LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over UWV

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
foxman
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:20

Vragen over UWV

Ongelezen bericht door foxman »

Hallo,

Ik zit al sinds Juni 2005 in de ziektewet met mijn knie
Ik werkte voor 2 bedrijven en kreeg keurig van het UWV en mijn andere werkgever mijn ziektegeld
Mijn contract met mijn werkgever eindigde op 31-12-2005, dit was van te voren in mijn contract vastgelegd
In de periode dat ik ziek was is de relatie met mijn werkgever ernstig verstoord en heb nadat mijn contract was afgelopen alles weggegooid, incl loonstroken
Het UWV neemt vanaf 1-1-2006 de betaling ziektewet over
Alles leek geregeld en heb ook al per telefoon de hoogte van mijn dagvergoeding gekregen
Nu kreeg ik gisteren een brief van het UWV (datum verstuurd 1-2-2006) met de vragen of ik mijn contract en loonstroken wilde opsturen anders konden ze niet zien of ik recht had op de ziektewet uitkering
Maar die dingen heb ik dus niet meer
Het is toch raar dat ze zeggen dat mijn geld gestort is en dat ik nu nog dingen moet opsturen omdat ze anders niet kunnen kijken of ik recht heb op een ziektewetuitkering
Ik neem aan dat mijn voormalige werkgever dit ook wel heeft doorgegeven
Ze wisten bij het UWV wel mijn jaarsalaris
Wat moet ik nu doen?
Zit behoorlijk in de stress even
Alvast bedankt
ps morgen bel ik natuurlijk ook naar het UWV

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door bot321 »

Als het goed is moet U nog een jaar overzicht
krijgen dus dat lijkt mij ook voldoende om
op te sturen mits U hem al gehad heeft en
ook weg gegooid.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het is eerlijk gezegd ook niet zo slim om al die dingen weg te gooien, aangezien het UWV volgens mij nog tot een aantal jaren terug die gegevens mag en kan opvragen. Zelfs als je enorme ruzie hebt met je werkgever moet je toch al die papieren bewaren.

Ik hoop inderdaad maar dat je een jaaroverzicht genoeg hebt, want anders heb je echt een probleem denk ik.

foxman
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:20

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door foxman »

Waar ik mee zit is dat ze alles al berekend hebben en dan ineens toch deze brief
En je hoeft je loonpapieren toch niet te bewaren en ook je arbeidsovereenkomst niet, deze was al afgelopen

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door pluisje »

:? dat is toch raar om alles weg te gooien mij lijkt het verstandig om het nog een paar jaar te bewaren..

echt als zij vragen om jou papieren zul je ze toch echt moeten geven...
www wordt immers naar gewerkte jaren uitgekeerd..

als je geen bewijs hebt ook geen geld :roll: :roll:



pluisje

foxman
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:20

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door foxman »

Het betreft hier geen WW maar ziektewetgeld
En ik zit al sinds juni in de ziektewet ivm versleten knie

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door SJZ »

En je hoeft je loonpapieren toch niet te bewaren en ook je arbeidsovereenkomst niet, deze was al afgelopen
Tja, maar uitkeringen als WW en ZW zijn gebaseerd op je loon en dienstverband uit het verleden. Dus nooit zomaar weggooien.

Of geen uitkering aanvragen, dan heb je dat probleem ook niet.

foxman
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:20

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door foxman »

Ik heb geen uitkering aangevraagd
Dit loopt zo inelkaar over omdat mijn contract klaar is en ik nog steeds ziek ben

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door SJZ »

Daarom is het dus verstandig je spullen te bewaren. Je weet nooit wat er nog gaat gebeuren. Je kan wel beter worden, een andere baan krijgen en na een maand weer ontslagen worden. Zou je dan geen WW willen hebben?

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door pluisje »

dan is het toch normaal dat ze willen zien wat u voor loon had.
aan de hand daar van krijg je ziekengeld dus 70 %


pluisje

foxman
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:20

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door foxman »

Ze hebben van mijn voormalige werkgever toch al de info gekregen
Er is al een dagvergoeding etc berekend
Bij het UWV wisten ze namelijk al mijn jaarloon etc

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door bot321 »

Je kan er lang en breed over discuseren
feit blijft dat je die spullen weg gegooid
heb wat op zich al dom is.Ik heb ze nog van
5 jaar geleden neemt prakties geen ruimte in
en heb ze soms nog nodig.Goeie les voor je.
Hoop echt voor je dat je nog wat aan het
jaaroverzicht heb want het UWV bespaar me
die elende.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door annemiekje »

Dit soort papieren dien je meerdere jaren te bewaren, een harde en duidelijke les geweest nu. Niet enkel het UWV kan hier naar vragen, maar wat te denken van instanties als de Belastingdienst, gemeente, en noem alle instanties maar op waar je terecht kunt komen voor geldzaken. Je dient ze sowieso 5 jaar te bewaren, staat mij zelfs iets bij van 7 maar of dat klopt?

Waarom het UWV vraagt naar arbeidscontracten? Doodsimpel; standaard anti-fraude-controle. De werkgever kan wel leuk arbeidscontract X insturen, maar pas als het UWV een copy van het werknemersdeel ziet, kan het UWV er van uit gaan dat de werkgever later niet eenzijdig het contract heeft gewijzigd naar een voor de werkgever voordeligere situatie.

Het UWV neemt bij het aflopen van een contract de plicht op zich om door te betalen bij ziekte (de ziektewet bestaat niet meer overigens), maar het is niet meer dan logisch dat zij daarbij bewijs willen van juridisch correct aflopen van een contract.

Loonstrookjes per maand geven weer meer inzicht dan een jaaropgave. Namelijk; inzicht in overuren, opbouw toeslagen, aantal uren gewerkt per maand etcetc. Deze gegevens zijn van belang voor het bepalen van de hoogte van het zogenaamde dagloon. Het UWV kennende, als zij vragen om maandstrookjes, dan willen ze ook maandstrookjes.

In dat geval resten er 2 scenario's;
- te trots zijn om contact op te nemen de ex-werkgever, en de gevolgen (een korting op of zelfs geen toekenning van doorbetaling) voor lief nemen.
- de trots aan de kant schuiven, contact opnemen met de ex-werkgever en vragen of deze (veelal de boekhouder) een copy wil toesturen van de loonstrookjes die U heeft weggegooid.

Dat er reeds is uitbetaald zegt bij lange na niet alles. Er wordt vaker (maar helaas niet altijd) al een bedrag voorlopig uitbetaald, in afwachting van de papierwinkel en standaardcontrole's. Niet alleen de werkgever heeft hierin bepaalde plichten, maar ook de werknemer. Daar horen oa. het insturen van (een copy van) de nodige papieren bij.

foxman
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:20

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door foxman »

Ik heb mijn trots al overboord gezet en gevraagd om een deel van de loonstrookjes en ook een copy van het contract
Ik wist serieus niet dat je je loonstroken moest bewaren, wel de jaaropgave en die heb ik ook

In ieder geval Annemiekje dank je voor de goede uitleg

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Vragen over UWV

Ongelezen bericht door MLF »

Je kunt je ex werkgever bellen en vragen om kopies

Gesloten