Verhuizen naar Portugal als twee ZZP'ers

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Chris1001
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2021 10:04

Verhuizen naar Portugal als twee ZZP'ers

Ongelezen bericht door Chris1001 »

Goedemorgen allemaal,

Ik ga binnenkort met mijn vrouw naar Portugal verhuizen. We hebben al een prachtig stuk grond waar we een huis op mogen bouwen en zijn bezig een tweede huisje in het naastgelegen dorp aan te kopen (als startplek en later na restauratie eventueel logeeradres). Ons koophuis in NL wordt verkocht.

Ik heb de checklist van de overheid voor emigreren gelezen, maar ik zou het liefst nog even niet "officieel" emigreren en me in het eerste jaar nog houden aan het Nederlandse belastingstelsel omdat ik deze goed ken. Wij zijn beide zzp'er en zullen deze werkzaamheden voortzetten, maar ik vind het wat veel gevraagd om meteen ook heel het Portugese zakelijke belastingstelsel uit te pluizen naast het bouwen van een huis. Het lijkt me het beste om in het eerste jaar daar ter plaatse met lokale dienstverleners te overleggen wat ze voor ons kunnen betekenen of andere Nederlanders te spreken die hetzelfde doen. Een soort "overgangsperiode" van een jaar zou mooi zijn!

Dus wat te doen in de overgangsperiode? Ik zou me bijvoorbeeld bij mijn ouders kunnen inschrijven (koopwoning in Nederland), maar kan dat zomaar? Ik lees vooral veel topics over toeslagen/subsidies e.d. maar daar is geen sprake van (behalve AOW van mijn vader). Of zou ik me gewoon kunnen inschrijven in Portugal en als zzp'er nog steeds een belastingplichtige blijven voor de Nederlandse belastingdienst?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, ideeën/oplossingen! Groetjes, Chris

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Verhuizen naar Portugal als twee ZZP'ers

Ongelezen bericht door riddert »

Je hebt een boekhouder voor juist deze vragen. Dat is degene met de meest actuele kennis. Deze kent je wensen en situatie tot in detail. Maak gebruik van deze kennis.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuizen naar Portugal als twee ZZP'ers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees ook eens hier.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-personen

Ik zou me, als ik u was, nu alvast verdiepen in de belastingregels van Portugal.

Gesloten