LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door tenormin »

Julie4444 schreef:
RReim schreef:Een winkel verbod kan volgens mij alleen maar door de rechter worden opgelegd. Een winkel is een openbare gelegenheid.
Nee, en nee. Een winkel is privé terrein, en managers kunnen gewoon een verbod opleggen. Waarom hier een eindeloze discussie over moet worden gevoerd is mij een raadsel. TS leest zelf ook niet eens meer mee.

De manager stond in zijn recht omdat TS zich niet aan de huisregels hield. TS weigerde in haar tas te laten kijken en dat maakt haar verdacht. Normaal maken mensen daar geen probleem van, behalve als ze dus wat gejat hebben en in hun tas hebben zitten. Als TS dat allemaal niks vindt moet ze maar naar een andere tent gaan.
Applaus; alles wat er inmiddels bij gehaald is, is nonsens. Okay, de TS heeft Asperger en principes. Vooral houden zo, zie waar het iemand brengt. Heb er geen enkel probleem mee als men in boodschappentas wil kijken; niet mijn handtas. Is me ook nog nooit gevraagd, dat laatste.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Willemzelf schreef::oops: Grappig om al dat geklets te lezen van mensen die niets van de wet weten, noch begrijpen.
Vraagstelster staat volkomen in haar recht.
Ook al staat er : wij voeren tassen controle uit, dan hoef je daar niet mee akkoord te gaan.
Stel je voor : bij de ingang hangt een bord waarop staat : draag WALA korsetten.
Moet dan iedereen verplicht een korset dragen ?
De JUMBO medewerkers hadden geen enkel wettelijk recht om mevrouw van haar vrijheid te beroven.
Pas als er echt diefstal op heterdaad wordt geconstateerd heeft men het recht om de verdachte aan te houden, en over te dragen aan de politie.
Bij vraagstelster is absoluut geen strafbaar feit geconstateerd.
Mevrouw raad ik dan ook aan om aangifte te doen bij de politie wegens vrijheidsberoving.
En dat is wel een strafbaar feit, gepleegd door JUMBO medewerkers.
Ik zou tevens de directie van JUMBO een klacht sturen met een eis tot schadevergoeding.
JUMBO moet zich doodschamen, en ook die mensen die klaagster hier zo nodig moeten 'natrappen'
Zou je even de wetsartikelen willen benoemen en de jurisprudentie waaruit blijkt dat een winkeleigenaar geen huisregels mag opstellen en naleven? Natuurlijk had Ts niet akkoord hoeven gaan met de regels, maar dan had ze de winkel niet in moeten gaan...

willemwriter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2004 11:19

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door willemwriter »

Er wordt onvoorstelbaar vaak en veel gestolen uit supermarkten, waarbij kennelijk wordt vergeten dat het hier filiaalmanagers betreft die hun toko zo goed mogelijk proberen te leiden, t.b.v. klanten en personeel. Het asociale tuig dat pro deo winkelt mag dus wat mij betreft een halt worden toegeroepen, door nauwgezet te controleren, en daar passende regels voor te hanteren. Het staat je vrij daar niet te gaan winkelen, als je moeite hebt met die regels. Zoals het je ook vrij staat je portemonnee voor het grijpen te leggen, in een omgeving met veel zakkenrollers. Toch zie ik betreffende amokmakers juist dat niet snel doen, het is immers hun eigen geld...

Stillz
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2015 19:03

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Stillz »

Julie4444 schreef:En waarom heb je niet gewoon de kassamedewerker in de tas laten kijken, als je toch niets te verbergen had? Enig idee hoeveel mensen op die manier wél diefstal plegen?

