LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Poortalarm winkel

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik zit in een elektrische rolstoel,ik heb ook regelmatig dat de poortjes reageren op de elektronica van de rolstoel of de aangebouwde hulpmiddelen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Het gebeurt ook weleens dat mensen wiens tas afgaat bij binnenkomst nog even artikelen in die bewuste tas doen en dan, wetend dat er personeel is dat weet dat die tas toch gaat piepen, hopen dat ze dan zonder controle doormogen.

Ik kom regelmatig bij de Aldi in het centrum van mijn woonplaats en daar passen ze door het enorme aantal diefstallen standaard tassencontrole toe. Niets mis mee. Ik heb niets te verbergen en laat altijd netjes het bonnetje van de groentewinkel zien als ik prei of iets anders dat de Aldi ook verkoopt bij me heb. Ik dump tegenwoordig gewoon mijn tas op de band en ze vinden het al snel genoeg goed. Kost mij verder geen moeite; 2 seconden en je kan weer verder.

Het is misschien vervelend, maar het gaat diefstal wel effectiever tegen dan dit niet doen, wat voor ons allemaal betekent dat de prijzen wat lager blijven. ;)

Verder is het de winkeliers goed recht je staande te houden als er reden is aan te nemen dat de situatie een heterdaadje is.

Piet Piraat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 feb 2009 18:42

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Piet Piraat »

Na alle meningen, discussies en meegedeelde ervaringen heeft Beekerman nog steeds geen antwoord op zijn/haar vraag: "Mag een beveiliger mij aanhouden na afgaan poortalarm?" :roll: :?: :(

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je denkt dat je daar antwoord op krijgt, moet je het topic waarnaar ik in mijn eerste reactie verwees maar eens doorlezen. Sweet dreams. ;-)

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Laatst met mijn vrouw meegemaakt dat bij het naar binnengaan van de Bruna het alarm afging
Samen met iemand van het personeel alles gecheckt:
Eerst de tas. Die reageerde niet
Toen ging zij er weer door. Piepen
Toen haar jas. Geen reactie
Toen haar spullen in haar zakken. Bleek een agenda te zijn die reageerde. Zat al weken in haar zak
Personeelslid heeft deze over de balie gehaald en nog een keer geprobeerd. Geen reactie meer
Dit alles op geheel vrijwillige basis (verkoopster had al aangegeven dat ze gewoon de winkel in mocht) om te voorkomen dat het alarm weer af zou gaan.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Piet Piraat schreef:Na alle meningen, discussies en meegedeelde ervaringen heeft Beekerman nog steeds geen antwoord op zijn/haar vraag: "Mag een beveiliger mij aanhouden na afgaan poortalarm?" :roll: :?: :(
Ja.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door renewouters »

jerwarm schreef: het grappige is dat ik zelf in de beveiliging werk, en deze jongens eigenlijk een soort van conculega's zijn... derhalve heb ik heel weinig met ze op als ze arrogant gaan doen.
kan ik meteen aantonen dat het poortje in kwestie onmogelijk staat afgesteld en hem voor paal zetten.
hetgeen ik al eens gedaan heb bij een "onmogelijk"persoon met V'tje opgespeld en hem daarna verteld dat we collega's zijn die dezelfde screening ondergaan hebben. :lol:
Lekker kinderachtig om collega's "uit te lachen" omdat een poortje dat zij niet hebben geinstalleerd (en waar ze ook niet voor verantwoordelijk zijn, of ook maar iets aan kunnen doen) en het ook maar mee moeten doen niet goed functioneert.

onzevrijheid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2007 19:27

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door onzevrijheid »

