LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Anne1984
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:28

Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Anne1984 »

Vandaag heb ik bij de Jumbo een "winkelverbod" gekregen. Ik vind deze maatregel bijzonder heftig voor wat er is gebeurt, en ik ben benieuwd wat ik hier tegen kan doen. Daarom zal ik nu even mijn verhaal doen, in de hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.

Ik loop met een duidelijk oude en gebruikte plastic boodschappen tas de Jumbo binnen. In deze tas had ik wat papierwerk zitten, en wat kleine spulletjes die ik net ervoor bij de Action had gekocht, spullen die de Jumbo supermarkt niet verkoopt.
Bij de toegangspoortjes hangt een camera, met beeldscherm waarop je jezelf kan zien. Ook staan hier de boodschappen mandjes. Ik doe mijn tas in een boodschappen mandje, en vouw deze dicht, zodat ik niet per ongeluk dingen in deze tas kan doen, en ik loop de winkel binnen.
Ik stop 3 producten in het mandje, en ga naar de kassa. Bij de kassa vraagt de medewerkster of ze in mijn tas mag kijken, en vanuit principe kwestie, weiger ik dit. Dit mag je ook weigeren, het is je goede recht. Alleen een agent (en bijzonder opsporings- beambte?) mag goederen controleren, ID vragen en/of fouleren. En zelfs dan moet er een geldige reden voor zijn.
Winkel personeel hierover geïnformeerd, en ze waren niet echt blij te noemen. Ik werd in eerste instantie naar een kantoortje begeleid, waar ze nogmaals redelijk aandrongen, om de inhoud van mijn tas te tonen. De leidinggevende gaf ook aan dat je niet met tassen de winkel in mocht, en dat dit stond aangegeven. Deze regel wordt echter niet gehandhaafd, ik kom al vele jaren bij deze Jumbo vestiging, vaak ook met eerdere boodschappen. Tevens hangt de winkel vol met reclame uitingen, en die lees ik niet/nooit, en daarbij heb ik ook slechte ogen. (moet als ik auto zou rijden, een bril moeten dragen) Ik bleef weigeren, informeerde ze over de regelgeving, en zij belden de politie. Hieruit leid ik ook af dat ik wel degelijk de regels correct kende.
Tijdens het wachten, bleef een potige winkelmedewerker bij de (enige) deur staan wachten, terwijl ik rustig afwachte. Ik werd dus vast gehouden, ook al bood ik geen weerstand. (zou geen nut hebben gehad, ik werkte binnen de regels helemaal mee) Tijdens het wachten op de politie gaf de leidinggevende (manager van de Jumbo?) al aan dat ik waarschijnlijk niets had gestolen oid.
Na ongeveer een half uur, kwam de politie eindelijk aan. Alles bleef heel vriendelijk en gemoedelijk, en er was geen enkel moment waarin ik binnen de regels verzet pleegde. De leidinggevende verklaarde tegen de agenten tevens, dat hij verwachte dat ik niets gestolen zou hebben, maar dat ik "moeilijk deed". Ik heb netjes mijn tas artikel voor artikel uitgepakt. Bonnetje voor eerder elders gekochte producten getoond. Bij de papier winkel zat een kladblok, en dat was zichtbaar al enige tijd gebruikt geweest. Ook mijn ID kaart gegeven aan de agenten. De agenten constateerden dat ik mijn rechten correct had gebruikt. Tevens gaven de agenten aan bij mij, en de leidinggevende, dat ik GEEN strafbaar feit had gepleegd.
De leidinggevende (manager?) gaf aan dat hij niet blij was, en verklaarde tegenover mij dat ik een winkelverbod ging krijgen, voor 1 jaar. Dat ik voor meerdere vestingen bij de Jumbo niet meer naar binnen mocht. Een agent kreeg zo'n papiertje, en de leidinggevende behield zo'n formulier. Na het vertrek uit het kantoor, zei de agent toe om mij zo spoedig mogelijk ook een kopie toe te sturen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Julie4444 »

En waarom heb je niet gewoon de kassamedewerker in de tas laten kijken, als je toch niets te verbergen had? Enig idee hoeveel mensen op die manier wél diefstal plegen?

