LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

Vind u het redelijk, als de minst-verdienende partner de heffingkorting, van 160 euro per maand van het CDA moet inleveren?

NEE! Dat is onbehoorlijk, o.a. jegens alle minst-verdienende partners
19
51%
JA! een prima idee om bijv. het financieringstekort weg te werken
15
41%
ergens tussenin
3
8%
 
Totaal aantal stemmen: 37

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Ongelezen bericht door kiz »

Het kan zijn, dat ik het niet goed heb begrepen van het CDA.
ik denk dat je het wél goed begrepen hebt, en ik hoop dat nog véél meer mensen het héél goed begrijpen alvorens ze het stemhokje in gaan.
Als de ene partner werkt, en de andere blijft thuis, dan krijgt de een, de heffingkorting verrekend via het salaris en de ander, direct van de fiscus
Behalve als je een uitkering van Sozawe Utrecht hebt, want die trekken het gewoon van je uitkering af.
Blijkbaar is het enige recht van moeder/partner toch alleen het aanrecht.
En hij/zij mag dus geen geld krijgen, anders, dan van de eigen partner.
Hij/zij wordt (lees de rest van de plannen van CDA/VVD maar) geacht een eigen inkomen te gaan verdienen, onder het mom "geen premie voor thuiszitters"
Het 7e gebod maakt blijkbaar geen deel meer uit van CDA-progamma.
Ik denk dat ze die geboden allemaal al overboord hadden gegooid, alleen "gij zult niet stelen" wordt nog gehandhaafd voor het klootjesvolk.
Dus hoe moet dat uitgekookte CDA-idee dan worden uitgelegd?
Kan m.i. dus niets anders zijn, dan een keiharde bezuinigingsmaatregel.
Waarschijnlijk omschrijven ze het zelf als een "financiële prikkel" om de arbeidsparticipatie van vrouwen te bevorderen.
Aangezien ik nog geen protesten van VVD heb gehoord tegen dit CDA-plan (zo slim zijn ze wel bij de VVD, als ze het verdedigen, kost het ze stemmen, als ze protesteren, kunnen ze het idee later niet steunen) mag gerust worden aangenomen, dat VVD het stilzwijgend eens is met CDA
De campagnes zijn weer begonnen...

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door mr T. »

En ik vind het tevens discriminerend. Als het CDA zo'n moeite heeft met die algemene heffingskorting, laat ze die dan maar voor iedereen afschaffen. Dan breekt de hel pas goed los, ipv nu alleen die machteloze minstverdienende partners te willen kaalplukken van het belangrijkste verworven fiscaal stukje recht, dat ze sinds enkele jaren hebben gekregen.
Die zogenaamde 'machteloze' minstverdienende tweeverdienende partners zijn echt niet zo zielig. Zo maken deze minstverdienende partners het door inkomensoverheveling (middels een fiscale partner) vaak mogelijk om de fiscale lasten al flink te drukken. Vaak is het voordeel hiervan al zo groot, dat ik niet begrijp waar de starter van dit topic zich druk over maakt. Wellicht is het afschaffen van de heffingskorting inderdaad niet zo'n slecht idee. Wellicht is het een nog beter idee om het belastingstelsel volkomen te individualiseren.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door kiz »

Het komt er dus bijv. op neer, dat moeder/partner maar een baantje moet gaan nemen om die heffingkorting alsnog te kunnen krijgen om de genoemde armoede tegen te gaan,
Daarmee kun je nooit de volledige heffingskorting krijgen... deze is namelijk gemaximeerd tot het bedrag dat je aan belasting verschuldigd bent, je moet al gauw een behoorlijk salaris (of fulltime baan) hebben om je heffingskorting volledig te benutten.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door SJZ »

