LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Jeroen1985j1
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2019 20:11

Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door Jeroen1985j1 »

Goede dag

ik heb een vraagje over mijn mogelijkheden met de uitkering
ik heb vanaf mijn 16e altijd betaald werk gedaan, tot dat ik op mijn 23ste in het ziekenhuis belande , kon niet meer lopen van wegen PTSS posttraumatische stres stoornis
tijdens mijn ziekenhuis opname is mijn contract stop gezet door de werkgever, en sinds die tijd heb ik niet meer kunnen werken , ik kan nog geen 15 minuten lopen , ik kan geen 5 minuten op mijn benen staan
ben door het UWV onterecht goedgekeurd uit de Ziektewet uitkering (kon nog niet eens staan toen ik werd goedgekeurd) en klacht indienen heeft tot niks geleid
en daarnaast het ik psygishe klachten waarbij het onmogelijk voor me is om drukke plekken te bezoeken, ik zonder me vaak af van de buitenwereld omdat het allemaal teveel voor me is
ik heb dan wel een werkontzegging van de gemeente gekregen, maar leef van een bijstand van 600 euro per maand, en zou graag een andere uitkering willen,
heb gekeken of ik een Wajong uitkering kon krijgen (maar dat mag niet omdat ik in het verleden gewerkt heb)
heb geprobeerd een WIA uitkering te krijgen maar die krijg ik niet omdat ik onterecht ben goed gekeurd ..
ik zal nooit meer kunnen werken, en om voor de rest van mijn leven van 600 euro te leven (waarvan 500 euro medische kosten per maand) is het lastig om te leven !
ik heb maar 100 euro per maand na mijn vaste lasten is er maar 25 euro per maand over om eten van te kopen
dus ik hoop toch echt dat er een andere oplossing is voor me !
kan iemand me alsjeblieft advies geven om wat te doen?
zit met mijn handen in mijn haar
zit nu al voor lange tijd in de bijstand, mijn spaargeld allemaal op, slaap op de grond
en omdat ik niet genoeg kan eten heb ik telkens minder energie om iets te kunnen doen (voedselbank in mijn plaats is ook niks, haal je brood is het de dag erna al groen)
hoop dat iemand goed advies heeft , want hulp krijg ik niet, en heb geen geld voor advocaten enzo ..

alvast bedankt !

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u denkt ten onrechte goedgekeurd te zijn, dan moet u daar mee aan de slag. Het ligt er aan waar ze u op beoordeeld hebben. Iemand die niet kan lopen is best in staat om te werken. Of denkt u dat alle mensen in een rolstoel thuis zitten?
Psychische klachten is aan te te werken. Echter zal u daar ook zelf mee aan de slag moeten gaan. Er zit ook wel een verschil tussen drukke plekken en uw huis. Zat plekken buiten waar het niet druk is. Ook op werkplekken hoeft het niet druk te zijn.
Meer dan 100.000 mensen zijn afhankelijk van de voedselbank. Als dat zo slecht zou zijn als u schetst was dat al lang opgeheven. Er kan altijd iets gebeuren, maar om dan te zeggen dat u daar niets meer van wil hebben ligt ook echt aan uzelf.

Mijn tip aan u (en ja, misschien erg hard), ga zelf achter die hulp aan voor de psychische klachten en zoek, met behulp van het UWV werk. Niet kunnen lopen is geen reden om niet te hoeven werken. Er zijn voorzieningen zat waarbij de gemeente ook zou kunnen helpen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door moederslink »

Een bijstandsuitkering voor een alleenstaande is +- € 950 , daarbij opgeteld toeslagen :
zorgtoeslag +- € 100 en huurtoeslag mogelijk +- € 250 (?) , dan zit je per saldo aan een inkomen van zo.n € 1300 schat ik zo in. Plus het vakantiegeld natuurlijk en misschien wel de jaarlijkse eenmalige extra inkomensondersteuning van zo.n € 270 ?

Hoe komt het dat je dan moet leven van maar € 600 ?

Welke hulp verwacht je te horen van forummers?
Als je psychisch in de knoop zit zou ik je willen aanraden om therapie te volgen om te kunnen leren om anders met je situatie om te gaan.
Zodra je het e.e.a daar aan handvatten heeft gekregen kun je aan de slag om uit deze misère te komen.

