LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
BasBakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2019 11:08

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door BasBakker »

riddert schreef:
04 mei 2019 13:28
BasBakker schreef:
04 mei 2019 11:24


Zijn er mensen die weten of Sony/Playstation wettelijk verplicht zijn binnen de genoemde 14 dagen een al gedownload spel terug te nemen en het geld terug te storten? En is het dan wettelijk terug storten op je bank of op je account?
Nog even een kleine vraag aan Bas; Hoe had je het spel zelf willen retourneren dan? Had je daar al over nagedacht? Kun je het ergens heen terug uploaden?
We leven in een digitale wereld zoals u begrijpt. Dat wordt uit je account gehaald.

BasBakker
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2019 11:08

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door BasBakker »

Lady1234 schreef:
04 mei 2019 13:25
BasBakker schreef:
04 mei 2019 13:13
Lady1234 schreef:
04 mei 2019 13:06
Maar in Nederland bestaat geen wet waardoor een bedrijf verplicht is twee jaar garantie te geven.
Je hebt wettelijk 2jr garantie. Dit is algemeen bekend en het voorbeeld van Apple is eerder eens op tv geweest. Volgens mij zelfs op Radar.
U bent abuis.
Screenshot_20190504-134919~2.png
(160.12 KiB) 914 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bas, heb je zelf ook in de gaten dat je reactie het punt van Lady exact bevestigd?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door grun »

BasBakker schreef:
04 mei 2019 13:13
Je hebt wettelijk 2jr garantie. Dit is algemeen bekend
Dat wordt vaak gedacht inderdaad, maar het is wel fout. In de wet staat dat een product moet bieden wat u ervan verwacht.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... t/garantie

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Heeft u uw product eigenlijk al terug gestuurd? Want dat moet binnen 14 dagen ;)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Download link aangetekend opsturen bijvoorbeeld?

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Icasheb »

Zou toch wel mooi zijn. Even uitproberen, 13 dagen, daarna lekker retourneren. Zo zou ik nooit meer een spel hoeven te kopen.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Costnix »

Even wat uit de voorwaarden van de Sony Sore geplukt:

Wanneer u een Product koopt, stemt u ermee in dat u een licentie koopt om het Product te gebruiken en u geen eigendomsrechten verwerft op het Product. Indien het Product dat u van ons koopt Software is (zoals gedefinieerd in de Gebruiksvoorwaarden voor software), dan wordt u een licentie verleend om die Software te gebruiken conform de Gebruiksvoorwaarden voor software. Voor alle andere Producten die u van ons koopt, wordt u een beperkte, niet-exclusieve, niet-overdraagbare persoonlijke licentie verleend om dergelijke Producten te gebruiken. Afgezien van deze licentie, behouden wij en/of onze licentiegevers ons alle rechten, belangen en rechtsmiddelen voor.

Bron: http://legaldoc.dl.playstation.net/ps3- ... ua_nl.html

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Icasheb schreef:
04 mei 2019 16:27
Zou toch wel mooi zijn. Even uitproberen, 13 dagen, daarna lekker retourneren. Zo zou ik nooit meer een spel hoeven te kopen.
Er zou hier ook sprake kunnen zijn van onjuist informeren over het herroepingsrecht een dan is die termijn 12 maanden.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

U beroept zich op een recht wat is opgenomen in artikel 6:230o Bw. In artikel 6:230p Bw staan echter een aantal uitsluitingen op dit recht. Lid g van dit artikel is in uw situatie van toepassing. U heeft geen recht om het product te retourneren.

De achtergrond van deze uitsluiting zit hem in het feit dat digitale content relatief eenvoudig is te kopieren. Denk aan een externe harde schijf.

Daarnaast bestaat er niet zoiets als '2 jaar wettelijke garantie', maar dat was volgens mij al duidelijk.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:
04 mei 2019 18:02
Icasheb schreef:
04 mei 2019 16:27
Zou toch wel mooi zijn. Even uitproberen, 13 dagen, daarna lekker retourneren. Zo zou ik nooit meer een spel hoeven te kopen.
Er zou hier ook sprake kunnen zijn van onjuist informeren over het herroepingsrecht een dan is die termijn 12 maanden.
Alfa, is dit ook weer eventueel theoretisch misschien toch maar niet mogelijk? Weet je eigenlijk wel waar het over gaat hier?

