LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woning kopen vs huisvestingsvergunning

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Woning kopen vs huisvestingsvergunning

Ongelezen bericht door Zaphod »

Hallo,

Ik wil een woning kopen in een gemeente waar een huisvestingsverordening geldt. Niet inwoners van de gemeente krijgen geen huisvestingsvergunning voor bepaalde woningen. De woning die ik op het oog heb, valt hieronder.

Een woning moet normaliter eerst een aantal weken aan een inwoner te koop aangeboden worden, daarna mogen mensen uit andere gemeenten ook de woning kopen en een vergunning krijgen.

De woning wil ik eerst opknappen n daarna wil ik deze verhuren aan een vriend van mij. De vriend woont uiteraard wel in deze gemeente.

Ik lees verschillende en onduidelijke verhalen of ik de woning wel gewoon mag kopen of niet? Geld de huisvestingsverordening puur voor huisvesting of kan een gemeente/makelaar ook een koop verbieden (in bijvoorbeeld mijn geval)?

Weten jullie meer?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Beste antwoord
Gekozen door Zaphod

Re: Woning kopen vs huisvestingsvergunning

door Jablan » 14 jul 2020 08:58

Bel de gemeente om het exact na te vragen. Uit je opening haal ik niet, dat koop exclusief voor eigen inwoners geldt, alleen dat eigen inwoners een huisvestingsvergunning krijgen (de oude woonvergunning). Koop is alleen onmogelijk als er een verplichting tot zelfbewoning bestaat.
witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woning kopen vs huisvestingsvergunning

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat de regels wel duidelijk zijn. Doorgaans kopen mensen een woning voor eigen gebruik. Niet om door een ander te laten gebruiken.

Je zult gewoon moeten wachten tot de tijd verstreken is dat mensen uit de eigen woonplaats kunnen reageren. Zo simpel is het. Anders kunnen investeringsmaatschappijen overal woningen kopen, en de gewone burger, voor wie deze regeling bedoelt is, vist alsnog achter het net.

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: Woning kopen vs huisvestingsvergunning

Ongelezen bericht door Zaphod »

Ja dat leek mij eigenlijk ook al. Jammer wel. Ik had een beetje hoop dat -juist omdat men er doorgaans wil gaan wonen- dit genoeg zou zijn. Maar idd, dat van die investeringsmaatschappijen overtuigt me. Ik wist alleen niet dat de vergunning gekoppeld was aan een 'koop-vergunning'.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Woning kopen vs huisvestingsvergunning

Ongelezen bericht door Jablan »

Bel de gemeente om het exact na te vragen. Uit je opening haal ik niet, dat koop exclusief voor eigen inwoners geldt, alleen dat eigen inwoners een huisvestingsvergunning krijgen (de oude woonvergunning). Koop is alleen onmogelijk als er een verplichting tot zelfbewoning bestaat.

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: Woning kopen vs huisvestingsvergunning

Ongelezen bericht door Zaphod »

Dat is exact het twistpunt waar ik op zoek naar ben. In de documentatie van (meerdere) gemeente(n) is dit helaas niet terug te vinden.
Bewoning voor eigen inwoners is helder. Koop dus niet. Maar ik kan het me wel voorstellen om wat witte angora aanhaalt... Aan de andere kant is er vrije markt en wanneer je de woning verbetert en dan juist aan een ingezetene verhuurd...

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: Woning kopen vs huisvestingsvergunning

Ongelezen bericht door Zaphod »

Jablan schreef:
14 jul 2020 08:58
Bel de gemeente om het exact na te vragen. Uit je opening haal ik niet, dat koop exclusief voor eigen inwoners geldt, alleen dat eigen inwoners een huisvestingsvergunning krijgen (de oude woonvergunning). Koop is alleen onmogelijk als er een verplichting tot zelfbewoning bestaat.
Inmiddels gebeld. Blijkt wel te mogen. Iedereen mag alles kopen. Er mogen wonen is een ander verhaal maar dat wist ik al.

Gesloten