LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door doradora456 »

zonder twijfel een salaris, en jij?

dora

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door ciske »

doradora456 schreef:zonder twijfel een salaris, en jij?

dora

ook zo :lol:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@manodoris

kijk hier even

http://www.cg-raad.nl/

het gaat er niet om,hoeveel iemand heeft enz...
het gaat erom dat alle chronisch zieken op alle frontern van links naar echt van boven en onder gepakt worden....
waarom ben ik nu met min 100% afgekeurd dan al 14 euro kwijt?niet door het ikomen hoor?welnee ze zijn al bezig.....

voor de belangstellende aan de rechterkant staat kolom met alle onderwerpen en staat alle is in en ook dat ze bezig zijn ermee....?dus?
vogels...de vergoeding die ik krijg!!! en waar ze het nu over hebben,is dat je 100@ bent afgekeurd....vroeger kon je belasting aftrekken wat ik met mijn stomme kop nooit heb gedaan...nu is dat afgeschaft werden we tevreden gesteld met dit...en meneer rutte...op zijn gympies...die boeit het voor geen meter...de jager en kornuiten ook niet
wanneer komen er verkiezingen??????????????? :mrgreen:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door ciske »

@rozemarijntje , ben het wel met je eens hoor , maar iemand wordt nooit 100% afgekeurd :mrgreen:

verkiezingen hebben ook geen zin, ze doen toch wat ze willen.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door manondoris »

@ rozenmarijntje, ik ben ook 80/100 % afgekeurd en inderdaad kreeg ik ook die 350 euro ! nu 336 euro ik snap er geen f....k van waarom dit met 14 euro is verlaagd ? had eigenlijk met 14 euro verhoogd moeten worden! maar je hebt 2 tegemoetkomingen de 1ste hier genoemd en er is er nog 1 die kan oplopen tot ruim 500 euro .hier val ik buiten omdat mijn medicijnen niet op deze lijst staan ,maar ik begrijp uit de berichten dat ze deze regeling willen veranderen cq halveren en versoberen. maar ik kan niks vinden over het 1ste ?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Wtcg?
Laat me niet lachen.
Vorig jaar slikte ik me compleet lens aan allerlei pillen en had ik recht op een vergoeding voor mijn eigen risico in de zorg en op een lage Wtcg uitkering.
Dit jaar heb ik nieuwe medicatie, injecties, en slik ik al die pillen dus niet meer.
Ik ben nog steeds mijn eigen risico compleet kwijt, maar heb géén recht meer op de tegemoedkoming en de Wtcg uitkering.
Evenveel kosten, evenveel beperkingen, maar geen recht meer op vergoeding.
En dat enkel, omdat ik niet meer de 'goede' medicatie gebruik volgens het lijstje van het CAK.
Mag ik even een bakje?!?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door ciske »

Violet prue , ik neem aan dat jij net als de andere mensen hier ook die 350 was het geloof ik krijg toch?

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Deze mensen worden in 5 jaar tijd 2 keer financieel gepakt, eerst met invoering in 2008 van de nieuwe wtcg regeling, die werd gemaakt om belastingaftrekposten te versoberen, of te wel vele vielen naast de nieuwe regels met ingaan van 2009, vanwege de vernieuwde regels, wat je voorheen nog aan extra kon invoeren als medische onkosten vervielen bij de nieuwe regels in 2009.
Het was toen ook om te voorkomen dat de eigen risico enorm om hoog ging.

Nu gaat de groep chronisch zieken en gehandicapten in2012 nog een keer financieel een oor aangenaaid worden.Eigen risico gaat een stuk om hoog.

Net een klein kind blij maken met niets, die regelingen, je haalt in 2009 bij andere wat weg, je belooft bij sommige "beloof"je een extra tegemoet koming en in 2012 gaat de regels weer veranderen, en ben je in 2009 blij gemaakt met"niets?"

Laat ze het inkomens afhankelijk maken.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:Violet prue , ik neem aan dat jij net als de andere mensen hier ook die 350 was het geloof ik krijg toch?
Kreeg.
Een keer gehad, maar mij is verteld dat je die niet meer krijgt als je de tegemoedkoming voor het eigen risico niet meer krijgt.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door manondoris »

@ violet ,jawel hoor ik krijg wel die 336 euro maar niet die andere! dit word de 3de keer,je moet wel aan een aantal criteria voldoen maar die zijn te vinden op de site tegemoetkoming chronisch zieken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door ciske »

manondoris schreef:@ violet ,jawel hoor ik krijg wel die 336 euro maar niet die andere! dit word de 3de keer,je moet wel aan een aantal criteria voldoen maar die zijn te vinden op de site tegemoetkoming chronisch zieken.