Ze zijn vrij iedereen die ze niet in hun winkel willen te weigeren, dus op naar een andere super dan maar.

sweet-devil
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 dec 2014 14:27

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door sweet-devil »

Volgens mij moet je in de winkel hun huisregels volgen. Die zullen vast op de deur aangeplakt staan. Als je naar binnen gaat dan ga je dus akkoord met deze regels.
Al zou ik het ook niet fijn vinden als iemand in m'n tas wil kijken.

Vergeet trouwens niet dat de kassamedewerker ook naar je ID mag vragen bij de verkoop van drank, dat is niet alleen de politie zoals jij aangeeft.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Een winkel zal iemand aan wie ze geld verdienen niet zomaar een verbod opleggen....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door bprosman »

Deze regel wordt echter niet gehandhaafd, ik kom al vele jaren bij deze Jumbo vestiging, vaak ook met eerdere boodschappen.
Dus als iedereen door rood rijdt mag jij dat ook ?

Je hebt gebruik gemaakt van je rechten en dat doet de filiaalhouder nu ook.
In wedstrijdtermen zou je nu kunnen zeggen 1-1.
De leidinggevende (manager?) gaf aan dat hij niet blij was
Zou ik ook niet zijn, naja de gemeenschap betaald die onzin van je wel (politieinzet).
Laatst gewijzigd door bprosman op 13 apr 2015 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Anne1984 schreef:Vandaag heb ik bij de Jumbo een "winkelverbod" gekregen. Ik vind deze maatregel bijzonder heftig voor wat er is gebeurt, en ik ben benieuwd wat ik hier tegen kan doen. Daarom zal ik nu even mijn verhaal doen, in de hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.

Ik loop met een duidelijk oude en gebruikte plastic boodschappen tas de Jumbo binnen. In deze tas had ik wat papierwerk zitten, en wat kleine spulletjes die ik net ervoor bij de Action had gekocht, spullen die de Jumbo supermarkt niet verkoopt.
Bij de toegangspoortjes hangt een camera, met beeldscherm waarop je jezelf kan zien. Ook staan hier de boodschappen mandjes. Ik doe mijn tas in een boodschappen mandje, en vouw deze dicht, zodat ik niet per ongeluk dingen in deze tas kan doen, en ik loop de winkel binnen.
Ik stop 3 producten in het mandje, en ga naar de kassa. Bij de kassa vraagt de medewerkster of ze in mijn tas mag kijken, en vanuit principe kwestie, weiger ik dit. Dit mag je ook weigeren, het is je goede recht. Alleen een agent (en bijzonder opsporings- beambte?) mag goederen controleren, ID vragen en/of fouleren. En zelfs dan moet er een geldige reden voor zijn.
Winkel personeel hierover geïnformeerd, en ze waren niet echt blij te noemen. Ik werd in eerste instantie naar een kantoortje begeleid, waar ze nogmaals redelijk aandrongen, om de inhoud van mijn tas te tonen. De leidinggevende gaf ook aan dat je niet met tassen de winkel in mocht, en dat dit stond aangegeven. Deze regel wordt echter niet gehandhaafd, ik kom al vele jaren bij deze Jumbo vestiging, vaak ook met eerdere boodschappen. Tevens hangt de winkel vol met reclame uitingen, en die lees ik niet/nooit, en daarbij heb ik ook slechte ogen. (moet als ik auto zou rijden, een bril moeten dragen) Ik bleef weigeren, informeerde ze over de regelgeving, en zij belden de politie. Hieruit leid ik ook af dat ik wel degelijk de regels correct kende.
Tijdens het wachten, bleef een potige winkelmedewerker bij de (enige) deur staan wachten, terwijl ik rustig afwachte. Ik werd dus vast gehouden, ook al bood ik geen weerstand. (zou geen nut hebben gehad, ik werkte binnen de regels helemaal mee) Tijdens het wachten op de politie gaf de leidinggevende (manager van de Jumbo?) al aan dat ik waarschijnlijk niets had gestolen oid.
Na ongeveer een half uur, kwam de politie eindelijk aan. Alles bleef heel vriendelijk en gemoedelijk, en er was geen enkel moment waarin ik binnen de regels verzet pleegde. De leidinggevende verklaarde tegen de agenten tevens, dat hij verwachte dat ik niets gestolen zou hebben, maar dat ik "moeilijk deed". Ik heb netjes mijn tas artikel voor artikel uitgepakt. Bonnetje voor eerder elders gekochte producten getoond. Bij de papier winkel zat een kladblok, en dat was zichtbaar al enige tijd gebruikt geweest. Ook mijn ID kaart gegeven aan de agenten. De agenten constateerden dat ik mijn rechten correct had gebruikt. Tevens gaven de agenten aan bij mij, en de leidinggevende, dat ik GEEN strafbaar feit had gepleegd.
De leidinggevende (manager?) gaf aan dat hij niet blij was, en verklaarde tegenover mij dat ik een winkelverbod ging krijgen, voor 1 jaar. Dat ik voor meerdere vestingen bij de Jumbo niet meer naar binnen mocht. Een agent kreeg zo'n papiertje, en de leidinggevende behield zo'n formulier. Na het vertrek uit het kantoor, zei de agent toe om mij zo spoedig mogelijk ook een kopie toe te sturen.
Even veiligstellen.