Ze zijn vrij iedereen die ze niet in hun winkel willen te weigeren, dus op naar een andere super dan maar.
Je bent niet verplicht om de inhoud van je tas te laten zien aan kassa medewerker en ook niet aan de beveiliging die daar werkt. Als ze je verdenken van diefstal dan bellen ze maar politie.
En als politie elke keer voor niks komt dan is het snel over.
En winkel verbod zou ik aanvechten.

onzevrijheid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2007 19:27

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door onzevrijheid »

Alles is niet zo eenvoudig als het is. Ook verscheidene reacties kloppen niet. Ik begrijp uw principes, maar: Als dit mij zou overkomen en ik dezelfde principes zou handhaven, het volgende.
Ik zou direct vragen waarom zij in mijn tas zouden willen kijken. Wat is dan hun antwoord??? Word ik van winkeldiefstal verdacht?? Er moet een redelijk vermoeden van schuld zijn. (Heeft iemand iets gezien. Zijn er beelden van een bewakingscamera's? Hieruit zou enige schuld kunnen blijken). Dan hebben zij (JUMBO) het recht om uw aan te houden. Dit moet u medegedeeld worden. U wordt dan van uw vrijheid beroofd. Zij moeten u onverwijld overdragen aan een opsporingsambtenaar (politie) met eventueel afgifte van de door u "gestolen" goederen. Zij gaan het verder onderzoek doen. Dit kan ter plaatse of u gaat mee naar het politie bureau. Daar moet u geleid worden voor een hulpofficier van justitie. Deze bekijkt dan of de aanhouding terecht is.
Dat is een deel. Nu het andere. De winkel is een openbare ruimte en voor een ieder toegankelijk. Jumbo heeft het recht u de toegang tot de winkel te ontzeggen. Dit als u een winkeldiefstal pleegt of herhaaldelijk er een bende van maakt.
Als u zich normaal gedraagt kunnen zij geen grond vinden om u de toegang tot de winkel ontzeggen.

Ik heb ook weleens zo'n bui, maar ik stap gauw over mijn schaduw.
Kijk maar in mijn tas, maak in uw gedachte een lange neus, blijf vriendelijk en glimlach. De volgende keer met een brede glimlach op uw gezicht fijn de winkel in lopen en dezelfde kassa dame opzoeken en daarbij weer gaan afrekenen. Dit scheelt u heel veel ergernis en tijd.

harda s
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2015 20:35

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door harda s »

Eerlijk gezegd had je beter kunnen vragen of je in het kantoor jouw tas na mocht laten kijken.
De medewerkers mogen het vragen,jij mag weigeren .maar jij had toch een beetje mee kunnen werken ?
Had niet zoveel tijd gekost.Maar die bedrijfsleider mag volgens mij niet weigeren om jou binnen te laten , jij had niks gejat toch?Volgende keer beter na denken voor je weigert.Er wordt tegenwoordig zoveel gejat bij de winkels dat ik er wel begrip voor heb dat ze in je tas willen kijken

piete242
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2010 16:01

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door piete242 »

Volgens mij hebt u verloren na het nemen van strafschoppen ...
Als je niet wilt dat er in je tas wordt gekeken dan moet je daar gewoon niet naar binnen gaan of geen andere tas meenemen. Dat is vragen om moeilijkheden.
Ik vraag me dan wel af waar u dan de boodschappen gaat halen ... zal niet meevallen.
Gelijk hebben eb gelijk krijgen ... tja dat lukt niet altijd ..

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb het niet over Jumbo, ben er geen klant, maar bij de PLUS, hoewel er op bord duidelijk staat: verplicht winkelwagen of mandje en we kunnen u vragen in uw tas te kijken; kan met lege trolley door de winkel 'karren' geen enkel probleem. Zo ook bij de AH met de scan: niks anders nodig dan je eigen trolley: natuurlijk na boodschappen doen de kans dat men je er uit pikt om je gescande producten na te kijken. Heel logisch allemaal. Iedereen heeft zijn eigen visie op dit Topic maar ik vind het niet meer dan normaal dat de ondernemer in zijn eigen toko zijn voorwaarden mag stellen: het is van hem en wij zijn klanten (die hij graag wil behouden) maar waar proletarisch winkelen niet op prijs gesteld zal worden.

