Spaartaks diefstal ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

rwolters schreef:
29 sep 2022 10:40
Wel mooi om te zien dat in de strijd tegen de overheid opeens heel veel mensen voor "de rijken" zijn. Laten we wel wezen, de echt gedupeerden hebben iets meer achter de hand dan de gemiddelde Nederlander.
Zo is het maar net. Ik kom niets te kort en beschouw mezelf beslist niet als "gedupeerd", al ben ik wel serieus benadeeld. Dat is mijn eigen schuld omdat ik te onnozel en goedgelovig was om bezwaar te maken tegen een heffing die het hele wetgevingsproces met succes had doorlopen.

Dat ik nu een smak geld terugkrijg over 2021 dankzij de inspanningen van de Bond van Belastingbetalers beschouw ik maar als een mooie meevaller.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Stuur ze een bedankje.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

rwolters schreef:
29 sep 2022 10:40
Wel mooi om te zien dat in de strijd tegen de overheid opeens heel veel mensen voor "de rijken" zijn. Laten we wel wezen, de echt gedupeerden hebben iets meer achter de hand dan de gemiddelde Nederlander.
Deze overweging mag natuurlijk helemaal niet meespelen. "Diefstal" van een rijkere is natuurlijk even erg als van een minder vermogende. Anders zou het wel een vreemde wereld worden.
En voor die mensen welke nu over een jaar wat terugkregen, weet je wat je ongeveer misloopt per jaar.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gaat alleen maar op als je vermogen alleen maar uit geld op een (spaar) rekening bestaat.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, daar ging ik maar even van uit.
En tevens dat het vermogen ongeveer hetzelfde bleef in de afgelopen jaren.
Een situatie die overigens niet zo heel vreemd is.

Maar 1 miljoen gedupeerden, daar kijk ik toch van op, of het "gestolen" bedrag nu E 100 is of E 5000 Dat maakt voor de getroffenen ansich niet uit.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u eens zou kijken naar de nieuwe berekening van de vermogensrendementsheffing, dan zou u zien dat daar heel grote verschillen tussen zitten.

Slechts als voorbeeld. Geld uitgeleend aan je kind voor de aankoop van een huis, wordt onder de nieuwe regels gezien als een belegging, tegen, ik geloof 5,69 %. En niet als spaargeld.

En ook schulden worden heel anders gewaardeerd, dan bezittingen.

Dus het is per se niet zeker dat de nieuwe voorwaarden gunstiger zijn dan de oude.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door PGros »

Lady1234 schreef:
29 sep 2022 23:31
Slechts als voorbeeld. Geld uitgeleend aan je kind voor de aankoop van een huis, wordt onder de nieuwe regels gezien als een belegging, tegen, ik geloof 5,69 %. En niet als spaargeld.
Het is toch ook geen spaargeld meer als je het uitleent.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

PGros schreef:
30 sep 2022 09:29
Lady1234 schreef:
29 sep 2022 23:31
Slechts als voorbeeld. Geld uitgeleend aan je kind voor de aankoop van een huis, wordt onder de nieuwe regels gezien als een belegging, tegen, ik geloof 5,69 %. En niet als spaargeld.
Het is toch ook geen spaargeld meer als je het uitleent.
Nee, dat is het dan niet meer, maar met de “oude” regeling was daar geen verschil in.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door PGros »

Inderdaad en dat was krom omdat sparen en beleggen gelijk behandeld werden. Nu niet meer en dat is eerlijker. En beleg je veel is het minder gunstig. Maar voor spaargeld is het wel gunstiger.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de kwestie is nog lang niet afgedaan, zo te lezen.

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/ni ... utm_crmid=

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Logisch dat de huidige kwestie niet is afgedaan, de brave belastingbetalende burger, in totaal 1 miljoen gedupeerden, hebben nog steeds hun trouw betaalde belastinggeld niet terug.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Wilt u rechtsherstel in de box 3-zaak dan moet u nu zelf in actie komen. Op Prinsjesdag heeft staatsecretaris Van Rij in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat de groep van 1 miljoen niet-bezwaarmakers in de box 3-procedure, niet in aanmerking komt voor financiële compensatie. Dit besluit komt op 5 en 6 oktober tijdens de Algemeen Financiële Beschouwingen in de Tweede Kamer aan de orde. Het is zaak nu de Kamerleden te attenderen op het onrecht van het kabinetsbesluit. U kunt hier het verschil maken !

