LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vader inschrijven op adres koopwoning

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Toppy schreef:
28 okt 2019 14:31
Wellicht maakt dit enige zaken duidelijker.

Ik zou zeggen: Niet doen dus. Gaat vroeg of laat veel problemen opleveren.
Welke nieuwe inzichten levert dit op?
In die zaak eist iemand iets waarop hij slechts recht heeft als hij zijn woon- of vaste verblijfplaats in Nederland heeft.
De rechter oordeelt dat hij echter onvoldoende onderbouwt dát hij zijn woon- of vaste verblijfplaats in Nederland heeft en dat er sterke indicaties zijn van het tegendeel . De rechter gaat er daarom voorshands van uit dat eiser niet in Nederland woont of vast verblijft. Dus krijgt hij niet wat hij eist.
Niks nieuws onder de zon. Gemaakte claims ('daar woon ik') moeten natuurlijk onderbouwd kunnen worden.
Zie eerder door Kolibrie geplaatste link:
https://www.overwinteren.com/Infopagina ... egels.html

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ook zo lekker in dit soort gevallen, wat nu als pa voor vast terug wil naar Nederland???

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als Pa terug wilde jammer dan!
Hij mag tussen starters en asielzoekers netjes op de lijst voor huurwoningen jarenlang gaan staan,
of hij moet een huis kopen.

Kinderen zijn niet verplicht hun ouders weer in huis te halen!

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, maar pa woont dan bij de kinderen. Hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is.

Riptide
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:22

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Riptide »

Hi,

Allereerst excuus aan alle reageerders voor mijn zeer late reactie. Ik had helemaal niet in de gaten dat er zoveel gaande was op dit topic. Ik heb alles doorgelezen en ben een hoop wijzer geworden. Dank voor alle info. Wat ik correct had neer moeten zetten is dat mijn vader al de AOW leeftijd had bereikt. Aangezien hij in Thailand verblijft is dat voor hem volgens het svb geen probleem. De situatie nu is dat hij vooralsnog in NL staat ingeschreven op een woonadres van een kennis maar grotendeels van het jaar in Thailand verblijft, dus langer dan 6 maanden. Dus riskeert ie in ieder geval die boete van foutief registreren. Geen idee welke gevolgen hier nog meer uit kan vloeien.

Hij leeft namelijk al zeker 10 jaar volgens deze constructie (ook voor zijn AOW leeftijd) dus volgens mij weet ie precies hoe hij de grenzen moet opzoeken en was het daarvoor inderdaad een gevalletje van wel de lusten niet de lasten. Moet ie zelf weten maar ik vind het beschamend.

Anyway. Uiteindelijk is vaders niet ingeschreven op ons adres omdat wij dat niet hebben geaccepteerd. Vond hij niet leuk. De doorslag om nee te zeggen was met name de mogelijke aansprakelijkheid op ons adres en de vrij ontransparante en shady situatie. Wij willen onze zaken strikt gescheiden houden ook al zijn we naaste familie.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Riptide schreef:
24 okt 2019 15:53
Hi All,

mijn vader wilt zich inschrijven op het adres van onze koopwoning waar we zelf wonen met onze 2 kinderen.
In eerste instantie dacht we no problemo maar toen zijn we ons gaan verdiepen in de materie en proberen we
informatie te verzamelen.

Situatie van mijn vader:
1. Heeft nu een huurhuis
2. Woont grotendeels van het jaar in het buitenland
3. Wilt zijn huurhuis opzeggen want huurt huis in het buitenland en dubbele huur is een te zware last.
4. Wilt zich inschrijven bij ons ivm verzekeren, AOW opbouw etc etc.

Nu begrijp ik dat als hij niet actief/fysiek bij ons gaat wonen maar onze koopwoning alleen als inschrijfadres wilt gaan gebruiken, dat je dan fraude pleegt. Dit klopt toch? Dus het lijkt erop dat ik hem moet gaan teleurstellen. Een kamer verhuren gaat helaas niet want die extra kamer is er niet. Zijn er nog andere dingen waarop we moet letten?
Boek 1 BW bepaalt dat je je inschrijft waar je feitelijk woont. Indien je die persoon inschrijft om redenen van voordeel waar hij geen recht op heeft. Fraude is groot woord maar het is niet conform de wet. Verder indien je meer personen op adres hebt betaal je hogere gemeente en waterschapsbelasting. Indien hij zich inschrijft zal je daarvoor iets moeten overleggen bijvoorbeeld een huurovk of dat er sprake is van samenwoning. Ik zou dat niet doen want het is niet juist. Indien hij later AOW claimt terwijl hij in ander land bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst had kunnen ze dat zien. Woon werk verkeer naar bijv Tjechie is niet realistisch. Verzekeren voor bepaalde zaken terwijl je niet in NL woont en dan eigenlijk tegen de verzekeraar onwaarheden opgeeft maakt jou ook als degene die dit faciliteert iemand die problemen kan krijgen. Indien hij schulden heeft kan er dagvaarding bij jullie komen. Je kan aantonen dat hij geen bezittingen heeft bij jou wellicht maar raar verhaal is het wel.

