LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over recht van overpad

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over recht van overpad

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
09 nov 2018 16:38
Moneyman schreef:
09 nov 2018 15:10
Ik heb het bij "bezoekers" niet alleen over tante Truus, maar bijvoorbeeld ook over een glazenwasser. Die zal ook toegang moeten krijgen.
Die kan dan aanbellen bij zijn klant voordat hij aan de voorkant begint, dan kan de klant de poort openen en nadat de glazenwasser achter klaar is de poort weer sluiten.

Recht van overpad neemt simpelweg niet het recht op privacy en recht op bescherming van eigendommen weg.
Leuke theorie, ware het niet dat de meeste glazenwassers niet op afspraak komen...

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Vraag over recht van overpad

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Een poort mag je niet zomaar plaatsen. Je dient daarvoor bij alle buren langs te gaan. Om te vragen voor akkoord. Volgen de wet dient je het akkoord te vragen, aan het eigenaar het huis/pand, die op het koopcontract staat. Anders is het niet rechtsgeldig, Indien je een akkoord hebt bereikt, dien je poort/hek bij het kadaster vast te laten leggen, dit met alle eigenaren die betrokken zijn bij het recht van overpad. Dit vast te laten leggen, dient meestal te gebeuren bij de notaris. Ik heb namelijk aantal jaren geleden mijn huis verkocht waar ik recht van overpad had bij de gang tussen de woning van mij en mijn buren. Ik moest overpad verlenen aan mijn andere 2 buren. In de gang stond een poort, die diende open te blijven, om medische redenen. In overleg met de andere buren, is toen besloten om de poort te verplaatsen, achter mijn poort. Op het moment dat ik mijn huis te koop aanbood. Bleek deze poort niet vermeldt te staan bij het kadaster en er was geen overeenkomst getekend bij de notaris. Dat betekent dat de poort er illegaal staat. Dan kan je dus tegen problemen oplopen. Wat je wel dient uit te zoeken is het een gang of een brandgang. Dat dien je bij de gemeente na te vragen. Indien het een brandgang betreft, mag je geen poort/hek plaatsen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over recht van overpad

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
09 nov 2018 21:55
Ivo.w schreef:
09 nov 2018 16:38
Moneyman schreef:
09 nov 2018 15:10
Ik heb het bij "bezoekers" niet alleen over tante Truus, maar bijvoorbeeld ook over een glazenwasser. Die zal ook toegang moeten krijgen.
Die kan dan aanbellen bij zijn klant voordat hij aan de voorkant begint, dan kan de klant de poort openen en nadat de glazenwasser achter klaar is de poort weer sluiten.

Recht van overpad neemt simpelweg niet het recht op privacy en recht op bescherming van eigendommen weg.
Leuke theorie, ware het niet dat de meeste glazenwassers niet op afspraak komen...
Inderdaad, ze bellen niet eens een dag van tevoren. Ze staan voor je neus, en als je niet thuis bent hebben de andere buren pech gehad, is mijn ervaring.

Gesloten