LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wao ... wia ...wajong 5% erop vooruit gegaan of niet ???

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

wao ... wia ...wajong 5% erop vooruit gegaan of niet ???

Ongelezen bericht door cybertomaat »

nieuw meldpunt.
http://www.waoplein.nl/meldpunt/verhoging/
mbt tot de beloofde 5 procent meer geld die dit kabinet
beloofd heeft ... OOK voor positieve reacties !!!

>cybertomaat<

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: wao ... wia ...wajong 5% erop vooruit gegaan of niet ???

Ongelezen bericht door Inter »

Dat is alleen voor die 100% gevallen .
Aangezien dat door het vorige keer kabinet een zeldzaamheid is geworden stelt dit niks voor.

Aan de onterechte herbeoordelingen wordt niks gedaan .

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: wao ... wia ...wajong 5% erop vooruit gegaan of niet ???

Ongelezen bericht door cybertomaat »

nogmaals ... alle reacties zijn welkom ...
ook kritiek !!! (juist kritiek ???)

>cybertomaat<

meeleester
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2006 19:12

Re: wao ... wia ...wajong 5% erop vooruit gegaan of niet ???

Ongelezen bericht door meeleester »

Inter, het zou je nog verbazen hoe veel mensen er ondanks de keurings-slachting nog altijd 80-100% arbeidsongeschikt zijn. Want die kleine correctie moet ik toch even toevoegen, het is de groep 80-100% arbeidsongeschikt die van 70% naar 75% gaan. Dat gaat echt niet om tientallen.

Minpuntje; dit is een sigaar uit eigen doos voor diegenen die het het hardst nodig hebben en waarvoor het kabinet zegt dit te hebben gedaan. Diegenen die 80-100% arbeidsongeschikt zijn en een WAO, WIA of WAjong uitkering kregen die voor 1-7-2007 en een uitkering aangevuld met een toeslag hadden om tot het bruto sociaal minimum te komen (ook wel bekend als "bruto bijstandsniveau") schieten er niets mee op. Voorheen kregen zij bedrag X + een paar tientjes aan toeslag om zo aan het sociaal minimum te komen dat geldt voor hun gezinssituatie. Nu krijgen ze bedrag X + 5%. Klinkt leuk maar X+5% staat vaak gelijk aan datzelfde bedrag aan sociaal minimum inkomen. Oftewel; aan de ene kant geld erin (5% erbij) aan de andere kant geld eruit (toeslag). Sterker nog; deze groep komt qua netto inkomen zelfs iets lager uit dan een netto bijstandsuitkering voor hun situatie. :shock: Dit valt direct terug te leiden naar het feit dat het UWV uit gaat van een bruto sociaal minimum en men voor de WWB uit gaat van een netto sociaal minimum. Zelf kan ik die €10,- per maand missen door creatief boekhouden en huishouden, maar er zijn mensen die dus daarvoor vervolgens maar weer aankloppen bij de WWB en daar dus braaf elke maand met de billen bloot mogen.

Dit effect ontstaat vooral doordat dit vaak een groep betreft die al te beperkt is voor ze ooit aan de arbeidsmarkt toe zijn en/of een te kort arbeidsverleden hebben door ziekte en zo geen verdiencapaciteit hebben kunnen opbouwen. De WAO, WIA en WAjong zijn inkomensverzekeringen en tja... als ziekte het je onmogelijk maakt om een inkomen op te kunnen bouwen, dan keert een verzekering ook weinig uit. Het kan afhankelijk van wat factoren zelfs zo maf zijn dat je een lagere uitkering krijgt omdat je wél hebt gewerkt maar voor je 23e uitvalt dan dat je aan WAjong had gekregen wanneer je met dezelfde aangeboren aandoening geen dag hebt gewerkt. De eeuwige student is dus ergens nog best iets verstandig bezig. :wink:

Afijn, ik wijk van het onderwerp af. Die 5% komt niet terecht bij de groep die het écht nodig heeft. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling van die 5% extra, maar dat Den Haag hier massaal van op de hoogte is en niets aan doet, geeft de schijn dat ik nog te naïef ben voor deze wereld. [/b]

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: wao ... wia ...wajong 5% erop vooruit gegaan of niet ???

Ongelezen bericht door Inter »

Allemaal leuk en aardig maar ik ken genoeg mensen die flink omlaag zijn gegaan.

Gedeeltelijke in de WAO zitten is ook gewoon armoede .
Deze zitten vaak ook ver onder het bijstand niveau met het verschil dat een (ex) WAO/WIA`er wel premies hebt betaald .
Arbeidsverleden maakt voor die wat langer hebben gewerkt weinig uit om men toch van een maatloon uit gaat.
Heb je de laatste jaren ook nog parttime gewerkt om het vol te kunnen houden dan heb je nog dubbel pech .
Werk vinden is voor hun ook moeilijk omdat een heleboel werkgevers er gewoon geen zin in hebben.Hieraan wat aan doen zal beter zijn dan die 5% .En dan bedoel ik niet naar doelloze reïntegratiebureaus . Het geld moet naar het werk zelf gaan en niet mensen die alleen maar willen verdienen van andermans ellende.

Gesloten