LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met het UWV

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
GoldenIndy
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jul 2006 13:51

Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door GoldenIndy »

Ik heb problemen met het UWV, het voelt inmiddels als een groot probleem omdat ik het gevoel krijg niet gehoord te worden bij die organisatie en tegen een muur op te lopen.

In september ben ik 1 week werkloos geweest. Ik heb toen een uitkering aangevraagd en die ook gekregen, ik kreeg echter voor 2 weken uitbetaald. Ik heb toen gebeld met de mededeling dat ik weer aan het werk ben. Prima dacht ik.
Heb er ook een hele tijd niks meer van gehoord tot ik ergens eind oktober of begin november gebeld werd door het UWV of ik inmiddels al werk had. Euh ja dus! Dat had ik telefonisch doorgegeven. Ze vroeg toen of ik al een uitkering had ontvangen en ik zei ja, op dat moment wist ik niet de precieze datum waarop ik in dienst getreden was omdat ik verder niets bij de hand had maar goed, er werd mij toen verteld dat het verder goed was en dat ze het dossier gingen sluiten. Ik zelf ging er vanuit dat ik ook zou worden benaderd om het geld terug te storten.

Zaak afgehandeld dacht ik. Tot ik begin deze maand een brief kreeg dat ik het geld terug moest betalen (logisch) plus een boete van 50 euro omdat ik zogenaamd verzuimd heb om door te geven dat ik weer aan het werk was. Wat dus absoluut niet zo is. Ik was best wel kwaad dus ik heb het UWV gebeld en een heel gesprek gehad met iemand maar die persoon zei mij dat ik naief was en dat ze geen reden zagen de boete in te trekken.

Vandaag heb ik weer contact gehad met het UWV en nu blijkt dat ik wéér 50 euro moet gaan betalen omdat ik dat geld (wat ik teveel ontvangen had) voor het einde van het jaar terug had moeten betalen. Ik ben zo kwaad nu. Ten 1e is mij dit nooit verteld in eerdere gesprekken en ten 2e is mij door het UWV zelf een betalingsvoorstel gedaan, ik wil namelijk het geld in delen terug gaan betalen, en dan vermelden ze mij niet dat ik dat wel voor het einde van het jaar moet betalen omdat ik anders een boete van 50 euro krijg. Ik kon die 50 euro eventueel wel weer via de belastingdienst terug vorderen.

Nu vraag ik je! Ik vind het logisch dat ik dat geld moet terug betalen maar ik moet dus nu 100 euro bij gaan betalen door fouten van het UWV en dat pik ik dus niet. Ze noemen mij naief terwijl ik gewoon een jonge meid ben die idd, niet alles weet van dit soort zaken. Maar ik ben al 8 jaar fulltime aan het werk en ik heb het gevoel alsof ik nu gestraft word omdat ik nooit eerder een uitkering heb gehad.

Ik voel me compleet machteloos. Ik word gebeld, ben ik niet bereikbaar omdat ik werk, dus spreekt het UWV mijn voicemail in, ik bel terug maar niemand die mij wil of kan doorverbinden! Iedereen dreunt zijn standaardzinnetjes op "we kunnen u niet helpen". Nee, wie dan wel?

Weet iemand wat ik hiermee kan? Het geld groeit me niet op mijn rug en ik vind 100 euro best veel geld. Ik moet nu betalen terwijl medewerkers bij het UWV hun werk niet goed hebben gedaan.

Ik kan bezwaar aantekenen maar dat kan 4 maanden duren zegt men en als ik niet betaal dan krijg ik problemen.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Volgens mij kun je bij het UWV dat soort dingen niet telefonisch regelen. Heb je nooit werkbriefjes ingevuld?

GoldenIndy
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jul 2006 13:51

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door GoldenIndy »

Nee, ik ben ook maar 1 week werkloos geweest.
Ik ben er inderdaad achter nu dus dat je dat soort dingen schriftelijk hoort te doen. Maar dan nog, ik heb nooit een uitkering gehad, ik ben hartstikke jong is het dan zo raar dat ik daar niet van op de hoogte ben en moet men hardwerkende jongeren zo behandelen?

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Lees ik in je reactie dat je het teveel betaalde bedrag nog niet hebt terugbetaald? Dat zul je in ieder geval moeten doen, en bij voorkeur voor 31 december. Als je het na 1 januari doet, kan het fiscaal vervelende gevolgen hebben.

