LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bryan99
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2019 14:07

Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door bryan99 »

Goedemiddag,

Ik heb een min/max contract met een minimum van 2 uur per week. Ik werk er al een aantal jaar, en dus ben ik met dat contract in vaste dienst. Mijn werkgever wil van me af, omdat ik een stuk duurder ben dan de 16-jarigen waar hij nu de beschikking over heeft.

We hebben allemaal een beschikbaarheid op moeten geven (en deze staat ook geregistreerd). De mijne is maandag t/m vrijdag van 7 tot 17u. Ruim genoeg om twee uurtjes uit te pikken lijkt me. Ik ben echter precies op zaterdag ingepland. Waarschijnlijk bewust, zodat ze kunnen zeggen 'we hebben je twee uur aangeboden maar toen kon je niet, dus we hoeven je niet nog eens twee uur aan te bieden', om dus zo onder die twee uur per week uit te komen.

Daarbij komt ook nog dat er voor doordeweeks (binnen mijn beschikbaarheid) meerdere vervangingsverzoeken open staan, van mensen die dan ingepland staan en niet kunnen. Als ik daar op reageer zal dat echter sowieso worden afgekeurd. Maar er is dus wel degelijk werkaanbod binnen mijn beschikbaarheid.

Mijn vraag: Mag dit? Het is duidelijk dat ik recht heb op 2 uur per week, maar: Is de werkgever ook verplicht om mij die twee uur binnen mijn beschikbaarheid in te plannen, of is dit gewoon toegestaan wat hij nu doet? Oftewel: Als ik aangeef dan niet beschikbaar te zijn, kan ik dan nog aanspraak maken op twee nieuwe uren? Op deze manier is het wel erg makkelijk om onder die twee uur per week uit te komen, door me bewust in te plannen wanneer men weet dat ik niet kan.

Ik ben benieuwd of iemand meer weet over hoe dit geregeld is. Bedankt! :)

berndv