In je nickname staat o.a 1985 , betekent dat dat je pas 33 jr bent en dus al va uw 23e in deze situatie zit?
Dat duurt gewoon te lang en natuurlijk word je dan depressief!
Wie zegt dat je de rest van je leven er zo moet bijzitten? Dat zou dan nog zo.n 36 jr zijn , daar ga je toch niet van uit? :shock:
En ik denk dat je daarom ook niet moet aansturen op een andere uitkering voor deze komende 40 jr en dat advies ga ik je dan ook niet geven , sorry .
Volg eerst gerichte therapie en vraag tevens begeleiding om je leven weer wat dagstructuur te geven en natuurlijk is er voor jou uiteindelijk dan ook passend werk te vinden.

En vwb de voedselbank : nee het zijn geen topmenu.s die je daar van kunt bereiden, maar het is zeker ook geen rotzooi , er is uiteraard controle op, dus ik zou daar gewoon gebruik van maken.

En op de grond slapen is natuurlijk ook niet nodig.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door Revoked »

Dan nu het meest rare advies:
Geef iedereen een dikke vinger en ga gewoon werken. Er is vast wel een makkelijk baantje te vinden voor je. Verdient wellicht geen fortuin, maar het zal dan ook geen droom baan zijn. Gewoon doen. En van gele dagen schelden en vloeken, ga je vanzelf lachen. Schouders eronder en goan

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door thecure »

Hoe ben je dan aan dat PTSS gekomen? ben je uitgezonden geweest? wellicht kun je daar iets mee.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:
06 feb 2019 12:05
Als u nu in de bijstand zit dan wordt het moeilijk om daar uit te komen zeker als u geen sollicitatieplicht meer heeft. Een WIA aanvragen schiet ook niet op want dan krijgt u 70% van het laatst verdiende loon en duikt vaak onder bijstandsniveau de huidige Wajong ligt ook op dat niveau en is dus ook geen optie. Uw uitkering is om en nabij de 600 euro netto dat bedrag kan enkel maar zo laag zijn als u geen zelfstandige woonruimte heeft en de kosten kunt delen. Ik lees dat u 500 euro aan ziekte kosten heeft en dat is wel vreemd want het eigen risico is 385 euro op jaarbasis en u heeft ook recht op de maximale zorgtoeslag. Wat u zou kunnen doen is een afspraak maken met uw consulent die iedereen met een bijstandsuitkering toegewezen krijgt gaan praten en die kan u verder helpen want het kan maarzo zijn dat u toeslagen waar u wel recht op heeft niet aangevraagd heeft. Ik ga zeker niet roepen 'ga toch werken' want als u nu al geen sollicitatieplicht meer heeft dan is er echt iets mis qua uw gezondheid.

Ontheffing van de sollicitatieplicht is meestal maar tijdelijk, zeker bij zo’n jong iemand. Dus ik neem aan dat het voor TS wel mogelijk is op termijn uit de bijstand te komen.
Wat betreft de ziektekosten, dat kunnen natuurlijk kosten zijn buiten het eigen risico om.

Ik lees in de OP eigenlijk alleen maar klachten, jammer genoeg kijkt TS niet naar wat wel mogelijk is voor hem. Veel gemeenten willen wel bijdragen om aan het werk te komen, maar daar moet je ook zelf aan meewerken. Als je nog zo jong bent en je hebt het alleen maar over mogelijkheden om aan één of andere uitkering te komen, dan ga je, in mijn opzicht, van het verkeerde uit.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door thecure »

Ja jammer inderdaad. welke opleiding heb je gedaan? Vanaf 16 jaar gewerkt lees ik in de OP. Bedoel je daar full-time mee, of vakantie/bijbaantjes naast je studie?

angel1978
Berichten: 10955
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik lees vooral een roep om hulp en niet echt een verzoek om advies om zelf uit de puinhoop te geraken.
TS geeft teveel tegenstrijdige of verkeerde informatie en lijkt zelf dus niet in staat om de juiste wegen te bewandelen om dit opgelost te krijgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door moederslink »