@manondoris ,ik snap totaal niet wat je met dat andere bedoelt???

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door puma73 »

Modaal inkomen volgens CPB:

jaar bedrag publicatiedatum (per maand) (netto per maand)
2007 € 30.000 december 2006 € 2.315 € 1.704
2008 € 31.500 december 2007 € 2.431 € 1.768
2009 € 32.500 december 2008 € 2.508 € 1.811
2010 € 32.500 december 2009 € 2.508 € 1.811
2011 € 33.000 december 2010 € 2.546 € 1.832

esell
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:14

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door esell »

Ik had in de WAO een netto uitkering van 1500 euro en kreeg toen 350 euro van de wtcz. Vorig jaar werd ik 65 en ontving nu nog geen 700 euro netto en geen enkele vergoeding meer. Het huis staat nu al een jaar te koop !

Ik heb de brommer en de auto al verkocht om de maandelijkse lasten te betalen :o

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door VioletPrue »

esell schreef:Ik had in de WAO een netto uitkering van 1500 euro en kreeg toen 350 euro van de wtcz. Vorig jaar werd ik 65 en ontving nu nog geen 700 euro netto en geen enkele vergoeding meer. Het huis staat nu al een jaar te koop !

Ik heb de brommer en de auto al verkocht om de maandelijkse lasten te betalen :o
Als u nog geen € 700,- netto krijgt, wat krijgt u dan bruto?
Want u zit dan volgens mij toch echt ruim boven de bijstandsnorm.
Het is logisch dat je als je 65 wordt, in inkomen omlaag gaat, dat is toch iets waarop je vooruit anticipeert?

@ vogels
Inderdaad, die lijst is belachelijk.
Ik keek een aantal jaar geleden bij reuma, en er stond geen enkele ontstekingsremmer op de lijst!
Wat is nou het eerste wat een arts bij reuma voorschrijft?
Lijst is een lachertje en ik zie het gebeuren dat ik dit jaar € 0,- krijg.
Ach, ik had er toch niet op gerekend, dus áls ik wat krijg, valt het alleen maar mee!

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door manondoris »

Financiële tegemoetkomingen
Hebt u een chronische ziekte of handicap en maakt u gemiddeld of zelfs veel gebruik van zorg, dan krijgt u jaarlijks een vaste, algemene tegemoetkoming om uw meerkosten te compenseren. Deze tegemoetkoming heet officieel 'tegemoetkoming in verband met gezondheidsproblemen'. Er gelden verschillende bedragen voor verschillende groepen rechthebbenden, variërend van € 150 tot € 500 per jaar. Het bedrag hangt af van uw leeftijd en de hoeveelheid zorg die u ontvangt. U krijgt de tegemoetkoming automatisch van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) op uw rekening gestort. U hoeft de tegemoetkoming dus niet zelf aan te vragen.
Lees verder

Lagere eigen bijdragen voor zorg en hulp
Sinds 2009 zijn de eigen bijdragen voor zorg, hulp, begeleiding en verblijf vanuit de AWBZ (zorgkantoor) en de Wmo (gemeente) niet meer aftrekbaar bij de aangifte inkomstenbelasting. Als compensatie zijn deze eigen bijdragen verlaagd met vaste percentages voor verschillende groepen zorggebruikers.
Lees verder

Aanvullende maatregelen voor ouderen en arbeidsongeschikten
Sinds 2009 gelden bij de aangifte inkomstenbelasting geen vaste aftrekposten meer voor ouderen en arbeidsongeschikten. Als compensatie is de AOW verhoogd en zijn de belastingtarieven voor ouderen verlaagd. Arbeidsongeschikten krijgen in 2011 een tegemoetkoming van € 336 van de uitkeringsinstantie UWV.
Lees verder

Fiscale aftrek van specifieke zorgkosten
Geld terug van de Belastingdienst. Het kan nog steeds. Hebt u aantoonbaar veel uitgaven voor zorg, hulpmiddelen en voorzieningen, dan komt u vrijwel zeker in aanmerking voor de aftrek van specifieke zorgkosten.
Lees verder

alfatrion
Berichten: 21909
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:Denk dat ik wel weet hoe het CPB rekent: houdt geen rekening met inhouding pensioenpremie en telt waarschijnlijk het vakantiegeld bij het maandinkomen. Zou anders niet weten hoe ze bij 1830,- komen.
Netto is het besteedbaar inkomen dat je overhoud na het betalen van je loonbelasting. Daar valt de pensioenpremie en het vakantiegeld onder.

