LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] volwassen dochter en wwb aanvragen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
esme42
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 nov 2011 09:06

volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door esme42 »

sinds september woont mijn 21 jarige dochter door omstandigheden weer thuis. ik zit in de ziektewet en krijg ongeveer 20 euro wwb aanvulling.
deze aanvulling is echter stop gezet door de sozawe per 1-9 omdat mijn dochter in september te veel verdiend zou hebben (5 dagen gewerkt en 2 weken ww komt echt niet boven 670 euro per maand uit). sterker nog de sozawe had eind september nog niet eens bewijzen van inkomsten, want die waren van de ww nog niet eens bekend.

doordat mijn dochter door de verhuizing haar baan is kwijt geraakt zitten wij nu in een bijna onmogelijke situatie:
mijn dochter had eerst nog recht op 2 weken ww en heeft een wwb uitkering aangevraagd. door alle nieuwe regels krijgt ze deze waarschijnlijk niet omdat ze niet naar school gaat. ze moet een opleiding gaan volgen, maar deze beginnen bijna allemaal in september (en dit begon te spelen vanaf half oktober) en een paar in februari.
nu eist de sozawe in onze kleine gemeente dat ze 3 afwijzingsbrieven van opleidingen krijgt, maar die zeggen wij wijzen niemand af, maar de inschrijvingen zijn ook nog niet begonnen. dit heeft mijn dochter van 1 opleiding per email terug gekregen maar de sozawe weigert dit als goed bewijs. mijn dochter heeft wel minimaal 25 sollicitaties gedaan maar daar vragen ze niet naar. ze willen haar gewoon af kunnen wijzen.

maar het grootste probleem wat wij nu hebben is dat we al 1 1/2 maand rondkomen van rond het bijstandsniveau van 865 euro met 2 volwassenen. dit is toch wettelijk niet toegestaan?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door bprosman »

Ze kan toch morgen zo naar een uitzendburo om augurkenpotten te vullen bij HAK en / of hamburgers te flippen bij de Mac ?
Dan kan ze op haar gemak een opleiding zoeken en in de zomervakantie inschrijven.
Sorry maar ik krijg het idee dat er meer enerige gestoken wordt in het krijgen van een uitkering dan om werk te vinden.

esme42
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 nov 2011 09:06

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door esme42 »

ze heeft meer dan 25 sollicitaties de deur uit gedaan.
zelfs voor productiewerk wordt ze afgewezen omdat haar opleiding daar niet op aansluit (havo diploma)
nee, er zijn echt heel weinig banen, ook in de schoonmaak e.d.
er is er een baan dan zijn er meer dan 300 sollicitanten.

sterker nog bij een uitzendbureau kan je je alleen maar online inschrijven en moet je reageren op de vacatures die daar staan en persoonlijke inschrijving of begeleiding gebeurt al heel lang niet meer. te veel werkelozen op zoek naar werk.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik weet niet in welke stad je woont maar hier in Den Bosch en Eindhoven kun je nog steeds naar een kantoor toe.
zelfs voor productiewerk wordt ze afgewezen omdat haar opleiding daar niet op aansluit (havo diploma)
Als mijn dochter (heeft ook HAVO vooropleiding) nu belt heeft ze vanavond werk (horeca uitzendbureaus voor het lopen op beurzen, bruiloften, bedrijfsfeesten e.d. betaald nog goed ook). De werktijden zijn nogal wisselend maar op zo'n jonge leeftijd is dat mi niet zon probleem.
Laatst gewijzigd door bprosman op 11 nov 2012 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door kokka »

ze is door omstandigheden weer thuis komen wonen, en door dat ze naar moeders huis verhuisde ook nog haar baan kwijt geraakt? das wel heel sneu.ze is dus 21 en heeft alleen havo.. dus eigenlijk heeft ze de opleiding tot uitkeringtrekker gevolgd?
er zijn wel een heleboel uitzendbureaus, er zal toch zeker wel iets te vinden zijn wat ze kan doen?
het zal wel hard voor weinig worden, maarja dat krijg je wel als je niet doorleert natuurlijk.

is uw ziekte dusdanig dat u zelf geen werk kan doen?

veel succes

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door jermen2 »

Sorry hoor maar ik voed mijn kinderen op met geen school dan werken! Er zijn zat tijdelijke baantjes maar een scholier hoeft niet zijn hand op te houden

A.M.A.
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jul 2012 09:07

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door A.M.A. »

[quote="maar het grootste probleem wat wij nu hebben is dat we al 1 1/2 maand rondkomen van rond het bijstandsniveau van 865 euro met 2 volwassenen. dit is toch wettelijk niet toegestaan?[/quote]


Je hebt in elk geval wel geld over voor een nieuwe mobiele telefoon, zie ik in je andere berichten, dus zo erg zal het nog niet zijn

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door bprosman »

ik voed mijn kinderen op met geen school dan werken!
Was bijna bang dat dat een uitstervend ras was :?

