LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vader inschrijven op adres koopwoning

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Riptide
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:22

Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Riptide »

Hi All,

mijn vader wilt zich inschrijven op het adres van onze koopwoning waar we zelf wonen met onze 2 kinderen.
In eerste instantie dacht we no problemo maar toen zijn we ons gaan verdiepen in de materie en proberen we
informatie te verzamelen.

Situatie van mijn vader:
1. Heeft nu een huurhuis
2. Woont grotendeels van het jaar in het buitenland
3. Wilt zijn huurhuis opzeggen want huurt huis in het buitenland en dubbele huur is een te zware last.
4. Wilt zich inschrijven bij ons ivm verzekeren, AOW opbouw etc etc.

Nu begrijp ik dat als hij niet actief/fysiek bij ons gaat wonen maar onze koopwoning alleen als inschrijfadres wilt gaan gebruiken, dat je dan fraude pleegt. Dit klopt toch? Dus het lijkt erop dat ik hem moet gaan teleurstellen. Een kamer verhuren gaat helaas niet want die extra kamer is er niet. Zijn er nog andere dingen waarop we moet letten?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door mahadma »

Het adres waar je ingeschreven staat daar dien je volgens mij "domicilie te houden". Dus ook meer als de helft van het jaar ook ècht te verblijven. Uw vader woont grotendeels = meer als de helft van het jaar in het buitenland, ergo: het lijkt mij een vorm van fraude.

Hij zal of de dubbele huur moeten blijven betalen of één huis opzeggen, waar kiest hij dan zelf maar. Hij wil zich bij u inschrijven voor aow opbouw, m.i. niet correct en ik zou dit ook niet doen zonder verder gedegen onderzoek wat de gevolgen voor u als zoo en hem als vader uiteindelijk op de lange termijn worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het ook een beetje van de situatie afhangt. Het maakt wel verschil of hij het grootste deel van de tijd één bepaald buitenland adres heeft, of dat hij in het buitenland op verschillende plaatsen zit. In het laatste geval kan het best zijn dat hij toch het meeste op het Nederlandse adres aanwezig is.

Maar het lijkt mij dan toch logischer dat hij een adres heeft waar hij ook echt kan wonen.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Aygulf »

Niet doen. Is fraude en daar wil je sowieso toch niet aan meewerken? Uw vader kiest of voor het buitenland of voor Nederland en als hij niet wil kiezen zal hij beide huizen aan moeten houden. Typisch gevalletje van wel de lusten willen maar niet de lasten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
26 okt 2019 13:31
Niet doen. Je krijgt daar problemen mee. Aan de hand van visa data kunnen ze controleren of je vader langer dan half jaar in buitenland verblijft.
Langer dan een half jaar in het buitenland verblijven is op zich geen probleem.
Welk 'buitenland' het betreft staat niet in de OP, Voor de meeste landen zijn er geen 'visa data', omdat er geen visum nodig is.
Het is inderdaad mogelijk dat bij een paspoortcontrole (op bijv. Schiphol) de dienstdoende ambtenaar een blik werpt op aanwezige visums en stempels, maar hoe deze ad hoc observatie dan gelinkt zou kunnen gaan worden aan een al dan niet twijfelachtige inschrijving in het Nederlandse BRP, is lastig in te zien.

TS en vader dienen zich natuurlijk wel aan de wet te houden. Dat is in dit geval de Wet Basisregistratie Personen (BRP).
Zowel het inschrijven in strijd met de wet of het dulden van een inschrijving in strijd met de wet, is een overtreding van die wet. Een gemeente kan dit beboeten (maximaal € 325). In tegenstelling tot wat door sommigen wordt beweerd, is er van fraude in zo'n geval (vooralsnog) geen sprake.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Normaal gesproken mag je zonder gevolgen 8 maanden van het jaar in het buitenland verblijven voordat je, je uit moet laten schrijven bij de gemeente maar kan in sommige gemeenten anders zijn.
De vraag is ook hoe oud de vader is, of hij binnen niet al te lange tijd de aow leeftijd heeft.

Lees eens
https://www.overwinteren.com/Infopagina ... egels.html

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zie voordelen;

Er komt een huurhuis voor mensen die het hard nodig hebben vrij.

