LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vermogenstoets zorgtoeslag 2013

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
RobertFer
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jan 2013 07:14

Re: Vermogenstoets zorgtoeslag 2013

Ongelezen bericht door RobertFer »

ruud_a schreef:
Emmy75 schreef:
sdevries schreef:Ik las tot mijn grote schrik dat er m.i.v. 2013 een vermogenstoets voor de zorgtoeslag gaat gelden.
Ik heb een eigen ( volledig afbetaald) huis, maar ik heb slechts een zeer klein inkomen ( €850,-).
Dit is dus een ramp voor mij, want ik kan de volledige premie onmogelijk betalen.
Wat te doen?
Op deze site
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... orgtoeslag
staat o.a.
Nieuwe Wet vermogenstoets zorgtoeslag
De nieuwe Wet vermogenstoets zorgtoeslag bepaalt dat er geen recht op zorgtoeslag is als iemands vermogen hoger is dan het heffingvrije vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting plus € 80.000. De vermogenstoets gaat gelden voor toeslagjaren vanaf 2013. De Eerste Kamer heeft deze nieuwe wet op 3 april 2012 goedgekeurd. De datum van inwerkingtreding moet nog worden gepubliceerd.
Zoals ik het lees gaat het om mensen met een box 3 vermogen van meer dan een ton. Een eigen woning is bij mijn weten geen box 3 bezitting. Dus dan zou u meer dan een ton spaargeld en andere bezittingen moeten hebben.

waarschijnlijk bedoelen ze het wel, maar het staat er niet echt
vermogen kan nog steeds betekenen de som van al uw bezittingen
en dat bedrag mag dan niet hoger zijn dan die 80.000 euro plus de vrijstelling in box 3
de formulering met box 3 suggereert wel dat het eigen huis er niet bij hoort, anders hadden ze beter gewoon een bedrag kunnen noemen



Van mij hadden ze die drempel wel wat lager mogen zetten.
Artikel 2a van de Wet op de zorgtoeslag bepaalt het volgende:
In afwijking van artikel 7, derde lid, van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen bestaat geen aanspraak op een zorgtoeslag indien de grondslag sparen en beleggen, bedoeld in artikel 5.2, eerste lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001, van de belanghebbende in het berekeningsjaar meer bedraagt dan € 80 000

De wet verwijst dus naar artikel 5.2 lid 1 van de Wet inkomstenbelasting. Daar staat de grondslag sparen en beleggen (het box 3 inkomen). De door uzelf bewoonde eigen woning valt in box 1, zodat deze niet meetelt bij de bepaling van het vermogen voor de zorgtoeslag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogenstoets zorgtoeslag 2013

Ongelezen bericht door kweenie »

Sheukel, het gaat niet alleen om eerlijkheid of zieligheid, maar ook simpelweg om waar je bij kunt komen. De meeste ouderen met overwaarde op de woning kunnen niet bij die overwaarde komen. Hoe frustrerend dat ook is voor iemand met een laag inkomen en een lage hypotheek, maar veel overwaarde.

Er zijn zeker ook genoeg ouderen die het ook eerlijk zouden vinden dat ze minder afhankelijk van toeslagen etc. zouden zijn en meer zouden bijdragen aan de samenleving, aan bijvoorbeeld zorg, omdat ze meer vermogen 'in de stenen' hebben zitten. Maar dan zouden er ook faciliteiten moeten komen waardoor je een deel van je overwaarde zou kunnen opnemen. Op dit moment mag je alleen extra geld opnemen als je de rente en aflossing met je inkomen zou kunnen betalen. Maar veel ouderen willen juist een deel van hun overwaarde opnemen als aanvulling op het inkomen, dus omdát ze niet voldoende inkomen hebben. Als 'omgekeerde aflossing' dus.

Maar op dit moment is het zo dat iemand die alleen AOW heeft, of AOW met een klein pensioentje, maar wel een huis van 4 ton waar maar een klein hypotheekje van bv. een ton tegenover staat, niet extra kan lenen. Dan redeneren ze: met jouw inkomen kun je volgens de normen maximaal een ton lenen, dus je kunt niet bijlenen. Daar zit je dan, met je fikse overwaarde maar met een inkomen waarvoor je nog nauwelijks een keer op vakantie kunt. Frustrerend.

