LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bryan99
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2019 14:07

Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door bryan99 »

Goedemiddag,

Ik heb een min/max contract met een minimum van 2 uur per week. Ik werk er al een aantal jaar, en dus ben ik met dat contract in vaste dienst. Mijn werkgever wil van me af, omdat ik een stuk duurder ben dan de 16-jarigen waar hij nu de beschikking over heeft.

We hebben allemaal een beschikbaarheid op moeten geven (en deze staat ook geregistreerd). De mijne is maandag t/m vrijdag van 7 tot 17u. Ruim genoeg om twee uurtjes uit te pikken lijkt me. Ik ben echter precies op zaterdag ingepland. Waarschijnlijk bewust, zodat ze kunnen zeggen 'we hebben je twee uur aangeboden maar toen kon je niet, dus we hoeven je niet nog eens twee uur aan te bieden', om dus zo onder die twee uur per week uit te komen.

Daarbij komt ook nog dat er voor doordeweeks (binnen mijn beschikbaarheid) meerdere vervangingsverzoeken open staan, van mensen die dan ingepland staan en niet kunnen. Als ik daar op reageer zal dat echter sowieso worden afgekeurd. Maar er is dus wel degelijk werkaanbod binnen mijn beschikbaarheid.

Mijn vraag: Mag dit? Het is duidelijk dat ik recht heb op 2 uur per week, maar: Is de werkgever ook verplicht om mij die twee uur binnen mijn beschikbaarheid in te plannen, of is dit gewoon toegestaan wat hij nu doet? Oftewel: Als ik aangeef dan niet beschikbaar te zijn, kan ik dan nog aanspraak maken op twee nieuwe uren? Op deze manier is het wel erg makkelijk om onder die twee uur per week uit te komen, door me bewust in te plannen wanneer men weet dat ik niet kan.

Ik ben benieuwd of iemand meer weet over hoe dit geregeld is. Bedankt! :)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door berndv »

bryan99 schreef:
05 jul 2019 14:17
Ik heb een min/max contract met een minimum van 2 uur per week.
bryan99 schreef:
05 jul 2019 14:17
We hebben allemaal een beschikbaarheid op moeten geven (en deze staat ook geregistreerd).
Wat wordt er in je contract benoemd over je beschikbaarheid en inplanbaarheid? Als die geregistreerde beschikbaarheid onderdeel uit maakt van het contract, dan moet hij zich er aan houden. Wordt er in het contract niet gesproken over beschikbaarheid of is de inplanbaarheid volgens het contract zo dat er ook op zaterdag ingezet kan worden, dan heb je denk ik geen poot om op te staan. Maar de vraag is alleen te beantwoorden met je contract.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook een keer op zaterdag komen werken. Is die vent gelijk uitgepraat.

Of dit wel of niet mag weet ik niet. Wat ik wel weet is dat jouw contract hoe dan ook gaat aflopen. Kun je je niet beter concentreren op het zoeken van een andere job, in plaats van een hoop tijd en energie steken in iets dat je hoe dan ook niet gaat winnen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als dit een buurt super is verliezen ze vele klanten die er blijven wonen, na dit kom je er niet meer en misschien je vrienden ook niet..... dure fout zo.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door kokka »

Komkommertijd schreef:
05 jul 2019 14:55
Als dit een buurt super is verliezen ze vele klanten die er blijven wonen, na dit kom je er niet meer en misschien je vrienden ook niet..... dure fout zo.
ja ik denk dat alle klanten wel weg zullen blijven omdat de supermarkt een van de stampvoetende vakkenvullers niet zijn zin geeft.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als in een klein dorp dit gebeurde via voetbalclub of Kerk kan dit meer opleveren als ze hem boycotten....
Ex personeel wat niet meer komt winkelen en ook huidige die soms ook weg gaan omdat ze tekort betaald kregen....

Zonder personeel mag de eigenaar alles alleen doen.... en gaat de winkel dicht.
Ik heb dit in klein dorpje met 2 winkels meegemaakt, en bij nieuwe eigenaar steeg de omzet weer... probleem opgelost.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Komkommertijd schreef:
05 jul 2019 15:02
Als in een klein dorp dit gebeurde via voetbalclub of Kerk kan dit meer opleveren als ze hem boycotten....
Ex personeel wat niet meer komt winkelen en ook huidige die soms ook weg gaan omdat ze tekort betaald kregen....

Zonder personeel mag de eigenaar alles alleen doen.... en gaat de winkel dicht.
Ik heb dit in klein dorpje met 2 winkels meegemaakt, en bij nieuwe eigenaar steeg de omzet weer... probleem opgelost.
50 jaar geleden misschien, maar nu niet meer

bryan99
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2019 14:07

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door bryan99 »

berndv schreef:
05 jul 2019 14:32
bryan99 schreef:
05 jul 2019 14:17
Ik heb een min/max contract met een minimum van 2 uur per week.
bryan99 schreef:
05 jul 2019 14:17

We hebben allemaal een beschikbaarheid op moeten geven (en deze staat ook geregistreerd).
Wat wordt er in je contract benoemd over je beschikbaarheid en inplanbaarheid? Als die geregistreerde beschikbaarheid onderdeel uit maakt van het contract, dan moet hij zich er aan houden. Wordt er in het contract niet gesproken over beschikbaarheid of is de inplanbaarheid volgens het contract zo dat er ook op zaterdag ingezet kan worden, dan heb je denk ik geen poot om op te staan. Maar de vraag is alleen te beantwoorden met je contract.
In mijn contract staat hier eigenlijk niks over in. Dat is maar een heel dun documentje met een paar puntjes. In de CAO staat echter wel: Bij het opstellen van roosters wordt rekening gehouden met de (structurele) afspraken die met de werknemer zijn gemaakt over zijn arbeidstijden. Wijziging van deze afspraken vindt plaats in overleg met de betrokken werknemer. Dit gebeurt dus niet. Maar ze kunnen me (zou je denken) toch niet verplichten om 24/7 beschikbaar te zijn?
witte angora schreef:
05 jul 2019 14:38
Je kunt ook een keer op zaterdag komen werken. Is die vent gelijk uitgepraat.

