelnemers in de armoede, terwijl er geld genoeg is.
Maar dit is toch niet iets wat het pensioenfonds moet oplossen? Iemand meer geld geven omdat hij of zij in een te dure woning woont is natuurlijk geen duurzame oplossing.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door WZZ »

"Mijn ABP", dat is de site waarop ik moet inloggen als ik wat van ze wil weten, moet zich bezighouden met haar corebusiness, dat is zorgen voor een goed welvaartsvast pensioen voor degenen die verplicht waren om daar hun pensioenaangelegenheden af te sluiten. Dat lijkt me beter dan dat ze zich met zaken bemoeien die mij geen cent opleveren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door scontra »

In mijn beleving gaat het helemaal niet over de pensioenuitkeringen, maar wordt er aan alle ABP deelnemers (gepensioneerd of niet), van wie wordt verondersteld dat zij financiële problemen hebben, hulp aangeboden.
Dit d.m.v. een verwijzing naar hulporganisaties die deze deelnemers kunnen helpen bij het oplossen van hun financiële problemen.
Niet alleen het ABP doet dit, maar ook andere instellingen, organisaties en Gemeenten doen hier aan mee.
Dit heeft geen directe link met het niet indexeren van de pensioenuitkering.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, een initiatief positief beoordelen is wat moeilijker dan afkraken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Jablan »

En zo is het. Artikel gezien, dit is een volgend initiatief om mensen op een andere manier met hun geld te leren omgaan.
Fancastisch schreef:
28 jul 2021 13:02
De geldproblemen bij ouderen worden juist veroorzaakt door het al 14 jaar niet indexeren van de pensioenen door het ABP.
Er zijn pensioenfondsen, die hun pensioen in meerdere stappen met 40% hebben verlaagd sinds 2008. Dat is iets erger dan niet-indexeren.
Weet je, beste Fancastisch, wij zijn nog lang niet toe aan ons pensioen, maar wij hebben wel goede en slechte jaren meegemaakt met grote wisselingen inkomen. Minder inkomen betekent voor ons iets creatiever worden met de uitgaven, meer inkomen betekent voor ons eerst de spaarpot vullen en daarna de rest. Dat doen we blijkbaar zo goed, dat onze Nederlandse bank kort geleden in actie kwam: u maakt geen gebruik van het krediet op uw betaalrekening. Daarom verlagen wij de limiet voor 'rood staan' naar 500 euro.
En voor wie dit niet kan, voor die groep mensen komt nu het ABP in beweging. Netjes, want als je 80 wordt en je huis kwijtraakt wegens te veel schulden, dan heb je geen mooie oude dag (en kun je wel wat hulp gebruiken).

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je al 15 jaar pensioen hebt, dan heb je wel geleerd de tering naar de nering te brengen. Waarschijnlijk hebben pas-gepensioneerden meer problemen met de overgang van een volledig salaris naar een pensioen, met langzaam oplopende schulden tot gevolg.

Maar prima project.

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Fancastisch schreef:
28 jul 2021 13:54
Maar dat is maar een klein deel van de beleggingen, want de pensioenfondsen beleggen ook in vastgoed, aandelen en grondstoffen, en halen daarmee gemiddeld 7% rendement al 30 jaar lang.
Maar een significant deel van de beleggingen bestaat uit staatsobligaties, en daarvan zal het rendement komende jaren amper boven de 0% uitkomen.

Daarnaast is het feitelijk helemaal geen probleem dat de rekenrente lager ligt dan de eventuele werkelijk behaalde rendementen. Want de behaalde rendementen zijn net zo goed van invloed op de dekkingsgraad als dat de rekenrente dat is. Ligt het totale werkelijk behaalde rendement hoger dan de rekenrente, dan is er eind van het jaar meer geld in kas dan op basis van de rekenrente was begroot. En wanneer er meer geld in kas is dan op basis van de rekenrente begroot, dan stijgt de dekkingsgraad.

Omgekeerd daalt de dekkingsgraad wanneer het werkelijke rendement lager ligt dan de rekenrente. En laat dat nu net de oorzaak zijn van de te lage dekkingsgraad die bij veel fondsen is ontstaan in de periode 2008-2011.

