LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De vraag is niet of TS er daadwerkelijk op uit is gegaan, maar of ze haar arbeid niet kon verrichten vanwege een onvoorziene omstandigheden die een onmiddellijke onderbreking van de arbeid vergen dan wel vanwege zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat maakt toch allemaal niets uit. Ts gaat dit zeker niet via het gerecht aanvechten. Dat loont zich niet.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als ze 2 dagen eerder naar huis was gegaan ,had ze dit probleem niet gehad . Is het zelfde als te hard rijden ,agent ik had haast was te laat om op het werk te komen . Antwoord van de agent , had u eerder van huis moeten gaan.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts werkt blijkbaar op maandag en dinsdag. Heel akelig dat zij beroofd is en blijkbaar de volgende dag daardoor niet haar vlucht kon nemen. Gelukkig kreeg ze een lift naar Nederland. Zonder iD card, prachtig opgelost.

Twee daagjes op andere dagen werken en dat verlies is dan ook verholpen. Waarom moet daar nou ook een ander weer onder lijden?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Lady . Hoe lost de werkgever dat op die 2 dagen , misschien is een ander dan met vakantie . Dus weer moet een werkgever hier voor betalen .Bij een klein bedrijf is dat een groot probleem .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik begrijp trouwens sowieso niet waarom mensen op de allerlaatste dag/ avond van hun vakantie terugkeren terwijl ze de volgende morgen weer fris en fruitig op tijd op het werk moeten zijn .
Er kan altijd iets gebeuren, hetzij een vertraagde vlucht, hetzij panne met de auto of caravan .
Wat een stress haal je je op je hals , weg relaxt vakantiegevoel en dus ook in dit geval geduvel met je baas, die het maar zo 123 even moet oplossen terwijl er misschien meerderen met vakantie zijn en alles precies strak gepland staat.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dat is precies wat ik bedoel ,

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dan moet die werkgever dus anderen bellen om in te vallen. Net zo goed als dat er iemand ziek is. Maar de Ts heeft mijns inziens geen recht op doorbetaling.

En als zij die twee dagen verlies niet kan lijden, moet zij maar extra invallen als het nodig is.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Lady je snapt er helemaal niets van ,sorry

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar dan moeten " die anderen " er wel zijn.
Je trekt niet zomaar een blik invallers open en zeker niet in de vakantieperiode.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, maar de Ts zit op maandagmorgen nog in Spanje, logisch zij kon niet vliegen.

En als zij op maandagmorgen zich ziek gemeld had, hadden ze ook een vervanger moeten zoeken.. Maar nu hoeven ze niet ook nog de Ts te betalen.

Het gaat de Ts toch alleen maar om dat zij die twee dagen doorbetaald krijgt?

@gosewijn

En waar snap ik dan niets van?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Ik zou de discussie eerst maar voeren over het incident zelf.

TS heeft het over een beroving en niet diefstal of kwijtraken. De impact van een beroving lijkt mij vele male zwaarder dan kwijtraken op een avondje stappen.... Veel eerder een calamiteit dan zakkenrollen oid.

Als werkgever zou ik geneigd zijn om sympathieker te staan tegenover de gevolgen( ook psychisch) van een doorgemaakte beroving met geweld.... Maar TS maakt zich alleen druk over de centenkwestie van het te laat en illegaal terugkomen van vakantie.

Dat gaat er bij mij niet lekker in!

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Waar staat dat ze met geweld beroofd is? Ik ben ooit in Rome van mijn geld en rijbewijs ontdaan door vermoedelijk een zakkenroller. Ik heb er niets van gemerkt en ontdekte het pas uren later.
Dat zou ik ook beroving kunnen noemen. Ik beschouw dat ook deels als eigen schuld: schijnbaar heb ik de zaken te gemakkelijk toegankelijk gedragen in een broek met te ruime zijzakken.
In dat geval zou mijn werkgever niet hoeven opdraaien voor mijn nonchalance...

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat zei de avond voor vertrek uw reisverzekering en de Nederlandse ambassade in Spanje over uw verloren reispapieren en uw terugvlucht?