En een bezwaarschrift kun je indienen met het verzoek uitstel van betaling te krijgen voor die 100 euro. Het UWV is echter een van de vervelendste instellingen waar je mee te maken kunt krijgen.

En onbekendheid met de regels is bijna nooit een geldig argument, en bij het UWV al helemaal niet.

jekkedejek
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2009 17:43

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door jekkedejek »

Belluh!

Regio Noordwest

UWV Alkmaar
Tel.: (072) 549 33 22

UWV Amsterdam
Tel.: (020) 850 61 11

Regio West/Midden
UWV Den Haag
Tel.: (070) 445 64 71

UWV Leiden
Tel.: (071) 579 51 51

UWV Utrecht
Tel.: (030) 291 21 14

Regio Noord
UWV Assen
Tel.: (0592) 32 66 66

UWV Groningen
Tel.: (050) 574 17 41

UWV Leeuwarden
Tel.: (058) 292 19 11

Regio Oost
UWV Apeldoorn
Tel.: (055) 577 93 17

UWV Hengelo
Tel.: (074) 750 20 00

UWV Nijmegen
Tel.: (024) 372 11 42

UWV Zwolle
Tel.: (038) 455 21 21

Regio Zuidwest

UWV Breda
Tel.: (076) 526 22 07

UWV Goes
Tel.: (0113) 23 55 18 of (0113) 23 55 29

UWV Rotterdam
Tel.: (010) 440 40 40

Regio Zuid

UWV Eindhoven
Tel.: (040) 265 15 33

UWV Heerlen
Tel.: (045) 570 22 46

UWV Heerlen (voorheen USZO)
Tel.: (045) 579 91 11

UWV Helmond
Tel.: (0492) 59 15 91

UWV Maastricht
Tel.: (043) 346 95 55

UWV Venlo
Tel.: (077) 356 74 51

GoldenIndy
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jul 2006 13:51

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door GoldenIndy »

Goede tip idd! Daar had ik nou nog niet aan gedacht .... :roll:

Ik heb het geld inmiddels terug overgemaakt en ze zijn met de klacht bezig. Het "grappige" is nu dat ze niet kunnen zien dat ik over die 2 weken een uitkering heb ontvangen ... het is toch niet te geloven.

companancy
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:44

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door companancy »

volgens mij heeft vogel een geld boom in de tuin
misschien kan die je helpen?

ja meis of je nu 18 bent of 40 het is zeker vervelend
en dat je het zo snel hebt kunnen terug geven vind ik heel knap
ik had ook niet zomaar die 100 euro betaald.

ben wel van mening dat je hier iets mee moet doen want uwv denkt echt dat hij alles kan maken en dat het allemaal mag.

waar ik mee eens ben is zeker de les dat je alles op moet schrijven tijd,wanneer, en met wie. want anders is het zijn woord tegen de andere,sterker nog ik had het allemaal netjes op papier en kreeg nog te horen dat het niet gelde daar dat die mevr niet meer werkzaam was. dus ja

stichting mee heeft me toen geadviseerd om elke keer als ik een gesprek had aan de telefoon om een brief of mail te sturen wat het gesprek geweest was en vragen hun dit te laten ondertekenen.

denk je nu werkelijk dat deze mensen dat doen? nog niet al had je het graag. maar dan heb je het wel geprobeerd zeiden ze.

ik ben dan van mening of je het nu via telefoon,schriftelijk of via mail doet het moet niet uitmaken, is gewoon schandalig dat ze je zo behandelen daar dat het hun beter uitkomt.

succes meis
groetjes

:D

luciel
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 sep 2006 17:29

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door luciel »

Inderdaad beter om ALTIJD een aangetekende brief te sturen, dan heb je teminste 'iets' dat je het gemeld hebt.
Je kan op deze manier je telefonisch gesprek met de heer of mevrouw huppeldepup (naam vragen en noteren!) schriftelijk bevestigen dat je het telefonisch hebt doorgegeven.
Bewaar ook altijd voor jezelf kopieën van alle brieven die je stuurt.

Het 'gevaar' van telefonisch 'iets doorgeven' is dat je niet kunt zien of de ander het wel noteert in je dossier of anderszins er iets mee doet wat noodzakelijk is. Daardoor kan het zover komen als nu bij jou: jouw woord tegen dat van het UWV: wie zegt dat jij iets wel of niet hebt doorgegeven. Als het niet in het dossier genoteerd wordt...., begrijp je?
Ik heb wel eens bij het UWV meegemaakt dat ik niet teruggebeld werd! Daar heb ik nu van geleerd en bel nu zelf gewoon nog een keer of stuur even een (aangetekende) brief.

