LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vast tussen DUO en PostNL

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Kwibus89
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2020 12:04

Vast tussen DUO en PostNL

Ongelezen bericht door Kwibus89 »

Een (helaas lange) omschrijving van mijn probleem:

Ik ben vorig jaar begonnen aan een zijinstromerstraject in het middelbaar onderwijs en volg daarvoor een universitaire master in deeltijd. Nu heeft DUO een tegemoetskomingsregeling voor leraren die zich (verder) willen laten opleiden en na navraag bij DUO val ik onder deze regeling. Belangrijk punt is dat deze tegemoetkoming moet worden aangevraagd per studiejaar, dus voor het begin van het nieuwe studiejaar op 1 september.

Ik heb daarom begin dit jaar alle stukken bij elkaar verzameld dit DUO nodig heeft voor deze aanvraag en ze op 6 juni 2020 per post verstuurd, ruim voor de deadline van eind augustus. Aangezien DUO heel lang doet over dit soort zaken, heb ik niet snel contact opgenomen om te vragen wat de status was van mijn aanvraag. Verschillende zijinstromers, die samen met mij het traject zijn gestart, hadden ook hun aanvraag ingediend en lieten me weten dat in hun geval DUO bij contact liet weten dat het lang zou duren voordat de aanvraag verwerkt zou worden (werknemer op vakantie, drukte etc). De meeste van hen kregen rond begin september 2020 bericht van DUO dat hun aanvraag was ontvangen en toegekend. Omdat ik nog geen bericht had gekregen, belde ik toen toch maar met DUO.

Hoe verbaast was ik toen ik te horen kreeg dat DUO aangaf nooit een aanvraag ontvangen te hebben van mij. Volgens hen was mijn poststuk nooit bezorgd bij hen, want ze konden het niet vinden in hun archief van poststukken. Een medewerker adviseerde me alsnog alle stukken digitaal op te sturen via email (een optie die blijkbaar bestaat, maar nergens op de website van DUO wordt aangegeven). Deze aanvraag was na de deadline en zou waarschijnlijk worden afgewezen, maar zou wel een procedure starten waarop ik bezwaar kon aantekenen na afwijzing.

Deze aanvraag werd, zoals verwacht, afgewezen door DUO en ik heb toen bezwaar aangetekend en zoveel mogelijk bewijs aangeleverd wat bewijst dat ik alle stukken op 6 juni 2020 heb verstuurd. Maar omdat ik mijn poststuk niet aangetekend heb verstuurd, heb ik geen bewijs van PostNL dat ik een poststuk naar DUO heb verstuurd voor de deadline van eind augustus 2020.

Recent heb ik bericht gekregen dat DUO mijn bezwaar afgewezen heeft op grond dat ik geen onomstotelijk bewijs kan geven dat bewijst dat ik mijn stukken voor 31 augustus heb ingediend. Hoewel ze mijn aangeleverde bewijs gebruiken om vast te stellen dat ik in het begin van dit jaar begonnen ben met het verzamelen van alle stukken, gebruiken ze het gegeven dat ik in dit bewijs aangeef dat ik op 6 juni de stukken heb opgestuurd niet.

PostNL zegt ook niets te kunnen doen, omdat ze niet-aangetekende poststukken niet in het systeem kunnen traceren. Verder zegt PostNL niets te kunnen doen qua compensatie als ik niet kan bewijzen dat ik een poststuk op de bus heb gedaan.

Het bedrag (1300 euro) is het niet waard om verder bij DUO juridisch in beroep te gaan, maar ik zit nu in de situatie waarin ikzelf niets fout heb gedaan, maar door toedoen van PostNL een aanvraag niet is aangekomen bij DUO voor hun gestelde deadline en ik hierin op geen enkele wijze wordt gecompenseerd voor de fouten gemaakt door een derde partij. Het opnieuw aanvragen van de tegemoetkoming is geen optie, aangezien ik nu door samenwonen met mijn vrouw boven de inkomensgrens van de tegemoetkoming zit.

Ter vergelijking: de andere zijinstromers hebben ook vaak de stukken niet aangetekend verstuurd en deze stukken zijn wel binnengekomen en de tegemoetkoming toegekend.

Is er iemand die misschien weet of ik nog iets kan doen?

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vast tussen DUO en PostNL

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heel veel dingen kan je bij DUO regelen door in te loggen (via DigiD).

Ik denk dat je er voor nu niks meer te regelen is.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Vast tussen DUO en PostNL

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Je hebt geen enkel bewijs dat je daadwerkelijk iets opgestuurd hebt, dus je kan niks doen.
Mosterd na de maaltijd, maar dit soort stukken altijd aangetekend verzenden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vast tussen DUO en PostNL

Ongelezen bericht door Brahms »

Hoe vervelend ook, dit is een verloren race. Je hebt geen enkel bewijs van verzenden.
Dat je klem zit tussen Duo en Post.NL zie ik eigenlijk ook niet. Ze gaan allebei uit van wat bij hun bekend is, niet meer, niet minder.
En daar houd het voor hun, en voor jou helaas, ook gewoon op.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vast tussen DUO en PostNL

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kwibus89 schreef:
22 dec 2020 12:15
Het bedrag (1300 euro) is het niet waard om verder bij DUO juridisch in beroep te gaan, maar ik zit nu in de situatie waarin ikzelf niets fout heb gedaan, maar door toedoen van PostNL een aanvraag niet is aangekomen bij DUO voor hun gestelde deadline en ik hierin op geen enkele wijze wordt gecompenseerd voor de fouten gemaakt door een derde partij.
Deze conclusie kan je niet trekken. Je weet helemaal niet of PostNl een fout heeft gemaakt. Voor hetzelfde geld ligt je aanvraag bij DUO op een verkeerde stapel of in de papiervernietiger.

En ja, (helaas) heb je zelf wél iets fout gedaan: je hebt én niet gekozen voor de logische weg van aangetekend versturen, én je hebt ook op geen enkele manier gecontroleerd of de reguliere verzending wel goed was aangekomen. Dus hoewel de fout zelf (het zoekraken van de stukken) niet door jou veroorzaakt is, heb je zelf alle mogelijke invloed die je had om het probleem te voorkomen, niet gebruikt.

Die les kost je nu dus € 1.300,00. Zuur, maar het is niet anders.

Gesloten