LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door hvff »

Mijn vrouw is al 23 jaar ernstig ziek ik zorg al 23 jaar voor haar heb toen een gelijkvloerse woning gekocht en kan het onderhoud en zorgkosten etc nu niet meer
betalen op tijd. Wij hebben alleen een AOW-uitkering en een hypotheek schuld van €30K de overwaarde is meer dan € 170K wij krijgen geen Euro krediet meer. Wie weet een oplossing ? De woning heeft een perceel van 200 m2 en is in Amersfoort ligt vlakbij een stadspark. Winkels in de buurt etc. Er zijn geen erfgenamen.

Is er een investeerder die ons huis wil kopen en dat we dan kunnen huren voor 7 jaar tegen een redelijk bedrag? Waarschijnlijk halen wij die tijd niet qua gezondheid. Een tipgever kan een flinke beloning krijgen als hij/zij een belegger kent als we tot zaken kunnen komen.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door 16again »

Kun je geen opeet hypotheek sluiten?
Met zo'n forse overwaarde lijkt me dat weinig risico voor de bank.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tenormin »

Zou mogelijk moeten zijn met uw overwaarde. http://www.reversemortgage.org/about.aspx
Pagina is in Engels maar kan vertaald worden. Het is juist voor 66 jaar en ouder. Mijn 76 jarige (Amerikaanse) partner heeft dit enige maanden geleden gedaan, overwaarde huis op dit moment 300.000 $, was geen enkel probleem. Moet hier dus ook kunnen met uw overwaarde en hoeft u uw huis niet uit.
Laatst gewijzigd door tenormin op 13 dec 2015 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door kokka »

Maar lost dit je probleem op dan? Je hebt nog maar 30K hypotheek. Als je die gaat oversluiten of zo'n opvreet constructie, komen daar ook weer kosten bij. Die bedrijven die die constructies aanbieden doen dat niet om jou te helpen, ze doen dat om er geld mee te verdienen.
Dan betaal je i.p.v nu de hypotheek, straks huur. En die zal niet lager zijn als je hypotheek.
Laat je in elk geval goed (juridisch) bijstaan.
Zou je niet veel beter af zijn met een budgetcoach?

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef: Die bedrijven die die constructies aanbieden doen dat niet om jou te helpen, ze doen dat om er geld mee te verdienen.
Met deze insteek, kan je je hele leven lang geen enkele overeenkomst sluiten en nooit iets kopen :D

kokka schreef:Dan betaal je i.p.v nu de hypotheek, straks huur. En die zal niet lager zijn als je hypotheek.
Er zijn geen erfgenamen, en 170.000 overwaarde. Daar kun je zelf proberen nog iets mee te doen, of straks spelt een ander (belasting) er mooi weer mee.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tenormin »

@kokka, mijn partner heeft het gedaan om wat meer "spaargeld" (het oude was op :( ) te hebben. Heeft nu weer wat ruimte om tickets te kopen :lol: . Tja, hij wil dus wel iets uitgeven. Hij denkt terecht m.i. 'na mij de zondvloed'. Vergat wel te vermelden dat huis hypotheekvrij was. Maar als TS € 170.000 overwaarde heeft en nog € 30.000 aan hypotheek kan de bank toch zonder verlies zo'n reversed mortgage kunnen verstrekken. Blijft er € 140.000 overwaarde over. Kan de bank toch zonder risico hem zo'n reversed mortgage verstrekken? Zeker omdat de TS aangeeft dat hij denkt dat zij beiden geen 7 jaar te leven hebben. Hoewel zoiets natuurlijk koffiedik kijken is.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door hvff »

Zeker omdat de TS aangeeft dat hij denkt dat zij beiden geen 7 jaar te leven hebben. Hoewel zoiets natuurlijk koffiedik kijken is.
Mijn vrouw heeft darmkanker gehad en nu longkanker de linker onderkwab is operatief verwijderd en de linker bovenkwab is inmiddels bestraald. De rechterlong is verdacht dus mijn verwachting is idd geen koffiedik kijken. Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak dat de banken niet in zee willen met ons.