Een hoge rekenrente is gokken op een gunstige toekomst, met volgende generaties als geldschieter wanneer het mis gaat. Een lage rekenrente geeft zekerheid voor iedereen, met kans op een extraatje (indexatie) voor iedereen bij goede resultaten.

En laten we het over de Belgische pensioenen maar niet hebben. De Belgische pensioenen bestaan uit een omslagstelsel en een 'volledig pensioen' voor iemand die een loopbaan had als werknemer in het bedrijfsleven is gemiddeld lager dan de Nederlandse AOW voor samenwonenden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik lees in de OP en verdere reacties van TS vooral veel stevige statements, met helaas een minder stevige onderbouwing. En dat is dan nog los van de aanname, slechte vergelijkingen en misinterpretaties.

Als gerechtsdeurwaarder juich ik dit initiatief van het ABP van harte toe.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
28 jul 2021 22:51
Als gerechtsdeurwaarder juich ik dit initiatief van het ABP van harte toe.
Prima om mensen te leren om met geld om te gaan. Nooit te oud om te leren.
Maar m.i. moet het ABP niet meer doen dan verwijzen naar hulpverleners, en zelf bij de core business blijven:
ABP is een pensioenfonds, geen stichting met maatschappelijke doelen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
28 jul 2021 23:05
Prima om mensen te leren om met geld om te gaan. Nooit te oud om te leren.
Maar m.i. moet het ABP niet meer doen dan verwijzen naar hulpverleners, en zelf bij de core business blijven:
ABP is een pensioenfonds, geen stichting met maatschappelijke doelen.
Dat is naar mijn inzien precies hetgene zijn wat ze doen, niet meer dan signaleren en doorverwijzen.

Blijft bij mij wel de vraag op welke wijze zij bij hun deelnemers (gepensioneerd of nog werkend) signaleren of er financiële problemen zijn.
Als "vrijwillig verplichte" deelnemer vraag ik mij nu wel af hoe het ABP op de hoogte is/kan zijn van mijn financiële handel en wandel ?

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

scontra schreef:
29 jul 2021 10:08

Blijft bij mij wel de vraag op welke wijze zij bij hun deelnemers (gepensioneerd of nog werkend) signaleren of er financiële problemen zijn.
Als "vrijwillig verplichte" deelnemer vraag ik mij nu wel af hoe het ABP op de hoogte is/kan zijn van mijn financiële handel en wandel ?
Waar het de mensen met de grootste financiële problemen betreft, zullen zo nu en dan deurwaarders bij de pensioenverstrekker aankloppen in verband met beslaglegging op het inkomen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door scontra »

Ivo.w schreef:
01 aug 2021 09:40
scontra schreef:
29 jul 2021 10:08

Blijft bij mij wel de vraag op welke wijze zij bij hun deelnemers (gepensioneerd of nog werkend) signaleren of er financiële problemen zijn.
Als "vrijwillig verplichte" deelnemer vraag ik mij nu wel af hoe het ABP op de hoogte is/kan zijn van mijn financiële handel en wandel ?
Waar het de mensen met de grootste financiële problemen betreft, zullen zo nu en dan deurwaarders bij de pensioenverstrekker aankloppen in verband met beslaglegging op het inkomen.
M.a.w. ze gaan verwijzen naar hulpinstanties als het leed reeds gaande is en dat om mogelijke verdere problemen voor te kunnen zijn ?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pensioenfonds ABP gaat hulp aanbieden voor mensen met financiële problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

De NSR, waar we het hier over hebben, gaat enerzijds uit van het proactief aanbieden van hulp of verwijzingen, zodat mensen met problemen zelf de stap kunnen zetten om hulp te vragen, en acteert anderzijds op signalen. Dat kan een derdenbeslag zijn (dan is er al veel gepasseerd, maar nog steeds hulp mogelijk), maar het kan ook een signaal zijn dat opgevangen wordt bij vragen die (aanstaande) gepensioneerden aan het ABP stellen. Voor de goede luisteraar is het soms echt niet moeilijk om een onderliggend financieel probleem te herkennen.

Geen zorgen dus voor de privacy van gepensioneerden 😉

Gesloten