LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Pimlem
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2018 14:55

Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door Pimlem »

Gisteren werd ik opgebeld door iemand van Energie Transparant, die mij beloofde dat ze mijn energierekening met 15 % kon verlagen. Ik moest alleen nog een paar gegevens verstrekken. Tijdens het gesprek stuurde ze me een e-mailbericht, dat op mijn telefoon niet te lezen was, maar dat aan het eind een knop bevatte waarom ik moet klikken. Dat heb ik gedaan. Daarna kreeg ik een mailtje met een document dat allerlei voorwaarden bevatte, zoals dat ik Energie Transparant machtigde geld van mijn bankrekening af te schrijven, en namens mij te onderhandelen met energiemaatschappijen. Die voorwaarden waren mij niet bekend, en ik ben het er ook niet mee eens. Nergens wordt vermeld dat ik binnen een zekere termijn de overeenkomst ongedaan kan maken, zonder verdere verplichtingen. In de algemene voorwaarden staat alleen dat ik de overeenkomst kan opzeggen door middel van een aangetekend schrijven naar het bedrijf, maar dat het bedrijf daar pas na acht dagen gevolg aan hoeft te geven. Dat wil zeggen dat ik gedurende die tijd aan de voorwaarden vast zit.
Nu is mijn vraag: Kan dit zomaar? Is het toegestaan een telefonisch contract af te sluiten zonder een termijn te noemen waarop het nog ongedaan kan worden gemaakt?
En is het toegestaan iemand een contract te laten aangaan door hem op een knop in een e-mailbericht te laten klikken?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door mahadma »

Voor een energiecontract is m.i. een contract bestaan met een zelf door de contractant en tegenpartij ondertekent is. Dat zier ik niet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waarom klikt u op een knop als u niet kunt lezen waar het over gaat? U bent nu blijkbaar in zee gegaan met een bemiddelaar in energiecontracten. Is natuurlijk compleet overbodig.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Toch knap dat iemand tegen u kan zeggen dat de kosten met 15% verlaagd kunnen worden. Dit bedrijf wist waar u nu klant was en wat u nu betaald? Maar ja, het woordje korting laat mensen rare dingen doen.

Deze truc is al zo oud als de weg naar Rome. Vlug alles even doornemen en accepteren. Als u consument bent mag u binnen 14 dagen gewoon herroepen.

Pimlem
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2018 14:55

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door Pimlem »

Ik vrees dat Energie Transparant een oplichter is. Ik heb, zoals in hun algemene voorwaarden staat, een aangetekende brief gestuurd naar het adres dat ook in die voorwaarden staat, om het contract op te zeggen. Die brief kwam ongeopend terug met de boodschap dat ze vertrokken zijn van dat adres. Het is het enige adres waarover ik beschik. Hoe kan ik nu mijn contract opzeggen?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Brief zorgvuldig bewaren. Neem contact op met Consuwijzer.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is geen overeenkomst tot stand gekomen. Immers, de mail is niet te lezen. Je doet er goed aan om daar een screenshit van te maken. Daarnaast komt het voor hun risico dat ze een adres hebben op gegeven waar ze niet zijn. Bewaar de brief en de melding. En houdt je bankrekening in de gaten en storneer bedragen binnen 13 maanden via MOI melding en vraag de bank om een blokkade op hun nummer.

Rob2018
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:28

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door Rob2018 »

Als je snel bent kun je er nog vast onderuit. Een aankoop via de telefoon valt onder kopen op afstand en dus heb je veertiendagen bedenktijd. Wel zorgen dat je schriftelijk en aangetekend laat weten dat je het product toch niet wilt.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:Maar waarom klikt u op een knop als u niet kunt lezen waar het over gaat? U bent nu blijkbaar in zee gegaan met een bemiddelaar in energiecontracten. Is natuurlijk compleet overbodig.
Dit. Precies dit. Wanneer gaan mensen nu eens leren om niet op een knop te klikken, geen ja te zeggen of iets dergelijks als ze niet vooraf alles kunnen doorlezen?

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Pimlem schreef:Ik vrees dat Energie Transparant een oplichter is. Ik heb, zoals in hun algemene voorwaarden staat, een aangetekende brief gestuurd naar het adres dat ook in die voorwaarden staat, om het contract op te zeggen. Die brief kwam ongeopend terug met de boodschap dat ze vertrokken zijn van dat adres. Het is het enige adres waarover ik beschik. Hoe kan ik nu mijn contract opzeggen?
Rob2018 schreef:Als je snel bent kun je er nog vast onderuit. Een aankoop via de telefoon valt onder kopen op afstand en dus heb je veertiendagen bedenktijd. Wel zorgen dat je schriftelijk en aangetekend laat weten dat je het product toch niet wilt.
Ehh, aangetekend lukt niet.....

