LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Benny2309
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2019 22:14

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Benny2309 »

Lowieze ,

Dank voor de link naar het artikel. Heb het gelezen en het is ronduit schokkend en heftig zeg! Ik had geen idee dat het er zo aan toe gaat in Nederland op dit vlak.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Lowieze »

Benny2309 schreef:
26 mei 2019 10:35
Lowieze ,

Dank voor de link naar het artikel. Heb het gelezen en het is ronduit schokkend en heftig zeg! Ik had geen idee dat het er zo aan toe gaat in Nederland op dit vlak.
Het is gelukkig niet in alle gemeenten zo hoor. Maar ik ken wel mensen die bijna geen familie durven te laten logeren of met kerst geen goedbedoeld pakketje durven aannemen. Ze doen dan niets verkeerd, maar het is vervelend om bij controle alles weer te moeten uitleggen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door kweenie »

Benny2309 schreef:
26 mei 2019 10:20
Ik heb maandenlang op een huis gepast van een vriend van me die voor zijn werk in het buitenland was. Meerdere keren daar boodschappen gedaan , in dat huis geslapen etc. Voor mijn werk kwam ik in nagenoeg alle steden van 4 provincies en meer dan eens aan het einde van de werkdag doe ik daar ff boodschappen als ik in de buurt van een super was. Is ook allemaal zichtbaar . Maar dat ik een dozijn transacties doe verspreid over een periode van 1,5 jaar in een gemeente kan opgevat worden dat er een huishouden gevoerd word? Bizar
Dat is dus nog maar de vraag. Maar zonder dat gedrag te onderzoeken, kunnen ze niet zien 'hoe' je pint. Volgens mij heb ik ook nog niet over het resultaat van het onderzoek gelezen. Alleen dat er onderzoek plaatsvindt.

Benny2309
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2019 22:14

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Benny2309 »

Dat is dus nog maar de vraag. Maar zonder dat gedrag te onderzoeken, kunnen ze niet zien 'hoe' je pint. Volgens mij heb ik ook nog niet over het resultaat van het onderzoek gelezen. Alleen dat er onderzoek plaatsvindt.
[/quote]



Dat ze onderzoeken is het punt niet. Als ik de regelgeving erop nalees dan staat er dat de ontvanger van de uitkering gevraagde gegevens zelf dient te verstrekken en in het geval van bankafschriften mogen er transacties onleesbaar gemaakt worden indien die niet in het belang van het onderzoek zijn. 12 maanden aan banktransactie in je bezit hebben van 3 verschillende bankrekeningen is nogal wat.

Dat is correct , ik ben ook niet op de hoogte van het resultaat omdat dat nog niet bekend is.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Goedemorgen, ik las dit toevallig ook hoe UWV de zaken aanpakken. Het is natuurlijk prima dat er gecontroleerd wordt, niks mis mee als dat ook op een eerlijke manier gaat.
Banken weren buitenlandse rekeninghouders en zeggen deze ook op, je moet op zoek naar een andere bank. Nu we hebben uitgevonden dat de Duits route heel makkelijk is zou dat voor velen een oplossing kunnen zijn.

Maar wat denkt UWV hiervan, je moet je rekening verandering doorgeven en je bent automatisch in beeld. Immers je gaat je geldzaken onder brengen in het buitenland in dit geval Duitsland waar het allemaal net even makkelijker gaat. Ik weet niet of dat voor UWV veel uitmaakt als ze bankafschriften willen opvragen, en of dat een reden zou kunnen zijn voor een onderzoek of controle aan huis.