Het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Ook diverse lezers die reageren zitten er ook naast.
Laat ik eerst even vertellen wat heterdaad eigenlijk is. Dat is als getuige, wie en in welke hoedanigheid dan ook, ziet dat er een strafbaar feit gepleegd wordt. Dus er moet gezien worden dat iemand een strafbaar feit pleegt! Als dat niet gezien wordt houd het heterdaad zijn op!
In dit geval loopt iemand door het "poortje" waarbij een signaal afgaat waarbij men kan vermoeden dat er iets niet is afgerekend. Dan wordt er gevraagd of de tas geïnspecteerd mag worden. Let wel MET TOESTEMMING MAG ALLES!
Als er geen toestemming verleend wordt dan mag geen enkele burger verder iets meer doen. Ook een beveiliger niet. Alleen een opsporingsambtenaar mag meer doen.
Ik betwijfel of er jurisprudentie is over het afgaan van een detectie signaal ook onder heterdaad valt. Mocht dit wel zo zijn dan hebben winkelpersoneel en beveiligers meer bevoegdheden. Waar o.a. de aanhouding en tas doorzoeken. Maar meer ook niet.
Als het zover is dan moet het winkelpersoneel en/of beveiliger de aangehoudene ten spoedigste overdragen aan de politie. Deze heeft meer bevoegdheden, bv onderzoek kleding.
Iemand die niets heeft gedaan hoeft ook niets te vrezen. Hij/of zij geeft gauw genoeg toestemming om een tas te laten onderzoeken. Hoe eerder je van dat geneuzel af bent hoe liever.
Maar o wee als je wel wat gejat hebt.
Mensen en wie dit ook leest. Werk een beetje mee dat is prettiger voor het winkelpersoneel en beveiligers. Zij doen net als de politie ook hun werk. Iedereen kan er weleens naast zitten.
Wil degene zonder fouten de eerste steen gooien. Nou niemand gooit.

Lora51
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jul 2015 15:15

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Lora51 »

Onlangs hadden we printerinkt gekocht bij de mediamarkt. Het lukte ze niet om het alarm ervan af te krijgen. Dus konden we in overleg met de beveiliging gewoon verder lopen. Toen we daarna de V&D inliepen ging het alarm weer af. De cassette getoond. Even uitgeprobeerd. "Prima. Loop maar door. Straks sta ik er nog wel als u weg gaat". Maar toen stonden er toch weer andere beveiligers. Uiteraard ging weer het alarm af. Weer even uitgelegd. Logisch toch? Waarom zou ik me een crimineel voelen? En waarom zou ik me er boos over maken? Die jongens doen ook gewoon hun werk. Wees blij dat ze het doen, anders werden de artikelen in de winkel nog duurder.

Overigens gebeurt het afgaan van het alarm ook met niet goed uitgecheckte bibliotheekboeken, (oude) lippenstiften waar de streepjescode nog opzit en ineens weer het alarm activeren, etc.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door ruud_a »

onzevrijheid schreef:Het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Ook diverse lezers die reageren zitten er ook naast.
Laat ik eerst even vertellen wat heterdaad eigenlijk is. Dat is als getuige, wie en in welke hoedanigheid dan ook, ziet dat er een strafbaar feit gepleegd wordt. Dus er moet gezien worden dat iemand een strafbaar feit pleegt! Als dat niet gezien wordt houd het heterdaad zijn op!
In dit geval loopt iemand door het "poortje" waarbij een signaal afgaat waarbij men kan vermoeden dat er iets niet is afgerekend. Dan wordt er gevraagd of de tas geïnspecteerd mag worden. Let wel MET TOESTEMMING MAG ALLES!
Als er geen toestemming verleend wordt dan mag geen enkele burger verder iets meer doen. Ook een beveiliger niet. Alleen een opsporingsambtenaar mag meer doen.
Ik betwijfel of er jurisprudentie is over het afgaan van een detectie signaal ook onder heterdaad valt. Mocht dit wel zo zijn dan hebben winkelpersoneel en beveiligers meer bevoegdheden. Waar o.a. de aanhouding en tas doorzoeken. Maar meer ook niet.
Als het zover is dan moet het winkelpersoneel en/of beveiliger de aangehoudene ten spoedigste overdragen aan de politie. Deze heeft meer bevoegdheden, bv onderzoek kleding.
Iemand die niets heeft gedaan hoeft ook niets te vrezen. Hij/of zij geeft gauw genoeg toestemming om een tas te laten onderzoeken. Hoe eerder je van dat geneuzel af bent hoe liever.
Maar o wee als je wel wat gejat hebt.
Mensen en wie dit ook leest. Werk een beetje mee dat is prettiger voor het winkelpersoneel en beveiligers. Zij doen net als de politie ook hun werk. Iedereen kan er weleens naast zitten.
Wil degene zonder fouten de eerste steen gooien. Nou niemand gooit.
Als ik het goed heb, mag men wel voorkomen dat je wegloopt, terwijl zij de politie bellen, maar zij mogen je niet dwingen ergens naar toe te gaan.
Dus je hoeft niet mee te gaan naar een aparte ruimte.
Je kunt gewoon blijven waar je bent, met de beveiliger die zorgt dat je niet wegloopt.
Je hoeft ook voor niemand je tas te openen, niet voor het personeel en niet voor de beveiliger.
Je hoeft je ook door niemand te laten fouilleren.
Ik vind persoonlijk wel, dat als blijkt dat je onschuldig wordt vastgehouden, dat de winkelier hievoor over de brug moet komen.
Per slot van rekening, wordt je in het zicht van alle klanten beschuldigd van diefstal.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt alleen al die ellende voorkomen door stomweg even in die tas te laten kijken. Daarmee ontneem je de grond voor dat "over de brug moeten komen"(hoe dan, trouwens?). Als je niet voor schut wilt staan en gewoon coöperatief bent, werk je mee. Je kent dat spreekwoord wel, over stroop en azijn.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:Je kunt alleen al die ellende voorkomen door stomweg even in die tas te laten kijken. Daarmee ontneem je de grond voor dat "over de brug moeten komen"(hoe dan, trouwens?). Als je niet voor schut wilt staan en gewoon coöperatief bent, werk je mee. Je kent dat spreekwoord wel, over stroop en azijn.
Tuurlijk het is altijd makkelijk je wettelijke rechten aan de kant te zetten zodat een ander er gemakkelijk vanaf komt. Het is simpelweg niet toegestaan iemand vast te houden als er geen heterdaad is. Doet een burger dit wel dan is er sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving, een ernstig misdrijf.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:
Moneyman schreef:Je kunt alleen al die ellende voorkomen door stomweg even in die tas te laten kijken. Daarmee ontneem je de grond voor dat "over de brug moeten komen"(hoe dan, trouwens?). Als je niet voor schut wilt staan en gewoon coöperatief bent, werk je mee. Je kent dat spreekwoord wel, over stroop en azijn.
Tuurlijk het is altijd makkelijk je wettelijke rechten aan de kant te zetten zodat een ander er gemakkelijk vanaf komt. Het is simpelweg niet toegestaan iemand vast te houden als er geen heterdaad is. Doet een burger dit wel dan is er sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving, een ernstig misdrijf.
Als er een portalarm afgaat s dat een teken dat men niet heeft betaald, heeft men gewoon betaald is er geen enkele reden om niet in je tas te laten kijken. De combinatie van poortalarm en moeilijk doen en niet in je tas laten kijken zijn twee omstandigheden die een heterdaadje rechtvaardigen.

