LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door solleila »

Tegenwoordig moet je te pas en te onpas een kopie of zelf bij hotels/campings in het buitenland moet je je hele paspoort afgeven. Terwijl er in de Nederlandse wet staat dat je je paspoort niet zomaar mag afgeven. Tenzij je beroofd wordt.
En dit onder dwang heb moeten afgeven

Het is zelfs verboden, staat achterin het document om paspoort af te geven De houder van een paspoort is verplicht dit zélf te bewaren

Zo staat in de wet vermeld dat persoonsgegevens alleen mogen worden verwerkt wanneer dit nodig is voor 'het sluiten van een overeenkomst' of wanneer er 'een gerechtvaardigd belang' mee is gemoeid. Maar om wat voor overeenkomst het gaat, of wat zo'n gerechtvaardigd belang is en wat onder het verwerken van gegevens wordt verstaan, is onduidelijk. Over kopiëren van identiteitsbewijzen wordt met geen woord gerept
Het is namelijk makkelijker voor ze. Maar in principe ben je niet verplicht om je paspoort af te geven.

Zou eens fijn zijn als Tros Radar goede tips meegeeft. Dat het uberhaubt verboden is om je paspoort als onderpand of iets af te geven. Ook dat er eens duidelijke regels komen en dat er in een paspoort staat in andere talen,dat wij Nederlanders geen paspoort mogen afgeven. Dat wij we dan strafbaar als we het toch doen.
Veel mensen weten dit niet.
Daarom hoop ik dat Tros Radar hier aandacht aan gaat besteden.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Dat laten inzien/kopiëren van paspoort- en rijbewijsgegevens aan 'particulieren' heeft nog een nadeel -als wij aan mogelijke identiteitsfraude denken-, het geeft ook telkens het BSN (voorheen SOFInummer) prijs.
Men mag zich er soms best ongemakkelijk bij voelen, vind ik.
Bovendien geeft de chip in een huidig paspoort -op afstand uitleesbaar- al deze informatie ook prijs.
Daar hoor ik nog maar weinig mensen over.
Chipprobleem in het het paspoort is m.i. op te lossen door er een ferme klap met een hamer op te geven. :wink:
Zie hier een paar staaltjes van informatiediefstal:
http://www.youtube.com/watch?v=vmajlKJlT3U&feature=fvst
http://www.youtube.com/watch?v=uXObNC8LyAQ

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door MarkII »

Het is inderdaad waar dat wanneer je in het buitenland (Italie, Frankrijk) een caravan huurt op een camping, jij jou eigen ID mag achterlaten als borg. Ondanks dat je de borg ook nog eens betaald.

Ik vond dat ook altijd al vreemd. Want stel ik krijg als toerist een ongeval?

Lange tijd kon ik dat oplossen doordat mijn ID eens gestolen was en deze later toch weer in mijn bezit kreeg. De dief had hem nabij mijn woning in de bosjes gekeild. Daardoor had ik twee ID kaarten. Ik melde de kaart als teruggevonden bij de politie waarna ik deze gebruikte in het buitenland als borg.

Kan en mag natuurlijk niet, maar ik kon mij tenminste identificeren.

Nu ik alles na verlenging heb moeten inleveren bij de gemeente, zal ik dit jaar weer worden geconfronteerd met het zelfde. Inleveren ID bij huur caravan in Spanje. Of zal het daar anders gaan?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door kweenie »

Laten kopiëren of laten inkijken is wat anders dan afgeven aan iemand. Een kopie maken is dus gewoon toegestaan. Eventueel kun je zelf thuis al kopieën maken.

Overigens is het in sommige landen verplicht om (bv. bij de politie) op te geven waar je je bevindt. Dat gebeurt vaak ook via de hotels en campings, dat ze daarom je gegevens moeten hebben. Het is dus niet alleen als zekerheid voor het hotel zelf.

Afgeven als onderpand is inderdaad niet toegestaan. Dat kan bovendien botsen met een eventuele legitimatieplicht die in het land geldt. Gelukkig zijn er ook eenvoudige alternatieven, zoals de Camping Card International (via bv anwb), waarmee je je bij bijna alle campings kunt legitimeren. En vaak is een creditcard ook voldoende als onderpand bij een hotel of bv. autohuur. Die is bovendien verzekerd tegen misbruik.

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Ik snap het hele probleem hiervan niet.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

GloriusWorld schreef:Ik snap het hele probleem hiervan niet.
Nee dat blijkt wel.

Als je naar een camping gaat in die landen MOET jij je paspoort afgeven, die
krijg je weer terug als je pas weer uitcheckt, wat als je ongeval krijgt (en dus niet op de camping bent) of je wordt aangehouden of wat dan ook !??