Mucha

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Stefan63
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2015 08:53

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Stefan63 »

Waar hebben we het eigenlijk na over. Tegenwoordig pak ik bij de jumbo een scanapparaat. Ik scan d.m.v dit apparaat de produkten, die ik wil en stop ze in mijn tas. Als ik naar de kassa ga hoef ik alleen nog maar af te rekenen. Niks geen tascontrole e.d. Kan dan gewoon naar buiten lopen. Als ik het goed heb is de jumbo deze maand april in 2015 er voor het eerst mee gestart. Ben op deze mogelijkheid zelfs door een winkelmedewerkster op gewezen. In plaats van te vragen haar tas open te maken, hadden ze ook kunnen vragen wat er in zat. Anderzijds kan je je afvragen, als de klant per ongeluk bepaalde produkten met het apparaatje vergeet te scannen er sprake van diefstal is en omgekeerd als een klant met een plus teveel en per ongeluk een of meerdere produkten teveel registreert en aan de kassa teveel betaald of de klant dan niet (zichzelf) dupeert. Valt wel iets te zeggen over de houding van de filiaalmanager, vind ik deze houding toch wel zeer klantonvriendelijk. Zou niet weten of ik zo'n iemand nog langer in dienst zou willen hebben.bekeken vanuit de directie betreffende het hoofdkantoor. Vergeet niet dat zulke managers ook meer kwaad dan goed kunnen doen in diverse andere situaties. Niet alleen tegenover klanten, maar tegenover personeel e.d. Heb dat vernomen bij een andere zaak de mitra, waarbij klanten in een filiaal weg bleven, door een onvriendelijke houding van een filiaalmanager. Hoofdkantoor hebben juridische stappen moeten zetten om zo'n manager te ontslaan. Als de jumbo dan toch zo graag diefstal wil zien te voorkomen, plaatsen ze toch bepaalde poortjes bij de uitgang

Rebel38
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 mar 2015 12:43

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Rebel38 »

Ik ben al een keer gewaarschuwd bij de plaatselijke AH dat men liever niet heeft dat ik met een oude plastic tas van de concurrent door de winkel loop.
In beide gevallen door een jeugdige stageloper die de tweede keer van de manager een uitbrander kreeg vanwege belachelijk gedrag. :lol:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door puma73 »

In totaal liepen Nederlandse winkeliers vorig jaar voor 1,26 miljard euro schade. Een huishouden betaalt gemiddeld 208,45 per jaar aan schade door winkeldiefstal, diefstal door het personeel en fouten.
Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat er bepaalde maatregelen zijn, dan kun je principieel zijn, je kunt met allerlei wetsartikelen gaan smijten dat TS gelijk heeft, maar dat soort principes kunnen mij heel veel geld kosten.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door prem »

Julie4444 schreef:
RReim schreef:Een winkel verbod kan volgens mij alleen maar door de rechter worden opgelegd. Een winkel is een openbare gelegenheid.
Nee, en nee. Een winkel is privé terrein, en managers kunnen gewoon een verbod opleggen. Waarom hier een eindeloze discussie over moet worden gevoerd is mij een raadsel. TS leest zelf ook niet eens meer mee.

De manager stond in zijn recht omdat TS zich niet aan de huisregels hield. TS weigerde in haar tas te laten kijken en dat maakt haar verdacht. Normaal maken mensen daar geen probleem van, behalve als ze dus wat gejat hebben en in hun tas hebben zitten. Als TS dat allemaal niks vindt moet ze maar naar een andere tent gaan.
Ja inderdaad, de een na de ander blijft herhalen.
Een winkel IS GEEN OPENBARE RUIMTE!
Is ook al logisch omdat degene die de huur betaalt niet het publiek is, noch de belastingbetaler maar de ondernemer.
Kun je ook zo maar een kantoorgebouw inlopen?

