LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rij (d) met je hart

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door oxazepam »

Oh nee he,

Ik dacht dat het was rij hard!!! dus ik overal flink op het gas, maar dat mag dus niet.... van Karla??/Carla??

hardt rijden, of hard rijden, of met je hard rijden??? :? [/i]

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door S. »

Met je Afbeelding

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Hoe dan ook...

Het probleem van "rij met je hart" is misschien gewoon dat het een lelijke slogan is. Het woord "rij" geeft meteen verwarring omdat het twee betekenissen heeft (namelijk ook: "een rij auto's"). En voor een automobilist lijkt het woord "hart" inderdaad op "hard", zoals hier al is opgemerkt.

Verder bestaat de uitdrukking "doen met je hart" volgens mij niet. Je kan iets met hart en ziel doen, het kan recht uit je hart komen, maar kan je "rijden met je hart"?

Wat betreft de schrijfwijze "rij": hedendaagse taalgeleerden zeggen dan dat "fout" niet bestaat en "taal in beweging is". Daarbij kan juist "ik hou van jou" als mooi voorbeeld dienen. De meesten mensen zullen namelijk géén d achter hou schrijven.

Taal is iets levends en verandert daardoor steeds. Vroeger was "op vakantie" bijvoorbeeld fout. Dat was namelijk een verhaspeling van "op reis" en "met vakantie". En zo was "met zich meebrengen" een contaminatie van "met zich brengen" en "meebrengen". Tegenwoordig hoor je zelfs ministers "op vakantie" en "met zich meebrengen" zeggen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Bailey »

Vandaag op zo'n electronisch bord boven de snelweg


Rij met je hart
Houd afstand

Dan moet je ook wel consequent blijven. Of rij met je hart, hou afstand. Of rijd met je hart, houd afstand.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door bot321 »

Rij niet te hard denk aan je hart.

Keimenna
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 okt 2005 14:13

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Keimenna »

Nooit geweten dat je ook zonder hart kon rijden :roll:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 22 Sep 2006 13:32 door Bailey


--------------------------------------------------------------------------------

Vandaag op zo'n electronisch bord boven de snelweg


Rij met je hart
Houd afstand


---------------------------------------------------------------------------------
Als ze dan toch met de Ned.taal bezig zijn.
Ik rij niet met mijn hart.
Ik rij met de auto motor of fiets.

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Precies, bot, ik ook!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Bailey »

Officieel is het 'ik rijd' :wink:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door bot321 »

Nee hoor is niet waar.
Vanavond rijd de bob :wink:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door S. »

En zo heeft Bot weer op een leuke manier het laatste woord. :wink:
Moet er altijd smakelijk om lachen, die stukjes van Bot. :D

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door S. »

stukjes van Bot.
Botjes dus. :lol:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 22 Sep 2006 22:57 door S.


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
stukjes van Bot.

Botjes dus.
--------------------------------------------------------------------------------
Dat waren we toen mijn broers en zusters nog heel heel heeeeel
klein waren,stukjes van mijn Pappa en Mamma of sgrijf ik dat
nu ook weer verkeerd :D

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door NAK »

Onderstaande tekst is terug te vinden op:
http://woordenlijst.org/leidraad/11/7/
De site van de Nederlandse taalunie

Woordenlijst Nederlandse Taal - Officiële Spelling 2005
11.7 gebiedende wijs
regel 11.D
De gebiedende wijs wordt uitgedrukt door de stam van het werkwoord.
Kom hier.
Ga weg.
Wees niet bang.
Word niet boos.
Had dan gezwegen.
Wend u tot de conciërge.
De meervoudsvorm stam+t komt nog weinig voor. We vinden deze vorm:
- in formele en oudere vormen van het Nederlands: Neemt en eet, dit is Mijn Lichaam; proletariërs aller landen, verenigt u;
- in enkele vaste verbindingen: bezint eer gij begint.
Als we het onderwerp van de gebiedende wijs willen uitdrukken, gebruiken we de onvoltooid tegenwoordige tijd.
Word jij maar niet boos.
Houdt u goed afstand.
Wendt u zich tot de conciërge.
Komen jullie maar even mee.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou NAK als jij goed afstand houd wordt ik niet boos hoor.
En waarom moet ik mee komen naar de conciërge ik heb
niks gedaan hoor ik heb juist gezwegen en je niet verraden :wink:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door NAK »

:lol: :D

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Bailey »

De ik-vorm is nooit met dt!! Dus niet wordt ik, maar word ik.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door G7 »

En niet te vergeten, geen T erachter als er, IK voor, of JE achter staat!

