LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verplichte solicitatie training

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag (niet voormezelf maar voor mijn nichtje)

Mijn nichtje heeft in mei haar opleiding afgerond, toen ze nog bezig was met haar opleiding hebben ze op school gezegd dat het handig was, gezien de jeugdwerkeloosheid (ze is 19) om zich in te schrijven voor een sollicitatie training, een meneer van de sociale dienst is daar ook over komen vertellen en mijn nichtje heeft zich ook ingeschreven. Dit was vanuit de gemeente geregeld en is gratis.

Echter, mijn nichtje heeft eigenlijk meteen een baan gevonden en heeft het daar naar haar zin. Maar nu komt de gemeente dus met die sollicatie training en daar zou ze volgens de gemeente heen moeten op een afgesproken dag. Maar zij moet die dag werken.

Zij heeft netjes naar de sociale dienst gebeld en dat uitgelegd, die persoon aan de telefoon stelde dat als ze niet zou komen of nu zou afzeggen ze geen recht meer zou hebben op een uitkering. Volslagen vreemd antwoord, want ze krijgt helemaal geen uitkering. Dat heeft ze die man ook uitgelegd en toen stelde hij dat als ze niet zou komen opdagen ze ook, mocht het nodig zijn, in de toekomst geen uitkering meer kon krijgen.

Zij zit nu best in de rats, aan de ene kant wil ze eigenlijk niet bij haar werkgever vrij vragen want ze werkt er net (is net uit haar proeftijd) , maar aan de andere kant wil ze natuurlijk ook niet voor altijd haar kans op een uitkering (mocht dat nodig zijn) verspelen.

Klopt dit eigenlijk wel wat die sociale dienst zegt? Kunnen zij je wel verplichten mee te doen aan een sollicitatie training als je gewoon werk hebt?

Isabel

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door sjohie »

Isabel1 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb een vraag (niet voormezelf maar voor mijn nichtje)

Mijn nichtje heeft in mei haar opleiding afgerond, toen ze nog bezig was met haar opleiding hebben ze op school gezegd dat het handig was, gezien de jeugdwerkeloosheid (ze is 19) om zich in te schrijven voor een sollicitatie training, een meneer van de sociale dienst is daar ook over komen vertellen en mijn nichtje heeft zich ook ingeschreven. Dit was vanuit de gemeente geregeld en is gratis.

Echter, mijn nichtje heeft eigenlijk meteen een baan gevonden en heeft het daar naar haar zin. Maar nu komt de gemeente dus met die sollicatie training en daar zou ze volgens de gemeente heen moeten op een afgesproken dag. Maar zij moet die dag werken.

Zij heeft netjes naar de sociale dienst gebeld en dat uitgelegd, die persoon aan de telefoon stelde dat als ze niet zou komen of nu zou afzeggen ze geen recht meer zou hebben op een uitkering. Volslagen vreemd antwoord, want ze krijgt helemaal geen uitkering. Dat heeft ze die man ook uitgelegd en toen stelde hij dat als ze niet zou komen opdagen ze ook, mocht het nodig zijn, in de toekomst geen uitkering meer kon krijgen.

Zij zit nu best in de rats, aan de ene kant wil ze eigenlijk niet bij haar werkgever vrij vragen want ze werkt er net (is net uit haar proeftijd) , maar aan de andere kant wil ze natuurlijk ook niet voor altijd haar kans op een uitkering (mocht dat nodig zijn) verspelen.

Klopt dit eigenlijk wel wat die sociale dienst zegt? Kunnen zij je wel verplichten mee te doen aan een sollicitatie training als je gewoon werk hebt?

Isabel
Heeft ze wel bij de sociale dienst en het UWV gemeld, op de officieel aangegeven manier, dat ze werk heeft? Je zou haast denken dat er in die systemen staat dat ze nog steeds een uitkering ontvangt, en in dat geval geven ze het juiste antwoord, maar op basis van verkeerde gegevens.

Maar los daarvan, 1x niet op komen dagen bij zo'n training lijkt me niet voldoende om het hele recht op uitkering te verspelen, tot in de toekomst aan toe. Normaliter wordt er eerst een paar keer x% gekort als straf.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik vraag mij af hoeveel die trainingen kosten, wie al dat geld in zijn zak stopt en wat het resultaat is van zo'n training.
ik ben bang, dat de overheid weer een balk heeft gevonden om erg veel zakken geld overheen te gooien.
maar we horen het wel bij het volgende parlementair onderzoek.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Sjohie,

Ze is nooit ingeschreven geweest bij het UWV en de sociale dienst, want ze heeft nooit een uitkering aangevraagd of ontvangen (ze is pas 19, dus heeft helemaal nergens recht op) De meneer aan de telefoon kon dat ook bevestigen. Ze heeft zich alleen opgegeven voor een training, waar ze zich nu dus voor wilde afmelden.