Openbare ruimte is een ruimte die leden van een samenleving hebben inclusief de daarop betrekking hebbende mentale en sociale ruimte.
Een winkel mag dus klanten weigeren, ik heb het voorbeel al eerder aangehaald van de betere juwelier met de deur op slot en de portier en de M. Jongen met scooter en hoodie.
Die komt er niet in.
Ook geen rokende, ijs, dan wel frietetenden, eruit!

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een openbare ruimte is een ruimte dat voor publiek vrij toegankelijk is. Een openbare ruimte kan privé eigendom zijn. Immers, ook privé eigendom is open te stellen voor het publiek. Dit laat onverlet dat een eigenaar van een openbare ruimte (omdat hij dit voor het publiek heeft opengesteld) voorwaarden kan verbinden aan de toegang tot die openbare ruimte en mensen kan weren die zich niet aan de voorwaarden houden.

Van de politie zul je een boete krijgen wanneer je zonder te betalen op eigen terrein parkeert dat binnen een parkeerzone ligt én niet (volledig) omringt is door een hek.

http://www.rokeninfo.nl/publiek/wetbele ... ke-ruimtes

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door prem »

Hij kan het openstellen aan het publiek, denk aan een Prive museum, dat maakt het nog geen openbare ruimte.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door tenormin »

Stefan63 schreef:Waar hebben we het eigenlijk na over. Tegenwoordig pak ik bij de jumbo een scanapparaat. Ik scan d.m.v dit apparaat de produkten, die ik wil en stop ze in mijn tas. Als ik naar de kassa ga hoef ik alleen nog maar af te rekenen. Niks geen tascontrole e.d. Kan dan gewoon naar buiten lopen. Als ik het goed heb is de jumbo deze maand april in 2015 er voor het eerst mee gestart. Ben op deze mogelijkheid zelfs door een winkelmedewerkster op gewezen. In plaats van te vragen haar tas open te maken, hadden ze ook kunnen vragen wat er in zat. Anderzijds kan je je afvragen, als de klant per ongeluk bepaalde produkten met het apparaatje vergeet te scannen er sprake van diefstal is en omgekeerd als een klant met een plus teveel en per ongeluk een of meerdere produkten teveel registreert en aan de kassa teveel betaald of de klant dan niet (zichzelf) dupeert. Valt wel iets te zeggen over de houding van de filiaalmanager, vind ik deze houding toch wel zeer klantonvriendelijk. Zou niet weten of ik zo'n iemand nog langer in dienst zou willen hebben.bekeken vanuit de directie betreffende het hoofdkantoor. Vergeet niet dat zulke managers ook meer kwaad dan goed kunnen doen in diverse andere situaties. Niet alleen tegenover klanten, maar tegenover personeel e.d. Heb dat vernomen bij een andere zaak de mitra, waarbij klanten in een filiaal weg bleven, door een onvriendelijke houding van een filiaalmanager. Hoofdkantoor hebben juridische stappen moeten zetten om zo'n manager te ontslaan. Als de jumbo dan toch zo graag diefstal wil zien te voorkomen, plaatsen ze toch bepaalde poortjes bij de uitgang
Nee hoor, ook met scanapparatuur bij het afrekenen kan worden gevraagd of ze de boodschappen mogen bekijken, men checkt dit ook gewoon met wat er op uw scanner staat. Eenmaal betaalt (als er geen controle is, gaat de pieper wel degelijk af) en dan is met wel het sigaartje.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Stillz schreef:
Julie4444 schreef:En waarom heb je niet gewoon de kassamedewerker in de tas laten kijken, als je toch niets te verbergen had? Enig idee hoeveel mensen op die manier wél diefstal plegen?

