LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
TitaJC
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2012 01:29

'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door TitaJC »

Hallo,

een bekende van mij is onlangs in de bijstand terecht gekomen door allerlei situaties. Afgelopen week is deze persoon naar de Sociale Dienst moeten gaan om te horen welk vrijwilligerswerk gedaan moet worden. Dit is uiteindelijk douches, toiletten, kantine et cetera poetsen bij een voetbalclub geworden.
De persoon heeft meerdere HBO opleidingen afgerond en heeft zelfs bij de overheid en de Sociale Dienst gewerkt.
Verder heeft de persoon een zwaar auto ongeluk gehad waardoor een blijvende whiplash en rug-schade aan overgebleven zijn. Ook heeft de persoon smetvrees.
Ik vraag mij af of de procedure door de Sociale Dienst wel correct is uitgevoerd en er geen kleine vragenlijst of iets dergelijks afgegeven moest zijn met de gebreken, voormalige banen et cetera en er rekening moet worden gehouden met de gebreken.
Verder is het volgens mij geeneens toegestaan om zomaar poetswerk te laten doen. Er is niets afgesproken voor de hygiëne en bescherming van de persoon d.m.v. handschoenen of wat dan ook.

Graag zou ik willen weten of we hiertegen bezwaar kunnen maken met wat van geldende reden dan ook.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

- TitaJC

howdi
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 okt 2012 22:49

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door howdi »

:D :D Als je geen bezwaar maakt dan wordt het poetsen toch

TitaJC
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2012 01:29

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door TitaJC »

howdi schreef::D :D Als je geen bezwaar maakt dan wordt het poetsen toch
Indrukwekkend, dat had ik zelf nog niet in de gaten :wink:

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Naast bezwaar maken kan die kennis van je wellicht ook aangeven bij de sociale dienst welk vrijwilligerswerk hij of zij wel kan en wil doen? Lijkt me dat er genoeg diversiteit en behoefte is aan vrijwilligers om met een nuttig tegenvoorstel te komen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door kokka »

Als ik het zo hoor zie ik het somber in voor die 'kennis'.
zo te horen heeft hij relatief weinig kans op een betaalde baan, omdat hij nogal wat mankeert.
Nu ben ik in principe van mening dat het hebben van een HBO opleiding niet betekend dat je geen wc's kan poetsen of tomaten kan plukken, maar als je lichamelijke conditie dit niet toelaat is het natuurlijk van de zotte om dit te accepteren. ik denk ook niet dat ze je zullen kunnen dwingen in dit geval
Ik ben er voorstander van om mensen die een uitkering krijgen en geen baan (kunnen) vinden, vrijwilligers werk te laten doen. je hoeft je uitkering ook niet voor niets te krijgen, en het is heel erg belangrijk voor de mensen zelf dat ze nog eens de deur uit komen.

sterkte met je rug enzo

p.s. die smetvrees is natuurlijk flauwekul, dat gelooft ook de sociale dienst niet hoor

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Weeet niet of het zo is,maar kan...
Is je bekende ziek geworden en niet afgekeurd en toen in bijstand terecht gekomen?
Dat kan...bepaalde gemeentes hebben nu idd dat beleid,uitkering maar wel werken daarvoor..
Lijk me dat als je bekende zoveel mankeert dat dat aangetoond kan worden middels? Dokters verklaring en dan zal daar echt wel naar gekeken worden..

Hij kan dan of zei,ander werk doen...

Overigens idd wat kokka zegt of je nu een hbo hebt of niet,voel je nooit te min om je handen uit de mouwen te steken...op je nivo of eronder....

Smetvrees,als dat zo is,dan is hij/ zei daarvoor in therapie...? Zo niet vergeet het dan maar geen excuus...

Bel eens met juridisch loket als het exht problemen geeft die kunnen precies zeggen wat je mag weigeren en niet

TitaJC
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2012 01:29

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door TitaJC »

Ja, het is nogal lastig om uit te leggen hoe het nu precies zit.. Het is geen hevige vorm van smetvrees maar degene moet niets hebben van bacteriën et cetera. En natuurlijk, HBO betekent niet dat je niets kunt doen onder dat niveau, daar zijn we het helemaal mee eens maar als er een lange lijst van vrijwilligerswerk staat en het word gekozen als: hmm, we gaan voor jooouuuu.... dit pakken! (: dan begint mij toch van alles door mijn hoofd te gaan.
Verder is de schade door het ongeluk ook niet dermate aanwezig dat er niets gedaan kan worden maar ik kan begrijpen als je 4 uur intensief bezig bent en de hele tijd staat gebukt dat dit inderdaad pijnlijk is daarvoor.