Ruud_a

Geen idee wat die training kost of inhoud, het werd haar via school aangeboden en het leek haar een goed idee (toen ze dus nog dacht dat ze geen werk zou vinden)

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door gilas »

Isabel1 schreef:Klopt dit eigenlijk wel wat die sociale dienst zegt? Kunnen zij je wel verplichten mee te doen aan een sollicitatie training als je gewoon werk hebt?
Als ik je nichtje was zou ik een kopie maken van haar contract en met een briefje erbij opsturen naar sociale zaken of nog beter langsbrengen als ze kan en meteen iemand te spreken krijgen(Ik neem aan dat ze een inloopspreekuur hebben).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:ik vraag mij af hoeveel die trainingen kosten, wie al dat geld in zijn zak stopt en wat het resultaat is van zo'n training.
ik ben bang, dat de overheid weer een balk heeft gevonden om erg veel zakken geld overheen te gooien.
maar we horen het wel bij het volgende parlementair onderzoek.
Sommige verplichte deelnemers zouden eerder voor de groep kunnen staan als docent, weer anderen hebben er zeker baat bij. Wat betreft dat laatste schiet me een user hier te binnen die het vreemd vond dat ze nooit een reactie kreeg op haar CV. Wat bleek, die deed er nooit een begeleidende brief bij.. :o (of andersom, het is even geleden, maar één van beide deed ze er dus niet bij)

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door ruud_a »

sjohie schreef:
ruud_a schreef:ik vraag mij af hoeveel die trainingen kosten, wie al dat geld in zijn zak stopt en wat het resultaat is van zo'n training.
ik ben bang, dat de overheid weer een balk heeft gevonden om erg veel zakken geld overheen te gooien.
maar we horen het wel bij het volgende parlementair onderzoek.
Sommige verplichte deelnemers zouden eerder voor de groep kunnen staan als docent, weer anderen hebben er zeker baat bij. Wat betreft dat laatste schiet me een user hier te binnen die het vreemd vond dat ze nooit een reactie kreeg op haar CV. Wat bleek, die deed er nooit een begeleidende brief bij.. :o (of andersom, het is even geleden, maar één van beide deed ze er dus niet bij)
voor zoiets volstaat een a4-tje met een paar voorbeelden ook wel.
daar heb je bepaald geen training voor nodig.
overigens helpen die trainingen geen mens extra aan het werk.
hooguit andere mensen.
de enige nieuwe banen bestaan immers alleen bij die trainingsinstituten.
voor de rest ontstaat er geen vacature extra.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door Jolijn »

Zij heeft netjes naar de sociale dienst gebeld en dat uitgelegd, die persoon aan de telefoon stelde dat als ze niet zou komen of nu zou afzeggen ze geen recht meer zou hebben op een uitkering. Volslagen vreemd antwoord, want ze krijgt helemaal geen uitkering. Dat heeft ze die man ook uitgelegd en toen stelde hij dat als ze niet zou komen opdagen ze ook, mocht het nodig zijn, in de toekomst geen uitkering meer kon krijgen.


Laat je nichtje dit verhaal eens voorleggen aan iemand anders van de dienst. Die zal hopelijk de flippo dit dit beweerd heeft, corrigeren.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door Degrelle »

Jolijn schreef:Laat je nichtje dit verhaal eens voorleggen aan iemand anders van de dienst. Die zal hopelijk de flippo dit dit beweerd heeft, corrigeren.
Volledig mee eens. Misschien kan die knuppel van de sociale dienst die vrijgevallen plaats bij de sollicitatietraining zelf gaan bemensen. Wat mij betreft is ie ongeschikt voor zijn vak en kan ie op zoek naar een andere baan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door olaf79 »

Isabel1 schreef:Sjohie,

Ze is nooit ingeschreven geweest bij het UWV en de sociale dienst, want ze heeft nooit een uitkering aangevraagd of ontvangen (ze is pas 19, dus heeft helemaal nergens recht op) De meneer aan de telefoon kon dat ook bevestigen. Ze heeft zich alleen opgegeven voor een training, waar ze zich nu dus voor wilde afmelden.