Je verdient 2585 bruto per maand en houd na het betalen van de loonbelasting 1854 euro. Dit is dus het netto besteedbaar inkomen. Hiervan geef je 200 euro uit aan pensioenpremie.

Ter vergelijking iemand die het minimumloon van 1435 bruto per maand verdient houd daarvan 1214 euro netto over.

Hier kun je het na rekenen:
http://www.loonwijzer.nl/home/brutonetto

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door ciske »

En nee, daar gaat het me niet eens om, het gaat er om dat mensen met een minimuminkomen vaak denken dat mensen met een modaal inkomen een topinkomen hebben. Ze vergeten dat een tegemoetkoming in huur- en zorgkosten eigenlijk ook bij hun inkomen moet worden opgeteld
klopt , sorry had mijn bericht weggehaald omdat ik eigenlijk het idee had dat ik te veel vroeg en dat is niet de bedoeling.
dat je het niet persoonlijk opvat bedoel ik.

alfatrion
Berichten: 21909
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:Netto besteedbaar inkomen is het bedrag dat op je rekening wordt bijgeschreven en dat is bij mij 1650,-.
Nee dat is niet zo. Bijvoorbeeld aan pensioen of dat je een schuld open had staan en naar aanleiding van een vonnis iedere maand een bedrag wordt ingehouden om dit af te lossen. Het CBS geeft aan dat het vrij besteedbaar inkomen gelijk is aan het bruto inkomen verminderd met betaalde inkomensoverdrachten, premies inkomensverzekeringen, premies ziektekostenverzekeringen, en belastingen op inkomen en vermogen. Het is zeer goed mogelijk dat je een deel van je inkomen besteed voor dat dit op je rekening is bijgeschreven. Je pensoenpremie betaal je in ieder geval uit je besteedbare inkomen.
vogels schreef:Een minimumloner krijgt nog enkele honderden euries aan toeslagen er bij, ik niet (en andere in zelfde situatie ook niet).
Dat hang van de persoonlijke omstandigheden af. Zo zal iemand die in Groningen woont minder snel huurtoeslag krijgen dan iemand die in Utrecht woont. Daarbij is het ook mogelijk dat mensen met een laag inkomen een eigen huis hebben. Sommige hebben kinderen, anderen niet.
Een minimumloner krijgt nog enkele honderden euries aan toeslagen er bij, ik niet (en andere in zelfde situatie ook niet). Uiteindelijk is, zoals ik al eerder schreef, het verschil in besteedbaar inkomen tussen een minimumloner en modaal plm. 200,- euries.
Dat geloof ik niet. Huurtoeslag is 192 euro en zorgtoeslag 70 euro. Ik ga hierbij uit van een alleenstaande die huurt tegen 500 euro met 25 euro servicekosten. Het verschil is dan 378 euro. Als jij een partner hebt die inkomen verdient moeten we dat ook nog meenemen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door ciske »

Dat geloof ik niet. Huurtoeslag is 192 euro en zorgtoeslag 70 euro. Ik ga hierbij uit van een alleenstaande die huurt tegen 500 euro met 25 euro servicekosten. Het verschil is dan 378 euro. Als jij een partner hebt die inkomen verdient moeten we dat ook nog meenemen
onzin , dat is per persoon verschillend, daar staan geen vaste bedragen voor.

En het is nog altijd zo wat je netto op je rekening krijgt dat dat je besteedsbare inkomen is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: snijden in wet tegemoetkoming chronisch zieken

Ongelezen bericht door ciske »

En nee, er gaan van mijn salaris geen schulden af en ook geen ziektekostenpremies
hier precies hetzelfde wat netto binnenkomt gaan geen schulden af, denk dat alfa er vanuit gaat dat elk mens schulden heeft , maar dat is niet zo.

Gesloten