Ze zijn vrij iedereen die ze niet in hun winkel willen te weigeren, dus op naar een andere super dan maar.
Je bent niet verplicht om de inhoud van je tas te laten zien aan kassa medewerker en ook niet aan de beveiliging die daar werkt. Als ze je verdenken van diefstal dan bellen ze maar politie.
En als politie elke keer voor niks komt dan is het snel over.
En winkel verbod zou ik aanvechten.
En dat is exact wat er gebeurde, en voor al die overlast en het niet naleven van de huisregels is zo'n verbod volledig terecht.

Weigeren mag, maar het is verstandiger en een stuk makkelijker gewoon je tas te laten zien. Uiteindelijk schiet je met weigeren helemaal niets op en bezorg je anderen onnodig werk.

Zo ook mag de winkelier een klant weigeren. Geen wet die het verbied, dus get over it and move on.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door olaf79 »

Julie4444 schreef:En dat is exact wat er gebeurde, en voor al die overlast en het niet naleven van de huisregels is zo'n verbod volledig terecht.
Grote onzin. Een winkelverbod is alleen toegestaan wegens het plegen van een strafbaar feit.
Weigeren mag, maar het is verstandiger en een stuk makkelijker gewoon je tas te laten zien. Uiteindelijk schiet je met weigeren helemaal niets op en bezorg je anderen onnodig werk.
Weigeren mag omdat dit je grondrecht is. Dit grondrecht gaat mijlenver boven het recht van een winkel om zijn eigen regeltjes te maken. Als die regels in strijd zijn met de grondwet, mag jij je daartegen verzetten en is dit geen reden voor een winkelverbod.
Zo ook mag de winkelier een klant weigeren. Geen wet die het verbied, dus get over it and move on.
Dat mag een winkelier niet zonder gegronde redenen. Ik haal dan weer mijn eerder aangehaalde openbaar karakter van een winkel aan. Een winkel is wat anders dan een woonhuis.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door olaf79 »

sskgrvn schreef:Beste Anne en Olaf,

Ik wens jullie heel veel succes met je aangifte wegens wederrechtelijke vrijheidsberoving. Totaal kansloos. Ik vraag mij werkelijk af van welke planeet jullie komen. Het is heel simpel. Er zijn huisregels. Deze worden bij de ingang gecommuniceerd. Indien je de winkel betreedt, ga je akkoord met deze huisregels. Als je bij de kassa dan weigert om aan deze huisregels mee te werken heb je dus een probleem en niet de winkel. De winkel staat dan volledig in zijn recht om je mee te nemen naar een ruimte waar op de politie gewacht kan worden. Voor de veiligheid van het personeel moeten er dan eigenlijk 2 medewerkers bij je blijven totdat de politie gearriveerd is. Dit heeft niets met wederrechtelijke vrijheidsberoving of gijzeling te maken. Anders zou geen enkele winkel nog een winkeldief kunnen aanhouden. Dus nogmaals veel succes met jullie aangifte en blijf vooral in jullie eigen werkelijkheid geloven.
Huisregels zijn leuk en aardig maar als die je wettelijke rechten schenden zijn ze nietig.
Het houden van een tassencontrole begrijp ik heel GOED. ECHTER, de wetgever vindt dat je privacy een groot goed is en mensen van de Jumbo hebben absoluut het recht niet die privacy te schenden. ZELFS de politie mag niet zomaar in je tassen, zakken of andere spullen kijken. Die regels zijn niet voor niets zo strikt. Als iedereen daar zo een loopje mee kan nemen, dan kunnen we onze democratie snel opdoeken.

Als ze in hun huisregels zetten dat elke 3e vrouw haar sieraden moeten inleveren zou dit denk ik ook niet echt een huisregel zijn die toegestaan is. Wat ik wil zeggen is dat huisregels mogen zolang ze redelijk en billijk zijn en voldoen aan wettelijke eisen. De wet gaat boven de huisregels.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door wieder »

Ondertussen is TS er al een paar dagen tussenuit. Komt ook niet meer terug, topic mag van mij gewoon dicht...

Gesloten