Ruud_a

Geen idee wat die training kost of inhoud, het werd haar via school aangeboden en het leek haar een goed idee (toen ze dus nog dacht dat ze geen werk zou vinden)
Het antwoord van UWV is natuurlijk kolder van de bovenste plank. Uw nichtje krijgt pas verplichtingen op het moment dat ze uitkeringsgerechtigd wordt niet eerder niet later. Ik vermoed dat de heer of dame aan te telefoon niet begrepen heeft dat het om een vrijwillige cursus via school ging (die door hun wordt uitgevoerd) waarbij uw nichtje zo vriendelijke is geweest zich af te melden.
Overigens, maar dat ter zijde, zo'n cursus kan best handig zijn ook voor de toekomst. Je leert allerlei technieken om goede zakelijke brieven te schrijven etc. Het zou mij verbazen als een (goede) werkgever tegen werkt. Bovendien uw nichtje heeft gewoon vakantiedagen opgebouwd dus ze hoeft zich niet te schamen dat ze daar 1 van gebruikt. Als ze tevens uitlegt dat het al eerder was geplant voor school is er denk ik niets aan de hand.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door olaf79 »

Degrelle schreef:
Jolijn schreef:Laat je nichtje dit verhaal eens voorleggen aan iemand anders van de dienst. Die zal hopelijk de flippo dit dit beweerd heeft, corrigeren.
Volledig mee eens. Misschien kan die knuppel van de sociale dienst die vrijgevallen plaats bij de sollicitatietraining zelf gaan bemensen. Wat mij betreft is ie ongeschikt voor zijn vak en kan ie op zoek naar een andere baan.
Beetje snelle conclusie. Misschien heeft nichtje van TS het niet zo handig of duidelijk uitgelegd.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door witte angora »

ruud_a schreef:
voor zoiets volstaat een a4-tje met een paar voorbeelden ook wel.
daar heb je bepaald geen training voor nodig.
overigens helpen die trainingen geen mens extra aan het werk.
hooguit andere mensen.
de enige nieuwe banen bestaan immers alleen bij die trainingsinstituten.
voor de rest ontstaat er geen vacature extra.
Sterker nog: na compleet gehersenspoeld te zijn door die trainingen herken je ze direct. Dan rijst op een sollicitatiegesprek als eerste de onuitgesproken vraag: waarom heeft die persoon die training nodig gehad? En die vraag wordt dan uiteindelijk beantwoord met een kort briefje: 'we hebben een andere kandidaat gevonden, u voldeed nét niet aan de eisen, maar het scheelde niet veel'.


Inderdaad, precies wat je zegt, de enigen voor wie het werk oplevert zijn degenen die de trainingen doen en de cursussen geven. Voor de rest kost het alleen maar geld.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door Degrelle »

olaf79 schreef:
Degrelle schreef:
Jolijn schreef:Laat je nichtje dit verhaal eens voorleggen aan iemand anders van de dienst. Die zal hopelijk de flippo dit dit beweerd heeft, corrigeren.
Volledig mee eens. Misschien kan die knuppel van de sociale dienst die vrijgevallen plaats bij de sollicitatietraining zelf gaan bemensen. Wat mij betreft is ie ongeschikt voor zijn vak en kan ie op zoek naar een andere baan.
Beetje snelle conclusie. Misschien heeft nichtje van TS het niet zo handig of duidelijk uitgelegd.
Ik ga er van uit dat de situatie zo is zoals TS hem geplaatst heeft. Ik heb geen enkele indicatie dat dit anders zou kunnen zijn. Mijn conclusie blijft derhalve overeind.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het maakt het voor bedrijven ook nog eens lastiger om mensen aan te nemen. Laat mensen gewoon een sollicitatiegesprek in gaan zoals ze zijn. Dat filtert wel zo makkelijk. Degenen die geen fatsoenlijk gesprek kunnen voeren kunnen meteen gaan. Met die cursussen krijg je allemaal mensen die een trucje hebben geleerd waardoor het lijkt dat ze misschien wel serieuze kandidaten zijn.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door witte angora »

Joh, je merkt in twee zinnen toch wel of iemand zijn vak verstaat of juist niet? Daar prik je zo doorheen. Kunnen mensen nog zoveel trucjes leren, maar het zijn en blijven trucjes.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door gilas »

witte angora schreef:
ruud_a schreef:
voor zoiets volstaat een a4-tje met een paar voorbeelden ook wel.
daar heb je bepaald geen training voor nodig.
overigens helpen die trainingen geen mens extra aan het werk.
hooguit andere mensen.
de enige nieuwe banen bestaan immers alleen bij die trainingsinstituten.
voor de rest ontstaat er geen vacature extra.
Sterker nog: na compleet gehersenspoeld te zijn door die trainingen herken je ze direct. Dan rijst op een sollicitatiegesprek als eerste de onuitgesproken vraag: waarom heeft die persoon die training nodig gehad? En die vraag wordt dan uiteindelijk beantwoord met een kort briefje: 'we hebben een andere kandidaat gevonden, u voldeed nét niet aan de eisen, maar het scheelde niet veel'.