Overigens is het wel verstandig gewoon een bril te dragen als je een oogafwijking hebt. Het expres niet dragen van een bril is natuurlijk een slap excuus als je ook al op de hoogte bent van de huisregels.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 13 apr 2015 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door witte angora »

Zucht...
Anne1984 schreef:Ik loop met een duidelijk oude en gebruikte plastic boodschappen tas de Jumbo binnen. Bij de toegangspoortjes hangt een camera, met beeldscherm waarop je jezelf kan zien.
Doet allemaal niks ter zake.
Ik doe mijn tas in een boodschappen mandje, en vouw deze dicht, zodat ik niet per ongeluk dingen in deze tas kan doen, en ik loop de winkel binnen.
Ja, en?
Bij de kassa vraagt de medewerkster of ze in mijn tas mag kijken, en vanuit principe kwestie, weiger ik dit.
En hier ga je dus de fout in.
Dit mag je ook weigeren, het is je goede recht. Alleen een agent (en bijzonder opsporings- beambte?) mag goederen controleren, ID vragen en/of fouleren. En zelfs dan moet er een geldige reden voor zijn.
Weer eens de klepel zien hangen, en nu op zoek naar de klok...
Ik werd in eerste instantie naar een kantoortje begeleid, waar ze nogmaals redelijk aandrongen, om de inhoud van mijn tas te tonen.
Dus je kreeg een tweede kans om te de inhoud van je tas te laten zien.
Tevens hangt de winkel vol met reclame uitingen, en die lees ik niet/nooit, en daarbij heb ik ook slechte ogen. (moet als ik auto zou rijden, een bril moeten dragen)
Doet allemaal niets ter zake.
Ik bleef weigeren, informeerde ze over de regelgeving, en zij belden de politie. Hieruit leid ik ook af dat ik wel degelijk de regels correct kende.
Je bedoelt dat je hen informeerde over jouw waanideeën. Uit het feit dat de politie wordt gebeld blijkt eerder dat je de regels NIET kent.
Tijdens het wachten, bleef een potige winkelmedewerker bij de (enige) deur staan wachten, terwijl ik rustig afwachte. Ik werd dus vast gehouden, ook al bood ik geen weerstand. (zou geen nut hebben gehad, ik werkte binnen de regels helemaal mee)
Doet weer niets ter zake.
Tijdens het wachten op de politie gaf de leidinggevende (manager van de Jumbo?) al aan dat ik waarschijnlijk niets had gestolen oid.
Nee, maar je weigerde overeenkomstig de huisregels je tas te openen.
Ik heb netjes mijn tas artikel voor artikel uitgepakt.
Had je dus ook meteen aan de kassa kunnen doen, denk je niet?
Bonnetje voor eerder elders gekochte producten getoond. Bij de papier winkel zat een kladblok, en dat was zichtbaar al enige tijd gebruikt geweest. Ook mijn ID kaart gegeven aan de agenten. De agenten constateerden dat ik mijn rechten correct had gebruikt. Tevens gaven de agenten aan bij mij, en de leidinggevende, dat ik GEEN strafbaar feit had gepleegd.
Niemand beweerde dat jij een strafbaar feit had gepleegd. Je hebt alleen de huisregels van de winkel overtreden, en dat is voldoende.
De leidinggevende (manager?) gaf aan dat hij niet blij was, en verklaarde tegenover mij dat ik een winkelverbod ging krijgen, voor 1 jaar. Dat ik voor meerdere vestingen bij de Jumbo niet meer naar binnen mocht. Een agent kreeg zo'n papiertje, en de leidinggevende behield zo'n formulier. Na het vertrek uit het kantoor, zei de agent toe om mij zo spoedig mogelijk ook een kopie toe te sturen.
Kijk eens aan, dus oom agent sputterde niet tegen dat winkelverbod? Kennelijk is het dus toch wel terecht, denk je niet?

