LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vruchtgebruik testament

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
mvandek2
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2018 18:36

Vruchtgebruik testament

Ongelezen bericht door mvandek2 »

Beste allen,

2 algemene vragen m.b.t. een vruchtgebruik testament.

Klopt het dat bij een vruchtgebruik testament:
- enkel de overblijvende ouder aangifte erfbelasting hoeft te doen
- de overblijvende ouder het hele vermogen verkrijgt

Kortom, kinderen hoeven geen aangifte erfbelasting te doen en hebben geen vermogenstoename (t.b.v. IB aangifte)?

Verder vroeg ik me of of inkomsten uit lijfrentes en pensioenen ook geheel onder het vruchtgebruik vallen.

Bij voorbaat dank.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vruchtgebruik testament

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou het niet verstandiger zijn dat u met al die vragen over dat testament naar een notaris gaat?

Want er is voor veel verschillende zaken vruchtgebruik mogelijk.

En voor pensioenen komt normaal gesproken de langstlevende in aanmerking. En inkomsten uit lijfrentes vallen de begunstigde toe. Dat kan de langstlevende zijn maar ook anderen.

En mocht u zelf een testament met vruchtgebruik voor de langstlevende willen laten opstellen, dat kan de notaris u perfect adviseren wat verstandig is.

mvandek2
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2018 18:36

Re: Vruchtgebruik testament

Ongelezen bericht door mvandek2 »

Ik doel op een standaard vruchtgebruik testament, dus vruchtgebruik over het hele vermogen zonder keuzelegaten.

En ik informeer me graag via verschillende wegen.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vruchtgebruik testament

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is niets standaard aan vruchtgebruik.

Maar wat is het probleem? Als u gehuwd bent in gemeenschap van goederen, erft de langstlevende alles, als er geen testament is, en houdt eventueel een schuld aan de kinderen, vooropgesteld dat er wat te erven valt. De langstlevende moet ook het erfrecht betalen wat de kinderen schuldig zouden zijn aan de belastingdienst. En de l.l. kan het ook allemaal opmaken.

Wilt u iets anders? Op naar de notaris.

Maar lees eens hier.

https://www.erfwijzer.nl/vruchtgebruik-testament.html

Of hier.

https://www.erfenisadvies.nl/vruchtgebruik/

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vruchtgebruik testament

Ongelezen bericht door witte angora »

Toen mijn moeder overleed moest mijn vader naar de notaris omdat ik *ook* erfbelasting zou moeten betalen. Nooit meer iets van gehoord. Nogal wiedes, want erfbelasting wordt betaald vanuit de erfenis. Maar als die onder beheer van de langstlevende blijft, waarom moeten de kinderen dan betalen over iets waar ze niks van terug zien?

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vruchtgebruik testament

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de l.l. alles houdt, moet hij of zij ook de erfbelasting betalen die de kinderen verschuldigd zijn.

Het is bij een flinke nalatenschap wel verstandig dat goed te documenteren, want de l.l. heeft dan wel minder schuld aan de kinderen, wat weer verrekend dient te worden als de l.l. overlijdt.

mvandek2
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2018 18:36

Re: Vruchtgebruik testament

Ongelezen bericht door mvandek2 »

Volgens mij zijn de antwoorden op m'n eerste 2 vragen ja en vallen inkomsten uit lijfrentes en pensioenen de begunstigde toe (per definitief zou ik zeggen maar deze zijn dus op naam).

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vruchtgebruik testament

Ongelezen bericht door Lady1234 »

mvandek2 schreef:
21 jun 2019 21:38
Volgens mij zijn de antwoorden op m'n eerste 2 vragen ja en vallen inkomsten uit lijfrentes en pensioenen de begunstigde toe (per definitief zou ik zeggen maar deze zijn dus op naam).
Oh, ik had niet begrepen dat het een schooltoets was.

Maar het antwoord op de eerste vraag is zeker niet ja, trouwens ook niet nee. Hangt van de tekst in het testament af.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vruchtgebruik testament

Ongelezen bericht door kweenie »

mvandek2 schreef:
21 jun 2019 21:38
Volgens mij zijn de antwoorden op m'n eerste 2 vragen ja en vallen inkomsten uit lijfrentes en pensioenen de begunstigde toe (per definitief zou ik zeggen maar deze zijn dus op naam).
Lijfrentes en pensioenen vallen niet in de nalatenschap. Lijfrentes keren uit op het leven van de begunstigde, waarbij ook de mogelijkheid bestaat in een tweede begunstigde te benoemen. Ook bij pensioenen heb je te maken met één begunstigde voor het ouderdomspensioen en eventueel daarnaast een verzekerd nabestaandenpensioen. Valt dus ook niet in de nalatenschap. (Hoewel het wel deels ten koste gaat van de vrijstelling voor de erfbelasting.)

mvandek2
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2018 18:36

Re: Vruchtgebruik testament

Ongelezen bericht door mvandek2 »

@Kweenie, bedankt; duidelijk.

Gesloten