LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PSD2: bankgegevens en privacy

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

PSD2: bankgegevens en privacy

Ongelezen bericht door Radar »

Begin 2019 gaat het echt van kracht. PSD2, ofwel Payment Services Directive 2. Een systeem dat als een klant uitdrukkelijk toestemming geeft, banken verplicht zijn bankgegevens te delen met andere dienstverleners en bedrijven met een bankvergunning. Die nieuwe aanbieders krijgen dan inzage in het banksaldo of kunnen rekeningafschriften ophalen van de betaalrekening van consumenten.

Vanaf het moment dat het systeem werd bedacht zijn er veel partijen die zich zorgen maken over de waarborg van je privacy. Dat is één van de redenen dat het invoeren van PSD2 in Nederland vertraging opliep. Hoe zorg je dat je bankgegevens niet bij derden belanden?

Maandagavond 7 januari 2019 om 20:30 uur op NPO1

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: PSD2: bankgegevens en privacy

Ongelezen bericht door sjohie »

Hoe je daar voor zorgt? Goed begin lijkt me om eerst de voorwaarden etc te lezen voordat je ergens een vinkje zet, en een stukje gezonde argwaan om álles wat bedrijven van je vragen.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: PSD2: bankgegevens en privacy

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Op andermans rekeningafschriften kunnen ook jouw bankgegevens zijn als het overschrijvingen van jou naar hem zijn of andersom.
Hoe kan je voorkomen dat zo jouw bankgegevens in handen van derden komen?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: PSD2: bankgegevens en privacy

Ongelezen bericht door k2p »

Wedden dat je binnen twee jaar bepaalde diensten niet meer kan afnemen voordat je hier verplicht akkoord mee moet gaan? Zoals bijvoorbeeld mobiele abonnementen en zo...

Een erg slechte ontwikkeling. Ik zal tot het bittere eind er tegen strijden.
Ook zoals bijvoorbeeld dat iDIN. Ook dat zal ik nooit vrijwillig gaan gebruiken.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PSD2: bankgegevens en privacy

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel simpel, afgezien van vaste lasten alles contant betalen. En geen toestemming geven.

Gesloten