LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade door boom van gemeente Arnhem.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Schade door boom van gemeente Arnhem.

Ongelezen bericht door TonGr »

De wortels van een boom van de gemeente arnhem die 3 meter van mijn tuin staat veroorzaken schade aan mijn bestrating en aan mijn tuinhuisje.
Hen een klacht ingediend en de gemeente aansprakelijk gesteld.
De gemeente arnhem beroept zich op een artikel in het wetboek van strafrecht waarin staat dat de schade aan eigendommen voor rekening zijn van de eigenaar van het pand.
De gemeente Arnhem zegt dat ik de wortel mag verwijderen, maar ben er zelf door lichamelijke problemen niet toe in staat, dus moet ik een bedrijf inhuren en de kosten hiervoor betalen, en volgens de gemeente grindtegels op de scheiding rechtop laten plaatsen om problemen in de toekomst te voorkomen.
Mijn principe is dat ik voor schade die ik aan andermans eigendom toe breng verantwoordelijk ben, maar de gemeente Arnhem denkt hier dus anders over.
Op dit moment is er een reclamecampagne `` onbewust worden we steeds asocialer ``waar ik het helemaal mee eens ben.
Wanneer het thema verandert in `` BEWUST worden we steeds asocialer `` wil ik de gemeente Arnhem hier graag voor aanmelden.
Graag uw mening.
m.vr.gr.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Schade door boom van gemeente Arnhem.

Ongelezen bericht door MLF »

Als het op gemeentegrond staat moet de gemeente het verwijderen, in Den Haag weet ik dat dat zo is.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Schade door boom van gemeente Arnhem.

Ongelezen bericht door vladja »

Burgerlijk Wetboek nr. 5, Zakelijke rechten

Titel 4 Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven

Artikel 42.

1. Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf bomen, heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is.

2. De in lid 1 bedoelde afstand bedraagt voor bomen twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de heesters en heggen een halve meter, tenzij ingevolge een verordening of een plaatselijke gewoonte een kleinere afstand is toegelaten.

--------
De boom staat op drie meter van de erfgrens, dat is dus toegestaan.
--------

Artikel 44.

1. Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heen hangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toe-eigenen.

2. Degene op wiens erf wortels van een ander erf doorschieten, mag deze voor zover ze doorgeschoten zijn weghakken en zich toe-eigenen.

-------
Volgens de wet mag u de wortels weghalen, als u daar last van heeft. De eigenaar van de boom is hier niet toe verplicht. Zou ook een beetje vreemd zijn als de buurman zomaar in je tuin gaat staan spitten.

Het Wetboek van Strafrecht gaat over heel andere zaken.

MLF
Misschien dat ze in Den Haag de burger helpen bij het verwijderen van wortels van gemeentebomen, maar ze zijn hiertoe absoluut niet verplicht. Daar dit tijd, materiaal en menskracht kost en dus geld, denk ik dat deze stellige bewering “borrelpraat” is.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Schade door boom van gemeente Arnhem.

Ongelezen bericht door MLF »

Neem van mij maar aan dat dit waar is, en kom eens kijken, dan ziet u ze aan het werk.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Schade door boom van gemeente Arnhem.

Ongelezen bericht door vladja »

Bel eens met de afdeling voorlichting in Den Haag en stel die vraag eens!!

z.assistente
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 sep 2009 16:00

Re: Schade door boom van gemeente Arnhem.

Ongelezen bericht door z.assistente »

Overlast door kastanje boom,
En de gemeente is echt niet van plan om de boom weg te halen,maar wie ruimt de rotzooi op???? NIET De gemeente
M,n tuin/erf ligt vol met kastanjes en stekels, Kan niet achter m,n huis langs,vanwege vallende kastanjes en m,n fiets banden lek,kan m,n was niet buiten hangen ivb vogelpoep!

Vind een boom niet erg hoor,,maar aub geen kastanjeboom in m,n tuin

Gesloten