Die boete zul je helaas moeten betalen, in de beslissing op bezwaar lees je dan of je dat geld terugkrijgt of niet.
Meer hierover op de site van het uwv.
Succes!

karinknol
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 apr 2005 01:41

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door karinknol »

Als je bezwaar maakt, meld dan wel even dat je de kosten van het bezwaarschrift opeist en daarnaast de gemaakte kosten!
Nooit een klacht indienen, maar een bezwaarschrift schrijven en geloof me, van het UWV valt te winnen.
Daarom hebben ze een hekel aan mij!

glith
Berichten: 241
Lid geworden op: 27 mar 2008 10:42

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door glith »

Goh het UWV lijkt wel op KPN he GOLDENINDY

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Je kan inderdaad vragen om een proceskostenvergoeding, maar er zijn nauwelijks kosten die voor vergeoding in aanmerking komen.

luciel
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 sep 2006 17:29

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door luciel »

Het UWV brengt GEEN kosten in rekening als je bezwaar maakt (of een klacht indient). Het is overigens een wettelijk recht dat je hebt.
Als het goed is staat er in de desbetreffende brief dat je bezwaar mag maken en hoe je dat moet doen.

Mocht je kosten gaan maken, bijvoorbeeld die van een advocaat, dan moet je inderdaad wel vooraf in je bezwaarschrft verzoeken om deze kosten te vergoeden. Want je hebt ook recht op bijstand van bijvoorbeeld een advocaat.

Mocht je het conflict op een 'informelere' manier willen oplossen, dan kun je in je bezwaarschrift vragen om mediation. Dit wordt betaald door het UWV. Je praat dan op informele wijze met iemand van een erkend bureau en iemand van het UWV over het conflict om zo tot een oplossing te komen. Komt het niet tot een oplossing of wil je stoppen met mediation, dan loopt de bezwaarprocedure gewoon door.
Het kan ook zijn dat het UWV wil stoppen met mediation, ook dan loopt je bezwaarprocedure gewoon door.

Mediation is alleen geschikt als beide partijen het zo willen proberen op te lossen, dat onderzoekt het UWV en wordt na ontvangst van je bezwaarschrift met je besproken. Soms kan het alleen officieel d.m.v. een hoorzitting of via de rechter.

Overigens blijft alles wat tijdens de mediation wordt gezegd tussen jou, de medewerker van het UWV en de mediator.
Komen jullie tot een oplossing, dan wordt er een contractje getekend dat binden is voor alle partijen en krijg je een brief thuis.
Laatst gewijzigd door luciel op 19 feb 2009 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

arie-gustaaf
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jan 2007 19:59

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door arie-gustaaf »

Je mag dan jong zijn , je hebt beslist wel eens van de vakbond gehoord, trouwens op jouw leefttijd hoor je één en ander te weten , er is nu eenmaal in het volwassen werldje meer dan disco en uitgaan, want ongetwijfels zal u daar beter op de hoogte van zijn . Inplaats van te flirten kan je ook je computer eens gebruiken om kennis van onderwerpen op de doen die in het dagelijkse leven ook belangrijk zijn. Dat je zognaamd jong bent doet er niks toe, naief is het woord niet ik noem het eerrde dom. Zelfs een beetje ontwikkelde puber weet dat je schriftelijk dingen moet regelen, omdat je dan bewijs in hand hebt. Doe of ken je al die dinegn niet, mooi dan word je gestraft, simpel is da tleven van de volwassen meid he.
Greot, Arie-Gustaaf

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door henkgeluk »

vogels,veel uwv medewerkers geven of geen naam of fictief!

RobynXII
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2009 16:30

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door RobynXII »

Hoi Golden Indy, uit ervaring weet ik dat het UWV bijna nooit de zaken goed doet. Ik ben zelf al eeuwen Wajonger en, ja dat blijf je ook als je de veertig ruimschoots gepasseerd bent. ik heb zelf altijd keurig schriftelijk alle veranderingen ingediensDen nog heeft men kans gezien om fouten te maken. Conclusie, vat het niet persoonlijk op, ze doen dit niet om jou te pesten ze doen sit omdat ze niet anders kunnen zijn ze niet goed genoeg voor georganiseerd.
Een probleem dat zich voordoet bij elk bedrijf en elke instantie die te groot is gegroeid. Het overzicht raakt zoek en dus moet de geberuiker het ontgelden.
Sterkte ermee.
Ik hoop dat je kunt blijven in de baan die je hebt.