Bedankt voor jullie antwoorden trouwens.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door ArneLH »

TitaJC schreef:Ja, het is nogal lastig om uit te leggen hoe het nu precies zit.. Het is geen hevige vorm van smetvrees maar degene moet niets hebben van bacteriën et cetera.
Een geluk dan dat je ze met het blote oog niet kunt zien. Ik neem aan dat zij er aan gedacht heeft dat zij zelf aan huid- en darmflora meer bacteriën met zich meedraagt dan ze zelf cellen heeft? Moet je ook nog niet denken aan de hoeveelheid schimmels die je met elke teug inademt.
TitaJC schreef:Verder is de schade door het ongeluk ook niet dermate aanwezig dat er niets gedaan kan worden maar ik kan begrijpen als je 4 uur intensief bezig bent en de hele tijd staat gebukt dat dit inderdaad pijnlijk is daarvoor.
Dit is misschien nog een houtsnijdend argument, dat er niet voldoende aan de veiligheid van de werknemers wordt gedacht trouwens ook.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door Nicky_The »

TitaJC schreef:Ja, het is nogal lastig om uit te leggen hoe het nu precies zit.. Het is geen hevige vorm van smetvrees maar degene moet niets hebben van bacteriën et cetera. En natuurlijk, HBO betekent niet dat je niets kunt doen onder dat niveau, daar zijn we het helemaal mee eens maar als er een lange lijst van vrijwilligerswerk staat en het word gekozen als: hmm, we gaan voor jooouuuu.... dit pakken! (: dan begint mij toch van alles door mijn hoofd te gaan.
Verder is de schade door het ongeluk ook niet dermate aanwezig dat er niets gedaan kan worden maar ik kan begrijpen als je 4 uur intensief bezig bent en de hele tijd staat gebukt dat dit inderdaad pijnlijk is daarvoor.

Bedankt voor jullie antwoorden trouwens.
Uit dit bericht maak ik op dat de persoon in kwestie wel degelijk dit soort werkzaamheden kan doen, maar het eigenlijk gewoon niet wil doen. Iemand zegt namelijk dat het rugletsel met doktersverklaringen aan te tonen is en ineens zegt u dat het rugletsel niet zo ernstig is als u in uw startbericht doet vermoeden.
En wees eerlijk: wie zit erop te wachten om wc's te boenen? Waarschijnlijk niemand, maar om dan wel de bijstand aan te nemen en niet even wc's te willen boenen vind ik erg ver gaan. Hoe lang zal een schoonmaakster moeten werken om het bedrag van de bijstand van een HBO opgeleide te verdienen? Wel langer als 4 uur dacht ik zo..

Waarschijnlijk zullen er wel iets aan rugklachten zijn, maar niet zo ernstig als u in uw start bericht deed voordoen (zie de quote).
Wellicht is deze HBO persoon enkel werkzaamheden achter een bureau gewend en daarom niet gewend om veel te bukken, spierpijn is dan normaal.

Mensen met rugklachten die wel wc's kunnen boenen, maar niet 4 uur achtereen, dienen zelf optijd rust pauzes in te nemen. Het is vrijwilligers werk, dus de persoon kan op eigen tempo werken.
Ik neem aan dat deze persoon ook thuis de schoonmaak doet?

Ik zelf had ook een enorme smetvrees (vanaf groep 4/5 begon ik mijn handen tot bloedens aan toe te wassen), maar toch heb ik de verpleegkundige opleiding gedaan en heb ik in de thuiszorg, verpleeghuizen en gehandicaptenzorg gewerkt. Ik kan je vertellen dat ik in het begin met handschoenen en vieze gezichten, walgend en kokhalsend sommige klusjes stond op te knappen (terwijl ik thuis alles met de stoomreiniger onder handen nam om de bacterien te doden en het niet aan te hoeven raken, iets wat op mijn werk niet voor handen was). Maar na een paar weken verdwenen die handschoenen al snel en wende ik eraan.
Vandaag de dag is mijn smetvrees verdwenen en is het huid van mijn handen gewoon dicht en heerlijk zacht :)

Op de plekken waar ik gewerkt heb, kom je vele malen smerigere dingen tegen als een toilet op een sportschool. Ik zie dan ook niet in waarom smetvrees een rede zou moeten zijn om dat werk maar niet te hoeven doen. Ik zie het juist als DE kans om eroverheen te komen!