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door solleila »

MarkII schreef:
Nu ik alles na verlenging heb moeten inleveren bij de gemeente, zal ik dit jaar weer worden geconfronteerd met het zelfde. Inleveren ID bij huur caravan in Spanje. Of zal het daar anders gaan?
Aangeven bij de verhuur dat dit helemaal niet mag. Dat dit in de Nederlandse wet staat dat wij als burger onze paspoort niet mogen afgeven.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik heb het wel eens gehad in egypte (in el hurganda) dat je je paspoort moest inleveren tijdens de duur van je verblijf..

ik was het daar niet mee eens maar kreeg anders mijn sleutel niet
uiteindelijk om van t gezeik af te komen toch gegeven.. is overigens wel laatste keer dat ik in dat hotel ben geweest.

ristenpatt
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2011 16:11

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door ristenpatt »

Het kan nog gekker:

Vorig jaar was ik in Plopsaland in Hasselt (België). Bij het huren van een kluisje moest je je complete paspoort achterlaten. Onder protest gedaan (ik had weinig keus op dat momoent) maar later per e-mail geprotesteerd. Ik kreeg namens de directie het volgende antwoord:

In het verleden hebben wij jammer genoeg moeten vaststellen dat bezoekers het slotje niet terugbrachten na hun bezoek aan ons park. Als borg vragen wij dan ook een identiteitsbewijs van de bezoeker. Het vragen van een identiteitskaart als borg wettelijk toegestaan op privé-terrein in België, dus ook in onze Plopsa-parken.

Dus voor een lullig hangslotje ter waarde van € 5,00 moets ik mijn paspoort afgeven... dit argument en het feit dat ik dit document wettelijk gezien niet eens mag afgeven werd niet eens op ingegaan. :(

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoorde laatst zoiets ook van vrienden van ons, waren afgelopen jaar op een camping in Kroatie ook daar moesten ze bij aanmelding 1 paspoort afgeven als borg, de man heeft nog gezegd vraag me dan om een borg te betalen, geen discussie mogelijk of je geeft het paspoort als borg of je vertrekt. :shock:

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door frenkievee »

Chocomelk schreef:Hoorde laatst zoiets ook van vrienden van ons, waren afgelopen jaar op een camping in Kroatie ook daar moesten ze bij aanmelding 1 paspoort afgeven als borg, de man heeft nog gezegd vraag me dan om een borg te betalen, geen discussie mogelijk of je geeft het paspoort als borg of je vertrekt. :shock:
Als je zorgt dat je een Camping Carnet hebt, dan hoef je bij het gros van de campings in Kroatie niet je paspoort achter te laten. Meestal krijg je zelfs nog korting ook. Veelal is dat zo'n 5% op de prijs van de standplaats, maar het verschilt enorm per camping!

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door tennis »

frenkievee schreef:
Chocomelk schreef:Hoorde laatst zoiets ook van vrienden van ons, waren afgelopen jaar op een camping in Kroatie ook daar moesten ze bij aanmelding 1 paspoort afgeven als borg, de man heeft nog gezegd vraag me dan om een borg te betalen, geen discussie mogelijk of je geeft het paspoort als borg of je vertrekt. :shock:
Als je zorgt dat je een Camping Carnet hebt, dan hoef je bij het gros van de campings in Kroatie niet je paspoort achter te laten. Meestal krijg je zelfs nog korting ook. Veelal is dat zo'n 5% op de prijs van de standplaats, maar het verschilt enorm per camping!

Natuurlijk zo is het, en niet anders.
Een echte kampeerder weet dit, dus discussie overbodig.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tennis schreef:

Natuurlijk zo is het, en niet anders.
Een echte kampeerder weet dit, dus discussie overbodig.
Wist je dat het voor sommige mensen ook de eerste keer kan zijn dat ze zijn gaan kamperen, of wat je maar kamperen noemt....ze hadden gewoon een bungalow gehuurd hoor op een 5 * camping.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: te pas en te onpas paspoort afgeven of kopieën maken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

solleila schreef:Tegenwoordig moet je te pas en te onpas een kopie of zelf bij hotels/campings in het buitenland moet je je hele paspoort afgeven. Terwijl er in de Nederlandse wet staat dat je je paspoort niet zomaar mag afgeven. Tenzij je beroofd wordt.
Dit is echt niet iets van tegenwoordig hoor. Tientallen jaren geleden moest dit ook al. Sterker nog, het is de laatste jaren alleen maar minder geworden. Ik kan me niet herinneren wanneer men in een hotel voor het laatst naar mijn paspoort heeft gevraagd (en ik overnacht minimaal 1 keer per week in een hotel).

Gesloten