Verkopen kan altijd nog maar voor haar willen we hier blijven wonen zo lang het kan.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tenormin »

hvff schreef: Mijn vrouw heeft darmkanker gehad en nu longkanker de linker onderkwab is operatief verwijderd en de linker bovenkwab is inmiddels bestraald. De rechterlong is verdacht dus mijn verwachting is idd geen koffiedik kijken. Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak dat de banken niet in zee willen met ons.

Verkopen kan altijd nog maar voor haar willen we hier blijven wonen zo lang het kan.
Maar ik bedoelde het absoluut niet negatief in die zin, zeker niet. En, om nog meer 'prijs te geven': mijn partner heeft prostaatkanker en is hartpatiënt; dit alles kwam zeker niet ter sprake bij de reversed mortgage. Hij heeft nu 50.000 $ gewoon op de spaarrekening en het huis is dus de overwaarde minus de 50.000 $ plus rente waard. Dus de bank kan zich er nooit een buil aan vallen, integendeel. En men verwacht hier ook immers dat de huizenmarkt weer aantrekt? Lijkt mij ook beter dat u daar met uw vrouw blijft wonen. En elders een andere hypotheek afsluiten lijkt me in dit speciale geval ook niet zinvol, net als verkopen en huren. Vraagt U nog eens een gesprek met uw bank aan: van mens tot mens, heel misschien is er enig begrip (en de bank zal er echt niet minder van worden). Veel sterkte en een goed gesprek gewenst.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door hvff »

Dank u wel ik vatte het niet op als zijnde een kwinkslag uwerzijds. Onze hypotheek verstrekker is Hypotrust daar werken blijkbaar alleen maar personen die alleen maar
geld zien en keihard 'neen' zeggen tegen een voorstel. Bij Verzilverd lenen daar betaal je een huurprijs waar we niets aan hebben. Vandaar dat ik via een tip hoop op een investeerder met een beetje menselijk gevoel.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door kokka »

@16again
tuurlijk moeten bedrijven winst kunnen maken, daar is ook helemaal niets mis mee. ik bedoel alleen maar dat TS ervoor waakt dat hij niet van de regen in de drup komt.
want wat als hij nu door zijn overwaarde is, en hij kan zijn huur dan niet meer opbrengen.
ik probeer alleen maar te waarschuwen dat hij/zij zich goed moet laten informeren.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door crazyme »

Mogelijk wil de bank niet met u in zee omdat zij wellicht bang is dat erfgenamen zullen claimen dat de hypotheek niet verstrekt had mogen worden en een schadeclaim indienen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tenormin »

crazyme schreef:Mogelijk wil de bank niet met u in zee omdat zij wellicht bang is dat erfgenamen zullen claimen dat de hypotheek niet verstrekt had mogen worden en een schadeclaim indienen.
De TS schrijft heel duidelijk dat er geen erfgenamen zijn. Maar misschien vergist de TS zich en zijn er nichten, neven of verdere verwanten, dat weet men niet. Als men beiden inderdaad werkelijk aan niemand is verwant, ja, dan heeft alleen de Belasting er baat bij! Dat zou dan inderdaad eerst uitgesloten moeten en kunnen worden. Moeilijke materie, zonder volledige kennis van zaken. Kan TS ook hier niet geven, te veel privacy.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tijger1 »

U zou eens gewoon bij uw bank kunnen gaan praten in plaats van met dat Hypotrust.

Zoals gezegd een stukje opeet hypotheek.

Als er geen kinderen of kleinkinderen zijn, hoeven er helemaal geen erfgenamen te zijn. Elk ander familielid kan onterfd worden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tenormin »

tijger1 schreef:U zou eens gewoon bij uw bank kunnen gaan praten in plaats van met dat Hypotrust.

Zoals gezegd een stukje opeet hypotheek.

Als er geen kinderen of kleinkinderen zijn, hoeven er helemaal geen erfgenamen te zijn. Elk ander familielid kan onterfd worden.
Vind ik ook, eerlijk gezegd, so to speak. En onterven van elk ander "familielid", die zijn er niet, voor zover ik van de TS begrepen heb, moet de TS ook voor naar de notaris om eventuele toch "erfgenamen" te onterven? Sommige mensen weten niet eens wie er nog zouden kunnen erven.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door hvff »

Wij hebben al 20 jaar geleden een testament laten opmaken bij een notaris.
Het geld gaat dan naar goede doelen zoals KWF, Dierenbescherming etc. Onze huisbank is de ING en die verlenen geen enkel krediet aan personen ouder dan 70.