Of staat hier ergens al? :lol:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door bot321 »

60 jaar geleden heb ik geleerd dat het woordje wordt
ten alle tijden met dt werd geschreven ook met je-jij en ik
erachter of ervoor Maar ja toen waren er ook niet van die achterlijke
groene en witte boekjes.Er wordT beweerd dat het Nederlands
een levende taal is nou maak er maar net als het Latijn
een dode (dooie) taal van is beter te begrijpen.
Net als wat kleine kinderen zeggen met een mes ga je niet snijden
is veel te moeilijk.Met een mes ga je messen is veel duidelijker.
Net zoals die sterke en zwakke werkwoorden niet te begrijpen.
Ik fint de taalles fandaach de dach een ztuk moeielijker as
froeger met di malle gekleurde boekies waar
je geen weis ut kunt worden .Iz tog goet te lesen he. :wink:
Een voorbeeld.WAT WORDT JE BROER LATER?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Rij (d) met je hart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Mensen wat maakt het nu uit wat een hoe het er staat.

Die tekst is niet bedoelt om dit soort discussies op gang te brengen.

Deze tekst is bedoelt om de mensen nu eens te doordringen dat het gros van de weggebruikers zich als een idioot gedragen op de weg.

De ongevallen worden door de mens zelf veroorzaakt. Niet goed opletten, te kort op je voorganger zitten etc etc etc.

Simpel voorbeeld: Je rijdt op de weg op een rijstrook, netjes 100km per uur. Achter je zit een automobilist voor wie 100km per uur te langzaam is, omdat deze zijn of haar afspraken te krap na elkaar zet in zijn of haar schema, met als gevolg dat ze soms nog maar 10 minuten overhebben om van Gouda in Delft te komen. Gevolg is dat ze het andere verkeer gaan zitten opjagen door met hun groot licht te spelen, te claxoneren etc etc

Off Topic: (Claxoneren is enkelt toegestaan om dreigend gevaar af te wenden en dus strafbaar wanneer je dit wel doet; gebruik van groot licht mag enkelt om dreigend gevaar af te wenden door hiermee de benodigde knippersignaal te geven en pas na zonsondergang en tegenwoordig zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Het enige wat je hiermee belsist niet mag doen is andere weggebruikers (=alle verkeer = voetgangers en bestuurders) hinderen. Met andere woorden gebruik hiervan mag enkelt wanneer er geen ander verkeer in de buurt is)

Niet alleen op deze manier wordt er dan opgejaagd, maar ook door het welbekende bumperkleven, wanneer ze dan eindelijk hun voorste weggebruiker zover hebben gekregen om aan de kant te gaan dan trapt de opjager al meteen het gaspendaal volledig in zodra deze nog aan het wisselen van rijstrook is. Levensgevaarlijk, want je maakt het voor deze automobilist enorm gevaarlijk, want als deze ineens terug moet naar de rijstrook waar hij of zij van af gaat dan wordt hij of zij belemmerd door zijn of haar opjager met als gevolg dat deze gesandwich wordt op de verdeellijn. Er mogen op een rijstrook geen 2 autoos naast elkaar rijden. In dit geval gebeurd dat dus wel en dat brengt gevaar. Een weg bestaat pas uit meer dan 1 rijstrook wanneer er 1 of meer as-strepen zijn aangebracht. Staan deze er niet en heb je enkelt kant-strepen, dan is het gewoon 1 rijstrook, hoe breed de rijstrook dan ook mag zijn. Zo heb je rijstroken van soms 4 meter breed, maar toch is het slechts 1 rijstrook en dat houdt dus in dat je niet met 2 voertuigen naast elkaar mag rijden. De voor enkelt een auto te brede weg is veelal voor groot verkeer zoals vrachtwagens en autobussen. Deze hebben de breedte van de weg nodig en rijden in het midden en dat doen hun niet zomaar, blijf er dus achter ipv eigenwijs naast gaan rijden. Ook gebeurd het dat dit soort voertuigen voor- op en na een rotonde over 2 rijstroken gaat staan. Dit is niet om het overig verkeer te zieken dit is omdat een dergelijk voertuig de ruimte nodig heeft en wanneer deze de rotonde over 2 rijstroken neemt geen gevaar te vormen voor het overig verkeer en vlotte doorstroming te blijven geven. Dit laatste is als een motorvoertuig zo'n voertuig blokkeert om er eigenwijs naast en vervolgens voor te gaan. Hierdoor moet het grote voertuig flink in de rem en blokkeert deze de rotonde met eventuele gevolgen van dien. BLIJF ER GEWOON ACHTER het is namelijk geen auto en kan niet hetzelfde manoevreren als een auto al denken sommige vaak van wel.

