LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vader inschrijven op adres koopwoning

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op sommige chaletparken kan men rustig 12 maanden verblijven, maar men kan zich in die gemeente op dat adres niet inschrijven.

Persoonlijk denk ik dat dat zeker in de tienduizenden personen loopt in Nederland.

Ken nu een stel dat hun huis gaat verkopen, een chalet gaat kopen op een park en zich gaat inschrijven bij hun dochter elders.

Maar zij zullen zich met de nieuwe vermogensrendementsheffing in 2021 nog weleens achter de oren krabben.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ben weliswaar niet Rooms, maar ik steek toch mijn hand op. In het buitenland wonen en hier ingeschreven blijven om later toch volledige AOW te kunnen opstrijken, keur ik ten sterkste af. De volksverzekeringen zijn al duur genoeg zonder dergelijke profiteurs.
Wees een vent, zeg de huur op, ga gewoon officieel in het buitenland wonen, en neem dan maar genoegen met wat minder AOW.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zou het zelf ook niet doen , durf dat niet eens eerlijk gezegd en zou ook niet in mij opkomen.
Ik keur dat dus ook af , maar kan het niet veroordelen . Ik ben zijn Hoeder niet en niet zijn geweten.
Snap je hoe ik dat bedoel?

Edit: ik heb mijn tekst hierboven daarom wat aangepast ...ik keur het af , maar veroordeel niet.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
26 okt 2019 23:10
Ik ben ook niet Roomser dan de Paus ....
Maar hoe Rooms is de Paus dan eigenlijk? Zo geweldig vind ik ze allemaal niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Witte Angora, je bent me net voor. Ook ik vind die paus en zijn kliek bepaald niet rooms.

Als ik een keuze maak accepteer ik de gevolgen ervan. Voor niemand, ook voor mijn kinderen niet, haal ik fratsen uit waar ik niet achter sta. Als ik een dergelijke vraag zou krijgen, zou het meteen een nee zijn, hoef ik geen seconde over na te denken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb over veel dingen een mening en soms een sterke mening of uit ik mijn afkeuring , ook in dit topic , maar een mening hebben vind ik wel iets anders dan een oordeel hebben of een veroordeling over iemands handelswijze.

Hoe lang is vader al in het buitenland? Misschien nog maar net of misschien nog maar voor even?
Werkt vader ook in het buitenland of niet?
Betaalt hij daar belasting?
Kortom ...ik weet dat alles niet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
26 okt 2019 20:22
Acht maanden is de maximale tijd om je uit te schrijven in bepaalde situaties. Maar 6 maanden is de standaard regel.
In welke situaties is acht maanden 'de maximale tijd'? Waar vind ik die informatie? En waar vind ik die '6 maanden-standaardregel'?
Volgens mij is het allemaal onjuist.
De Wet Basisregistratie Personen (BRP) zegt in Artikel 2.43:
1. De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, doet bij het college van burgemeester en wethouders van de bijhoudingsgemeente voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek. ...
Twee derde van een jaar is precies die acht maanden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
26 okt 2019 23:47
Ik zou het zelf ook niet doen , durf dat niet eens eerlijk gezegd en zou ook niet in mij opkomen.
Ik keur dat dus ook af , maar kan het niet veroordelen . Ik ben zijn Hoeder niet en niet zijn geweten.
Snap je hoe ik dat bedoel?

Edit: ik heb mijn tekst hierboven daarom wat aangepast ...ik keur het af , maar veroordeel niet.
Snap nu beter wat je bedoelt. Moest wel even het woordenboek raadplegen.
Volgens Van Dale is een 'afkeuren' één van de twee betekenissen van 'veroordelen'. Een synoniem zo gezegd. Zo las in je eerste bericht.
De andere betekenis (zoals jij het gebruikt) van 'veroordelen' is echter 'schuldig bevinden'.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door kweenie »

Waar tttlocke ook naar verwijst, dat je het grootste deel van de tijd elders bent is niet zo'n groot probleem. Mits je ook een deel van de tijd daadwerkelijk op het adres in Nederland bent.

Ik kan mij goed voorstellen dat iemand na zijn werkzame leven een groot deel van de tijd elders wil doorbrengen. En het daarom zonde vindt om alleen voor de relatief korte tijd in Nederland een volledig huis aan te houden. Maar dan zou ik toch eerder voor een plek/kamer kiezen waar je ook echt een tijd kunt verblijven en niet alleen een postadres. Want een postadres gebruiken om je in te schrijven, en daarmee de schijn ophouden dat je daar daadwerkelijk woont terwijl dat niet het geval is, is toch wat frauduleus.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nooit of slechts zeer zelden verblijven op een adres dat wel als woonadres is ingeschreven om maar niet gekort te worden op toekomstige AOW, dat is volgens mij gewoon fraude.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als je in het buitenland ingeschreven bent, dan bouw je daar toch het equivalent van de AOW op? Het enige nadeel is dat je bij twee instanties de aanvraag moet doen, en dat je het uit 2 potjes gaat krijgen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Erthanax »

In veel warme, zonnige landen waar het aangenaam wonen lijkt, zijn de oudedagsvoorzieningen vanuit de overheid aanzienlijk kariger dan de AOW. De korting op de AOW wordt dan maar voor een klein deel gecompenseerd. Maar je kunt nu eenmaal niet hebben en tegoed houden.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Als je in het buitenland staat ingeschreven heb je ook te maken met verblijfsvergunningen. Buiten de EU bouw je geen AOW meer op, 2 procent. Maar daar in tegen hou je wel zo`n 400 euro netto over als je een uitkekering hebt en als het een verdragsland is.
Ook kan je dan voor lage ziekte kosten verzekeren, ik betaal 4 euro p/m.