Ik begon er dieper over na te denken nu ik de vorige berichten van vandaag las, en de geplaatste link onder ogen zag. Ze gaan wel erg ver zeg!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door grun »

Benny2309 schreef:
26 mei 2019 11:42
12 maanden aan banktransactie in je bezit hebben van 3 verschillende bankrekeningen is nogal wat.
Anders dan voor bedrijven is er voor particulieren geen wettelijke verplichting om bankgegevens te bewaren, maar het is slim om dat wel te doen. Al was het maar omdat de belastingdienst tot 5 jaar terug kan navorderen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ie-bewaren

Benny2309
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2019 22:14

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Benny2309 »

Anders dan voor bedrijven is er voor particulieren geen wettelijke verplichting om bankgegevens te bewaren, maar het is slim om dat wel te doen. Al was het maar omdat de belastingdienst tot 5 jaar terug kan navorderen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ie-bewaren
[/quote]

Met mijn post doel ik op het feit dat die instantie mijn banktransacties in hun bezit heeft van de afgelopen 12 maanden. In mijn eigen administratie heb ik alles vanaf 2010 bewaard.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoe zijn ze aan al uw bankafschriften van 12 maanden (!) gekomen?

Het is toch te gek voor woorden dat iemand wie dan ook , uw bankafschriften , zonder uw medeweten , in bezit heeft gekregen?
Vlg mij mag dat alleen door politie, justitie en de belasting worden opgevraagd, maar dan nog, wel met uw medeweten.

Heeft uw vriendin misschien ook uw online inloggegevens van uw bank ? Lijkt mij overigens van niet , maar zou misschien kunnen ?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit heeft niets met het UWV van doen, daar hoef je geen bankafschriften te overleggen.

Banken weren ook geen buitenlandse rekeninghouders, maar die met ook nog de Amerikaanse nationaliteit.

Een bijstandtrekker moet altijd inzage geven in zijn rekeningen, of dat nou van een Nederlandse bank is, of van een Duitse, dat doet niet ter zake.

Waar het hier om gaat, hoe komt de sociale dienst aan bankafschriften van een compleet ander persoon, die geen bijstand heeft. Terwijl die persoon daar geen toestemming voor gegeven heeft en de bank zegt van niets te weten. Hoe weet de sd bij welke bank die persoon bankiert?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door moederslink »

Precies , dat was mijn vraag ook....
Vandaar mijn vraag of de vriendin van TS online inzage heeft in zijn bankgegevens en , onder druk misschien wel , hieraan heeft moeten meewerken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik sla elk jaar op digitaal en bewaar dat zelf voor meerdere jaren.

Maar als ik nu bij jou Relatie langs ging, ik pin meestal €500,- en Pin minder, alleen voordelige benzine pomp.
Dan zie je niet of ik nu boodschappen haalde en waar of dat ik in de plaatselijke kroeg me lazarus zou zuipen!

Dit topic betekend dus dat mijn gedrag veiliger is?
Je ziet alleen Ali Express en Banggood langs komen of online Huawei aankoop om Dombo Trump te pesten!

Het is nog steeds toegestaan bij de flappentap of benzine pomp extra contant op te nemen en vele winkels zijn juist blij, hoeven ze die €50,- biljetten niet met risico en kosten naar de bank te brengen!
Dat kan betekenen dat ik een doosje aardbeien kocht van €501,50....
Maar hoe moet een controleur dat uitzoeken?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Is er niet voor het gemak een en / of bankrekening van gemaakt? Zoniet dan zijn ze al zeer ver gevorderd in het onderzoek en zal dit waarschijnlijk op korte termijn bekend worden gemaakt. Via een mededeling of een ingewikkelde rechtszaak. Het kan alle kanten op.

Benny2309
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2019 22:14

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Benny2309 »

moederslink schreef:
26 mei 2019 12:45
Precies , dat was mijn vraag ook....
Vandaar mijn vraag of de vriendin van TS online inzage heeft in zijn bankgegevens en , onder druk misschien wel , hieraan heeft moeten meewerken.
Nee zij heeft geen inzage en/of toegang tot mijn bank. Ik heb ook geen machtiging afgegeven aan niemand. Het is voor mij nog steeds een volstrekt raadsel hoe ze mijn bankafschriften hebben ontvangen .

Benny2309
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2019 22:14

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Benny2309 »

Theotrucker schreef:
26 mei 2019 13:34
Is er niet voor het gemak een en / of bankrekening van gemaakt? Zoniet dan zijn ze al zeer ver gevorderd in het onderzoek en zal dit waarschijnlijk op korte termijn bekend worden gemaakt. Via een mededeling of een ingewikkelde rechtszaak. Het kan alle kanten op.
Ook hier is geen sprake van. We voeren ook geen gemeenschappelijk huishouden in de letterlijke zin van het woord. Ik woon op mijzelf en zij ook.

