LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorschot bijstand: hoe werkt dat eigenlijk?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lindsey330
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2018 15:42

Voorschot bijstand: hoe werkt dat eigenlijk?

Ongelezen bericht door Lindsey330 »

hallo allemaal,


misschien een hele domme vraag maar toch ga ik hem stellen!

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik recht heb op bijstand
ik had 22.09.2018 aangevraagd en nu vertelde ze me vandaag dat ik een voorschot krijg omdat ik al recht heb op bijstand sinds 22.09.2018

maar wat houdt dat eigenlijk in krijg je dan de maand later weiniger of ?
ik was zo blij dat ik eigenlijk er zo ook niet na heb gevraagd

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorschot bijstand: hoe werkt dat eigenlijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een voorschot wordt altijd verrekend met hetgeen waarop men recht heeft.

Wellicht kunnen ze nog niet precies zeggen waar u recht op hebt, maar wordt er vast een bedrag uitbetaald, wat later rechtgetrokken wordt.

jan snel
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 nov 2018 10:56

Re: Voorschot bijstand: hoe werkt dat eigenlijk?

Ongelezen bericht door jan snel »

Weet je dat zeker ? Heb iets gelezen dat een voorschot niet hoeft worden terugbetaald, hoewel ze dit wel altijd aangeven, En die uitleg was ook wel logisch. Maar moet je effe zoeken, wil je niet een halve uitleg geven, en weet niet gewoon niet de precieze tekst.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Voorschot bijstand: hoe werkt dat eigenlijk?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »


Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Voorschot bijstand: hoe werkt dat eigenlijk?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

jan snel schreef:
22 nov 2018 14:37
Weet je dat zeker ? Heb iets gelezen dat een voorschot niet hoeft worden terugbetaald, hoewel ze dit wel altijd aangeven, En die uitleg was ook wel logisch. Maar moet je effe zoeken, wil je niet een halve uitleg geven, en weet niet gewoon niet de precieze tekst.
Een voorschot dient wel te worden terugbetaald als achteraf blijkt dat je teveel hebt ontvangen. Dit is hetzelfde als bij huurtoeslag en zorgtoeslag. Het kan zijn dat je in de maanden januari tot en met augustus recht hebt op huurtoeslag, maar wanneer je vanaf september een ''goedbetaalde'' baan krijgt, moet je teveel ontvangen huurtoeslag terug betalen.

Gesloten