Afijn, de games kunnen niet retour, geld krijgt TS niet terug. De AV van Sony zijn duidelijk, helder en van toepassing. En ook niet onrechtmatig mogelijkerwijs onredelijk bezwarend.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Henk Toeter schreef:
04 mei 2019 20:49
U beroept zich op een recht wat is opgenomen in artikel 6:230o Bw. In artikel 6:230p Bw staan echter een aantal uitsluitingen op dit recht. Lid g van dit artikel is in uw situatie van toepassing. U heeft geen recht om het product te retourneren.
Waar maak je uit op dat TS uitdrukkelijk heeft ingestemd met het direct leveren en verklaard dat hij afstand doet van zegt herroepingsrecht?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, als ik een spelletje download en daar voor betaal, wil ik het ook wel hebben en niet na 14 dagen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
05 mei 2019 00:02
Nou, als ik een spelletje download en daar voor betaal, wil ik het ook wel hebben en niet na 14 dagen.
Dat maakt niet dat TS daardoor op de vereiste manier heeft ingestemd.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

alfatrion schreef:
04 mei 2019 23:30
Henk Toeter schreef:
04 mei 2019 20:49
U beroept zich op een recht wat is opgenomen in artikel 6:230o Bw. In artikel 6:230p Bw staan echter een aantal uitsluitingen op dit recht. Lid g van dit artikel is in uw situatie van toepassing. U heeft geen recht om het product te retourneren.
Waar maak je uit op dat TS uitdrukkelijk heeft ingestemd met het direct leveren en verklaard dat hij afstand doet van zegt herroepingsrecht?
Zelf een PS-account hebben. Heb ongeveer 10x digitale content gekocht via deze weg. Ik ken de voorwaarden die bij zo'n aankoop horen.

Betekend dat dat ik 100% zeker weet dat TS afziet van zijn recht. Nee. Maar de kans dat het algoritme van de PS-store precies bij TS een foutje maakt acht ik nihiel.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Revoked »

Henk Toeter schreef: Zelf een PS-account hebben. Heb ongeveer 10x digitale content gekocht via deze weg. Ik ken de voorwaarden die bij zo'n aankoop horen.

Betekend dat dat ik 100% zeker weet dat TS afziet van zijn recht. Nee. Maar de kans dat het algoritme van de PS-store precies bij TS een foutje maakt acht ik nihiel.
Ha, dan ken jij Alfa nog niet... ;-)
Da's zo'n Xbox-fan....

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als Henk aangeeft dat hij de situatie kent dan geloof ik hem.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef: Als Henk aangeeft dat hij de situatie kent dan geloof ik hem.
WUT! Geloof je nou gewoon zomaar iemand, zonder bewijsmateriaal en rechtsspraken?
Kan iemand dit ff fotograferen?

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je door je vooroordelen heenkijkt, zou je dit veel vaker kunnen zien.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: PlayStation Store houdt zich niet aan wettelijke 14 dagen retour

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Bij digitale games doe je afstand van je retourrecht, dit geldt niet alleen voor downloads van spellen maar ook van fysieke spellen, zodra je deze uit de verzegeling haalt. Ik heb bij een speelgoedwinkel gewerkt, waar games geseald werden. Wanneer je binnen 30 (zij hanteerden 30 dagen coulance regeling) dagen het spel retourneerde in de gesealde verpakking, is er niets aan de hand. Wanneer het spel uit de verzegeling is gehaald, kan deze niet meer teruggenomen worden. Voor digitale downloads geldt dat principe ook, na het downloaden kun je het niet meer retourneren. Buiten het feit dat je het niet hebt kunnen testen, geldt dat ook voor games fysiek gekocht in een winkel, dus dat verschil maakt niet uit.

Gesloten