Sorry, het is allemaal roze zoete blablabla, je vind jezelf geweldig, je maakt er een hele roman van om uit te leggen dat je zo braaf bent, maar waar het om gaat, dat je een winkelverbod hebt om de simpele reden dat je je niet aan de huisregels houdt, dat wil je kennelijk niet inzien.
Daarom zal ik nu even mijn verhaal doen, in de hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.
Zoek eens een goede psycholoog op die jou leert in de spiegel te kijken naar hoe je echt bent.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door kokka »

Zoals sweet devil al schreef, als bij de ingang duidelijk staat aangegeven dat de winkel bij betreding in je tas mag kijken, dan ga je akkoord zodra je binnen loopt. Het personeel zal je nooit kunnen dwingen, maar het verbod is nu dus wel terecht. Jij houdt je niet aan de huisregels

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door sjohie »

Volgens mij geef je aan, door het betreden van de supermarkt na lezen van de huisregels, dat je er mee akkoord gaat. Hiermee zijn de huisregels dus onderdeel van de overeenkomst die je aangaat met de verkoper, ook al moet het afrekenen later nog plaatsvinden. Dat is een uitleg van een advocaat die ik hier ooit eens naar vroeg, maar het is op meerdere manieren uit te leggen gaf ook hij aan. Maar als je dit zo tegen de borst stuit, had je ook gewoon de winkel niet in kunnen gaan, en je producten op de markt kunnen kopen, waar dit een non-issue is.

Overigens kan een camera aan het begin van de winkel hangt, niet in een plastic tas kijken, vandaar de veel geziene huisregel dat men je kan vragen om de inhoud van een tas te tonen op verzoek van een medewerker.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, simpel: jij wil je niet aan de huisregels houden, dan wil de winkelier jou niet binnen hebben. Daar heeft hij het volste recht in.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Anne1984 schreef:Vandaag heb ik bij de Jumbo een "winkelverbod" gekregen. Ik vind deze maatregel bijzonder heftig voor wat er is gebeurt, en ik ben benieuwd wat ik hier tegen kan doen.
Helemaal niets, anders dan misschien je excuses aanbieden in de hoop dat ze dan je winkelverbod willen herzien. Jij vindt het bijzonder heftig, zij zullen jou ongetwijfeld bijzonder kinderachtig hebben gevonden. Je hebt zowel het winkelpersoneel als de politie hun tijd laten verdoen omdat jij in je recht stond. De winkelmanager staat nu ook in zijn recht en doet net als jij lekker kinderachtig. Ik zou bij de supermarkt waar je nu naar toe moet maar minder moeilijk gaan doen, of geen tas meenemen, want binnenkort kom je er nergens meer in als je zo doorgaat.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door newmikey »

Anne1984 schreef:Vandaag heb ik bij de Jumbo een "winkelverbod" gekregen. Ik vind deze maatregel bijzonder heftig voor wat er is gebeurt, en ik ben benieuwd wat ik hier tegen kan doen. Daarom zal ik nu even mijn verhaal doen, in de hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.
Andere supermarkt opzoeken. Wat een kleutergedrag vertoon je, niet te kort. Volkomen terecht dat ze een winkelverbod opleggen, wie weet leer je eens na te denken.