Inderdaad, precies wat je zegt, de enigen voor wie het werk oplevert zijn degenen die de trainingen doen en de cursussen geven. Voor de rest kost het alleen maar geld.
Probleem is alleen dat sociale zaken tegenwoordig die cursussen verplicht stelt en dat je als je een uitkering ontvangt dat dus niet kan weigeren.
Daarnaast geven sommigen gemeenten je ook nog weleens de verplichting om naar winkels als Dress for Succes te gaan voor kleding en haar advies,wat je ook niet kan weigeren.
Dan is het onvermijdelijk dat een sollicitant er dus "gemaakt" uit gaat zien omdat dit is wat Sociale Zaken wil.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door witte angora »

Terwijl er inderdaad, wat Ruud ook zegt, op die manier geen vacature bij komt, integendeel juist. Laat al die duurbetaalde gasten die dit soort dingen bedenken eens een baantje als vuilnisophaler aanpakken, dan blijft er geld over om mensen die werkloos zijn een extra baantje in de zorg te geven, want dat is daar hard nodig.

(O nee, die worden een half jaar later toch weer wegbezuinigd ten faveure van de winst, en daarmee de commissie van de Raad van Bestuur en dergelijke.)

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

De school heeft kennelijk wel de juiste contacten bij de gemeente, zij hebben de training geïnitieerd i.s.m. de gemeente.
Meld het bij de school en zij zullen de juiste contactpersoon weten neem ik aan?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Joh, je merkt in twee zinnen toch wel of iemand zijn vak verstaat of juist niet? Daar prik je zo doorheen. Kunnen mensen nog zoveel trucjes leren, maar het zijn en blijven trucjes.
Nou niet elke hrm manager is even capabel. Vaak wordt er naar bijzaken gekeken zoals kleding, zit het haar wel netjes, etc. Bovendien kunnen kandidaten zenuwachtig zijn en dan dingen zeggen of doen die ze anders niet doen. Daar kun je weldegelijk op trainen. Het echt leren kennen van een nieuwe werknemer en zijn geschiktheid voor de job, daar hebben we de proeftijd voor.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: verplichte solicitatie training

Ongelezen bericht door ruud_a »

gilas schreef:
witte angora schreef:
ruud_a schreef:
voor zoiets volstaat een a4-tje met een paar voorbeelden ook wel.
daar heb je bepaald geen training voor nodig.
overigens helpen die trainingen geen mens extra aan het werk.
hooguit andere mensen.
de enige nieuwe banen bestaan immers alleen bij die trainingsinstituten.
voor de rest ontstaat er geen vacature extra.
Sterker nog: na compleet gehersenspoeld te zijn door die trainingen herken je ze direct. Dan rijst op een sollicitatiegesprek als eerste de onuitgesproken vraag: waarom heeft die persoon die training nodig gehad? En die vraag wordt dan uiteindelijk beantwoord met een kort briefje: 'we hebben een andere kandidaat gevonden, u voldeed nét niet aan de eisen, maar het scheelde niet veel'.


Inderdaad, precies wat je zegt, de enigen voor wie het werk oplevert zijn degenen die de trainingen doen en de cursussen geven. Voor de rest kost het alleen maar geld.
Probleem is alleen dat sociale zaken tegenwoordig die cursussen verplicht stelt en dat je als je een uitkering ontvangt dat dus niet kan weigeren.
Daarnaast geven sommigen gemeenten je ook nog weleens de verplichting om naar winkels als Dress for Succes te gaan voor kleding en haar advies,wat je ook niet kan weigeren.
Dan is het onvermijdelijk dat een sollicitant er dus "gemaakt" uit gaat zien omdat dit is wat Sociale Zaken wil.
vandaar ook mijn opmerking, dat de overheid weer een balk heeft gevonden, om zakken met geld overheen te gooien.
daar worden alleen maar een paar mensen stinkend rijk van.
het zou me ook niet verbazen, als er volstrekt geen eisen bestaan voor die cursus, of controle op de kwaliteit ervan is.
maar misschien krijg je na je cursus een mooi certificaat,
geslaagd voor de cursus solliciteren.
die kun je dan op je cv zetten.

Gesloten