Toch lees ik ook dat ie advies vraagt.
Hopelijk vindt hij de verschillende aangedragen adviezen zinvol en gaat ermee ad slag en het zou wel erreg fijn zijn wanneer hij mee discussieert. :o
Op deze manier blijven leven is zwaar naadje!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door Costnix »

@thecure: Voor PTSS hoef je niet uitgezonden zijn. Het kan iedereen overkomen, die een traumatisch indicent heeft meegemaakt of is overkomen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Jeroen1985j1, ik heb maar één advies voor je: zoek hulp! Dat kan bijvoorbeeld via je huisarts. Praat er eens over. Die kan je vast naar passende hulp begeleiden.
En/of ga naar Maatschappelijk werk van de gemeente waar je woont.
Sterkte en succes.

Jeroen1985j1
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2019 20:11

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door Jeroen1985j1 »

Goede dag allemaal
Bedankt voor jullie antwoorden
Mijn uitkering is maar 600 omdat ik vanuit mijn appartement vetrokken ben en bij mn vader ben gaan wonen omdat ik de lasten en eenzaamheid niet meer kon dragen hij heeft een goed inkomen maar dat betekent nog niet dat hij me helpt! Enige wat ik krijg is onderdak daar is alles mee gezegd and medische kosten zijn allemaal buiten het eigen risico ik betaal maandelijks af voor mijn eigen risico elk jaar weer , maar psyhiator , fysiotherapie ergo therapie en medicatie word niet altijd vergoed tenzij je een dure verzekering neemt die ik niet kan betalen! Mijn ptss komt door jarenlange mishandeling door moeder , verongelukken van mijn verloofde en ongeboren dochter , en 1 week voor mijn opname is mijn zus in de ambulance overleden , PTSS is zwaar en met de psygishe klachten om mezelf wat aan te doen of andere wat aan te doen is het niet veilig ik heb gevraagd om psygishe hulp maar je komt dan in een wachtlijst van 2 jaar word je geholpen voor een paar maandjes en dan word je doorgestuurd en een nieuwe wachtlijst van 2 jaar .. ik heb alles geprobeerd en word hier zo moedeloos van ik ga eerder dood van de honger en financiële stress dan dat ik zelfmoord pleeg op dit moment , zou graag op mezelf wonen maar dat is onmogelijk en hier wonen is ook niet goed voor me, maar als je voor hulp aanklopt waar dan ook word je van het kastje naar de muur gestuurd maar hulp krijgen ho maar, en ik ben nu al heel lang bezig en begin het op te geven.. elke keer maar weer ja dan moet je daar heen kom je daar moet je ergens anders heen en die sturen je weer terug .. ik heb daar het energie niet voor .. ik heb middelbare school afgerond en ben toen gaan werken op mijn 16e ik werkte 80 uur per week tot ik in een rolstoel belande op mijn 23ste ik ben nu 34 en heb jaren overal om hulp gevraagd kreeg pas hulp toen ik van een brug op de snelweg wou springen en die hulp duurde maar 4 maandjes en toen wouden ze me weer doorverwijzen met lange wachtlijsten ! Weet echt niet wat ik hier mee aanmoet vraag je hulp krijg je het niet ookal doe je zo je best om het te krijgen

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U woont bij uw vader, maar u krijgt daar geen eten?

Jeroen1985j1
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2019 20:11

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door Jeroen1985j1 »

Beste klaas Jan ik kom elke week bij huisarts maar enige wat hij kan doen is medicatie voorschrijven en me door sturen waar lange wachtlijsten staan, zit hierdoor ook regelmatig in spoed opvang wat daarna tot niks leid

Jeroen1985j1
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 feb 2019 20:11

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door Jeroen1985j1 »

Dat klopt neo hij is alcohol verslaafd als ik aan ZIJN eten kom word ik in elkaar geslagen

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jeroen1985j1 schreef:
06 feb 2019 16:01
Dat klopt neo hij is alcohol verslaafd als ik aan ZIJN eten kom word ik in elkaar geslagen
Net had uw vader nog een goede baan en nu is hij verslaafd. Ook de huisarts die u doorverwijst naar systemen waar lange wachtlijsten voor zijn klinkt mij ook ongeloofwaardig in de oren. Als er ergens spoed bij is zijn er andere kanalen dan een wachtlijst. Iemand die bijvoorbeeld per direct geopereerd moet worden om te blijven leven zetten ze ook niet op een wachtlijst.