robbert61
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:42

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door robbert61 »

Ik heb 47 jaar gewerkt.
Maar als je met die instanties nooit wat te maken heb gehad, dan weet je daar ook werkelijk niets van af.
Dus Pak hem niet zo hard aan.
Dat slaat nergens op.
Wees blij dat je er niets van af weet.
En ze moeten daar bij die instanties een's vriendelijker worden voor de mensen die er komen.
Het valt voor veel mensen niet mee om zich daar te melden.

arie-gustaaf
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jan 2007 19:59

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door arie-gustaaf »

Speciaal reageer ik op comment van Vogels. Commentaar geven is eenvoudig vooral anoniem je hele verhaaal bestaat uit paar woorden , je word nie tgehinderd door enige vorm van kennis.Trouwens er is een goed Nederlands woord voor mensen zoals jij SLIJMBAL.
Arie-Gustaaf geen prediker maar realist en burgen van deze tijd.

eebee
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2008 08:51

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door eebee »

€ 100 euro? Ik heb enkele jaren geleden ineens € 16.000 op mijn rekening gestort gekregen van hen. Foutje natuurlijk. Gelijk gebeld EN geschreven dat ik dat zsm wilde terugstorten. DAT KON NIET! Na een half jaar kwam een terugvorderingsbrief voor € 23000 !!!!!
Bellen, schrijven, juristen van vakbond, bankrekeningafschriften, het hielp allemaal niks. IK MOEST eerst € 23000 betalen. Uit arremoede heb ik € 7000 geleend en bovenop de € 16000 betaald aan UWV want anders stond de deurwaarder voor mijn neus met een executoriale titel, zo stond in diverse dreigbrieven (weetje: het UWV hoeft niet eerst naar rechter zoals jij en ik).

Hierop volgde ANDERHALF jaar bellen, brieven, juristenstrijd. Niemand van de tientallen personen met wie ik contact had bij de UWV wist iets, snapte iets, onthield iets. 'Logica' zei al helemaal niemand daar iets (bijv. in mijn naiviteit ;-) meende ik dat ik met bankafschriften kon aantonen dat ik geen € 23000 had ontvangen maar slechts € 16000 - nou, voor de UWV was dat geen bewijs).

Na die anderhalf jaar bleek uiteindelijk (schriftelijk toegegeven in corrigerend besluit) dat hun computersoftware op hol was geslagen en die € 16000 had gegenereerd. Mijn specifieke omstandigheden waren zo geweest (ik had toen net GEEN uitkering meer) dat hun software had geconcludeerd dat ik nog voor € 16000 WW had moeten ontvangen!

Na dit besluit heb ik NOG 4 maanden moeten zeuren en uiteindelijk de Nationale Ombudsman moeten inschakelen voor ik DAADWERKELIJK mijn geld (de € 7000 teveel betaald) teruggestort kreeg.

Overigens: de € 7000 extra was een z.g. 'brutering', dwz de belastingheffing over een schuld die langer dan een kalenderjaar bestaat. vergelijk dit maar met die € 50 extra die betaald moest worden.

Wees dus gewaarschuwd: geen enkel horrorscenario is uitgesloten bij de UWV.

mavosco
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2009 07:56

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door mavosco »

Heel goed gezegd,Arie-Gustaaf (!!!!) Vooral als je weet dat jezelf NOOIT DOMME DINGEN heb gedaan(!!!!!!!)Kan je lekker natrappen.Ik denk dat je als HULPVERLENER goed zou kunnen fungeren(!!!!)Weet je zeker dat je de mensen nog dieper in de put gooit.Als je toch niets zinnigs weet te melden dan alleen maar negatief commentaar,schrijf het dan op een stuk WC papier.Kan je het later zelf doorspoelen.Zien ze ook je schrijf/tik fouten niet.

coadvisor
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2009 09:37

Re: Problemen met het UWV

Ongelezen bericht door coadvisor »

Contact met UWV altijd schriftelijk bevestigen of laten bevestigen. Eventueel herhalen en toelichten als blijkt dat het niet goed is begrepen. Bezwaar maken binnen 6 weken als er niet schriftelijk wordt gereageerd. Klacht indienen tegen onheuse behandeling.

Succes. :lol:

Gesloten