Ik zie dan ook geen enkele rede waarom deze persoon dit werk niet zou kunnen doen. Ik zie het juist als een kans om met zichzelf aan de slag te gaan.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door klaas1978 »

TitaJC schreef:Graag zou ik willen weten of we hiertegen bezwaar kunnen maken met wat van geldende reden dan ook.
Bezwaar maken heeft denk ik weinig zin. Actief meedenken over dingen die je kennis wél zou kunnen is denk ik effectiever. Overigens denk ik dat poetsen bij een voetbalclub niet eens het meest vervelende baantje is, in mijn woonplaats is de kippenslachterij een beruchte plek waar bijstandsgerechtigden aan het werk gezet worden.

Overigens vind ik niet dat de term 'vrijwilligerswerk' hier gepast is: je verricht immers gewoon werkzaamheden waar je voor betaald krijgt in de vorm van een bijstandsuitkering.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit is uiteindelijk douches, toiletten, kantine et cetera poetsen bij een voetbalclub geworden.
Hoe vaak per week moet alles schoon worden gemaakt en hoeveel tijd is er naar verwachting mee gemoeid?

Dat je kennis geen 4 uur gebukt kan staan, ok, maar ik denk toch niet dat er minimaal 4 uur per dag gewerkt gaat worden hier zo. Moet hij het trouwens alleen doen, of zijn er meerderen die bij springen?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door alfatrion »

TitaJC schreef:Graag zou ik willen weten of we hiertegen bezwaar kunnen maken met wat van geldende reden dan ook.
Als het gaat om dwangarbeid of verplichte arbeid dan kun je dit als reden opgegeven (art. 4 EVRM). Volgens de Centrale Raad van Beroep zijn hierbij de volgende omstandigheden in ieder geval relevant:

1) de aard, de plaats, de duur en de werktijden van de in het kader van de aangeboden voorziening te verrichten werkzaamheden in relatie tot de mogelijkheden, de werkervaring, de opleiding en de gezinssituatie van de betrokkene,
2) de duur van de werkloosheid van de betrokkene,
3) of en zo ja, hoe de aangeboden voorziening kan bijdragen aan de arbeidsinschakeling van de betrokkene, en
4) de zwaarte van de sanctie bij niet meewerken aan de aangeboden voorziening.

Er is geen sprake van verplichte arbeid wanneer het doel van de maatregel is om het aanleren van arbeids- en werknemersvaardigheden en hier ook aan kan bijdragen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door ciske »

Overigens vind ik niet dat de term 'vrijwilligerswerk' hier gepast is: je verricht immers gewoon werkzaamheden waar je voor betaald krijgt in de vorm van een bijstandsuitkering.



Wat een rotopmerking, alsof iemand voor zijn lol in de bijstand zit.

TS , ga eens naar de vrijwilligerscentrale en laat die kennis zelf iets zoeken wat hem/haar aanstaat.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door klaas1978 »

alfatrion schreef:Er is geen sprake van verplichte arbeid wanneer het doel van de maatregel is om het aanleren van arbeids- en werknemersvaardigheden en hier ook aan kan bijdragen.
Er is sowieso geen sprake van verplichte arbeid, je doet gewoon werkzaamheden waar je geld in de vorm van een uitkering voor krijgt. Je bent vrij om het werk te weigeren en de bijbehorende consequentie (namelijk het stoppen van de uitkering) te aanvaarden.

De suggestie alleen al dat dit als dwangarbeid gezien zou kunnen worden is in mijn ogen tamelijk decadent en getuigd niet van enige realiteitszin.
De werknemers van Foxconn zouden misschien recht van spreken hebben als ze hun werk dwangarbeid noemen, maar vier uurtjes WC's schrobben bij de plaatselijke voetbalvereniging? Kom op zeg, waar hebben we het over?
ciske schreef:
Overigens vind ik niet dat de term 'vrijwilligerswerk' hier gepast is: je verricht immers gewoon werkzaamheden waar je voor betaald krijgt in de vorm van een bijstandsuitkering.
Wat een rotopmerking, alsof iemand voor zijn lol in de bijstand zit.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat de term 'vrijwilligerswerk' hier niet gepast is want dat is het namelijk niet.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is zeg maar een zeer vereenvoudigde versie van een melkertbaan...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door bprosman »

Het is geen hevige vorm van smetvrees maar degene moet niets hebben van bacteriën et cetera
Lijkt me juist een ideale eigenschap om het dan goed schoon te maken. :wink:
Dat je kennis geen 4 uur gebukt kan staan,
Een toilet kun je ook prima zittend op je knieen schoonmaken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:[Een toilet kun je ook prima zittend op je knieen schoonmaken.

Als iemand het aan zijn rug heeft, kan je dit werk niet doen.