Hier hebben we Lommerhuizen en die hebben contact opgenomen met ons. Er komt wel een oplossing !

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar dat eventuele erven is helemaal niet van belang. Er is een zeer ruime overwaarde op die woning, daar moet beslist ern stuk van opgebruikt kunnen worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door sjohie »

hvff schreef:Mijn vrouw is al 23 jaar ernstig ziek ik zorg al 23 jaar voor haar heb toen een gelijkvloerse woning gekocht en kan het onderhoud en zorgkosten etc nu niet meer
betalen op tijd. Wij hebben alleen een AOW-uitkering en een hypotheek schuld van €30K de overwaarde is meer dan € 170K wij krijgen geen Euro krediet meer. Wie weet een oplossing ? De woning heeft een perceel van 200 m2 en is in Amersfoort ligt vlakbij een stadspark. Winkels in de buurt etc. Er zijn geen erfgenamen.

Is er een investeerder die ons huis wil kopen en dat we dan kunnen huren voor 7 jaar tegen een redelijk bedrag? Waarschijnlijk halen wij die tijd niet qua gezondheid. Een tipgever kan een flinke beloning krijgen als hij/zij een belegger kent als we tot zaken kunnen komen.
Los van je begrijpelijke sentimenten, lijkt het me niet de meest veilige oplossing om 170k aan overwaarde toe te vertrouwen aan een naam/bedrijf wat je zo even van iemand op een forum hoort.

Ik weet dat Florius, waar wij onze hypotheek hebben, eentje hebben die de "verzilver hypotheek" heet, en volgens mij biedt wat jullie willen. Je zou daar eens kunnen kijken? Terug huren kan ook risicovol zijn, los van het feit dat je de controle over je eigen huis verkoopt aan een ander, dat is iets psychologisch wat je ook niet moet onderschatten. En dan weet je, los van de initiële huurprijs, dat je elk jaar de max toegestane verhoging om je oren krijgt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door kweenie »

hvff schreef:Bij Verzilverd lenen daar betaal je een huurprijs waar we niets aan hebben. Vandaar dat ik via een tip hoop op een investeerder met een beetje menselijk gevoel.
hvff schreef: Hier hebben we Lommerhuizen en die hebben contact opgenomen met ons. Er komt wel een oplossing !
Lommerhuizen werkt op de zelfde manier. Je verkoopt de woning aan de investeerder en huurt die terug. Daarbij heb je vaak de keus tussen een hoge/normale huur betalen en meer geld in handen of een lage huur betalen en minder geld in handen.

Addertje onder het gras is bij zulke bedrijven de verkoopprijs. Vaak wordt er niet naar de vrije verkoopwaarde gekeken, maar naar de huidige waarde in verhuurde staat (de woning is in feite immers verhuurd) en die is veel lager dan de vrije verkoopwaarde. Ook moet je er rekening mee houden dat als je kiest voor lage huur en minder opbrengst, je het voordeel van dei lage huur vaak kwijt bent als je alsnog moet verhuizen.

Het is prima om te kijken wat een en ander oplevert bij zo'n verkoop-en-huur-terug constructie, maar ik zou ook kijken naar wat je zou kunnen huren als je de woning zou verkopen. Dus kijk naar wat je in handen krijgt en welke huur daar tegenover zou staan bij zowel het blijven wonen waar je nu woont als bij het verhuizen naar een andere woning.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door tenormin »

@hvff, hier nog een paar antwoorden over Lommerhuizen van een nu gesloten topic:
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 0&t=140293
U bent nu kwetsbaar door geld en ziekte; probeert u wel kritisch te luisteren als men met u in zee wil. Succes.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom kunnen ouderen geen hypotheek meer krijgen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat laatste is een goed advies. Probeer iemand mee te nemen met kennis van zaken en een objectieve blik.

Gesloten