Hij wil alleen een postadres en door in te schrijven en daar in buitenland te blijven is voordeliger.
Wel kun je vragen om een vergoeding en je moet alle post doorsturen.
Brieven openen en door mailen en als hij schulden kreeg, komt er een deurwaarder bij jullie....

Maar voor 10% van de huidige niet gebruikte huurwoning zou ik het graag doen.

En als je als ouders + kinderen 4 verjaardagen hebben en hij komt dan netjes is hij gemiddeld 3 maanden weg en dat mag.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door scontra »

Riptide schreef:
24 okt 2019 15:53
Hi All,

mijn vader wilt zich inschrijven op het adres van onze koopwoning waar we zelf wonen met onze 2 kinderen.


Situatie van mijn vader:
1. Heeft nu een huurhuis
2. Woont grotendeels van het jaar in het buitenland
3. Wilt zijn huurhuis opzeggen want huurt huis in het buitenland en dubbele huur is een te zware last.
4. Wilt zich inschrijven bij ons ivm verzekeren, AOW opbouw etc etc.
Ik vraag mij af waar vader dan moet verblijven als hij even niet in het buitenland verblijft, maar hier geen onderkomen heeft en niet bij u terecht kan omdat u daar de ruimte niet voor heeft.
Aangezien vader jonger is dan 65 jaar, (A.O.W. opbouw) dan heeft vader mogelijk een buitenlands inkomen en hoe denkt hij dat dan met de belastingdienst te regelen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ja Kees dat zie ik ook zo, ook met de bril op als buitenlandse Nederlander buiten de EU. Dus ik weet wel waar ik over praat.

Hij is bezorgd over zijn AOW, tsja als je niet meer in Nederland bent ingeschreven bouw je geen AOW op. Hij heeft dus inkomen uit Nederland laat me raden.....uhhhh uitkering Nederland?

Dat wordt niet vermeld dus het is enkel een aanname en die telt niet, maar ik denk dat ik het aardig op mijn netvlies ziet. Ook als ik mijn bril afzet :D

Waar zou TS in het buitenland wonen? Een verdragsland van Nederland?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
26 okt 2019 15:08
@ttlocke ik begrijp uit de vraag van TS dat hun vader permanent in het buitenland wilt gaan wonen....
Ik begrijp slechts dat vader zich in wil laten schrijven op het adres van TS terwijl hij, en dat is al de huidige situatie, al 'grotendeels van het jaar' (?) in het buitenland 'woont'. Door zich in te schrijven op het adres van TS, zegt vader in feite 'daar woon ik'. Dat moet dan wel zo zijn. Ik ben het me u eens dat in dit geval een overtreding van de wet BRP op de loer ligt. Maar zeker is dat niet.
Kees2850 schreef:
26 okt 2019 15:08
Je hebt gelijk dat niet voor ieder land een visum nodig is (bij landen buiten de EU meestal wel en daar spreekt TS over volgens mij)
Uit de OP valt op geen enkele wijze op te maken dat het tweede huis van vader zich buiten de EU bevindt. Ook voor landen buiten de EU is voor Nederlanders overigens meestal geen visum nodig. Beide opmerkingen terzijde.
mahadma schreef:
26 okt 2019 12:21
Hij zal of de dubbele huur moeten blijven betalen of één huis opzeggen, waar kiest hij dan zelf maar. Hij wil zich bij u inschrijven voor aow opbouw, m.i. niet correct en ....
Aygulf schreef:
26 okt 2019 14:16
Niet doen. Is fraude en daar wil je sowieso toch niet aan meewerken? Uw vader kiest of voor het buitenland of voor Nederland en als hij niet wil kiezen zal hij beide huizen aan moeten houden.
mahadma, Aygulf,
Ook in het geval dat het huurhuis in Nederland wordt aangehouden, zal men moeten voldoen aan de bepalingen in de Wet Basisregistratie Personen. Op dat punt is geen verschil met het inschrijven op het adres van een familielid. Als het ene niet correct is, dan geldt dat ook voor het andere. Als het ene 'fraude' is, geldt dat ook voor het andere.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Welk vermogen in het buitenland?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Hypo63 schreef:
26 okt 2019 18:41
Lady1234 schreef:
26 okt 2019 18:31
Welk vermogen in het buitenland?
U hebt gelijk, hij huurt in het buitenland.
Het lijkt me wel logisch dat vader een bankrekening heeft in het buitenland, dat is voor de belastingdienst wel vermogen.
Hangt van het saldo af :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij kan net zo goed in Nederland een bankrekening hebben, lijkt me logischer, maar dat doet voor de vraag helemaal niet ter zake.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Precies. Net zo min dat speculeren op welke wijze vader een inkomen verdient, ter zake doet voor die vraag.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Hypo63 schreef:
26 okt 2019 18:27
Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen, zolang uw vader tijdens zijn verblijf in Nederland daadwerkelijk op uw adres verblijft. Het is dezelfde situatie als een zoon/dochter de helft van het jaar in het buitenland verblijft en de rest van de tijd gewoon thuis.
Er is volgens mij geen wet die uw vader verplicht om thuis te blijven. Voor de AOW opbouw zal dat wel een rol spelen. Daarbij is het van belang hoe lang uw vader nog AOW zou opbouwen. Elk jaar in het buitenland zou uw vader 2% aan AOW opbouw kosten.
Als u alles volgens de regels speelt, inschrijven op uw adres, daadwerkelijk verblijven op uw adres en op een correcte wijze de belastingaangifte doen door uw vader (vermogen in het buitenland) zie ik geen probleem.
Dat is meteen het punt, hij zegt zelf mijn vader woont meer en deel in het buitenland. En dat moet 6 maanden zijn. Bovendien zijn visum`s max. 6 maanden geldig en dat is niet voor niks.

