LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Ridder777

Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Goede middag beste mensen van het forum.
Ik zit met een probleem en ik kom er niet uit.
Ik heb een bijstandsuitkering via de gemeente Schiedam.
Gelukkig heb ik sinds februari partime werk gevonden.
Ik ga ook aan het eind van de maand met mijn loonstrook naar het gemeente loket en na een week wordt het geld van mijn partime werk afgetrokken van de bijstand.
Nu hadden mensen tegen mij gezegd dat je de eerste zes maanden 25% van je loon mag houden , met een max van bijna 190-200 ongeveer.
Ik heb dit ook op intrnet gelezen.
De gemeente doet dit dus niet en trekt al mijn loon af.
Ik heb gebeld met de gemeente en er wordt gezegd dat de regel niet voor mij geldt, omdat ik alleen staand ben. Ik kan dit nergens terugvinden.
Klopt dat.
Wie heeft er advies ?
Mvg

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, mijn advies is om de gemeente Schiedam te vragen om de informatie en/of waar die te vinden in op hun website.
In de Gemeente Amsterdam zit het in elk geval zo https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... 43E00CE%7D en ik neem aan ook dat dat in Schiedam ook geldt. Ben u jonger dan 27? Dan is dat het punt.

Ridder777

Re: Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Erg aardig voor de reactie.
Ik ben 35 jaar.
Ik heb wel een dochter, maar die woont in vietnam.

Ridder777

Re: Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Ik heb een kleine update:
De stichting rechtswinkel schiedam helpt mij.
Ze gaan het uitzoeken.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan hoop ik voor jou op een gunstige beslissing, Ridder!

stofzuigertje

Re: Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de gemeente het volledige verdiende verrekende zodat je nauwelijks iets extra over houd zul je de volgende keer thuis blijven en dat kost hun nog meer!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik denk dat je het even anders moet zien. Als je zelf niet 100% in je eigen inkomen kan voorzien, kun je een aanvullende bijstandsuitkering krijgen. De gemeente vult dan via de bijstand je inkomen aan tot de bijstandsnorm die voor een (in jouw geval) alleenstaande geldt. Dan kunnen ze elke keer moeilijk doen en jouw je loon laten houden en zelf het restant bijpassen, maar dit is veel logischer. En recht op meer dan de bijstandsnorm heb je helaas niet. Dat heb je pas als je uit de uitkering komt en een baan hebt die meer betaalt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door kweenie »

Of je alleenstaand bent of niet zou voor de eerste zes maanden niet moeten uitmaken. Dat is alleen relevant voor de periode daarna.

Wel zijn er enkele aanvullende voorwaarden. Zo heb je in het algemeen alleen recht op de vrijstelling als het werk de kans op een 'echte' baan, waarmee je zelf in je inkomen kan voorzien, vergroot. En als het niet zo is dat je bewust weinig uren werkt, of bij de mogelijkheid van een uitbreiding van uren dit niet gaat doen.

Dozo
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 nov 2015 17:32

Re: Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door Dozo »

Ridder777 schreef: Nu hadden mensen tegen mij gezegd dat je de eerste zes maanden 25% van je loon mag houden , met een max van bijna 190-200 ongeveer.
Ik heb dit ook op intrnet gelezen.
De hoofdregel is dat alle inkomsten worden gekort. De gemeente kan bepalen of zij een gedeelte van jouw inkomsten vrijlaat. Een gemeente zal vaak een vrijlating toepassen als zij vinden dat je huidige werkzaamheden bijdragen aan het vinden van een vaste baan. Sommige gemeenten gaan er van uit dat dit altijd zo is. Schiedam misschien niet, maar in zeggen dat het niet geldt voor jou omdat je alleenstaand bent slaan ze een stap over.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door Brainless »

Dozo schreef:
Ridder777 schreef: Nu hadden mensen tegen mij gezegd dat je de eerste zes maanden 25% van je loon mag houden , met een max van bijna 190-200 ongeveer.
Ik heb dit ook op intrnet gelezen.
De hoofdregel is dat alle inkomsten worden gekort. De gemeente kan bepalen of zij een gedeelte van jouw inkomsten vrijlaat. Een gemeente zal vaak een vrijlating toepassen als zij vinden dat je huidige werkzaamheden bijdragen aan het vinden van een vaste baan. Sommige gemeenten gaan er van uit dat dit altijd zo is. Schiedam misschien niet, maar in zeggen dat het niet geldt voor jou omdat je alleenstaand bent slaan ze een stap over.
Nope.
Het is een landelijke regel.
Ook het soort werk maakt niet uit voor het behoudt van 25% van je bijverdienste met een max van 198E.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Probleempje met bijstand wie heeft er een tip

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is onjuist. het soort werk maakt wel degelijk uit. In de wet staat expliciet dat "dit naar het oordeel van het college moet bijdragen aan zijn arbeidsinschakeling;".

Dus niet alleen het soort werk maakt uit, maar ook over de opvatting of een bepaalde soort werk kan bijdragen aan de arbeidsinschakeling kan door verschillende gemeentes verschillend worden gedacht.

Gesloten