LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kraaienest
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 mei 2011 23:49

Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door kraaienest »

http://www.darmkanker.info/pages/view.php?page_id=161

We moeten bezuinigen en zo'n onderzoek gaat naar schatting circa 1 miljard euro kosten. Hoe zo bezuinigen
op de medische kosten.

Preventief onderzoek we gaan allemaal een keer dood aan iets. In een tijd van bezuinigen vind ik dit een beetje overdreven en zo worden de kosten alleen maar hoger en hoger en straks onbetaalbaar.

Als je werkelijk iets mankeert dan ga je naar de dokter. De enige zekerheid en eerlijkheid in dit leven is we sterven allemaal een keer.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door kokka »

kraaienest schreef:http://www.darmkanker.info/pages/view.php?page_id=161

We moeten bezuinigen en zo'n onderzoek gaat naar schatting circa 1 miljard euro kosten. Hoe zo bezuinigen
op de medische kosten.

Preventief onderzoek we gaan allemaal een keer dood aan iets. In een tijd van bezuinigen vind ik dit een beetje overdreven en zo worden de kosten alleen maar hoger en hoger en straks onbetaalbaar.

Als je werkelijk iets mankeert dan ga je naar de dokter. De enige zekerheid en eerlijkheid in dit leven is we sterven allemaal een keer.
je kraait wel anders als je het zelf krijgt.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door eleven »

Ja, is nodig!

Er zijn wel andere dingen waar op bezuinigd kan worden, maar niet op doodsoorzaak kanker!

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door mika21 »

Of het nodig is of niet:
Je kunt zelf beslissen of je er aan mee doet, zo te lezen zal TS het niet doen. Ik weet het nog niet, behoor tot de doelgroep, verwacht informatie af en beslis dan.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat mensen inderdaad zelf moeten beslissen. De een zal het wel doen, de ander niet. De gevolgen (onderzoek terwijl er niks aan de hand is, of een te late behandeling als er wel wat aan de hand is) zijn voor de persoon zelf, en voor niemand anders.

Een vervolgonderzoek schijnt bijzonder vervelend te zijn, maar als het het verschil kan uitmaken tussen levenslang stabiel zijn of weten dat je leven aanzienlijk verkort gaat worden?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door puma73 »

kraaienest schreef:http://www.darmkanker.info/pages/view.php?page_id=161

We moeten bezuinigen en zo'n onderzoek gaat naar schatting circa 1 miljard euro kosten. Hoe zo bezuinigen
op de medische kosten.

Preventief onderzoek we gaan allemaal een keer dood aan iets. In een tijd van bezuinigen vind ik dit een beetje overdreven en zo worden de kosten alleen maar hoger en hoger en straks onbetaalbaar.

Als je werkelijk iets mankeert dan ga je naar de dokter. De enige zekerheid en eerlijkheid in dit leven is we sterven allemaal een keer.
Dan legt men maar meer accijnzen op tabak en tabaksartikelen en die z.g.
e-smokers. Kan daar dit onderzoek, wat heel hard nodig is van betaald worden.
Laatst gewijzigd door puma73 op 10 jan 2014 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door eleven »

mika21 schreef:Of het nodig is of niet:
Je kunt zelf beslissen of je er aan mee doet, zo te lezen zal TS het niet doen. Ik weet het nog niet, behoor tot de doelgroep, verwacht informatie af en beslis dan.
Dat je zelf mag/kan beslissen is een feit, maar het is noodzakelijk.
Als je tot de doelgroep behoord, zou ik niet afwachten tot iemand met een informatie komt, kan soms al te laat zijn.

Het onderzoek is zoals al vermeld "vervelend", maar zo zijn er veel onderzoeken vervelend, die om gezond te blijven/worden, uitgevoerd moeten worden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kraaienest schreef:
We moeten bezuinigen en zo'n onderzoek gaat naar schatting circa 1 miljard euro kosten. Hoe zo bezuinigen
op de medische kosten.
Maar dan moet je consequent zijn en ook geen (dure) medische behandeling starten als de kanker in een laat stadium wordt ontdekt. Dan bespaar je pas echt geld.

Preventief onderzoek zorgt ervoor dat je in een vroeg stadium problemen ontdekt waardoor de behandelkosten veel lager zijn. Jouw gedachtengang is een typisch gevalletje "penny wise, pound foolish".