Het kan zijn, dat ik het niet goed heb begrepen van het CDA.
Uit je verhaal blijkt wel dat je er inderdaad niets van snapt.
5 miljoen minstverdienende partners
5 miljoen partners zonder baan in Nederland? Wakker worden, bij de meeste stellen werken allebei de partners hoor. Of staat bij jou de kalender nog op 1930?
Blijkbaar is het enige recht van moeder/partner toch alleen het aanrecht.
Juist niet, het CDA plan stimleert mensen om te gaan werken, het huis uit, weg van het aanrecht.

dat VVD het stilzwijgend eens is met CDA
In ieder geval heeft Groen Links gezegd dat ze hééél blij zijn met dit plan van het CDA.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door SJZ »

je moet al gauw een behoorlijk salaris (of fulltime baan) hebben om je heffingskorting volledig te benutten.
Bij ongeveer 5.800 euro bruto per jaar kun je de heffingskorting volledig benutten.

En dat noem jij "EEN BEHOORLIJK SALARIS"!
5.800 euro per jaar, dat is ongeveer 450 euro bruto per maand! Als jij dat een behoorlijk salaris noemt, dan ben ik benieuwd wat jij een laag salaris noemt.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door kiz »

Bij ongeveer 5.800 euro bruto per jaar kun je de heffingskorting volledig benutten.
Mag ik vragen waar je je op baseert? Op mijn laatste belastingaanslag staat namelijk dat ik de heffingskorting NIET volledig heb benut, en mijn bruto jaarinkomen is écht meer dan het dubbele.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door kiz »

Je ziet het goed hoor venantius...
SJZ verwoordt het zo:
Juist niet, het CDA plan stimleert mensen om te gaan werken, het huis uit, weg van het aanrecht.
zoals ik eerder al zei:
Waarschijnlijk omschrijven ze het zelf als een "financiële prikkel" om de arbeidsparticipatie van vrouwen te bevorderen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door SJZ »

Volgens SJZ begrijp ik er niets van.
Wil CDA die heffingskorting dan niet afpakken van niet-werkende partner?
Jawel, maar ik lees in de krant toch duidelijk dat in het plan ook gepleit wordt voor hogere kinderbijslag en hogere kindertoeslag.

Dat betekent dat alleen niet-werkenden partners ZONDER kinderen financieel getroffen worden in die mate zoals jij schrijft. En ik geloof niet dat dat 5 miljoen mensen zijn.
Op mijn laatste belastingaanslag staat namelijk dat ik de heffingskorting NIET volledig heb benut, en mijn bruto jaarinkomen is écht meer dan het dubbele.
Inkomen: 5.800 euro
Belastingtarief eerste schijf: 34%
5.800 x 34% = 1.972

Nou, dat is al genoeg om de algemene heffingskorting te verzilveren.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door kiz »

Inkomen: 5.800 euro
Belastingtarief eerste schijf: 34%
5.800 x 34% = 1.972

Nou, dat is al genoeg om de algemene heffingskorting te verzilveren.
Dan mag jij me uitleggen waarom de Belastingdienst op een inkomen van pak 'm beet 12.000 per jaar slechts 1894 aan algemene heffingskorting toekent...

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door kiz »

ongeveer 35 euro per jaar per kind meen ik

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Laat moeder, als ze slim is, dan haar kinderen maar gauw voor 2400 euro per maand naar de creche sturen, en een baantje nemen.
Nieuwste leus van het CDA al gehoord/gelezen ?
"Het gezin is de broedstoof voor de samenleving" :shock:

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door tienepien »

Sorry, maar uhm.. je hebt toch niet alleen een partner vanwege de financien?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door tienepien »

'Die 2000 Euro per jaar minder gezins-inkomen, dat kan ik er niet meer bijhebben, laat partner maar weggaan.
Uhm.. volgens mij ben jij hier degene die het al dan niet "wegsturen" van een partner af laat hangen van de financien, niet het CDA.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je als CDA, eenzijdig, ALLEEN bij de kostwinnersgezinnen 2000 euro per jaar weghaalt,
Je hebt nog steeds de krant niet goed gelezen, OF je hebt nooit leren rekenen. De afschaffing van de overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting gaat gepaard met hogere kinderbijslag en kindertoeslag. Gezeinnen met kinderen gaan er dus GEEN 2.000 euro per jaar op achteruit.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door SJZ »

Dan mag jij me uitleggen waarom de Belastingdienst op een inkomen van pak 'm beet 12.000 per jaar slechts 1894 aan algemene heffingskorting toekent...
Beste Kiz, dat klopt niet. Op 12.000 euro betaal je 12.000 X 34% = 4.080 belasting. Meer dan voldoende om de algemene heffingskorting te verzilveren.

