Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die reactie van de belastingdienst is onzin. Het komt simpel door de toegepaste heffingskorting op de uitkering, en de toegepaste heffingskorting op het loon.

En als een uitkering laag is, is uiteraard de in te houden loonheffing ook weinig.

En bij een “gewone” uitkering kan hetzelfde van toepassing zijn. De gemeente mag helemaal niet hoger bruteren. Had u geen inkomen gehad, zou u dus niets hebben hoeven nabetalen, maar of u daar dan blij mee moet zijn?

Uiteraard wordt er flink geklaagd, misschien helpt dat klagen, geen idee.

Flink jammeren schijnt tegenwoordig te helpen, dus wie weet.

“Ik vermoed dat uw kinderen voldoende verdienen als ondernemers, anders had u het wel begrepen”

U snapt het niet. Ik weet hoe de regeling in elkaar zit.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jablan »

Jeanines65 schreef:
09 apr 2021 21:30
maar gemeente doet het af met reactie: dan zal je wel in hoger belastingtarief vallen ipv toegeven dat ze geen zin hadden om hoger te bruteren en dit deel af te dragen.
Dan is het een fout van de gemeente of van het rijk - stond op het aanvraagformulier een vraag naar de juiste belastingschijf? Dat is een eerste aanknopingspunt om bezwaar te maken, evt. ombudsman inschakelen.
Verder is het advies van Lady echt goed bedoeld: probeer de module 'toeslagen' van de belastingdienst uit. Wanneer je in 2019 hier geen recht op had en in 2020 ongeveer 6 maanden inkomen mist, kun je precies voldoende omlaag zijn gegaan om wel voor een (zorg?)toeslag in aanmerking te komen en zo de naheffing te verlagen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is helemaal geen grond om bezwaar te maken. De opmerking van de belastingdienst is gewoon flauwekul. Ze zullen daarover wel plat gebeld zijn. Niet dat dat maakt dat ze een onzin antwoord moeten geven, maar wel begrijpelijk.

Er is op de juiste wijze gebruteerd. Dat dat voor mensen met een partner met ook nog inkomen vervelend uitpakt, is begrijpelijk, maar helaas correct.

En mijn advies is niet zo zeer “goed bedoeld”, maar ik leg uit hoe het komt en ik wijs de Ts op wellicht onbekende regelingen, waar nu misschien gebruik gemaakt kan worden.

Even voor de goede orde, ik heb Tozo niet verzonnen. De overheid had ook niets kunnen geven.

Uiteraard stond er geen vraag over de schijf. De gewone groene tabel was van toepassing.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Na moeten betalen is heel vervelend. Zeker als je niet weet waarom.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Lady1234,
Als u weet hoe de regeling werkt, leg mij dan uit hoe je over een brutobedrag van 2140, wat netto wordt uitgekeerd als bedrag van 2000 er in totaal loonheffing wordt berekend van 950 euro. De 140 was afgedragen door gemeente, restant mag ik als partner aan belasting betalen. Normaliter hoef ik geen belasting te betalen omdat mijn inkomen 'normaal' is gebruteerd. Ik vind 950 belasting op netto 2000 wel erg veel, hoger dan belastingtarief waar ik onder val. Volgens boekhouder komt dit deels door geen recht meer op heffingskorting, maar ook hij vond het veel en vreemd dat gemeente deze tozo niet normaal bruteert. Op diverse sites staat dat tozo netto is maar wanneer je in hoger tarief valt je wel belasting moet betalen. Je werd ten tijde van aanvraag er niet op gewezen dat je klaarblijkelijk net iets meer dan de helft van dat zogenaamde netto bedrag overhoudt. Dan heb ik het slechts over mijn deel, nog niet wat mijn partner extra moet betalen aan belasting. Graag uw uitleg want gemeente zelf doet het af aan een oorzaak doordat je in hoger tarief zou vallen, wat dus niet waar is.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Het blijft ook vreemd dat andere regelingen voor mkb wel netto zijn en niet belast. Alleen de tozo wordt belast. Ik blijf dit meten met 2 maten vinden. Ook voor lening kom je ook niet in aanmerking.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

En u noemt het 'jammeren', mensen die financieel getroffen zijn door corona en hun hele leven hard gewerkt hebben maar dachten dat er een goede regeling was komen van een koude kermis thuis. Er zijn gelukkig genoeg ondernemers die het goed voor elkaar hebben, maar niet iedereen valt onder deze groep. Jammer dat u zo kortzichtig bent.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jammer dat u zo kortzichtig bent. Maar na moeten betalen is zeker vervelend en helemaal als je niet weet waardoor het komt en fout wordt voorgelicht.

