LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schenken aan ouders

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
keesveld
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2020 14:49

Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door keesveld »

Ik heb een vraag t.a.v. de schenkingsvrijstellingen.
In 2020 bedragen die 5.515 voor schenkingen aan kinderen en 2.208 voor alle overige relaties.

Als je 1 kind met 2 kinderen (dus jouw kleinkinderen) hebt kan je op die manier dus 5.515+2*2.208=9.931 belastingvrij overmaken naar je kinderen.
Nl. 5.515 direct en 2*2.208 via je kleinkinderen die op hun beurt weer 2.208 mogen schenken aan hun ouders.

Is dit correct?

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door riddert »

volgend jaar is de belastingvrije voet om te schenken hoger, naar ik meen. Check dat even. 2021 dus.

keesveld
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2020 14:49

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door keesveld »

riddert schreef:
31 dec 2020 14:22
volgend jaar is de belastingvrije voet om te schenken hoger, naar ik meen. Check dat even. 2021 dus.
Klopt maar het gaat me om het schenken via de kinderen.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door Cro »

Als de kleinkinderen minderjarig zijn spelen er mogelijk wel wat haken en ogen:

https://www.doehetzelfnotaris.nl/wat-sp ... nkinderen/

Ik vraag me ook af of minderjarige kinderen juridisch gezien wel kunnen schenken aan de ouders, kijkende naar bijvoorbeeld wilsbekwaamheid. Mogelijk dat zo'n constructie al snel gezien wordt als belastingontduiking wanneer de kinderen direct doorschenken aan de ouders terwijl feitelijk gezien de ouders verantwoordelijk zijn voor het handelen van die kinderen.
Zijn de kleinkinderen meerderjarig zal dat niet spelen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U hebt gelijk.
Maar wat is nou €2200, als het kind dat naar de ouders overmaakt hoef je dat niet aan de belastingdienst op te geven, komt niet boven de vrijstelling uit.
Maar de kleinkinderen hebben op deze manier wel een lege bankrekening.
Waarom niet de kleinkinderen verwennen met €2200 per jaar, in 2021 €3200, ze bouwen met hun studie toch al een behoorlijke schuld op.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waarom zouden de kleinkinderen het geld dat ze van hun grootouders krijgen aan hun ouders geven?

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u nu aan de kinderen geeft, kunt u dat morgen ook weer doen.

keesveld
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2020 14:49

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door keesveld »

witte angora schreef:
31 dec 2020 17:37
Maar waarom zouden de kleinkinderen het geld dat ze van hun grootouders krijgen aan hun ouders geven?
Het punt was dat me inviel dat je al veel meer vermogen kan overdragen naar je kinderen via deze indirecte route.
Daar had ik nooit aan gedacht.

Natuurlijk is dat niet de geest achter de vrijstellingen maar wel een mogelijkheid zoals het nu is geregeld.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is geen mogelijkheid, want waarom zouden de kleinkinderen daar aan mee willen werken? Daarbij, of het nu rechtstreeks is of via een stel geldezels, want daar komt het volgens mij feitelijk op neer, je komt boven het maximum.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als die kleinkinderen volwassen zijn en geen bezwaar hebben om het geld door te geven, is het een legale manier.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door witte angora »

@keesveld: hebben we het hier over minderjarige of meerderjarige kleinkinderen?

keesveld
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2020 14:49

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door keesveld »

Lady1234 schreef:
31 dec 2020 20:56
Als die kleinkinderen volwassen zijn en geen bezwaar hebben om het geld door te geven, is het een legale manier.
Ja dat leek mij dus ook.
Je kan het met derden (niet-familieleden) nog uitbreiden want die mag je ook belastingvrij schenken (minder praktisch maar toch).
Laatst gewijzigd door keesveld op 31 dec 2020 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie het probleem niet. U mag zelfs ruim een ton aan een wildvreemde schenken, onder een paar voorwaarden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door Brahms »

Lady1234 schreef:
31 dec 2020 21:44
Ik zie het probleem niet. U mag zelfs ruim een ton aan een wildvreemde schenken, onder een paar voorwaarden.
De extreem hoge schenkbelasting !

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee hoor, als de ontvanger onder een bepaalde leeftijd is en het geld wordt besteed aan de aankoop van een huis etc. is er geen schenkbelasting verschuldigd.

infotaris
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:52
Contacteer:

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door infotaris »

Ik heb een vraag t.a.v. de schenkingsvrijstellingen.
In 2020 bedragen die 5.515 voor schenkingen aan kinderen en 2.208 voor alle overige relaties.

Als je 1 kind met 2 kinderen (dus jouw kleinkinderen) hebt kan je op die manier dus 5.515+2*2.208=9.931 belastingvrij overmaken naar je kinderen.
Nl. 5.515 direct en 2*2.208 via je kleinkinderen die op hun beurt weer 2.208 mogen schenken aan hun ouders.

Is dit correct?
Dit lijkt een beetje op de kruislingse schenking "ik schenk aan jouw kind als jij ook aan mijn kind schenkt". Jouw variant "ik schenk aan mijn kleinkind maar die moet het weer doorschenken aan zijn ouders" komt ongeveer op hetzelfde neer.

De staatssecretaris vindt daar het volgende van:
Ik acht het gebruik van kruislingse schenkingen ten einde de verhoogde vrijstelling schenkbelasting voor de eigen woning voor een tweede maal te verkrijgen ongewenst en de toepassing van de vrijstelling in een dergelijk geval in strijd met de letter en geest van de Successiewet 1956. Overeenkomstig hetgeen in de parlementaire behandeling aan de orde is gekomen wordt de onjuiste toepassing van de vrijstelling, waaronder de kruislingse schenkingsconstructie, met gepaste handhaving bestreden. De Belastingdienst is in staat om belastingplichtigen die meerdere schenkingen hebben ontvangen en een beroep op de verhoogde vrijstelling schenkbelasting doen te detecteren. De Belastingdienst is alert op situaties waarin – ten onrechte – meermaals een beroep op de schenkvrijstelling wordt gedaan en zal onjuiste toepassing van deze vrijstelling schenkbelasting corrigeren.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... gen-woning

Als de kleinkinderen minderjarig zijn is het sowieso geen optie: ouders mogen geen schenking doen namens een minderjarig kind aan zichzelf. (artikel 1:345 lid 1 sub b Burgerlijk Wetboek)

keesveld
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2020 14:49

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door keesveld »

@infotaris, bedankt!
Dat was inderdaad wat ik zocht.

De Belastingdienst heeft immers toegang tot bankmutaties en het is met de juiste software een fluitje van een cent overboekingspatronen in kaart te brengen en vast te stellen of ze te herleiden zijn tot dezelfde bron.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door 16again »

keesveld schreef:
03 jan 2021 15:34
De Belastingdienst heeft immers toegang tot bankmutaties...
Is dat zo? Sowieso rapporteert de bank het saldo per rekening op 1 januari. Maar een overzicht van alle transacties ? Dat zal op verzoek gaan, en dan moet er wellicht eerst een verdenking zijn

infotaris
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:52
Contacteer:

Re: Schenken aan ouders

Ongelezen bericht door infotaris »

keesveld schreef:
03 jan 2021 15:34
@infotaris, bedankt!
Dat was inderdaad wat ik zocht.
graag gedaan hoor!

Gesloten