Waterschapsbelasting; termijn voor innen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
FijneSuiker

Waterschapsbelasting; termijn voor innen

Ongelezen bericht door FijneSuiker » 20 jul 2018 16:05

Goedemiddag,

De instanitie die de waterschapsbelasting int, is bij ons veranderd. Door een samenwerkingsverband tussen meerdere waterschappen heeft een nieuw opgericht belastingkantoor de inning overgenomen. Nu speelt het volgende:

In april 2017 heb ik een aanslag ontvangen waar het "oude" kantoor aangaf mijn aanslag, in termijnen, automatisch te incasseren. Dit is niet gebeurd. Nu ontvang ik, ongeveer 15 maanden later, een herrinnering van het nieuwe belastingkantoor.

Omdat het een ander bedrag betreft heb ik even gebeld. Ze konden me niet vertellen waar het bedrag uit bestond of op was gebasseerd dus het verschil was niet verklaarbaar. Daarover ga ik teruggebeld worden. Helaas is de terugbeltermijn 14 dagen, dus mogelijk zal er in de tussentijd een aanmaning komen daar de betaaltermijn na de herrinnering ook 14 dagen is. Dat er pas een herrinnering kwam na 15 maanden liet men voor het gemak even buiten beschouwing bij mijn vraag of dit reeel was.

Afijn, ik heb dus niet betaald en ik snap dat het toch betaald moet worden. Mijn vraag is nog wel; tot hoelang mag een dergelijke aanslag geind worden na het opleggen van diezelfde aanslag? In dit specifieke geval heeft het belastingkantoor van de overheidsorganisatie zelf verzaakt te innen. Is het dan reeel dat men na 15 maanden nog een keer het inningsproces start? En mocht dit gebeuren: kan ik nog ergens bezwaar maken? Dit laatste omdat ik niet in bezwaar ga tegen een aanslag/beslissing. Waartegen maak ik dan bezwaar?

Vriendelijke groet,

Jan

NeoDutchio

Re: Waterschapsbelasting; termijn voor innen

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 20 jul 2018 17:00

Het enige waartegen u bezwaar kan maken zijn de extra kosten. De hoofdsom moet wel gewoon betaald worden. Maar u had natuurlijk ook 15 maanden geleden al aan de bel kunnen trekken. Dat er ergens een fout gemaakt wordt wil niet zeggen dat u niet hoeft te betalen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 20 jul 2018 17:15

Als het erg veel scheelt, zou ik om te beginnen per omgaande de oude aanslag betalen en bezwaar maken tegen het hogere bedrag en daar uitstel van betaling voir vragen.

Scheelt het weinig, dan zou ik het hogere bedrag direct betalen en verder even afwachten.

Het zijn toch niet twee jaren inéén?

Het mag nog jaren geind worden, dus onder betaling komt u echt niet uit.

FijneSuiker

Ongelezen bericht door FijneSuiker » 20 jul 2018 17:31

Voor de duidelijkheid: ik probeer niet onder het betalen van de aanslag vandaan te komen, maar de extra kosten. Daarnaast werd ik nieuwschierig over de termijn van innen, zonder dat bedragen door mijn toedoen voorheen oninbaar waren en of hier mogelijk jurispudentie over is bekend is.

Het bedrag wil ik graag uitgelegd hebben en dat kon men niet doen. Een principekwestie is het niet echt, maar ik vind het vreemd dat men mij niet kan vertellen waarom het bedrag is veranderd.

Als de medewerker dan ook nog aangeeft dat ik blij moet zijn dat er 15 maanden niet is geincasseerd dan slaat men naar mijn idee de plank mis.

Overigens had ik zelf inderdaad ook aan de bel kunnen trekken, eerlijkheid gebied me te zeggen dat het me simpelweg niet was opgevallen.

Het is dan ook echt een nieuwschierigheid naar vergelijkbare gevallen waardoor ik deze vraag stel. Ik vind het niet reeel dat men na 15 maanden plots een herinnering stuurt, omdat men zelf waarschijnlijk niet de zaakjes op orde had, en dan vervolgens mij sommeert binnen 14 dagen te betalen omdat er anders nog (meer) kosten bij komen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 20 jul 2018 17:40

En tegen die gang van zaken kunt u ook een klacht indienen. Niets mis mee om dat te doen.

Naast het direct betalen van de aanslag natuurlijk.

Franskia

Ongelezen bericht door Franskia » 04 aug 2018 14:25

Je bent zelf verantwoordelijk voor het betalen van de aanslag. Op het aanslagbiljet/toelichting staat hoe je kunt betalen. Er staan meestal ook vervaldagen op als je overeengekomen bent in termijnen te betalen via automatische incasso. Waardoor deze incasso niet gedaan is speelt enkel een rol als dit aan u (tegoed) ligt. Ik denk dat deze tijden inmiddels wel verstreken zijn, dus het meest handige is om de aanslag direct te betalen en deze betaling SCHRIFTELIJK te melden aan het belastingkantoor onder vermelding dat u nooit een aanmaning of iets dergelijks heeft ontvangen en daarom afziet om de extra kosten te betalen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 04 aug 2018 19:38

Simpel: de verjaringstermijn is vijf jaar. Bezwaar vanwege ee termijn heeft dus totaal geen zin.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 04 aug 2018 21:40

Als je rekende op automatisch in termijnen en ze willen nu plotseling het gehele bedrag is onredelijk voorstel.
Ze hadden de incasso ook moeten overnemen en omdat vele graag in meerdere maanden betalen in plaats van 1 keer....

Gewoon aanbieden het in de afgesproken termijnen zelf over te maken dus bij 12x per jaar bedrag door 12 delen en zo betalen.
Zij hielden zich niet aan de gemaakte afspraak van in meerdere keren te innen en daar nu 1x alles van maken, daar rekende niemand op.

Alleen als je toen rood stond en ze niet konden afschrijven hebben ze rechten maar zijn ze er wel te laat mee....
U had een termijn afspraak en die mag je niet zomaar aanpassen.

Plaats reactie