Mucha

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door olaf79 »

Anne heeft helemaal gelijk. Er is geen enkele reden om bij haar in de tas te kijken en de medewerkers mogen dit ook niet.
Er is geen enkele reden om een winkelverbod op te leggen. Er is niks gestolen. Er is geen trammelant geschopt. TS heeft zich keurig gedragen. Zij had aangifte kunnen doen wegens wederrechtelijke vrijheidsberoving. Een burger mag een andere burger alleen aanhouden (en dus vasthouden) bij een heterdaad.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door bprosman »

Er is geen enkele reden om een winkelverbod op te leggen
Er is ook geen reden om niet in je boodschappentas te laten kijken. Als het nu gaat om een handtas zou je qua privacy nog een punt hebben.
TS staat op haar strepen , heeft haar rechten gebruikt. Dat doet de filiaalmanager ook , die is niet verplicht om je binnen te laten en iets te verkopen.

tortle
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2014 13:07

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door tortle »

Dat doet de filiaalmanager ook , die is niet verplicht om je binnen te laten en iets te verkopen.
Dan kan Jumbo wel inpakken die willen graag verkopen toch :D

Anne1984
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:28

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Anne1984 »

Helaas kon niet alles van mijn tekst erop. Dit heb ik uit het bericht moeten halen, om het gepost te krijgen. Je zou dit onderaan het openingsbericht moeten lezen:

Het punt is dus: geen strafbaar feit gepleegd, de regels exact gevolgd, netjes en correct gebleven en binnen de regels compleet mee gewerkt. Toch een winkelverbod opgelegd gekregen.
Wat kan ik hier tegen doen? Hoe kan ik in bezwaar? En 1 van de producten die ik had gekocht (diepvriespizza) was bij thuiskomst reeds ontdooit. (heb dus schade geleden) Er was geen verdenking op diefstal, ik kom vrijwel dagelijks bij de Jumbo, en ik neem bijna altijd een (gebruikte) tas mee, en ik word nooit gevraagd om de inhoud te tonen.

*PS: ik heb ook Asperger, een vorm van autisme, en een kenmerk hiervan is ook dat mensen met Asperger vaak erg veel waarde hechten aan de regels. Dit in het bijzijn van de agenten en leidinggevende aangekaart, voordat hij begon met het schrijven van een winkelverbod.

Anne1984
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:28

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Anne1984 »

bprosman schreef:
Deze regel wordt echter niet gehandhaafd, ik kom al vele jaren bij deze Jumbo vestiging, vaak ook met eerdere boodschappen.
Dus als iedereen door rood rijdt mag jij dat ook ?
Het is een erg kromme vergelijking. Als je die vergelijking wilt maken, dan kun je stellen: door oranje rijden. Het lijkt me eerder een kwestie van gedoogbeleid.

Anne1984
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:28

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Anne1984 »

witte angora schreef: Kijk eens aan, dus oom agent sputterde niet tegen dat winkelverbod? Kennelijk is het dus toch wel terecht, denk je niet?
Er zijn meer dan voldoende voorbeelden waarbij de agenten niet de volledige wetteksten uit hun hoofd kennen. Dit is een redelijk uitzonderlijk geval/situatie. Zelfs de meest doorgewinterde advocaat zal ook wel ergens een wetboek hebben liggen.

Anne1984
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:28

Re: Winkelverbod bij de Jumbo, belachelijke reden...

Ongelezen bericht door Anne1984 »

olaf79 schreef:Anne heeft helemaal gelijk. Er is geen enkele reden om bij haar in de tas te kijken en de medewerkers mogen dit ook niet.
Er is geen enkele reden om een winkelverbod op te leggen. Er is niks gestolen. Er is geen trammelant geschopt. TS heeft zich keurig gedragen. Zij had aangifte kunnen doen wegens wederrechtelijke vrijheidsberoving. Een burger mag een andere burger alleen aanhouden (en dus vasthouden) bij een heterdaad.
Interessant stukje, vooral je laatste zin. Er was geen heterdaad, een verdenking van kwam pas bij het verzoek om in mijn tas te kijken, en tijdens het wachten op de politie gaf de leidinggevende al reeds aan dat hij een erg sterk vermoeden had dat ik niets in mijn tas had gestopt.

Gesloten