En zo koud is die kermis niet, want een persoon had nog gewoon inkomen en bij de ander hielp de overheid.

Maar kaart deze “misstand” gerust aan in de media en bij de politiek.

Al bij Toeslagen gekeken?

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Hielp de overheid? Grapjas, ik leg je toch uit dat de overgebleven tozo ruim 1000 euro is voor 3 maanden voor een heel gezin! Overige 3 maanden niks. En u zegt er verstand van te hebben maar geeft geen antwoord waarom je dan bijna 50% belasting betaalt. Uw kinderen hebben er blijkbaar niet mee te maken gehad, fijn voor u! Enige empathie is u niet bekend, zag net al dat u ruim 1600!!! reacties heeft geplaatst op dit forum en niet zo aardig. U heeft tijd over zo te zien! Ik ben echt niet de enige met dit probleem het regent klachten over de tozo regeling. Maar met dit kabinet verwacht ik er niet veel van, ik wilde alleen andere zzpers waarschuwen voor het feit dat je aan tozo dus netto weinig overhoudt en nu nog een naheffing van de belasting kunt verwachten. De tip over toeslagen: dat heeft niks te maken met het feit dat gemeentes de loonheffing bij de klant neerlegt. Ik denk niet dat u bij de gemeente werkt want dan heeft u geen tijd voor uw vele reacties op dit forum. Als u met pensioen bent heeft u niks te maken met de tozo, dus vraag me af hoe u erbij komt dat u er verstand van heeft. Als dat zo was begreep u het wel want er zijn veel mensen die met bovenstaand probleem te maken hebben.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Pardon, ruim 16000 berichten! Veel plezier met afzeiken van mensen!

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach Jeannines65, natuurlijk werk ik niet bij de gemeente. U weet helemaal niet waar mijn kinderen mee te maken gehad hebben. En dat doet er toch ook niet toe? Ik heb hun zaken niet op dit forum vermeld, die zijn privé. En wat doet het aantal reacties van mij er toe? En wat koopt u voor mijn empathie?

Persoonlijk heb ik helemaal niets te maken met Tozo, want mijn inkomen komt grotendeels van de SVB, maar dat maakt nog niet dat ik niet weet van de hoed en de rand.

En wat schiet u er mee op om andere ZZP-ers te waarschuwen, zij moeten hun aangifte al gedaan hebben en zien dus, als zij in dezelfde situatie verkeren als u, een partner met inkomen, dat er nabetaald moet worden.

U haalde overigens zelf bijstandontvangers aan, dat die het beter zouden hebben dan u omdat die toeslagen krijgen. Maar als uw inkomen net zo laag is als die bijstandsontvangers krijgt u die toeslagen ook.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

U haalde zelf uw kinderen aan, omdat ze ondernemers zijn beweerde u immers dat u meer verstand heeft van de regeling. Blijkbaar niet want dan wist u ook dat veel mensen door deze regeling veel tekort komen. Met uw gebrek aan empathie bedoel ik dat u het heeft over VOLDOENDE inkomen terwijl je net niet in aanmerking komt voor tozo 2 en tozo 1 bijna voor de helft moet terugbetalen. De waarschuwing is wel degelijk van belang, veel ondernemers vragen uitstel van betaling bij belastingdienst aan. Wanneer ze denken dat tozo netto is hebben ze dit geld al uitgegeven en nog niet weten dat ze veel terug moeten betalen. Indien u een zinnig antwoord kunt geven waarom je bijna 50% belasting hierover moet betalen schiet ik nog iets op met uw reactie. Maar nu doet u het af als jammeren. ( Daar is het gebrek aan empathie weer!). Het feit dat u maar liefst ruim 16.000 reacties geeft op problemen van anderen zegt wel iets over u! Klaarblijkelijk behaagt het u om arrogante reacties als wijsneus te geven, heb er een aantal van gelezen. Nogmaals als u iets kunt uitleggen prima, maar u hoeft mij niet te wijzen op toeslagen dat snap ik zelf ook nog. Ik blijf erbij, gemeente had normaal moeten bruteren en niet de rekening doorschuiven naar de klant. Ik heb meer te doen dan u blijkbaar dus ik laat het hierbij. Hoop dat andere ondernemers er wat aan hebben!

