LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schenkingen door partner bij dementie

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
PeterRozenveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2018 12:27

Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door PeterRozenveld »

Mag een Partner / Echtgenoot schenkingen doen van een dementerende wederhelft (getrouwd in gemeenschap van Goederen), waaraan dementerende , als hij waarschijnlijk niet meer weet, wat van hem is en wat voorwerp doet, doen?
Je zou kunnen zeggen dat hij/zij daaraan verknocht is, maar geen herinnering meer aan heeft.
Dementerende weet een 30 minuten later al niet meer dat je op bezoek bent geweest.
De schenkingen hebben nu voornamelijk voorwerpen , dus geen geldelijk karakter.

stofzuigertje

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ook als je niet dement bent, als mijn partner veel dingen heeft gekocht en nooit gebruikte is het ook 50% van mijn.
Dus de spullen van je partner verkopen en/of weggeven mag, en het is gezamenlijk eigendom.
Ik ben juist alles aan het opruimen, zowel van mezelf als partner en dat scheelde veel schoonmaak en zoekwerk...

Ongebruikte zooi weg doen is prettiger leven en ook straks verhuizen... dan liever nu weg dan huisvuil of nog jarenlange ongebruikte zooi verplaatsen.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Ik zou persoonlijk geen "schenkingen" willen accepteren van iemand die dement is, tenzij zijn/haar partner erbij aanwezig is en er mee akkoord gaat.
Scheelt een hoop gedoe achteraf.

v.d.Heyden

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door Lowieze »

PeterRozenveld schreef:Mag een Partner / Echtgenoot schenkingen doen van een dementerende wederhelft (getrouwd in gemeenschap van Goederen), waaraan dementerende , als hij waarschijnlijk niet meer weet, wat van hem is en wat voorwerp doet, doen?
Je zou kunnen zeggen dat hij/zij daaraan verknocht is, maar geen herinnering meer aan heeft.
Dementerende weet een 30 minuten later al niet meer dat je op bezoek bent geweest.
De schenkingen hebben nu voornamelijk voorwerpen , dus geen geldelijk karakter.
Etisch gezien komt het wat akelig over, maar praktisch gezien kan ik me er wel wat bij voorstellen. Op den duur wil je toch van wat spullen af naarmate je ouder wordt, ik denk dat in dit geval het meer de omgeving is die daar moeite mee heeft omdat de persoon zelf zich er niet meer bewust van is.
Maar dat zou betekenen dat je alles maar moet bewaren, alleen uit schuldgevoel.

sake1987

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door sake1987 »

De gezonde partner mag altijd, geschenken doen, zeker als er getrouwd is in gemeenschap van goederen. Indien de dementerende thuis woont en niet onder de wet Bopz is geplaatst. Mocht dit wel het geval zijn kan het zijn dat kinderen mee moeten beslissen.
Maar zou voor ik een geschenk zou accepteren wel willen weten of eventueel kinderen het hier ook mee eens zijn.
Mijn vrouw krijgt wel eens een vaasje of stuk servies van een echtpaar waarbij de vrouw dementerend is. Zij zorgt ook altijd voor de toestemming van de kinderen voor ze het accepteert.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het hangt een beetje af van de omstandigheden. Als ik het eerste bericht goed interpreteer, woont de dementerende oudere thuis met een niet-dementerende echtgenote, en staat de echtgenoot niet onder bewind. Het is maar de vraag of hij eigenlijk nog wel handelingsbekwaam is.
Als het schenken door de echtgenote gedaan wordt in alle openheid en in overleg met bv (alle) eigen kinderen, dan lijkt mij dat in principe niet bezwaarlijk.
Als het gaat om voorwerpen waar hij zeer aan gehecht was, maar die hij nu niet meer herkent, kan het voor anderen ongemakkelijk voelen.
Soms kunnen oude voorwerpen of foto's herinneringen oproepen en kan nog een gesprek gevoerd worden over hoe het vroeger was. Dergelijke zaken zou ik beslist niet weggeven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het kan voor de niet-dementerende partner ook behoorlijk confronterend of pijnlijk zijn als de dementerende bepaalde spullen, waar hij of zij vroeger erg aan gehecht was of veel mee deed, niet meer herkent. Ook voor de dementerende zelf kan dat wel eens confronterend zijn. Ik kan mij daarom voorstellen dat iemand op een gegeven moment die dingen uit eigenbelang van beide partners kwijt zou willen.

Wel zou het goed zijn als andere dierbaren daarvan op de hoogte zijn, zodat zij eventueel ook dingen zouden kunnen overnemen. Maar dat hoeft niet.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door Rinustp »

Nee, je mag geen goederen en of bezittingen van je demente partner weggeven of verkopen.
Sterker nog, het kan als diefstal of heling worden aangemerkt.
Omdat uw partner wilsonbekwaam is zal er een bewindvoerder moeten zijn aangesteld die bevoegd is om voor uw partner te beslissen. U als partner bent niet automatisch de bewindvoerder van uw partner. Dat zal door de notaris moeten zijn vastgelegd.

U schrijft dat 50% van u is omdat u in gemeenschap van goederen getrouwd bent. Dat betekent dat uw partner ook 50% zeggenschap heeft over dezelfde goederen, gelden of bezittingen.
Dat betekent dat u niet het alleenrecht hebt om beslissingen te nemen zonder instemming van uw partner.

Pas heel erg op met simpel denken dat dat allemaal maar mag. Je zou later wel eens voor onaangename verrassingen kunnen komen staan.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door kokka »

Het klinkt inderdaad erg naar, maar er zal wellicht een goede reden voor zijn om dit te vragen.
volgens mij ben je beide voor 100% eigenaar. als je getrouwd ben mag je ook zonder toestemming van je partner een auto verkopen of veel geld uitgeven of weggeven.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@rinustp

Als iemand wilsonbekwaam is door dementie hoeft helemaal niet per se een bewindvoerder aangesteld te worden. En als dat al nodig is gebeurd dat door de rechter en niet door een notaris. En bij een stel, wordt juist wel meestal de partner als bewindvoerder aangesteld.

En er kunnen een heleboel beslissingen zelfstandig door de partner genomen worden.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Rinustp schreef:Omdat uw partner wilsonbekwaam is
Zolang dat niet officieel is vastgesteld, is dat niet het geval. Daarom is het in het onderhavige geval van belang dat het schenken gebeurt in alle openheid en in overleg met de andere toekomstige erfgenamen, én dat het gaat om voorwerpen van geringe financiële waarde.

Het is nu voor de dementerende partner waarschijnlijk niet meer mogelijk om zelf een bewindvoerder aan te wijzen via een "algehele volmacht", al hangt dat wel af van de beoordeling van de handelingsbekwaamheid door de notaris (dus niet een arts!).
Zolang niemand in de familie "problemen maakt", kan het lang duren voordat de rechter een bewindvoerder moet aanstellen.

Lady1234: Met een "algehele volmacht" via de notaris bereikt men hetzelfde als met bewindvoering, als de volmacht goed is opgesteld.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schenkingen door partner bij dementie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kokka schreef:Het klinkt inderdaad erg naar, maar er zal wellicht een goede reden voor zijn om dit te vragen.
volgens mij ben je beide voor 100% eigenaar. als je getrouwd ben mag je ook zonder toestemming van je partner een auto verkopen of veel geld uitgeven of weggeven.
Nee, voor schenkingen is toestemming van de andere echtgenoot nodig. Natuurlijk niet voor € 50 voor een verjaardag.

Gesloten