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door jermen2 »

Nee bprosman bij mij niet uitstervend ik heb het zover doorgevoerd dat ze zelfs als ze iets krijgen zeggen dat ze het liever zelf verdienen :oops: .
Maar het is toch van de gekke dat een scholier een uitkering kan aanvragen of ben ik nu gek?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door kokka »

Sinds september woont uw dochter bij u.. in september heeft ze te veel verdient.. door de verhuizing is ze haar baan kwijt geraakt? dit klinkt een beetje tegenstrijdig. ze heeft na de verhuizing nog gewoon gewerkt.

esme42
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 nov 2011 09:06

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door esme42 »

als je al ruim 2 jaar gewerkt hebt, ben je geen scholier meer.
punt 2 er is geen werk, zelfs productiewerk wordt ze voor afgewezen
en ja ze is het hele winkelcentrum door gelopen en heeft overal gesolliciteerd, wat haar in totaal 1 sollicitatiegesprek heeft opgeleverd. helaas was ze niet de enige sollicitante en heeft ze de baan niet gekregen.
dit heeft ze ook nog met 2 andere grote winkelcentra gedaan.

ja mijn ziekte is zodanig dat ik nog niet kan werken, anders deed ik dat wel. maar ook dat is niet makkelijk.

maar ik merk het al, iedereen is heel goed met veroordelen.

en o ja die mobiele telefoon die heb ik nodig omdat ik geen normale huistelefoon meer heb vanwege de extra kosten. en voordat daar weer mensen op gaan reageren. mijn mobiele telefoonabonnement is goedkoper dan de huistelefoon bij kpn.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door sephora30 »

maar ik merk het al, iedereen is heel goed met veroordelen

Yep, zodra het woord bijstand hier valt krijgen er een paar hier vlekken voor hun ogen :roll:

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ja de maatschappij wordt steeds harder dat is zo....Dat is nu eenmaal hoe mensen tegenwoordig denken.

Iemand mag maatschappelijk gezien echt alleen in de bijstand als het niet anders kan (ziekte oid waardoor je echt niet kan werken)

En ik moet zeggen dat ik het daar best wel mee eens ben in dit geval...Een meisje van 21 moet gewoon makkelijk kunnen werken... In de horeca , achter de bar van een discotheek...daar moet je 21 voor zijn dus daar springen ze om meiden en jongens van die leeftijd..Bij winkels als Action en Lydl zoeken ze altijd mensen, bij mac donalds en KFC, bij Call centers kan je morgen nog aan de slag, overal kan je werken.

En als het na 2 mnd nog niet gelukt is, dan is er echt iets waardoor ze niet wordt aangenomen, denk aan de uitstraling, indruk, voorkomen, enz enz

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door bprosman »

maar ik merk het al, iedereen is heel goed met veroordelen
Net zoals Leosjes30 vraag ik me dan af HOE ze solliciteert. Als ik mijn dochter en haar studievrienden hoor kunnen ze namelijk vaker werken dan dat ze willen , zoals ik al zei , horecauitzendbureaus.
Wat betreft de sollicitatiebrieven, van hieruit is het moeilijk om te oordelen over de kwaliteit, ik heb hele goede gelezen maar heb ook sollicitatiebrieven gehad :
Hallo,

Ik wil werken.

Met vriendelijke groeten, xx
Dan had meneer weer aan zijn sollicitatieplicht voldaan, en dat is niet gelogen.
Maar je dochter kan ook eens bij de studentenuitzendbureaus proberen ipv bij de gerenommeerde.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Leojes30 schreef:Ja de maatschappij wordt steeds harder dat is zo....Dat is nu eenmaal hoe mensen tegenwoordig denken.
Is ook niet zo gek met het huidige beleid dat bij voorkeur iedereen die iets meer dan modaal verdient als graaier ziet die extra belast moet gaan worden om de minima te voorzien van gratis geld.... Berichten zoals die van TS die meer over uitkeringen gaan dan werk helpen dan ook niet om het beeld te veranderen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Nou Esme42, nu heb je antwoord op je vraag en weet je wat te doen. Je dochter moet gaan solliciteren en werken. Weet zeker dat je dat zelf nog niet wist. Jij bent weer een stukje wijzer.

Topic sluiten, ts weet genoeg :mrgreen:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Fijn dat TS even afgefikt wordt, dochter erbij, omdat het woord 'bijstand' valt.
De woorden als 'gratis geld', 'opleiding tot uitkeringstrekker' (echt waar, Havo is tegenwoordig niks?!?) en ''werk genoeg'.
Weten de reageerders hier nu echt niet dat de economie op zijn gat ligt, de werkeloosheid hier procentueel gezien hoger is dan in Amerika en dat de banen NIET voor het oprapen liggen?
Dat niet iedereen, sterker nog, de meerderheid van de mensen in de bijstand daar niet voor hun lol in zitten?
Dat ze liever zouden (kunnen) werken en niet aan allerlei regeltjes te moeten voldoen maar je gewoon een volwaardig mens voelen?
Er wordt zo ontzettend neergekeken op mensen in de bijstand, het is gewoon schandalig.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ach, ze weten niet beter.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door bprosman »

Weten de reageerders hier nu echt niet dat de economie op zijn gat ligt, de werkeloosheid hier procentueel gezien hoger is dan in Amerika en dat de banen NIET voor het oprapen liggen?
Ja, ik lees ook kranten, maar dat geldt over het algemeen niet voor 21 jarigen met minimum loon.

Ik blijf het raar vinden dat als ik mijn dochter (19 jaar oud) en haar studiegenoten spreek ze meer werk aangeboden krijgen dan dat 'verantwoordelijk' is, ofwel, ze moeten ook tijd over houden om te studeren.

Ik blijf het raar vinden dat mijn ouders op de camping niet aan personeel kunnen komen om de camping winterklaar te maken.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: volwassen dochter en wwb aanvragen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:
sephora30 schreef:Ach, ze weten niet beter.
Hoe weet jij dat? Ik weet iig dat de bijstand geen vetpot is, maar wel net voldoende om van rond te komen. Maar ja, veel bij Bol.com kopen, Uggs, autootje enz. enz., tja, dan ga je het inderdaad niet redden.
En dit is dus dat neerkijken.
Wie ben jij om te bepalen wie wat waar mag kopen?
Zo lang als die mensen niet klagen dat ze niet rond kunnen komen, gaat het je geen ene drol aan wat ze met hun geld doen.

Gesloten