Als je dan gaat zeggen dat het vermogen dat in de stenen zit ook voor toeslagen of andere lasten zou moeten meetellen, dan blijft er van dat AOW-tje helemaal niets meer over. Dan krijg je dus in feite de situatie dat je mensen gaat verplichten om te verhuizen, omdat dat de enige manier is om bij het geld te kunnen. Terwijl er verder nog geen (medische) noodzaak voor hoeft te zijn. Weg uit de vertrouwde omgeving, hup, naar een bejaardenopslagplaats. Maar een oude boom moet je niet verplanten. En zeker niet op deze wijze dwingen. (Om nog maar te zwijgen over de vraag of en wanneer de woning verkocht kan worden.)

Dus zou men moeten beginnen met het (weer) mogelijk maken om een deel van de overwaarde te gelde te maken. En dan gaat het natuurlijk niet om de volledige waarde, maar bijvoorbeeld om de lagere executiewaarde of om bij wijze van spreken 70% van de woningwaarde. Als dat mogelijk wordt, dan zou je wat mij betreft ook 70% van de woningwaarde kunnen meenemen in de vermogenstoetsen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vermogenstoets zorgtoeslag 2013

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sheukel schreef:Ik word doodziek van het hypocriete gejammer van de "zielige" oudjes in NL met eigen huizen en vermogen. Gut ach gut, ze hebben NL opgebouwd. Tuurlijk, maar ook weer mee naar de kloten geholpen.
Want aan de crisis zijn zij natuurlijk NIET schuld. Lachertje. en dan komt zo´n drol als Henk Krol van de ouderenbond met zijn jankie jankie verhalen. Stel je voor dat ouderen ook maar ergens aan zouden moeten meebetalen. Gezeur, dames en heren. U bouwt uw oudedagsreserve op voor uw EIGEN oude dag, en niet voor een vette erfenis voor uw kindertjes. U betaalt maar gewoon mee aan uw eigen verzorging lijkt me.
En ook zo wat. Krol bepaalt wel even welk vermogen meetelt of niet. Je huisje van 5 ton is opeens geen vermogen als het om zorgtoeslag gaat, maar iemand die van 120 duizend spaargeld, en zonder verder inkomen de jaren naar zijn pensioen moet zien te overbruggen, krijgt die zorgtoeslag NIET.
Over eerlijkheid, en eerlijk delen gesproken. Gemiddeld genomen moeten AOWérs niet janken. Degenen die goed in de slappe was zitten moeten gewoon meebetalen aan alle regelingen. En voor de duidelijkheid+ de goedverdieners leven gemiddeld ook nog eens 8 jaar langer dan laagverdieners, dus ook nog een s 8 jaar langer AOW vangen. Waar is daar de eerlijkheid te zoeken.
I
Hear, hear! Ik begin me ook steeds meer te ergeren aan de egoistische ouderen van tegenwoordig. Eerst de hele collectieve sector leeggevreten (nu hun huis volledig is afbetaald m.b.v. HRA vinden ze het prima dat de HRA wordt afgeschaft, 2x zo lang kunnen studeren als de huidige generatie, voor hun 60ste al met de VUT die deels is betaald door mensen die op z'n minst tot hun 67e mag werken, stelselmatig de broodnodige hervormingen tegenwerken) en nu vooral maar zeuren.

Solidariteit moet van alle kanten komen, dus ook van de ouderen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vermogenstoets zorgtoeslag 2013

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Tip: op basis van mijn situatie 2012 kreeg ik geen zorgtoeslag 2013 meer. Dat was "definitief".

Bij belastingaangifte 2013 bleek dat dat wel had gemoeten, vanwege andere peildatum voor vermogen.
De zorgtoeslag 2013 krijg je niet vanzelf.

Ik heb die onlangs alsnog opnieuw aangevraagd en ineens uitgekeerd gekregen, en krijg nu (voorlopig) ook zorgtoeslag 2014.

Gesloten