Dat u op het vliegveld geweigerd werd om in te stappen is logisch. U had immers geen geldige reisdocumenten. Een kopie van de aangifte van het verlies of diefstal van die reispapieren, vervangt natuurlijk niet de papieren an sich. Gezien de korte tijd tussen de diefstal/verlies van de ID-kaart en uw geplande terugreis had er dus direct overleg moeten plaatsvinden tussen u, de ambassade, de reisverzekering en de vliegmaatschappij/reisorganisatie. Afhankelijk van uw locatie was bijvoorbeeld een terugreis per hogesnelheidstrein op zondag goed mogelijk geweest. U had dan geen twee dagen werk gemist.

Calamiteitenverlof is bedoeld om in geval van een calamiteit die jouw privésfeer treft, de noodzakelijke maatregelen te treffen. Zonder ID-kaart het vliegtuig in proberen te komen en als dat niet blijkt te werken vervolgens op het gemak met anderen meerijden zijn in mijn ogen geen 'noodzakelijke maatregelen'.

Anders wordt het wanneer je direct contact gezocht had met de ambassade en je reisverzekering, en uit die contacten blijkt dat er geen andere mogelijkheden waren om eerder terug te reizen naar Nederland dan je nu hebt gedaan. Bijvoorbeeld omdat de aanvraag van een noodpaspoort via de ambassade minimaal tot maandag het einde van de dag zou duren én er door jouzelf én de reisverzekering ook geen treinreis te regelen was waarmee je zondagavond weer in Nederland kon zijn.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
05 aug 2019 23:23
Ik begrijp trouwens sowieso niet waarom mensen op de allerlaatste dag/ avond van hun vakantie terugkeren terwijl ze de volgende morgen weer fris en fruitig op tijd op het werk moeten zijn .
Er kan altijd iets gebeuren, hetzij een vertraagde vlucht, hetzij panne met de auto of caravan .
Wat een stress haal je je op je hals , weg relaxt vakantiegevoel en dus ook in dit geval geduvel met je baas, die het maar zo 123 even moet oplossen terwijl er misschien meerderen met vakantie zijn en alles precies strak gepland staat.
Dat waarde oordeel deel ik ......maar is eigenlijk niet relevant. Het is goed recht van TS om op de laatste dag thuis te komen. En gebeuren er dan onvoorziene dingen, dan dienen we naar de CAO te kijken, niet naar ons waardeoordeel

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Halla @Naomi3012, informeer eens bij een vakbond of het Juridisch Loket.
Daar krijg je gewoon informatie en niets meer.
Succes.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:
05 aug 2019 23:23
Ik begrijp trouwens sowieso niet waarom mensen op de allerlaatste dag/ avond van hun vakantie terugkeren terwijl ze de volgende morgen weer fris en fruitig op tijd op het werk moeten zijn .
Wat een onzin. Waarvan zou je moe moeten zijn na een vakantie? Je gaat toch weg om uit te rusten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
05 aug 2019 21:51
De
Ts is er helemaal niet op uit gegaan om een Id card te regelen. Ze mocht zondags niet met haar vlucht mee, maar kon op maandag met iemand met een auto meerijden. En daar rijd je wel twee dagen over.

Dan die twee dagen maar inhalen.
Of één dag (bijv. omdat er meerdere chauffeurs zijn) en dan had ze wellicht dinsdag gewoon kunnen werken. Op het moment dat TS, al dan niet vermoeid, thuiskomt, is de calamiteit al lang achter de rug. Verlof in de dagen na de calamiteit kan natuurlijk niet onder calamiteitenverlof vallen. Wellicht had TS haar terugreis kunnen bespoedigen door er wél op uit te gaan om één en ander te regelen.
Zonder identiteitskaart je vlucht proberen te boarden is natuurlijk een kansloze missie en heeft de terugreis mogelijk verder vertraagd. Dat kan niet allemaal onder 'calamiteit' worden geschaard.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
05 aug 2019 23:30
Maar dan moeten " die anderen " er wel zijn.
Je trekt niet zomaar een blik invallers open en zeker niet in de vakantieperiode.
Dat is wel zo, maar het is niet zinvol het daarover te hebben: gedane zaken nemen geen keer.
TS was er niet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Klaas Jan schreef:
06 aug 2019 08:55
Halla @Naomi3012, informeer eens bij een vakbond of het Juridisch Loket.
Daar krijg je gewoon informatie en niets meer.
Succes.
Die informatie is er hier ook al.
TS kan wellicht nog een voor haar gunstige oplossing bewerkstelligen, met de informatie die er nu is, maar dan wel in goed overleg.

Gesloten