Riptide
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:22

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Riptide »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 01:14
Boek 1 BW bepaalt dat je je inschrijft waar je feitelijk woont. Indien je die persoon inschrijft om redenen van voordeel waar hij geen recht op heeft. Fraude is groot woord maar het is niet conform de wet. Verder indien je meer personen op adres hebt betaal je hogere gemeente en waterschapsbelasting. Indien hij zich inschrijft zal je daarvoor iets moeten overleggen bijvoorbeeld een huurovk of dat er sprake is van samenwoning. Ik zou dat niet doen want het is niet juist. Indien hij later AOW claimt terwijl hij in ander land bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst had kunnen ze dat zien. Woon werk verkeer naar bijv Tjechie is niet realistisch. Verzekeren voor bepaalde zaken terwijl je niet in NL woont en dan eigenlijk tegen de verzekeraar onwaarheden opgeeft maakt jou ook als degene die dit faciliteert iemand die problemen kan krijgen. Indien hij schulden heeft kan er dagvaarding bij jullie komen. Je kan aantonen dat hij geen bezittingen heeft bij jou wellicht maar raar verhaal is het wel.
Hi dank voor je reactie. Precies dit heb ik ook besproken met mijn vrouw. We hebben zijn vraag serieus genomen het blijft familie, maar met name dat verzekeren was ook een punt om extra waakzaam te zijn. Wij vonden het uiteindelijk allemaal te vaag. Alles bij elkaar opgeteld was genoeg reden om nee te zeggen.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Riptide schreef:
12 mei 2020 01:37
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 01:14
Boek 1 BW bepaalt dat je je inschrijft waar je feitelijk woont. Indien je die persoon inschrijft om redenen van voordeel waar hij geen recht op heeft. Fraude is groot woord maar het is niet conform de wet. Verder indien je meer personen op adres hebt betaal je hogere gemeente en waterschapsbelasting. Indien hij zich inschrijft zal je daarvoor iets moeten overleggen bijvoorbeeld een huurovk of dat er sprake is van samenwoning. Ik zou dat niet doen want het is niet juist. Indien hij later AOW claimt terwijl hij in ander land bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst had kunnen ze dat zien. Woon werk verkeer naar bijv Tjechie is niet realistisch. Verzekeren voor bepaalde zaken terwijl je niet in NL woont en dan eigenlijk tegen de verzekeraar onwaarheden opgeeft maakt jou ook als degene die dit faciliteert iemand die problemen kan krijgen. Indien hij schulden heeft kan er dagvaarding bij jullie komen. Je kan aantonen dat hij geen bezittingen heeft bij jou wellicht maar raar verhaal is het wel.
Hi dank voor je reactie. Precies dit heb ik ook besproken met mijn vrouw. We hebben zijn vraag serieus genomen het blijft familie, maar met name dat verzekeren was ook een punt om extra waakzaam te zijn. Wij vonden het uiteindelijk allemaal te vaag. Alles bij elkaar opgeteld was genoeg reden om nee te zeggen.
De vraag of hij echt hoofdverblijf in buitenland heeft en geen tijd bij jullie woont blijft grijze zone veelal voor wederpartijen. Je weet zelf het antwoord. Problemen met zijn verzekeringen bijv WA, aansprakelijkheid, zorg, en waar hij IB moet betalen krijg je in je schoot indien hij boetes krijgt of niet betaalt onder die ovk. Je kan dan zelf de dagv in ontvangst nemen. Hij heeft geen kamer en geen spullen bij je staan en aantonen dat hij er echt niet woont terwijl je hem hebt ingeschreven is krom. Het legaal inkleden moet je iets meer aan denken wat je gaat doen.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

https://www.svb.nl/nl/vv/online/vrijwil ... -aanvragen
dit is wellicht optie maar voor korte duur. mijn vader heeft jaren in Zwitserland gewoond voor zn werk daar krijgt hij nu AOW vergelijkbaar met NL voor.

Indien hij voor een NL werkgever werkt en in buitenland woont wil ook niet zeggen dat hij geen compensatie kan krijgen want hij heeft nadeel en zou bij zn salaris of betaling kunnen worden gecompenseerd dmv pensioen? Er zijn opties

Riptide
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:22

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Riptide »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 01:51
De vraag of hij echt hoofdverblijf in buitenland heeft en geen tijd bij jullie woont blijft grijze zone veelal voor wederpartijen. Je weet zelf het antwoord. Problemen met zijn verzekeringen bijv WA, aansprakelijkheid, zorg, en waar hij IB moet betalen krijg je in je schoot indien hij boetes krijgt of niet betaalt onder die ovk. Je kan dan zelf de dagv in ontvangst nemen. Hij heeft geen kamer en geen spullen bij je staan en aantonen dat hij er echt niet woont terwijl je hem hebt ingeschreven is krom. Het legaal inkleden moet je iets meer aan denken wat je gaat doen.
Ja helder verhaal het is en blijft krom en het is een te vage constructie om aan te gaan. Het komt dan neer op vertrouwen dat de ander zijn zaakjes netjes heeft geregeld en dat het zo blijft. Wij willen onze vingers hieraan niet branden. Toch zijn er van wat ik begrijp een grote groep mensen die dergelijke constructies aangaan.

Riptide
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:22

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Riptide »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 02:10
https://www.svb.nl/nl/vv/online/vrijwil ... -aanvragen
dit is wellicht optie maar voor korte duur. mijn vader heeft jaren in Zwitserland gewoond voor zn werk daar krijgt hij nu AOW vergelijkbaar met NL voor.

Indien hij voor een NL werkgever werkt en in buitenland woont wil ook niet zeggen dat hij geen compensatie kan krijgen want hij heeft nadeel en zou bij zn salaris of betaling kunnen worden gecompenseerd dmv pensioen? Er zijn opties
Dank voor je input. Hij is niet meer werkende.

Gesloten