Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Ondernemers let op: onaangename verrassing bij belastingaangifte.
Doordat gemeente Hilversum de tozo minimaal bruteert, leggen ze de te betalen loonheffing bij de klant neer.
Onze situatie: half jaar 0 inkomen door zzper, partner minimaal inkomen. Alleen tozo 1 ontvangen. Doordat dit deel gelijk wordt verdeeld over beide inkomens, voor ons 2000 euro netto de man, maar het nauwelijks gebruteerd is en de gemeente hierover te weinig belasting heeft afgedragen komt het neer op 950 euro belasting betalen over 2000 netto. En nee, ik kom niet in hoger belastingtarief uit. Je houdt dus ruim de helft over terwijl er suggestie wordt gewekt dat je de tozo netto ontvangt, slechts meer belasting moet betalen wanneer je in hogere schijf valt. Tozo 2 n.v.t. omdat ik net iets meer inkomen heb dan toegestaan. Andere regelingen voor andere bedrijfstakken zijn wel netto. Zzp-er heeft dus dubbel pech, vanwege partnerinkomentoets en zelf dus bijna de helft afdragen aan de belasting. Ook fijn dat je dit niet van te voren weet. Tegemoetkoming is al niet veel, schandelijk dat gemeente de rekening doorschuift naar de klant. Vakbonden hoor je hier niet over.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jablan »

Stond dit al in de toelichting bij de aanvraag?

Als het klopt, dat de gemeente Hilversum het bedrag bruto onjuist heeft verwerkt, zou ik daar ook aan de bel trekken.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De gemeente Hilversum bruteert helemaal niet minimaal, maar correct. De Tozo is een soort bijstandsuitkering en bij een stel wordt de helft daarvan aan elke partner toebedeeld. U hebt ook beiden het bedrag netto ontvangen, maar uiteraard is er voor de periode waar dat bedrag betrekking op heeft, dus die drie maanden, rekening gehouden met de heffingskorting.

En de Partner met dat minimale inkomen hoeft slechts belasting na te betalen, wat niet meer kan zijn dan de extra toegepaste heffingskorting op die uitkering.

Die ZZP-er heeft helemaal geen dubbel pech. Hij heeft voordeel omdat hij dus zonder te werken een bedrag van de overheid gekregen heeft.

Tegemoetkoming niet veel? De eerste Tozo hield nog helemaal geen rekening met het inkomen van de partner en er werd gewoon het volle bedrag voor een gezin uitgekeerd.

En wat zouden vakbonden hierover moeten zeggen? ZZP-ers zijn meestal helemaal geen lid van een vakbond.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik ga hier niet helemaal in mee. TOZO zou in de IB kunnen worden behandeld als extra vergoeding (vergelijk de fiscale afhandeling van de transitievergoeding) en pakt dan voor mensen met lage inkomens veel gunstiger uit.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe wordt volgens u dan de transitievergoeding fiscaal behandeld, waardoor het voor mensen met lage inkomens veel gunstiger uitpakt?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jablan »

Transitievergoeding levert bij lage inkomens in het jaar van vertrek wat extra contanten op en het jaar daarop een extra teruggaaf van de belastingdienst. Omslagpunt zit bij ong. 130% minimumloon.

Andere optie was de TOZO als netto-uitkering, belastingvrij, uit te keren. Nu werkt deze regeling (en de opvolgers) alleen frustratie in de hand.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent een beetje abuis. Die transitievergoeding wordt gewoon als inkomen behandeld volgens de groene tabel. Daar wordt het belastingtarief op ingehouden. En er wordt geen rekening gehouden met de loonheffingskorting. Dus er wordt netto veel minder uitbetaald. Ook is de arbeidskorting niet van toepassing voor die vergoeding.
Bij een deel van het jaar werken en het andere deel niet en dan geen inkomen, dan is er nog een overschot aan loonheffingskorting, wat bij het doen van de aangifte verrekend wordt.

Die Tozo vervangt het inkomen, dus er wordt meteen rekening gehouden met de loonheffingskorting. Partner had al inkomen, waarbij ook rekening gehouden wordt met de loonheffingskorting. Dus kort gezegd, één keer over enkele maanden teveel.
Je moet al bitter weinig per maand verdienen, om maandelijks wat van de loonheffingskorting over te houden.