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Kort en krachtig : JA

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door eleven »

GJvdZ schreef:
Maar dan moet je consequent zijn en ook geen (dure) medische behandeling starten als de kanker in een laat stadium wordt ontdekt. Dan bespaar je pas echt geld.
Dat moet je eens aan een patiënt vertellen, als er kanker geconstateerd wordt.
Jij moet toch sterven, dan geen behandeling meer. :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Kanker is een ziekte waar nog steeds heel veel mensen aan
sterven, helaas.
En ja daar moet alles tegen gedaan worden zodat mensen
deze ziekte niet kunnen krijgen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik lees net op Wikipedia dat vroegtijdige opsporing 1400 doden per jaar scheelt. Vindt ik nogal wat.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Darmkanker


Maar ook dit:

De diagnose darmkanker treft elk jaar 13.000 mensen. Per jaar sterven 5000 mensen aan de ziekte.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... tart.dhtml

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:Ik lees net op Wikipedia dat vroegtijdige opsporing 1400 doden per jaar scheelt. Vindt ik nogal wat.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Darmkanker

Dat zijn heel wat mensen die gered kunnen worden door die vroegtijdige opsporing !

Maar ook dit:

De diagnose darmkanker treft elk jaar 13.000 mensen. Per jaar sterven 5000 mensen aan de ziekte.
Meer dan 1/3 sterft er dus aan. :cry:

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... tart.dhtml

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik sta ook op de stoep als ik een oproep krijg. Hartstikke goed dat men steeds meer vormen van kanker in een vroeg stadium kan opsporen. Ik ben een 'oudere vrouw' en dus krijg ik ook om de zoveel jaar een oproep voor een borstfoto en een uitstrijkje. Beiden 5 minuutjes 'niet leuk' maar als dat nou alles is?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door eleven »

Miepje1 schreef:Ik sta ook op de stoep als ik een oproep krijg. Hartstikke goed dat men steeds meer vormen van kanker in een vroeg stadium kan opsporen. Ik ben een 'oudere vrouw' en dus krijg ik ook om de zoveel jaar een oproep voor een borstfoto en een uitstrijkje. Beiden 5 minuutjes 'niet leuk' maar als dat nou alles is?
Jouw onderzoeken zijn even belangrijk als dit onderwerp.
Je weet wel, dat het hier over een darmkankeronderzoek gaat?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Mijn vader is net klaar met darmkanker, heeft nu een stoma na een aantal chemo`s en operaties. Vaak is deze vorm van kanker dodelijk. Ik ben voorstander van dit onderzoek. Volgens mij is het een simpel en goedkoop onderzoek.

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door mika21 »

eleven schreef:
mika21 schreef:Of het nodig is of niet:
Je kunt zelf beslissen of je er aan mee doet, zo te lezen zal TS het niet doen. Ik weet het nog niet, behoor tot de doelgroep, verwacht informatie af en beslis dan.
Dat je zelf mag/kan beslissen is een feit, maar het is noodzakelijk.
Als je tot de doelgroep behoord, zou ik niet afwachten tot iemand met een informatie komt, kan soms al te laat zijn.

Het onderzoek is zoals al vermeld "vervelend", maar zo zijn er veel onderzoeken vervelend, die om gezond te blijven/worden, uitgevoerd moeten worden.
Ik bedoel meer: ik doe het niet klakkeloos, zonder na te denken. Als ik de oproep binnen krijg, zorg ik dat ik mijn informatie klaar heb en ik neem aan dat er ook een begeleidend informatie-folder bij zit.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door tenormin »

Ben driewerf vóór preventief darmkankeronderzoek. Ondanks dat je het van eleven niet mag noemen: net zo belangrijk als preventief onderzoek voor borst- en baarmoeder(hals) kanker. M.a.w. ben het dus met miepje1 eens.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als een preventief onderzoek uiteindelijk minder kosten oplevert dan behandeling, is het juist een bezuiniging.
We gaan zeker allemaal een keer dood aan iets. Maar we vinden het vaak een beetje jammer om (jong) dood te gaan aan iets dat in principe goed te behandelen is.

Je schrijft 'als je werkelijk iets mankeert, dan ga je naar de dokter'.
Waarom, waarvoor dan? Ga d'r dan gewoon aan dood.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vindt u een darmkanker onderzoek nodig ?

Ongelezen bericht door witte angora »

sephora30 schreef:Mijn vader is net klaar met darmkanker, heeft nu een stoma na een aantal chemo`s en operaties. Vaak is deze vorm van kanker dodelijk. Ik ben voorstander van dit onderzoek. Volgens mij is het een simpel en goedkoop onderzoek.
Dit onderzoek is inderdaad heel simpel en goedkoop. Echter, als er een aanwijzing is dat er iets aan de hand kan zijn, komt er een vervolgonderzoek, en dat is bepaald niet prettig, terwijl er niets aan de hand hoeft te zijn. Dat is een van de bezwaren die gisteravond door een of andere onderzoeker te berde is gebracht (en dat het erg belastend is wist ik al vanwege een goede vriend die dit onderzoek heeft moeten ondergaan - en inderdaad, ze waren er bij hem op tijd bij, en daar laat ik het bij).

Gesloten