Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
WFieret
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2022 13:14

Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door WFieret »

Dag,

Tijdens het wegrijden van mijn parkeerplek aan huis, reed er een bestelbus redelijk snel achteruit. Ik(aygo bestuurder) heb deze niet in mijn spiegels zien aankomen rijden, omdat ik schuin geparkeert stond. Ook had de bestelbus een redelijk hoge snelheid. Net voor de aanrijding zag de bestelbus mij in zijn achteruitrijcamera, waardoor hij net eerder kon stoppen dan ik.

Ik ging er vanuit dat ik schuldig was aangezien de bestuurder van de bestelbus iets eerder stilstond, maar na wat rondkijken op internet las ik over een “disculperende stilstandsduur”.

Nu vraag ik mij af wie er schuldig is in dit geval. We doen beide een bijzondere verrichting en de bus staat niet lang stil voordat de aanrijding gebeurt. Is dit schuld door beide bestuurders of voor de aygo bestuurder?

Hierbij een video van de aanrijding:
https://vimeo.com/784761309

Vriendelijk bedankt voor alle hulp!

Groet,

W. Fieret

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door kuklos »

Hebben jullie verzekeringspapieren ingevuld? Dan het gewoon de verzkering laten afhandelen.

juliomariner
Berichten: 4815
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies, laat het de verzekeringen onderling uitvechten.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door kuklos »

Aangaande die video, ik moet inloggen om deze te kunnen bekijken. Daar ga ik dus geen account bij Vimeo voor aanmaken.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je ongerustheid snap ik. Naast het advies van mijn beide voorgangers zou ik zeggen: neem eens contact op met je tussenpersoon/verzekeraar. Vaak is dit soort zaken een soort van hamerslag tussen verzekeraars, zeker als de schade niet al te groot is. Daar gaan ze niet al teveel tijd aan besteden. Met een slag om de arm zou deze persoon je kunnen vertellen waar het waarschijnlijk op uit draait.

Tip: hou je communicatie kort en zakelijk, beperk je tot de belangrijkste feiten.

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Hommer »

Ik heb je topic bij tweakjes gelezen. Welke vragen heb je nog na het lezen van al die reacties?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door kuklos »

Hommer schreef:
30 dec 2022 12:51
Ik heb je topic bij tweakjes gelezen.
Van welke datum en tijd was dat topic? Dit topic is al op 28 december om 13.41 uur aangemaakt door TS, bijna 48 uur geleden, maar pas vandaag geplaatst door de mods. Dat zou kunnen verklaren waarom op 2 sites een topic is aangemaakt.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Als beide op het moment van het ongeluk bezig zijn met een bijzondere verrichting zal de schade doorgaans 50-50 gedeeld worden.
Als de bus op het moment van het ongeluk stil stond (en dit ook aan kan tonen) en Ts rijdt er tegenaan zal de Aygo vermoedelijk een groter deel van de schade moeten dragen.

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Hommer »

kuklos schreef:
30 dec 2022 12:59
Hommer schreef:
30 dec 2022 12:51
Ik heb je topic bij tweakjes gelezen.
Van welke datum en tijd was dat topic? Dit topic is al op 28 december om 13.41 uur aangemaakt door TS, bijna 48 uur geleden, maar pas vandaag geplaatst door de mods. Dat zou kunnen verklaren waarom op 2 sites een topic is aangemaakt.
Wel een vervelend nadeel van dit forum inderdaad. Hierbij de link naar zijn goedbezochte tweakerstopic met een gifje van de aanrijding.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2165328

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Hommer, dank. Het topic op Tweakers is van na de oorspronkelijke tijd van het topic hier. Dat verklaart het.

ZeerPrivé
Berichten: 5446
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De bus stond al stil toen jij er tegenaan knalde. Als je een bus al niet ziet, kunnen voetgangers beter uit jouw buurt blijven als je achteruit van de parkeerplaats rijdt. Wat is er trouwens mis met even over je schouder kijken?