Ander voorbeeld: De betekenis van diverse borden niet meer kennen. Iedereen loopt maar te klagen dat er teveel borden geplaatst zijn en dat zij daardoor teveel info op zich af krijgen. Wanneer je de borden uit hoofde kent en dat houd dus in zonder dat je erbij hoeft na te denken, moet je in 1 oogopslag kunnen zien welke borden wat zeggen en welke voor jou van toepassing zijn. Een bord heeft een symbool en dat symbooltje staat in de plaats voor een zin. Er staan wel eens onderbordjes en die zeggen voor wie en wanneer het bord geldt. Dit zijn maar hele korte directe teksten. De snelheden aangegeven op matrixborden bijvoorbeeld boven een snelweg, zijn deze verplicht of een advies...... Vroeger was het een advies; tegenwoordig sinds 1 juni 1994 zijn deze verplichte snelheden. Of er een rode rand omheen staat maakt niet uit. Dit laatste kom je tegen de welbekende 80 km per uur zones. Een matrixbord verliest zijn geldigheid wanneer deze door een ander matrixbord wordt opgeheven zoals een bord door een bord moet worden opgeheven.

Door deze gebrekkige kennis, onnodige haast, het verrichten van andere handelingen (zoals het lezen van brieven, kaarten, telefoneren, smsen, notities maken etc etc etc, ontstaan onnodige ongelukken en wegopstoppingen. Ik noteer er meteen even bij dat alle handelingen welke niets met het besturen van een motorvoertuig te maken hebben een gevaar zijn voor jezelf en het overig verkeer. Dit kan opgenomen worden als art. 5 van de RVV en is dus strafbaar. Het enkelt al in de hand hebben van een telefoon is al strafbaar. Het maakt daarbij niet uit of je deze wel of niet bedient. Art. 61a van de RVV.

Kortom houd je aan de regels. Wanneer je de regels niet goed meer beheerst doe dan weer eens een theoriecursus of lees het theorieboek weer eens door. Mensen die hun rijbewijs hebben vergeten vaak snel wat regels en borden zijn, omdat hun alles opslaan in hun korte termijn geheugen. Je krijgt dan het: ik-heb-mijn-rijbewijs-dus-ik-kan-de-regels-vergeten verhaal.... Echter omdat de overheid jammergenoeg geen verplichte herhalingscursussen met verplichte examens geeft wilt niet zeggen dat je niet uit eigener verantwoording de RVV (Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens) moet blijven beheersen en beoefenen. Dit ben je namelijk ten alle tijde verplicht om de verkeersveiligheid te waarborgen. Het kan dus niet zo zijn dat je nooit meer iets hoeft te doen aan je kennis. Alle waar twijfel over is moet je gewoon je hart volgen en niet gaan lopen opjagen. Dat wordt er met deze tekst: "Rij met je hart" bedoelt. Niet meer niet minder.

Sorry hoor, maar ik vind het erg zinloos als mensen discussies gaan voeren over een wel of niet kloppende tekst. Wanneer u allen zich gewoon aan de verkeersregels en verkeerstekens houdt, is er niets aan de hand (hoeft de overheid niet veel geld uit te geven aan dit soort acties), onstaan er minder ongevallen en files. Pas je aan op de verkeerssituatie, zie je dat je vaart moet minderen, minder dan vaart en ga niet eigenwijs zitten opjagen, maar houd gewoon voldoende afstand (2 seconden regel: 100km per uur is al snel 50 meter), want anders vorm je een gevaar in het verkeer en dat is strafbaar en dat zijn hele dure bekeuringen. Als je dat alles niet meer kunt, stop dan met het besturen van een motorvoertuig, lever desnoods je rijbewijs is, en neem de fiets al valt hier ook nog genoeg over te schrijven.

Gesloten