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tozo 1 en Tozo 2 werden verleden jaar uitgekeerd. Bij Tozo 1 was het inkomen van de partner niet van belang. Bij Tozo 2 wel. Dus als men bij Tozo 2 niets kreeg, was het inkomen van partner gelijk of hoger dan de bijstandsnorm. Dus dat geld is al lang en breed uitgegeven. Er zijn duizenden en duizenden mensen die van de bijstandsnorm moeten rondkomen. Velen kunnen gebruik maken van de toeslagregelingen.

Door de overheid is nergens gesteld dat de Tozo regeling bruto/netto zou zijn.

Blijkbaar ben je volgens u een wijsneus als je ergens verstand van hebt en antwoord geeft op een vraag die door iemand op een forum wordt gesteld. Heel apart.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Wanneer je huur boven toeslaggrens valt heb je helemaal geen recht op toeslag. Mensen met koopwoning ook niet. Deze groep keldert zo naar beneden met inkomen, en wanneer je dan 1000 netto tozo moet spreiden over 6 maanden, ik geef het je te doen. Vaste lasten zijn dus hoger dan mensen met bijstand met toeslagen. Maar hou op, u begrijpt het toch niet en gaat op argumenten niet in, daarom zijn uw reacties niet zinvol.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hoefde geen € 1.000 netto te spreiden over zes maanden. In uw OP had u het over € 2.000 netto de man. En partner had ook nog inkomen.

Waarom zou ik op uw argumenten ingaan? De overheid heeft deze voorziening uitgebracht, niet ik. Ze hadden ook niets kunnen doen. Of meteen het inkomen van partner kunnen verrekenen, dan had u helemaal niets gekregen.

Mensen met een koopwoning konden een betaalpauze krijgen voor de hypotheekrente.

Zoals gezegd, het is heel vervelend als men na moet betalen, maar helemaal als men denkt dat dat onterecht is.

Maar misschien hebt u liever een reactie van iemand die hier 1.000 reacties geplaatst heeft, of 100. Wat u daar dan wijzer van wordt? Ik weet het niet.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Mijn partner die zzp-er is moest ook extra belasting betalen. Die had ik nog niet eens meegerekend. Ik sluit hierbij de discussie, waar het op neerkomt is dat gemeente net zoals werkgevers of bij andere uitkeringen normaal had moeten bruteren. Daar wilde ik ondernemers voor waarschuwen. Dat u zo in de bres springt voor de gemeentes begrijp ik niet, zal wel met uw voormalig werk te maken hebben. Uw bewering dat je slechts het verschil in loonheffingskorting aan belasting moet betalen klopt niet wanneer je bij een laag inkomen bijna 50% belasting moet betalen. U weigert in te gaan op het principe en alle vervelende consequenties die het met zich meebrengt voor gezinnen die hierdoor gedupeerd zijn. U blijft alleen maar algemene uitleg geven over tozo regels. Die ken ik wel. Ook op overheidsinstanties is te lezen dat je wellicht nog belasting moet betalen wanneer je in hogere schijf valt of geen loonheffingskorting meer krijgt. Maar daar word je ten tijde van aanvraag niet op gewezen, laat staan dat het bijna 50% is!

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Smartje »

Hallo @Jeanines,
Heb Topic meegelezen,
Ons Forum heeft de regels niet gemaakt, en persoonlijke zaken kunnen in dit Topic natuurlijk niet opgelost worden.