Als die meneer dus bij zoonlief ingeschreven staat, staat hij nog steeds ingeschreven in het persoon register. Of was dat laatste niet de bedoeling?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Precies. 'Aanzienlijk kariger' kan zelfs betekenen dat zo'n overheidsvoorziening helemaal niet bestaat, of dat dat wat er wel is, niet openstaat voor een buitenlander. Maar zelf sparen kan natuurlijk altijd, van de uitgespaarde AOW-premie bijvoorbeeld.
Misschien kunnen we hier een apart AOW/buitenland-topic over openen? :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Het ligt er dus aan in welk land vader gaat wonen. Dat weten we dus niet. Het kan in Zuid-Europa of Kenia zijn, het kan uiteraard ook bij 'de buren' zijn, dus Duitsland, België, of een fractie verder weg, Luxemburg (mooi land trouwens) of Denemarken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik weet niet of vader permanent in het buitenland ook echt gaat en blijft wonen.
Het kan best dat hij na zijn pensionering weer voorgoed naar Nederland terugkeert.
Ik denk dat hij er anders niet zo.n probleem van zou maken, omdat je met een Nederlandse AOW royaal in sommige buitenlanden kunt leven en die 2% opbouw dan wel zou kunnen missen .

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Precies, dat geld wat ik uit spaar daar kijk ik niet eens naar, dat gaat op de bank euro account tegen 4,2 procent. Elk jaar zo`n 5 d euro voor een jaartje of 10, en mij hoor je niet klagen.

Goed idee om een apart Topic te openen, het heeft de toekomst.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Erthanax schreef:
27 okt 2019 10:04
Nooit of slechts zeer zelden verblijven op een adres dat wel als woonadres is ingeschreven om maar niet gekort te worden op toekomstige AOW, dat is volgens mij gewoon fraude.
Nog niet. Het is dan nog steeds (slechts) een overtreding van de wet Basisregistratie Personen: je zegt dat je daar woont terwijl dat niet zo is. (Of dat nepwoonadres een adres bij familie is of het adres waar je zelf huurder bent, maakt dus niet uit)
Mee eens dat het een opmaat voor fraude is.
Die fraude vind echter pas plaats indien te zijner tijd bij de AOW-aanvraag wordt gelogen over de periode waarin men feitelijk in het buitenland woonde (terwijl nota bene gelijktijdig wordt verklaard dat men de aanvraag naar waarheid heeft ingevuld).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een echtpaar, hij AOW, Zij met Heimwee terug gegaan, en betaalde daar belastingen...

Maar door elke jaar van Hier naar Daar te gaan, dus wel AOW opbouw en op papier is ze dus zowel daar als hier woonachtig.
Ze heeft daar eigen bedrijf, hoeft hier niets te betalen en in ruil voor Zorg polis die ze daar ook heeft, dus wel kosten bouwde ze wel AOW op.

Met de goedkoopste budget Polis + Zorg toeslag zijn die kosten er niet... ze houd iets over!
Wel elke zomer emigreren, en dan heel jaar hier of daar en dat al jarenlang... het mag!

Zonder Visa reizen en eigen auto is ze niet controleerbaar en haar telefoon, ja, die bleef hier liggen.....
Ze heeft dus hier en daar een toestel en het daar heeft ze wel mee, maar alleen ik weet haar nummer!

Deze AOW fraude is erg bekend en zelfs Nederbelgen doen het erg veel... maar bewijs het maar eens!
Als je wekelijks van NL naar BE gaat winkelen en het te fietsen is?

Het mag niet, maar controle koste erg veel en slimme mensen die weten hoe de controle kan werken.....
Hier in NL is mobile telefoon niet verplicht, familie kan via Digid namens hun inloggen.... en een goedkope €10,- telefoon met prepaid is voldoende als SMS noodzaak door de overheid word ingevoerd.

Als onze overheid bewijs vraagt van gewerkte daar.... kregen ze jaaropgave zonder specificatie datums....
Een werknemer is nog enige controle mogelijk maar een handelaar die hier bloembollen inkoopt, en daar verkoopt en personeel heeft... dat is daar gewoon salaris betalen en uren registratie hoeft daar niet!

Omdat onze wet niet aansluit op de overige in de wereld met vele landen en regels... hoe controleerde je dat?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Obelix1 schreef:
27 okt 2019 11:11
Als je in het buitenland staat ingeschreven heb je ook te maken met verblijfsvergunningen. Buiten de EU bouw je geen AOW meer op, 2 procent. Maar daar in tegen hou je wel zo`n 400 euro netto over als je een uitkekering hebt en als het een verdragsland is.
Ook kan je dan voor lage ziekte kosten verzekeren, ik betaal 4 euro p/m.

Als die meneer dus bij zoonlief ingeschreven staat, staat hij nog steeds ingeschreven in het persoon register. Of was dat laatste niet de bedoeling?
Binnen de EU, maar buiten Nederland wonend, bouw je ook geen AOW meer op. En hoeveel je “over” houdt, hangt maar af van de hoogte van je inkomen.

Gesloten