Misschien ben jij in de war met kortingen als kinderkorting, aanvullende kinderkorting, combinatiekorting, enz.
Maar als minstverdienende partner kun je misschien kijken welke van die korting je aan je meerverdienende partner over kunt dragen. Daarnaast heb jij misschien aftrekposten opgevoerd die je beter aan je meerverdienende partner over kunt dragen.

De algemene heffingskorting kun je in ieder geval WEL verzilveren.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door SJZ »

Volgens kiz gaat het om 35 euro per jaar kinder-toeslag.
Dat bedrag klopt natuurlijk ook niet. Kiz kletst wel meer uit z'n nek, zie zijn verzinsels over inkomstenbelasting.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door SJZ »

Beter vind ik, om geen kwalificaties mee te geven over de deelnemers
Over die 35 euro had ik misschien beter geen kwalificaties kunnen geven, ik baseer mij "slechts" op krantenberichten die andere dingen zeggen.

Over de fiscale berekeningen van kis durf ik wel wat te zeggen, die zijn evident onzin voor een minstverdiendende partner.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door kiz »

Kiz is een "zij" geen hij, zelf de minstverdienende partner, en de bedragen IB zijn aan mijn aanslag 2005 ontleend.
L*lt de belastingdienst ook uit zijn/haar nek?

En de 35 euro was per kind per jaar aan kinderbijslag, "kinder-toeslag" heb ik niet genoemd. Wat er precies wijzigt in de hoogte van de kinderkorting heb ik nog niet teruggevonden, derhalve ook geen uitspraken over gedaan.

In ieder geval was mijn bezwaar tegen het afschaffen van de uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de minstverdienende partner vooral theoretisch (het heeft op mijn portemonnee geen enkele invloed). Het blijft er namelijk op neerkomen dat het bedrag van de algemene heffingskorting (hoe hoog dat dan ook moge zijn, wie het weet mag het zeggen) wordt onttrokken aan het gezinsinkomen indien één van de partners "geen of weinig" inkomen heeft, en dat dit inderdaad wordt bedoeld als een "financiële prikkel om te participeren op de arbeidsmarkt"

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Kwalijke zaak, je ontmoedigt partners om te gaan werken als je de partnervoordelen gaat wegnemen. CDA wil zeker de vrouw weer in de keuken, het gezin als hoeksteen van de samenleving!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wil CDA minst-verdienenden benadelen voor 2000 Euro p.j.?

Ongelezen bericht door SJZ »

Kwalijke zaak, je ontmoedigt partners om te gaan werken als je de partnervoordelen gaat wegnemen. CDA wil zeker de vrouw weer in de keuken, het gezin als hoeksteen van de samenleving!
Snap ik niet, het voordeel voor thuiszittende, niet-werkende partners wordt weggehaald, en dat kun je terugverdienen door 1 dag in de week te gaan werken. Hoezo wordt de vrouw dan in de keuken gezet?

Overigens doet het fiscaal niet ter zake of de man of vrouw werkt of kookt. In mijn geval ben ik (man) degene die het meest kookt, en daar heeft het CDA best begrip voor, maar Bor gaat er kennelijk vanuit dat alleen vrouwen kunnen koken.
, en de bedragen IB zijn aan mijn aanslag 2005 ontleend.
Nou kiz, laat die aanslag maar eens zien, want ik geloof er geen barst van. Liegen is makkelijk als je niks hoeft te bewijzen.

Gesloten