Je rechten kun je altijd ergens anders uitoefenen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:
Moneyman schreef:Je kunt alleen al die ellende voorkomen door stomweg even in die tas te laten kijken. Daarmee ontneem je de grond voor dat "over de brug moeten komen"(hoe dan, trouwens?). Als je niet voor schut wilt staan en gewoon coöperatief bent, werk je mee. Je kent dat spreekwoord wel, over stroop en azijn.
Tuurlijk het is altijd makkelijk je wettelijke rechten aan de kant te zetten zodat een ander er gemakkelijk vanaf komt. Het is simpelweg niet toegestaan iemand vast te houden als er geen heterdaad is. Doet een burger dit wel dan is er sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving, een ernstig misdrijf.
Tuurlijk. Je mag altijd op je wettelijke strepen gaan staan. Maar accepteer wel dat dat je leven niet altijd makkelijker maakt.

In een dergelijke situatie is het ter plaatse houden van iemand die weigert mee te werken niet onredelijk en zeker geen "ernstig misdrijf".

Piet Piraat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 feb 2009 18:42

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Piet Piraat »

"Als je je gedraagt als een crimineel, wordt je ook zo behandeld. Wat verwacht je dan dat een beveiliger doet als je de winkel verlaat, met loeiend alarm, en weigert in je tas te laten kijken? Dat is, zolang het tegendeel niet bewezen is, inderdaad een "potentiële heterdaad". En dat kan je alleen uit de wereld helpen door even in je tas te laten kijken.
PS lees anders dit topic even door, dan weet je alles :mrgreen:
als ik de OP lees, is het eerder TS die uitdagend reageert dan de beveiliger.
Bekijk het nou eens zonder al je emotie. Je loopt een winkel uit, het alarm gaat af, en je weigert in je tas te laten kijken. Wat is dan de enige logische reactie van een beveiliger - die er expliciet staat om diefstal te voorkomen? Zie je dat nou echt niet?
Als je denkt dat je daar antwoord op krijgt, moet je het topic waarnaar ik in mijn eerste reactie verwees maar eens doorlezen. Sweet dreams. ;-)
Je kunt alleen al die ellende voorkomen door stomweg even in die tas te laten kijken. Daarmee ontneem je de grond voor dat "over de brug moeten komen"(hoe dan, trouwens?). Als je niet voor schut wilt staan en gewoon coöperatief bent, werk je mee. Je kent dat spreekwoord wel, over stroop en azijn.
Als er een portalarm afgaat s dat een teken dat men niet heeft betaald, heeft men gewoon betaald is er geen enkele reden om niet in je tas te laten kijken. De combinatie van poortalarm en moeilijk doen en niet in je tas laten kijken zijn twee omstandigheden die een heterdaadje rechtvaardigen.
Je rechten kun je altijd ergens anders uitoefenen.
Tuurlijk. Je mag altijd op je wettelijke strepen gaan staan. Maar accepteer wel dat dat je leven niet altijd makkelijker maakt.
In een dergelijke situatie is het ter plaatse houden van iemand die weigert mee te werken niet onredelijk en zeker geen "ernstig misdrijf"."
Beste Moneyman, denk je dat ik dat topic waar jij naar verwijst met 13 webpagina's van negatief geouwehannes zoals jij hierboven in dit topic hebt gepost allemaal moet doorlezen zonder dat ik een correct, volledig en transparant antwoord kan krijgen in tegenstelling tot bijv. "Julie4444" en "onzevrijheid" die dat wel kunnen doen? Nou dan wens ik jou sweet dreams :wink:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door ruud_a »