Of dit wel of niet mag weet ik niet. Wat ik wel weet is dat jouw contract hoe dan ook gaat aflopen. Kun je je niet beter concentreren op het zoeken van een andere job, in plaats van een hoop tijd en energie steken in iets dat je hoe dan ook niet gaat winnen?
Zat ik inderdaad ook over na te denken. Maar zaterdags hebben ze vaak een probleem. Straks plant hij me elke keer op zaterdag 2u in als ik het pik. En ik heb trouwens wel degelijk een vast contract, dus het is niet zo dat ze me over een paar maanden kunnen lozen door me niet te verlengen. Ik ga over een paar maanden stage lopen dus dan ga ik uit mezelf weg, maar tot die tijd wil ik daar gewoon blijven werken. Ze hebben me het de laatste weken op meerdere fronten zo zuur proberen te maken, dat ik het ze niet gun om vroeger dan nodig weg te gaan :/
Komkommertijd schreef:
05 jul 2019 14:55
Als dit een buurt super is verliezen ze vele klanten die er blijven wonen, na dit kom je er niet meer en misschien je vrienden ook niet..... dure fout zo.
Dat was mooi geweest inderdaad, maar het is (helaas) een supermarkt in een grote stad

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De naam en vestiging noemen lijkt me niet verboden......

Dan weten klanten ook hoe ze met hun personeel omgaan en als we de bedrijfsleider vragen zal hij niet leuk vinden.....
Grote steden is het langs elkaar werken maar een grote keten zou je het hoofdkantoor kunnen vragen......
Die willen niet voor 1 winkel landelijke omzet verliezen.

Verder hoorde ik dat er winkels zijn die Zaterdag toeslag geven omdat ze anders tekort personeel hadden en nu weer volop....

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou maar als de wiedeweerga een ander baantje zoeken. Liggen nu mijns inziens voor het oprapen. Geen energie verspillen aan dat bedrijf.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Komkommertijd schreef:
05 jul 2019 15:16
De naam en vestiging noemen lijkt me niet verboden......

Dan weten klanten ook hoe ze met hun personeel omgaan en als we de bedrijfsleider vragen zal hij niet leuk vinden.....
Grote steden is het langs elkaar werken maar een grote keten zou je het hoofdkantoor kunnen vragen......
Die willen niet voor 1 winkel landelijke omzet verliezen.

Verder hoorde ik dat er winkels zijn die Zaterdag toeslag geven omdat ze anders tekort personeel hadden en nu weer volop....
Zoiets heet iets onnodig op de spits drijven en zal TS dus niet helpen maar alleen maar tegen hem werken. Zoals gewoonlijk dus weer een onzinnig advies van de kromkommer

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
05 jul 2019 15:18
Ik zou maar als de wiedeweerga een ander baantje zoeken. Liggen nu mijns inziens voor het oprapen. Geen energie verspillen aan dat bedrijf.
@bryn99, dit is wellicht niet het antwoord wat je wil hebben, maar het lijkt me wel het beste advies. Je kan een gevecht met je werkgever aangaan, maar voor wat? Voor die 2 uurtjes per week?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een vaste baan met twee uurtjes per week? Heb je maar twintig vaste banen nodig om rond te komen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door kokka »

Komkommertijd schreef:
05 jul 2019 15:02
Ik heb dit in klein dorpje met 2 winkels meegemaakt
uiteraard

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Heb je het hier al over gehad met degene die de planning doet?
Natuurlijk ben je te duur, maar of ze je nou door de weeks of op zaterdag inroosteren maakt voor hen niets uit qua kosten.
Je zegt dat het “waarschijnlijk bewust” zo gepland is, maar dat is maar een gokje van jouw kant.
Bespreek het eens, daarna kun je altijd nog kijken wat je moet doen.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door witte angora »

bryan99 schreef:
05 jul 2019 15:10
Maar zaterdags hebben ze vaak een probleem.
Dan denk ik dat hier het probleem zit. Bij gebrek aan personeel roosteren ze je gewoon op zaterdag in, en dan zien ze wel... ik denk niet dat het iets te maken heeft met jou willen lozen, maar dat het er meer om gaat dat er gedurende de hele dag voldoende mensen zijn.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als een supermarkt twintig pubers, hun ouders en drie ooms als klant verliest, dan was die winkel toch al niet levensvatbaar.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Ik denk dat je collega's en bazen niet zo blij met je zijn.... 2 uur beschikbaar per week en dan ook nog eens alleen kantooruren. Daarbij ben je dus duurder dan de anderen die wel op zaterdag en ;s avonds beschikbaar zijn.... Snel naar een andere baan zoeken.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door BL2 »

2 uur per week, mijn eerste reactie was, kan dat ook nog ?
Dit is toch geen werken, wat leverd dat nu op, een Euro of 14 per week.
Ik kom er mijn bed niet voor uit........

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Werkgever plant me (bewust) buiten beschikbaarheid in. Mag dit?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar wel een vaste baan!

Gesloten