Ach ja, frustratie omdat je een uitkering krijgt, waarvan je, als je daarnaast GEEN inkomen zou hebben, geen belasting hoeft na te betalen.

Bij de tweede periode Tozo werd er rekening gehouden met het inkomen van partner, en kreeg de Ts niets meer, dus blijkbaar was het inkomen “genoeg”.

Kort gezegd, een transitievergoeding wordt voor de inkomstenbelasting niet anders behandeld dan een uitkering.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jablan »

Helder, dank je

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Kokka1 »

inderdaad schandalig.. ik zou alles gewoon terugstorten, hoef je ook geen belasting te betalen probleem opgelost.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kokka1 schreef:
06 apr 2021 21:15
inderdaad schandalig.. ik zou alles gewoon terugstorten, hoef je ook geen belasting te betalen probleem opgelost.
Nee, nee, want het is in 2020 uitbetaald en het wordt dan pas in 2021 negatief inkomen. Overigens zou je dan het bruto bedrag moeten terugbetalen. :mrgreen:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ga hier toch even wat van vinden. Als u bewust ZZPer bent geworden, dus niet een geforceerde pseudo-ZZPer bent bij Deliveroo of PostNL, dan heeft u een zakelijke keuze gemaakt, en van dit zelfstandig ondernemen ook een aantal leuke financiële voordelen gehad. Ik ken er een paar, en die deden de afgelopen jaren soms wel wat smalend naar ons loonslaven, want wij kregen bijna niks van de baas, terwijl zij alles mogen houden. Je kent die gesprekken aan de achtertafel na wat drankjes wel op een gemiddelde verjaardag.

Nu worden die zelfgekozen ondernemers geconfronteerd met de minder leuke gevolgen van die keuzes, en staan ze overal stampvoetend handjes op te houden. Ik ben zeker geen voorstander van hardwerkende ZZPende medeburgers maar finaal laten vallen, maar ik lees letterlijk niks over ook maar een greintje verantwoordelijkheid voor eigen keuzes.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door crazyme »

Kijk een op higherlevel.nl daar zitten meer ondernemers die mogelijk hetzelfde probleem ervaren.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Beste sjohie,

Ik ben als partner van Zpp-er onaangenaam verrast doordat de toto verdeelt wordt over inkomen en moet dus over 2000 euro netto maar liefst 950 belasting betalen. En naast post nl mdw. zijn er meer 'gedwongen' mensen zzp in diverse sectoren geworden domweg omdat er geen vaste contracten worden aangeboden. En die zogenaamde voordelen vallen toch echt weg als je hetzelfde loon overhoudt als iemand in dienst maar niet de bescherming wanneer je bv. ziek wordt want een arbeidsongeschiktheidsverzekering is niet te betalen. Ook geen recht op ww of vakantiedagen. Mensen die beweren dat zzp-ers het goed hebben weten niet waarover ze praten en hebben zelf vast contract. Tuurlijk zijn er ook overbetaalde interimmanagers met uurtarief van 100 euro, maar dat is niet het gros. Ik heb zelf jaren binnen W&S gewerkt, weet wel wat van salarissen.
Waar het hierom gaat is dat door corona men zich kon wenden tot gemeente. Maar gemeente bruteert de tozo zo laag dat je zelf bijna gehele loonheffing voor je rekening krijgt. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een al minimale uitkering. Dat daarbij de partner van de zzp-er die rekening voor zijn kiezen krijgt komt daar dus bovenop. Ik vind bijna helft aan belasting terugbetalen dan ook niet logisch wanneer alle andere coronagerelateerde uitkeringen niet belast worden en dus netto uitgekeerd worden. Meten met 2 maten naar mijn mening.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Lady1234,
De gemeente hanteert een inkomen van 1500 voldoende voor een heel gezin, mensen in bijstand hebben nog recht op toeslagen e.d. Wanneer onze vaste lasten hoger zijn dan dit bedrag mag jij mij uitleggen waar ik dan de boodschappen van moet betalen. Mijn inkomsten vallen onder het laagste belastingtarief. Wanneer ik dus 950 belasting moet betalen over 2000 netto is dat dus meer dan het laagste belastingtarief. Wanneer mijn partner door corona 6 maanden geen inkomen heeft en tozo 1 zo hoog belast wordt omdat gemeente loonheffing niet voor zijn rekening neemt terwijl ze dit wel bij een 'normale' uitkering doen vind ij dit schandalig, je wordt daar niet voor gewaarschuwd. Tozo 2 krijg je niets omdat de gemeente een inkomen van 1500 dus genoeg vindt voor heel gezin. Dat ik geen recht heb op toeslagen wordt dan maar even vergeten. Bij navraag gemeente krijg je standaard antwiird dat je waarschijnlijk in hogere belastingschaal valt, wat dus niet het geval is. Het blijft zo een fooi.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jablan »

Beste Jeanine, als je het aandurft, stap met je verhaal naar de plaatselijke krant om media-aandacht te genereren, want zonder media-aandacht wordt dit niet hersteld/aangepast/verbeterd.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jeanines65

Als er werkelijk zo weinig inkomen binnenkomt, dan zou ik maar even op Toeslagen.nl, wel van de belastingdienst, een proefberekening maken, of u nog ergens recht op hebt.

U hebt uw aangifte al gedaan, dus u beschikt over de verzamelinkomsten die u kunt gebruiken.

En ja, een ZZP-er heeft zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling, en dat zijn flinke bedragen.

Die nabetaling heeft overigens niets met een hogere belastingschijf van doen.

Of de gemeente loonheffing heeft ingehouden kunt u op de jaarrekening zien.

En of er nog loonheffing moest worden ingehouden, hangt van het bruto bedrag per maand af.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Lady1234,

Je begrijpt het echt niet hè!
Wanneer de inhuurder je tarief bepaalt omdat je anders niet ingehuurd wordt en je welliswaar aftrekposten hebt maar geen recht op ww of ziekengeld omdat een verzekering daarvoor veel te duur is met nog veel haken en ogen qua voorwaarden, is zzp-er zijn een onzeker bestaan. Als er dan door corona 6 maanden geen inkomsten zijn en je moet leven met een heel gezin is het fijn dat er regelingen zijn. Maar als er dan met 2 maten gerekend wordt en je slechts 3 maanden recht hebt op iets, valt het vies tegen wanneer je bijna de helft kunt terugbetalen. Zeker wanneer je de laatste 3 maanden niets ontvangt omdat je partner (ik dus) net iets meer dan 1500 euro inkomen heeft. Het is al geen vetpot, ik ben blij dat mijn partner na 6 maanden weer aan de slag kon. Wanneer hij nu nog steeds geen inkomen had stonden we nu op straat. De grens voor partnerinkomen van 1500 is al heel laag. Wanneer je bv. nog een koophuis hebt met hogere hypotheek dan een huur ben je helemaal de sjaak. Andere regelingen voor bv. Mkb zijn niet belast. Waarom dit verschil? Wat vakbonden betreft, wel eens van FNV zelfstandigen gehoord? Dat zelfstandigen geen lid zijn van vakbonden sis dus niet waar. Er is al veel geklaagd over partnerinkomensgrens door mensen die partner hebben met minimaal inkomen, ook in media zoals op radio besproken, zelfs diverse politici lieten zich hier over uit, maar daar wordt dus niks aan gedaan, en dat mag je van een vakbond toch verwachten. En de keuze voor zzp-er zijn maak je dus niet zelf, anders kun je niet werken.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik begrijp het wel degelijk. Twee kinderen zijn zelfstandig ondernemer, dus ik weet hoe het zit.

Maar vul uw gegevens eens in bij Toeslagen. Misschien wordt u nog wel verrast.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Lady1234,
De afgedragen loonheffing door de gemeente was minimaal, daardoor moet ik als partner van zzp-er dus bijna de helft terugbetalen. De gemeente legt de rekening zo bij de klant neer. En dat doen ze dus niet bij een 'gewone' uitkering. Dan hoef je niks terug te betalen aan de belastingdienst, die wordt normaal gebruteerd. Dat is dus mijn hele punt. Zo blijft er van tozo iets meer dan de helft over. Heb al gezien dat hier flink over geklaagd wordt maar gemeente doet het af met reactie: dan zal je wel in hoger belastingtarief vallen ipv toegeven dat ze geen zin hadden om hoger te bruteren en dit deel af te dragen.

Jeanines65
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2021 18:23

Re: Tozo 1 blijft maar ca. helft over door gemeente

Ongelezen bericht door Jeanines65 »

Ik vermoed dat uw kinderen voldoende verdienen als ondernemers, anders had u het wel begrepen!

Gesloten