puma73 schreef:
olaf79 schreef:
Moneyman schreef:Je kunt alleen al die ellende voorkomen door stomweg even in die tas te laten kijken. Daarmee ontneem je de grond voor dat "over de brug moeten komen"(hoe dan, trouwens?). Als je niet voor schut wilt staan en gewoon coöperatief bent, werk je mee. Je kent dat spreekwoord wel, over stroop en azijn.
Tuurlijk het is altijd makkelijk je wettelijke rechten aan de kant te zetten zodat een ander er gemakkelijk vanaf komt. Het is simpelweg niet toegestaan iemand vast te houden als er geen heterdaad is. Doet een burger dit wel dan is er sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving, een ernstig misdrijf.
Als er een portalarm afgaat s dat een teken dat men niet heeft betaald, heeft men gewoon betaald is er geen enkele reden om niet in je tas te laten kijken. De combinatie van poortalarm en moeilijk doen en niet in je tas laten kijken zijn twee omstandigheden die een heterdaadje rechtvaardigen.

Je rechten kun je altijd ergens anders uitoefenen.
Het hangt van de omstandigheden af.
Stel je gaat als gekleurde medelander iets kopen in de winkel.
Dan gaat om wat voor reden dan ook het alarm af bij een poortje.
Door een gestolen voorwerp in de rolstoel van dat lieve oude omaatje voor je bijvoorbeeld.
Vervolgens komt er een beveiliger naar je toe rennen en je voor dief uit te maken.
Hoe behulpzaam zou u zijn in zo'n situatie?

AFS Purmerend
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 nov 2007 14:42

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door AFS Purmerend »

Om de vraag maar te beantwoorden:

Nee, geen enkele beveiliger mag een burger aanhouden.
Wat ze wel mogen is een burger na vermoeden van een misdrijf staande houden, en ze vasthouden totdat de politie komt.
Ze zullen je mogen verzoeken in je tas te kijken en/of in je kleding, maar zonder toestemming mogen ze dat niet. Ook dat mag alleen de politie zonder toestemming doen, maar wel na een vermoeden van een misdrijf. En het afgaan van een alarm is hiervoor voldoende.

Met het weigeren van toestemming tot het doorzoeken van je tas laad je wel veel verdenking op je. Het levert je namelijk niets op (behalve als je echt iets gestolen hebt), en kost je vrij veel (tijd + een winkelverbod).
De reden dat ze je tas nogmaals wilden doorzoeken is dat veel winkeldieven het alarm expres af laten gaan bij binnenkomst zodat ze bij het verlaten van de winkel waarschijnlijk mogen doorlopen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

@ AFS Purmerend: mooi weergegeven! Zo is het.

@ Ruud: je bent een kei in het het verzinnen van "stel dat-situaties", maar die maken de beantwoording van de vraag van TS meestal niet duidelijker.

Mucha

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door renewouters »

Piet Piraat schreef:Na alle meningen, discussies en meegedeelde ervaringen heeft Beekerman nog steeds geen antwoord op zijn/haar vraag: "Mag een beveiliger mij aanhouden na afgaan poortalarm?" :roll: :?: :(
Als dat niet mag zullen de winkels snel leeg zijn (door niet betalende klanten). Als een beveiliger dan iemand probeert tegen te houden krijgt hij hoogstens een opgestoken middelvinger en de daders lopen door.

Gesloten