Ik hou mij verder afzijdig in dit topic. Ik wil niemand voor de borst stoten, maar ik heb enkele twijfels over hetgeen dat u schrijft.

Moneyman
Berichten: 30060
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
06 feb 2019 16:13
Jeroen1985j1 schreef:
06 feb 2019 16:01
Dat klopt neo hij is alcohol verslaafd als ik aan ZIJN eten kom word ik in elkaar geslagen
Net had uw vader nog een goede baan en nu is hij verslaafd. Ook de huisarts die u doorverwijst naar systemen waar lange wachtlijsten voor zijn klinkt mij ook ongeloofwaardig in de oren. Als er ergens spoed bij is zijn er andere kanalen dan een wachtlijst. Iemand die bijvoorbeeld per direct geopereerd moet worden om te blijven leven zetten ze ook niet op een wachtlijst.
Alsof een goede baan en verslaving niet samengaan... :roll: het tegendeel is waar.

En als je niet gelooft dat dergelijke wachtlijsten er zijn, dan heb je geen idee over de realiteit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou Jeroen, ik ben blij dat je het e.e.a toelicht. Lieve help, in wat voor ellende heb je gezeten en zit je nog.
Ik weet niet waar je woont , maar 2 jaar wachtlijst lijkt mij heel erg extreem, maar ik weet natuurlijk ook wel dat de hulpverlening met heel lange wachtlijsten te kampen heeft.

Kun je niet naar een " blijf van mn lijf huis " o.i.d?
Dat klinkt misschien ook extreem , maar dit is toch ook een crisissituatie met een meppende alcoholist als vader?

Dan word je daar opgevangen , hebt te eten en daar zijn professionals die jou verder op weg kunnen gaan helpen, stapje voor stapje.
Ik heb zo 123 geen ander idee. Ja naar maatschappelijk werk gaan in je woonplaats en daar alles vertellen. Vraag om een spoedafspraak.

Het gaat n.m.m nu niet om een ander soort uitkering te bewerkstelligen, er zijn andere prioriteiten lijkt mij.
Laatst gewijzigd door moederslink op 06 feb 2019 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
06 feb 2019 16:17
En als je niet gelooft dat dergelijke wachtlijsten er zijn, dan heb je geen idee over de realiteit.
Uiteraard weet ik dat er lange wachtlijsten zijn, maar dat betekend niet dat urgente gevallen niet geholpen kunnen worden. TS heeft al eerder hulp gehad en kon niet naar het vervolgtraject. Dat wil niet zeggen dat je in de tussentijd op straat wordt gezet.
Ook de reden om de voedselbank links te laten liggen komt vreemd over. Een brood is niet van vandaag op morgen groen beschimmeld. En ook al zou er een artikel tussen gezeten hebben waar iets fout mee gegaan is, dan weiger je nog niet de hele week eten.

Er zal ongetwijfeld een kern van waarheid zijn in het verhaal van TS, maar het wordt nu aangedikt en door mijn twijfels haak ik inhoudelijk af.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Uitkeringen Bijstand , WW , ZW , WIA , Wajong

Ongelezen bericht door marnix »

NeoDutchio schreef:
06 feb 2019 16:13
Jeroen1985j1 schreef:
06 feb 2019 16:01
Dat klopt neo hij is alcohol verslaafd als ik aan ZIJN eten kom word ik in elkaar geslagen
Net had uw vader nog een goede baan en nu is hij verslaafd. Ook de huisarts die u doorverwijst naar systemen waar lange wachtlijsten voor zijn klinkt mij ook ongeloofwaardig in de oren. Als er ergens spoed bij is zijn er andere kanalen dan een wachtlijst. Iemand die bijvoorbeeld per direct geopereerd moet worden om te blijven leven zetten ze ook niet op een wachtlijst.

Ik hou mij verder afzijdig in dit topic. Ik wil niemand voor de borst stoten, maar ik heb enkele twijfels over hetgeen dat u schrijft.
please.

Gesloten