Maar laat pa lekker zijn gang gaan, hij weet allang hoe de vork aan de steel hangt en waar zijn huisje woont. :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De termijn is acht maanden en geen zes.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Acht maanden inderdaad.
Van een visum, voor welk land dan ook, is geen sprake in dit topic.
(overigens de maximale geldigheid van visums lijkt mij te worden bepaald door het land in kwestie, dus een algemene uitspraak dat 'visums max. 6 maanden geldig zijn' lijkt mij onzinnig).

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Met mijn WAO moet ik het al melden als ik langer dan 4 weken in het buitenland ben.

En het leuke is, de bestanden van de UWV en de belastingdienst zijn gekoppeld. Weet de een waar je zit, dan weet de ander het ook.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
26 okt 2019 20:22
Acht maanden is de maximale tijd om je uit te schrijven in bepaalde situaties. Maar 6 maanden is de standaard regel. Wie een uitkering ontvangt moet drie maanden buitenland al melden. Is ook afhankelijk welk buitenland enz. Het ligt dus genuanceerder. Maar TS zal het worst zijn geloof ik want reageert niet😁
Acht maanden is dus standaard. Zes maanden oftewel 183 dagen heeft betrekking op de vraag waar iemand belastingplichtig is over zijn inkomsten uit werk.

Maar wellicht renteniert de pa.

Bij een uitkering is dat 28 dagen, waarbij de weekenden meetellen. Behalve bij WW-ers die binnen één jaar AOW krijgen, daar is het gunstiger voor.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Zo gek vind ik de constructie op zich niet. : dit gebeurt vaker...
Als voorbeeld :
man is gescheiden , woont tijdelijk in een chalet waar hij zich niet mag inschrijven,maar wél maximaal 8 maanden ( of 9 mnd , dat weet ik niet zeker) mag verblijven en 3 maanden daar moet weg zijn.
Hij heeft zich ingeschreven vooralsnog bij de ouders.
De situatie is niet helemaal vergelijkbaar , dat snap ik , dat chalet staat in Nederland , zijn werk is ook in Nederland dus anders dan bij vader vd Ts.
We weten niet precies vd hoed en de rand...misschien betaalt vader gewoon ook belasting in het buitenland?
Inschrijving bij een van zijn kinderen omdat 2 huurhuizen te zwaar op het budget drukt kán ik best begrijpen.
En dat zijn AOW opbouw doorloopt....tja...wie ben ik om dat te veroordelen .
Ik ben ook niet Roomser dan de Paus ....wie wel ? 🙄 graag hand opsteken 👍
Laatst gewijzigd door moederslink op 26 okt 2019 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten