LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht tot onderhoud deel openbare weg

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
smoudt
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2020 10:45

Verplicht tot onderhoud deel openbare weg

Ongelezen bericht door smoudt »

Beste lezer, we worden geacht de oprit, openbare weg, naar ons huis te onderhouden, ongeveer 30/3 mtr, samen met de buren én de boer wiens land aan het onze grenst.
De boer komt met enorme machines die de boel weer stuk rijden, vorig zijn zelfs onze kliko' s stuk gereden..
Na een half jaar heen en weer bellen met de gemeente en het waterschap is het mij nog steeds niet duidelijk of wij dat verplicht zijn en hoe het precies zit met aansprakelijkheid. We mogen bij wijze van spreken een hek plaatsen maar het blijft openbare weg waarop we ook bekeurd zouden kunnen worden. Denk bv aan brommer rijden zonder rijbewijs.
En zouden wij, ruim een jaar geleden, toen we hier kwamen niet zouden moeten zijn ingelicht? Dat lijk me toch het minste, ik vind het niet te volgen.
Kan Radar ons vertellen hoe dat precies werkt? Wij horen het graag.

Hartelijk groet,

Fam. Entius

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verplicht tot onderhoud deel openbare weg

Ongelezen bericht door berndv »

Ik denk dat eerst gekeken moet worden naar de officiele definitie:
1Een weg is openbaar:

I.wanneer hij, na het tijdstip van dertig jaren vóór het in werking treden van deze wet, gedurende dertig achtereenvolgende jaren voor een ieder toegankelijk is geweest;

II.wanneer hij, na het tijdstip van tien jaren vóór het in werking treden van deze wet, gedurende tien achtereenvolgende jaren voor een ieder toegankelijk is geweest en tevens gedurende dien tijd is onderhouden door het Rijk, eene provincie, eene gemeente of een waterschap;
Oftewel, als de weg al 30 jaar toegankelijk is, en geen bordje staat met "eigen weg" of iets in die trant, is het een openbare weg. Iets verder op staat dan:
1Het Rijk, de provincie, de gemeente en het waterschap is verplicht een weg te onderhouden, wanneer dat openbare lichaam dien tot openbaren weg heeft bestemd.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001948/2017-09-01

Maar de vraag is vooral wat de officiele status van de weg is. Is de weg openbaar in de wettelijke zin zoals hierboven staat? Of is het eigen grond die openbaar toegankelijk is.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verplicht tot onderhoud deel openbare weg

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat maakt het stukje weg openbaar?

Wanneer de gemeente weigert om het te onderhouden, lijkt mij dat het een stuk privaat grondgebied is. Om te bepalen wij het onderhoud moet betalen, moet in de eigendomsakten van het perceel worden nagelezen wie welke rechten en plichten heeft.

Bij recht van overpad of recht van weg kunnen afspraken zijn vastgelegd wie voor welk deel van het onderhoud verantwoordelijk is. Zijn zulke afspraken er niet, dan is in beginsel de perceel eigenaar verantwoordelijk om het 'overpad' begaanbaar te houden voor de rechthebbende gebruikers.
Echter: geldt bij normaal recht van overpad dat men slechts te voet, met een kruiwagen of met een handkar mag passeren. Een fiets, brommer of motorfiets aan de hand meenemen en er naast lopen telt als 'te voet'. Alle overige gemotoriseerd verkeer is in principe niet toegestaan bij recht van overpad. Omdat dit zorgt voor minimale slijtage/onderhoudskosten aan het pad, geldt meestal dat de kosten niet verdeeld worden en voor rekening van de eigenaar van het pad zijn.

De gebruikers van het 'overpad' mogen er alleen met gemotoriseerd verkeer overheen wanneer dat specifiek in de afspraken is vastgelegd of wanneer er sprake is van 'recht van weg'. Over een weg mag je immers met gemotoriseerd verkeer rijden. In zo'n geval is er vaak wel het een en ander vastgelegd over de verdeling van de onderhoudskosten over alle gebruikers.

In alle gevallen geldt overigens dat de gebruikers van het pad of de weg dit alleen mogen doen zonder schade (buiten gebruikelijke slijtage) aan te richten. In geval van schade is de veroorzaker van de schade altijd aansprakelijk. Wanneer in de afspraken niet is vastgelegd dat de weg ook voor zwaar verkeer gebruikt mag worden, dan moet de boer dus het herstel betalen wanneer hij er met zijn landbouwmachines overheen rijdt.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht tot onderhoud deel openbare weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooie heldere toelichting Ivo!

sake1987

Re: Verplicht tot onderhoud deel openbare weg

Ongelezen bericht door sake1987 »

smoudt schreef:
01 jul 2020 08:30
Beste lezer, we worden geacht de oprit, openbare weg, naar ons huis te onderhouden, ongeveer 30/3 mtr, samen met de buren én de boer wiens land aan het onze grenst.
De boer komt met enorme machines die de boel weer stuk rijden, vorig zijn zelfs onze kliko' s stuk gereden..
Na een half jaar heen en weer bellen met de gemeente en het waterschap is het mij nog steeds niet duidelijk of wij dat verplicht zijn en hoe het precies zit met aansprakelijkheid. We mogen bij wijze van spreken een hek plaatsen maar het blijft openbare weg waarop we ook bekeurd zouden kunnen worden. Denk bv aan brommer rijden zonder rijbewijs.
En zouden wij, ruim een jaar geleden, toen we hier kwamen niet zouden moeten zijn ingelicht? Dat lijk me toch het minste, ik vind het niet te volgen.
Kan Radar ons vertellen hoe dat precies werkt? Wij horen het graag.

Hartelijk groet,

Fam. Entius
Ga eens naar www.eigenhuis.nl

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplicht tot onderhoud deel openbare weg

Ongelezen bericht door witte angora »

smoudt schreef:
01 jul 2020 08:30
Beste lezer, we worden geacht de oprit, openbare weg, naar ons huis te onderhouden, ongeveer 30/3 mtr, samen met de buren én de boer wiens land aan het onze grenst.
De boer komt met enorme machines die de boel weer stuk rijden, vorig zijn zelfs onze kliko' s stuk gereden..
Na een half jaar heen en weer bellen met de gemeente en het waterschap is het mij nog steeds niet duidelijk of wij dat verplicht zijn en hoe het precies zit met aansprakelijkheid. We mogen bij wijze van spreken een hek plaatsen maar het blijft openbare weg waarop we ook bekeurd zouden kunnen worden. Denk bv aan brommer rijden zonder rijbewijs.
En zouden wij, ruim een jaar geleden, toen we hier kwamen niet zouden moeten zijn ingelicht? Dat lijk me toch het minste, ik vind het niet te volgen.
Kan Radar ons vertellen hoe dat precies werkt? Wij horen het graag.

Hartelijk groet,

Fam. Entius
Volgens mij was er laatst iets dergeliijks bij de Rijdende Rechter. Een van de mensen in kwestie is inmiddels overleden.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Verplicht tot onderhoud deel openbare weg

Ongelezen bericht door Franskia »

TS schrijft: we worden geacht etc.. Waaruit blijkt dit ? Dit kan in het huurcontract staan (huurhuis) of in het koopcontact (woonhuis). Dan is het van belang te weten wie de eigenaar van de betreffende "weg" is. Er is niet zo gemakkelijk een antwoord te geven omdat iedere situatie anders is. Als TS weet waarom hij geacht wordt om te onderhouden kun je pas verder gaan kijken.

Jan22
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2020 19:16

Re: Verplicht tot onderhoud deel openbare weg

Ongelezen bericht door Jan22 »

Elke gemeente heeft een wegenlegger, waarin is vermeld wie het voor het onderhoud van een openbare weg dient te zorgen; dit staat los van het eigendom van de weg of het recht van overpad (NB. Zie Wikipedia). Kennelijk bent u als onderhoudsplichtige aangewezen gezien de brief die u heeft ontvangen. Ik raad u aan met de overige aanwonenden van de weg contact op te nemen over de verdeling van de kosten. Gezien het gebruik van de weg door de boer ligt het voor de hand dat deze het grootste deel van de kosten voor zijn/haar rekening neemt.

smoudt
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2020 10:45

Re: Verplicht tot onderhoud deel openbare weg

Ongelezen bericht door smoudt »

Aan allen, bedankt voor jullie bijdrage! We zullen alle tips volgen en voor wat betreft de wegenlegger @jan22, die moet nog worden gemaakt door de gemeente vanwege nieuwe wegen die worden aangelegd en wegens de overdraging van het wegbeheer van waterschap naar gemeente. Ik zal het waterschap er nog eens naar vragen, daar heb ik nog niet aan gedacht, wellicht vind ik daar het antwoord.
Hartelijke groet,
Fam. Entius

Gesloten