Smetvrees moet iemand serieus nemen. Belachelijk kan je alles maken.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door alfatrion »

klaas1978 schreef:Er is sowieso geen sprake van verplichte arbeid, je doet gewoon werkzaamheden waar je geld in de vorm van een uitkering voor krijgt. Je bent vrij om het werk te weigeren en de bijbehorende consequentie (namelijk het stoppen van de uitkering) te aanvaarden.
Wat jij beschrijft is wél verplichte arbeid. Hoewel het weigeren van werk als consequenties mag worden verbonden dat er gekort wordt op de bijstandsuitkering, zal er dan wel een arbeidsovereenkomst aan geboden moeten worden. Maar dan zal er meer betaald moeten worden, omdat de bijstand een stuk lager is dan het minimumloon. Tegenover arbeid hoort geen uitkering maar loon te staan.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 22 okt 2012 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door Nicky_The »

ciske schreef:
bprosman schreef:[Een toilet kun je ook prima zittend op je knieen schoonmaken.

Als iemand het aan zijn rug heeft, kan je dit werk niet doen.

Smetvrees moet iemand serieus nemen. Belachelijk kan je alles maken.
Zie mijn bericht met het eerdere bericht van TS: de rugklachten blijken niet zo ernstig te zijn als het openingsbericht deed vermoeden, net als de smetvrees overigens. Mijn smetvrees was toch echt wel vele malen erger ;)

Overigens gaat het niet alleen om een toilet, maar ook om een douche en een kantine. Dat kun je gewoon staant opknappen.

De stelling die dan ook ingenomen wordt "kan niet 4 uur lang bukken" is onzin. Daarbij kan er op een eigen tempo gewerkt worden en dus optijd rust gepakt worden.

TitaJC
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2012 01:29

Re: 'Vrijwilligerswerk' in de bijstand: voor wat, hoort wat

Ongelezen bericht door TitaJC »

Het gaat er niet om of het met wel of niet leuk vinden te maken heeft.
Het zijn overigens 4/5 uur per dag, 5 dagen per week dat diegene het moet doen en the issue is dat als er een hele lijst is met 'vrijwilligers'banen en de persoon heeft aangegeven dat het lichamelijk zwaar is dat er niets aan wordt gedaan en lachend de deur wordt gewezen.
vogels schreef:Als zij dit werk niet kan doen i.v.m. whiplash, kan zij een medische keuring laten aanvragen door de GGD.

Begrijp trouwens niet waarom ze niet beter gebruik maken van haar kennis / ontwikkelingsniveau, bijv. Nederlandse les aan buitenlandse vrouwen, (oude) mensen helpen hun administratie op orde te krijgen, maatje bij mensen in een sociaal isolement enz. enz.
Precies, wij hadden dit idee ook al en er is over nagedacht om terug te gaan met een dergelijk idee maar of het wordt gewaardeerd als je terug gaat en gaat zeggen dat je met dit werk niet tevreden bent weet ik niet.
Nicky_The schreef:Uit dit bericht maak ik op dat de persoon in kwestie wel degelijk dit soort werkzaamheden kan doen, maar het eigenlijk gewoon niet wil doen. Iemand zegt namelijk dat het rugletsel met doktersverklaringen aan te tonen is en ineens zegt u dat het rugletsel niet zo ernstig is als u in uw startbericht doet vermoeden.
De persoon zelf heeft het geaccepteerd dat ze dit moet doen en voelt zich er ook niet te goed voor. Verder is het rugletsel niet dermate erg dat ze niets meer kan doen in het leven want de persoon heeft altijd fulltime gewerkt bij de Sociale Dienst maar 20/25 uur per week poetsen is gewoon te zwaar. Het letsel is trouwens met röntgenfoto's vastgelegd.
witte angora schreef:
Dit is uiteindelijk douches, toiletten, kantine et cetera poetsen bij een voetbalclub geworden.
Hoe vaak per week moet alles schoon worden gemaakt en hoeveel tijd is er naar verwachting mee gemoeid?

Dat je kennis geen 4 uur gebukt kan staan, ok, maar ik denk toch niet dat er minimaal 4 uur per dag gewerkt gaat worden hier zo. Moet hij het trouwens alleen doen, of zijn er meerderen die bij springen?
Het is dus in totaal 20/25 uur per week, 4/5 uur per dag.

Ik kom met een serieuze vraag en een serieus probleem en mijn vraag is alleen of we hier iets aan kunnen doen. Oke, ik weet niet hoe hevig sommige gebreken zijn en hoever de persoon dit beperkt bij het uitoefen van dat werk (behalve de rug en nek) maar ik weet wel wat de grenzen zijn van de mogelijkheden, klaar.

Maar ik heb genoeg info en ga een dezer dagen naar de Sociale Dienst. Bedankt voor jullie antwoorden.
Laatst gewijzigd door TitaJC op 22 okt 2012 12:11, 4 keer totaal gewijzigd.

Gesloten