LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op toeslag?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Recht op toeslag?

Ongelezen bericht door kiz »

Mijn nicht is onlangs weduwe geworden. Haar financiële situatie is niet rooskleurig. Van haar 10 uur per week baantje in de thuiszorg komt ze niet rond, ze heeft nu een 2e baantje (ook 10u per week) gevonden in een winkel. Haar inkomen wordt aangevuld vanuit de bijstand, ze heeft nog 1 kind thuis van 18, ze krijgt geen aanvulling vanuit de ANW (omdat haar jongste kind 18 is).
Voor het berekenen van het recht op huurtoeslag zijn er een paar vragen waar we niet uit komen:
- telt het inkomen van haar overleden man (hij heeft tot een week voor zijn overlijden gewerkt) mee in de berekening?
- wordt haar kind gezien als medebewoner of als toeslagpartner?
- telt het inkomen van haar kind mee in de berekening?
Gezien haar geringe inkomen wil ze liever niet een te hoge toeslag toegekend krijgen, aangezien die dan volgend jaar weer moet worden terugbetaald.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Recht op toeslag?

Ongelezen bericht door hvff »

Even de belastingtelefoon bellen misschien ?

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Recht op toeslag?

Ongelezen bericht door Lowieze »

kiz schreef:Mijn nicht is onlangs weduwe geworden. Haar financiële situatie is niet rooskleurig. Van haar 10 uur per week baantje in de thuiszorg komt ze niet rond, ze heeft nu een 2e baantje (ook 10u per week) gevonden in een winkel. Haar inkomen wordt aangevuld vanuit de bijstand, ze heeft nog 1 kind thuis van 18, ze krijgt geen aanvulling vanuit de ANW (omdat haar jongste kind 18 is).
Voor het berekenen van het recht op huurtoeslag zijn er een paar vragen waar we niet uit komen:
- telt het inkomen van haar overleden man (hij heeft tot een week voor zijn overlijden gewerkt) mee in de berekening?
- wordt haar kind gezien als medebewoner of als toeslagpartner?
- telt het inkomen van haar kind mee in de berekening?
Gezien haar geringe inkomen wil ze liever niet een te hoge toeslag toegekend krijgen, aangezien die dan volgend jaar weer moet worden terugbetaald.

Ja, het inkomen van haar man tot aan de datum van overlijden telt mee.

Wat uw andere vragen betreft citeer ik even :
Als u alleen woont, dan mag u in 2018 niet meer dan € 22.400 per jaar verdienen. Dat is inclusief het inkomen uit een bijbaan en alle andere vormen van bijverdienen. Velen van ons wonen niet alleen en dan geldt dat het inkomen van alle bewoners inclusief uzelf niet hoger mag zijn dan € 30.400 per jaar. Niet alleen uw toeslagpartner wordt daarbij als medebewoner gezien, maar ook een inwonend kind!

Regels inkomen thuiswonend en inwonend kind in 2018
De regels voor een thuiswonend kind zijn niet altijd even bekend. De regels zijn als volgt:
Als een thuiswonend kind jonger is dan 23 jaar, dan telt zijn of haar inkomen mee minus € 4.827. Een inkomen van een kind van € 15.000 wordt dus door de Belastingdienst voor € 10.173 bij uw inkomen opgeteld. Hebt u meerdere kinderen die nog thuis wonen dan kan dat een veelvoud zijn.
Als een inwonend 23 jaar of ouder is, dan telt het inkomen volledig mee.

Studiefinanciering wordt niet als inkomen meegeteld.

Hier kan een proefberekening gemaakt worden om te kijken of er recht op huurtoeslag is https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op toeslag?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vanaf de datum van overlijden telt het inkomen van de man niet mee. Zij zal ook pas toeslag aanvragen vanaf die datum. Wel uiteraard het eventuele weduwenpensioen wat kennis ontvangt.

Kind is geen toeslagpartner, maar medebewoner, hoeverre het inkomen meetelt, staat hierboven al vermeld.

stofzuigertje

Re: Recht op toeslag?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Thuiszorg en Buurt super?
Welke betaalde beter.... ik denk dat meer uren Thuiszorg met open armen word ontvangen en je kunt onbeperkt in vrijwel elke regio moeiteloos meer dan 40 uren maken... mits je kinderen er niet onder lijden.

Dit jaar is 50/50 wat inkomen en volgende jaar is het makkelijker rekenen.
Als je de aanpassingen doorgeeft voor de nu al aanwezige subsidie worden die aangepast.
Zowel bij overlijden partner als meer werk, gewoon opgeven wat de aanpassingen zijn en van 10 naar 20 uren werk welke met uitkering verrekend zal worden valt het vermoedelijk wel mee....

Tijdig doorgeven als je meer of minder gaat werken is zeer belangrijk, en of ze het overlijden, vermoedelijk is dat automatisch maar ik weet niet zeker en zelf dit soort dingen doorgeven en bij melden word het herberekend zodat de kans op terug betalen veel kleiner word.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op toeslag?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@stofzuigertje

Die kennis wil volgens mij nu pas huurtoeslag gaan aanvragen en met een inkomen op bijstandniveau heeft zij daar recht op, alleen de hoogte van het inkomen van kind is nog van belang.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Recht op toeslag?

Ongelezen bericht door kiz »

Dank voor de reacties. Ik denk dat we er nu wel uit komen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Recht op toeslag?

Ongelezen bericht door Revoked »

Lady1234 schreef:Vanaf de datum van overlijden telt het inkomen van de man niet mee...
Nà overlijden hebben, volgens mij, de meeste mensen geen inkomen meer. Ik kan me vergissen, hoor.

Gesloten