Bankrekeningen staan geheel op mijn eigen naam.

Benny2309
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2019 22:14

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Benny2309 »

Komkommertijd schreef:
26 mei 2019 13:12
Ik sla elk jaar op digitaal en bewaar dat zelf voor meerdere jaren.

Maar als ik nu bij jou Relatie langs ging, ik pin meestal €500,- en Pin minder, alleen voordelige benzine pomp.
Dan zie je niet of ik nu boodschappen haalde en waar of dat ik in de plaatselijke kroeg me lazarus zou zuipen!

Dit topic betekend dus dat mijn gedrag veiliger is?
Je ziet alleen Ali Express en Banggood langs komen of online Huawei aankoop om Dombo Trump te pesten!

Het is nog steeds toegestaan bij de flappentap of benzine pomp extra contant op te nemen en vele winkels zijn juist blij, hoeven ze die €50,- biljetten niet met risico en kosten naar de bank te brengen!
Dat kan betekenen dat ik een doosje aardbeien kocht van €501,50....
Maar hoe moet een controleur dat uitzoeken?
Ik neig er naar om je in deze gelijk te geven en te volgen maar het is toch te bizar voor woorden dat ik een tijd dat men promoot dat het veiliger is om te pinnen en zo min mogelijk cash op zak te hebben dit gedrag genadeloos gebruikt word tegen je? Ik heb er jaren aan moeten wennen voordat ik zover was om uitsluitend te pinnen , heb nooit meer dan €30 cash bij me. Maar door dit voel ik me echt weer geneigd om uitsluitend met contant geld te betalen voortaan.

Benny2309
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2019 22:14

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Benny2309 »

Lady1234 schreef:
26 mei 2019 12:40

Waar het hier om gaat, hoe komt de sociale dienst aan bankafschriften van een compleet ander persoon, die geen bijstand heeft. Terwijl die persoon daar geen toestemming voor gegeven heeft en de bank zegt van niets te weten. Hoe weet de sd bij welke bank die persoon bankiert?
Precies dit is mijn vraag ?! Onderzoek heb ik geen moeite mee , als ze me gevraagd hadden de info aan te leveren had ik dat ook wel gedaan ik heb niets te verbergen. Maar hoe weet een instantie hoe ik heet, wat mijn geboortedatum is , waar ik woon en bij welke bank ik bankier? En hoe komen ze in godsnaam zo eenvoudig aan mijn bankafschriften van de afgelopen 12 maanden?

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Naam, geboortedatum en woonplaats zal vast wel vanuit uw relatie komen. Mogelijk is dat via een koppeling met de belastingdienst ook wel de reden dat men weet waar u bankiert.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Maar jullie drinken wel een kopje thee en eten een beschuit met muisjes, figuurlijk gezien dan natuurlijk. Jullie kennen elkaar en gaan met elkaar om, gescheiden wel is waar.
Dan zijn er Sherlock Holmes types die gaan dat uitpluizen om wat voor redenen dan ook, de bron ligt bij uw vriendin denk ik zomaar. Misschien roepen er vragen op bij instanties naar haar leefgewoonte`s en valt ze daardoor op misschien. Dan is de link naar u snel gelegd natuurlijk.

Oud gezegde luidt, opvallen door niet op te vallen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hebt u weleens of wellicht regelmatig een bedrag overgemaakt op haar bankrekening?

Benny2309
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2019 22:14

Re: Uitkeringsinstantie vraagt bankafschriften op

Ongelezen bericht door Benny2309 »

Nijogeth schreef:
26 mei 2019 14:12
Naam, geboortedatum en woonplaats zal vast wel vanuit uw relatie komen. Mogelijk is dat via een koppeling met de belastingdienst ook wel de reden dat men weet waar u bankiert.
En daar zit het hem dus. Zij is pas afgelopen week geconfronteerd met dit onderzoek en in het eerste gesprek werden meteen mijn bankafschriften onder haar neus geduwd.

Gesloten