Jammer dat het Antwoord wat U misschien “wilt” horen niet gegeven kan of kon worden.
De Forumleden die met de materie op de hoogte zijn, zullen berichten in het Topic plaatsen en met hun kennis jou proberen te helpen.
Wij zijn natuurlijk geen “party” de Gemeente of instantie, zal u wel of niet naar tevredenheid moeten helpen.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Het gaat mij er niet om een antwoord te krijgen wat ik wil horen. Ik geef een voorbeeld hoe er met brutering wordt omgegaan door de gemeente. Hiervoor wil ik andere ondernemers waarschuwen zodat ze niet schrikken van de belasting die ze terug moeten betalen. De gemeente had op voorhand kunnen aangeven dat zij weinig bruteerden. Maar voor mij bleef wel de vraag liggen waarom je daar zo'n 45% belasting over moet betalen, terwijl ik in het laagste tarief val. Ik krijg vervolgens reacties van 1 persoon die niet inging op de inhoud maar alleen de algemene regels van de tozo noemde. Toen ik haar uitlegde dat een grote groep laagverdieners die daar de dupe van werden en ook door de inkomensnorm voor een gezin voor tozo 2 niks kregen, en dus door die belasting over tozo 1, net iets meer dan de heft netto overhielden, ging ze daar niet op in. Wederom algemene uitleg. En dat wij dus maar jammerden, was haar reactie. Dan word je door zo iemand niet serieus genomen en belachelijk gemaakt. De toeslagen zijn hier niet van toepassing dat had ze al gelezen en dan toch vragen of ik al op de site had gekeken. Dan traineer je iemand alleen maar. Ik ben geholpen met een duidelijke uitleg waarom loonheffing wordt doorgeschoven naar de klanr en waarom zoveel belasting betalen over een klein bedrag. Ze gaf steeds aan daar verstand van te hebben maar toen ik er om vroeg kreeg ik geen antwoord. Ze vergelijkt het met haar kinderen die ondernemers zijn, maar die hebben blijkbaar voldoende inkomsten. Ik heb getracht haar uit te leggen dat deze regeling voor een grote groep desastreus is, zeker wanneer je er na je aangifte achterkomt dat het om bijna de helft gaat wat je moet terugbetalen. De tozo schiet zijn doel voorbij. Een gewoon inkomen of uitkering wordt normaal gebruteerd, dit keer dus niet. Dat addertje onder het gras had de gemeente van te voren moeten melden. Bij navraag krijg je alleen een mail van de gemeente due zich beroept op info van de belasting waarin staat dat je wellicht in een hoger belastingtarief uitkomt. En dit klopt dus niet. Mensen staan vrij om afvies te geven, maar alleen algemene regels betreffende tozo hoef ik niet, die ken ik al. Als ik haar vraag in te gaan op de inhoud dan doet ze dat keer op keer niet. Ze beweert dat je alleen de loonheffingskorting moet terugbetalen en dat is onjuist. Wanneer ik dat zeg gaat ze daar niet op in. Zij durft zelfs te stellen dat 1 inkomen genoeg is. Ik heb haar het verschil proberen uit te leggen tussen mensen in bijstand met toeslagen. Ik heb geen recht op toeslagen omdat de huur boven de toeslaggrens valt. Daarnaast vind ik het vreemd dat andere regelingen bv voor mkb niet belast worden en dus netto zijn. Zzp-ers hebben dit voordeel niet. Voor iemand die beweert er verstand van heeft, weet ze er te weinig van. Ze weet niet eens dat er een groep mensen is die door corona en de tozo te weinig geld hadden om rond te komen. De manier waarop ze communiceert is zo arrogant en misplaatst. Reageer dan niet als je geen zinvol advies kunt geven. Ik heb niks aan algemene info die ik al ken. Daarom heb ik paar keer discussie willen sluiten maar ze ging maar door. Gezien het feit dat ze hier alleen al op dit forum ruim 16.000 reacties geeft op zo'n betweterige toon, denk ik dat ik niet de enige ben die zich daaraan irriteert.

Cro
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Cro »

Misschien dat dit document kan helpen: https://vng.nl/sites/default/files/2020 ... g_tozo.pdf

Als ik het document goed begrijp gaat brutering volgens de regels van de participatie wet,
Verder lijkt het erop dat de ondernemer brutering had kunnen voorkomen door op tijd terug te betalen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dan nog maar een keer kort samengevat. De gemeente bruteert correct. Als men inkomsten uit loondienst heeft wordt maandelijks de heffingskorting toegepast. Als men daarnaast nog drie maanden een uitkering heeft, wordt daar door de gemeente ook een heffingskorting toegepast.

De algemene heffingskorting was in 2020 € 2.711 per jaar, oftewel € 226 per maand. Het bedrag van €678 moet dus sowieso worden terugbetaald. Als het inkomen boven de € 20.711 komt, wordt de algemene heffingskorting ook nog met 5.672% van het verschil tussen €20.711 en dat hogere inkomen verlaagd.

Voor de ZZP-er geldt uiteraard het totaal inkomen in dat jaar plus die Tozo waarover belasting wordt berekend. En hoewel er een half jaar geen inkomsten uit het bedrijf zijn, mag toch in dit uitzonderingsgeval de volledige zelfstandigenaftrek in mindering gebracht worden.

Om voor ander ondersteuningen in aanmerking te komen moest men aan andere voorwaarden voldoen. Bijvoorbeeld een zelfstandige werkruimte waarvan de huur etc. doorliep. Er hoeft niets te worden terugbetaald.

Uw boekhouder had u dat zo kunnen uitleggen/voorrekenen.

Gesloten