Wellicht een mogelijkheid om het per email te doen? U hebt per slot van rekening een email van Energy Transparant gehad.

v.d.Heyden

stofzuigertje

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Stuur nogmaals een opzegging door deze mail op laptop te openen en die op te zeggen.

De reden van opzegging kun je tevens vermelden dat ze fout adres genoemd hebben omdat de aangetekende retour kwam!
Via Email, liefst met ontvangstbevestiging dus met deze dubieuze mail erbij opzeggen.

Ook kun je nu al je bank blokkeren voor hun bankrekening zodat ze niets kunnen afschrijven.
En vraag je huidige leverancier om even te bellen als ze jou toch overzetten!
Dan is dagje later terug zetten mogelijk en zij mogen dan proberen de 2x €50,- te claimen als ze geen geldige overeenkomst hebben.....

Het foute adres en de manier van mail naar telefoon sturen, nooit drukken als je niets kunt lezen en zeg gewoon, morgen nog een keer bellen want dan kan ik thuis rustig doorlezen.

Verder zijn de Aan de Deur en Telefoon verkopers zelden goedkoper, ik heb er 8 binnen gevraagd die aanbelden en ja hoor.... hun firma wat ze aanboden was in 7 gevallen online bij Ben Woldring van gaslicht.com goedkoper, en 1x zelfde prijzen... maar wel betere voorwaarden!

Dus niet aan de Deur of per Telefoon iets kopen en doe wat Mark Rutte adviseerde... roep gewoon ; Pleur Op!

Rob2018
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:28

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door Rob2018 »

Pimlem schreef:Ik vrees dat Energie Transparant een oplichter is. Ik heb, zoals in hun algemene voorwaarden staat, een aangetekende brief gestuurd naar het adres dat ook in die voorwaarden staat, om het contract op te zeggen. Die brief kwam ongeopend terug met de boodschap dat ze vertrokken zijn van dat adres. Het is het enige adres waarover ik beschik. Hoe kan ik nu mijn contract opzeggen?
3 sec zoeken op KVK levert al op dat Energie Transparant een handelsnaam is van KOSTEN TRANSPARANT B.V.

wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door wim1967 »

Op alle verkopen zit een herroepingsplicht. wel of niet vermeld. Binnen 14 dagen een brief, mail sturen. Reageren ze niet dat is dan jou probleem niet. Jij hebt het netjes gedaan. Schrijft men bedragen af van je rekening (Als jij machtiging hebt gegeven) dan direct laten storneren (terug boeken) en rekening nummer door je bank laten blokkeren.
Dan nemen ze vanzelf contact op en kan jij het probleem nogmaals uitleggen en aangeven dat het adres van aangetekend sturen niet bestaat. Zet dit ook duidelijk in de mail. Beantwoord de mail die je ter bevestiging hebt gekregen. Vaak staat er No-repley@.... nl maar die komen ook gewoon aan. Ook al zegt men van niet.

Je bent nu een ervaring rijker en je zal dit niet snel meer doen.
Jammer dat andere alleen maar reageren dat je te dom zou zijn door op die knop te drukken. Daar heb jij in dit geval nu niets aan. Ze waren beter met oplossingen en tips gekomen.

Melden dat je er van afziet is het enige wat je kan doen. Bedragen storneren als ze afschrijven en rekening blokkeren als het steeds gebeurd.
Daarna zullen ze je wel contacteren.
Hoop dat Radar ook nog wat hierin kan doen mocht het niet stoppen of ze gaan dreigen met een incasso bureau.

Succes.

wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Re: Telefonisch contract afsluiten zonder termijn

Ongelezen bericht door wim1967 »

kuklos schreef:
Lady1234 schreef:Maar waarom klikt u op een knop als u niet kunt lezen waar het over gaat? U bent nu blijkbaar in zee gegaan met een bemiddelaar in energiecontracten. Is natuurlijk compleet overbodig.
Dit. Precies dit. Wanneer gaan mensen nu eens leren om niet op een knop te klikken, geen ja te zeggen of iets dergelijks als ze niet vooraf alles kunnen doorlezen?
Jammer van de kritiek. Beter was geweest haar te helpen en tips te geven wat ze kan doen. Ze weet zelf ook wel achteraf dat het niet slim was.

Gesloten