Jabu
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2022 20:29

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Jabu »

Het kan wel zijn dat de staatssecretaris in het vraaggesprek tijdens de podcast BetrouwbareBronnen d.d. 14 september 2022 geen keiharde toezeggingen doet aan de niet bezwaarmakers, maar hij suggereert het wel degelijk. Hij stelt zelfs dat het indienen van een verzoek tot ambtshalve vermindering allemaal niet zo moeilijk is, maar dat het wel de belastingplichtige is die zelf actie moet ondernemen en dan wel moet aantonen dat zijn werkelijke rendement lager was dan het forfaitair rendement. Met name door dit laatste (in detail) toe te voegen en daar verderop ook nog uitgebreid op in te gaan schept hij wel degelijk bepaalde verwachtingen. In verschillende artikelen kun je teruglezen dat ook menig financieel expert dit zo heeft opgevat.
Je kunt dan wel de hele uitspraak woord voor woord analyseren, maar het gaat vooral om te teneur van de uitspraken. Dit komt wel uit de mond van degene die er bij uitstek over gaat! Als dezelfde staatssecretaris dan slechts 6 dagen later in de brief aan de kamer (d.d. 20 september 2022) stelt dat de verzoeken tot ambtshalve vermindering zullen worden afgewezen en je ervan uit mag gaan dat dit ook al op 14 september op papier stond, vind ik het behoorlijk stuitend dat hij in de podcast anders suggereert.
Al was het zijn bedoeling om tijdens het gesprek puur de theoretisch juridische mogelijkheden te schetsen, dan had hij met de wetenschap van de inhoud van zijn aanstaande brief aan de tweede kamer, naar mijn mening dienen toe te voegen dat een dergelijk verzoek in casu sowieso zou worden afgewezen. Dan hadden zijn uitspraken niet tot misverstanden kunnen leiden en was er geen valse hoop gewekt.
Wellicht had hij gehoopt dat niemand zijn uitspraken in de podcast had gehoord. Als verantwoordelijk bewindspersoon kun je wat mij betreft dergelijke uitspraken niet en public doen zonder juridische en/of beleidsmatige consequenties. Een ambtsdrager op dit niveau moet toch begrijpen dat je in een dergelijk netelige kwestie heel voorzichtig moet zijn met je uitspraken en niet op diverse tonelen compleet tegengestelde meningen kunt vertolken. Ieder vleugje geloof (in zoverre dat er überhaupt nog was) in een betrouwbare overheid is hiermee wat mij betreft echt voorgoed om zeep geholpen.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

De oproep van de Bond van Belastingbetalers is nu duidelijk. Er moet toch echt een verzoek tot Ambtshalve Vermindering worden ingediend, zo adviseerde deze club afgelopen week.
Maar wat is het nut als dit verzoek toch schijnbaar standaard wordt afgewezen ?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het “nut” is dan dat u daar bezwaar tegen kunt maken en in beroep kunt gaan.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ondertussen heeft de Consumentenbond zich ook in de strijd geworpen rond de Spaartaks, en roept iedereen op zich aan te melden bij hun Claimservice.
Wel opvallend de enorme hoeveelheid persoonlijke gegevens je gevraagd wordt door de Consumentenbond, welke je mag verstrekken, zelfs je geboortedatum, telefoonnummer en complete NAW willen ze weten......

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik zie het probleem niet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, de Hoge Raad wordt wederom ingeschakeld. Ben benieuwd. Ik zie nog niet waarom het eerdere oordeel van de Raad (dat er wel gecompenseerd mag worden, maar dat het niet hoeft) nu ineens anders zou zijn.

https://www.nu.nl/economie/6234180/moge ... rtaks.html

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou het zelf netjes vinden als de politiek besluit om dit geld in een periode van vier jaar terug te betalen. Dit geeft het kabinet de gelegenheid om het te budgetteren.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Er is weer een nieuwe ontwikkeling in deze zaak te melden. Het zenden van aangetekende brieven naar de belastingdienst te Heerlen is niet meer nodig.

Plaats reactie