ZeerPrivé
Berichten: 5446
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
30 dec 2022 12:59
Hommer schreef:
30 dec 2022 12:51
Ik heb je topic bij tweakjes gelezen.
Van welke datum en tijd was dat topic? Dit topic is al op 28 december om 13.41 uur aangemaakt door TS, bijna 48 uur geleden, maar pas vandaag geplaatst door de mods. Dat zou kunnen verklaren waarom op 2 sites een topic is aangemaakt.
Valt nog mee 2 dagen later, zie ook topics voorbij komen die 5-6-7 dagen later pas geplaatst worden. Je kunt je afvragen hoe serieus Radar dit forum nog neemt.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hommer schreef:
30 dec 2022 13:09
Hierbij de link naar zijn goedbezochte tweakerstopic met een gifje van de aanrijding.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2165328
Eerlijk gezegd vind ik dit wel erg duidelijk. Die bus stopte niet voor de Aygo, die stopte omdat hij niet verder achteruit kon en daar kennelijk moest wezen. Je kunt proberen het af te dingen op de snelheid van de bus, maar dat gaat het, denk ik, niet worden. Wat me opvalt is dat je toch een redelijke afstand rijdt zonder ook maar enigszins te remmen, terwijl die bus er al stond. Ik kan me indenken dat je niet alles tegelijk kan zien, maar ik heb nu toch wel een beetje mijn twijfels.

Maar het is wat ik al eerder aangaf: laat de verzekering het uitzoeken. Mocht je bang zijn voor je bonus/malus, je hebt altijd het recht binnen een jaar het schadebedrag aan de verzekeringsmaatschappij te voldoen, en dan is er wat dat betreft niks aan de hand.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die bus rijdt en stopt op de weg. Ook die personenwagen komt met een flinke vaart uit die grote parkeerruimte, zonder blijkbaar een moment ergens naar te kijken.

Als die bus nar voren was gereden, ipv achteruit, was die personenwagen er ook op geklapt.

Mijns inziens ligt de fout volledig bij de personenwagen.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Hoe weet ts dat de bus hard achteruit reed terwijl ze hem niet aan zag komen?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door 16again »

Kokka1 schreef:
30 dec 2022 15:04
Hoe weet ts dat de bus hard achteruit reed terwijl ze hem niet aan zag komen?
Ik denk dat TS ook gekeken heeft naar het filmpje

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door moederslink »

De bus is al aan het achteruit rijden:
de personenauto had m.i. gewoon even moeten wachten!

Je kijkt niet in spiegels of over de schouders , maar sjeest gewoon gelijk hard achteruit? :roll:
Laatst gewijzigd door moederslink op 30 dec 2022 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Denk als de verzekering dit filmpje ziet TS wel even op rijvaardigheid mag worden onderzocht.
Bus staat al even stil en dan er nog vol er tegen aan.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een cursus achteruit rijden is toch wel het minimale dat deze TS nodig heeft. Als je die bus mist, die waarschijnlijk in de rechterbuitenspiegel zichtbaar was en mogelijk ook in de binnenspiegel, gaat er toch wat mis. Achteruit inparkeren zou ik sowieso aanraden als die plek zo onoverzichtelijk is als ie zelf zegt. Al zou ik achteruit inparkeren altijd aanraden. Als je nog op de weg staat heb je een beter overzicht dan wanneer je achteruit een vak uit moet rijden. Dan kun je mogelijk (stel er staan 2 bussen in de vakken naast je) pas iets zien als je al voor driekwart op de weg staat.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Schade bij 2 voertuigen tijdens een bijzondere verrichting, wie is schuldig?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik kan het filmpje niet zien.

U moet afwachten wat de verzekeringsmaatschappij zegt.
Indien u niet eens bent met de beslissing van de verzekeringsmaatschappij dan kunt u contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering (indien u verkeer dekking heeft).

Soms kunt u ervoor kiezen om de schade zelf te betalen aan de verzekering maatschappij. Bij kleine bedragen kan dit soms voordeliger zijn.

Plaats reactie